Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4653
Hei, har nå måtte begynne å betale husleie for å bo hjemme, 4000 i måneden. Noe som er helt greit, men jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har nå, har veldig kjipe foreldre som tar mine eiendeler så fort vi har en diskusjon der jeg er uenig og faktisk svarer tilbake isteden for å si ja og ha og bøyer meg i støvet.
Har de egentlig lov til det når jeg faktisk betaler leie for å leie "gutterommet" som skal være mitt? Og kan de styre leggetiden min så lenge jeg ikke forstyrre deres søvn? Kanskje litt rart å spørre om, men jeg er usikker.
WTH? Hvor gammel er du?
Må nesten spørre siden det som regel kun er godt voksne folk som må betale leie for å betale hjemme, samtidig som du nevner at de styrer leggetiden din.. :P
du har desverre ikke automatisk noen ekstra rettigheter bare fordi du overfører penger over på kontoen dems, men om dere signerer en kontrakt sammen har du plutselig en hel haug med rettigheter

En standard leiekontrakt kan du finne her:
http://www.forbrukerradet.no/kontrak...kt-bokm%C3%A5l

Den kontrakten jeg linket deg står det ingenting om leggetid, og foreldrene dine må gi deg 24 timers varsel med din tillatelse til å besøke rommet ditt.
Hehe.
Heisann :')
25 6
De kan ikke bestemme at du skal sove, derimot kan de bestemme at du skal være stille. Er du over 18 er det greit å betale litt leie, men hvorfor ikke flytte for seg selv for et par lapper ekstra i måneden? Om du skal fortsette å bo hjemme er første steg å skrive en leiekontrakt, men vær sikker på hva du skriver under på!

Jeg ble også fratatt ting når jeg var yngre og var ulydig, men det ga seg når jeg begynte å ta ting fra dem også.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
WTH? Hvor gammel er du?
Må nesten spørre siden det som regel kun er godt voksne folk som må betale leie for å betale hjemme, samtidig som du nevner at de styrer leggetiden din.. :P
Vis hele sitatet...
I min omgangskrets var det helt vanlig å begynne å betale for å bo hjemme når man var ferdig med VGS. Mulig du regner 19-åringer for å være "godt voksne folk", men det gjør ikke jeg. Men det er likevel ikke uvanlig at tenåringer betaler for å bo hjemme.

Dette er et sånt klassisk tilfelle hvor man helt klart kan dra saken veldig langt, men alle vet at hverken foreldre eller avkom kommer til å ta dette til rettssystemet. Velger du å bo hjemme, så velger du også å bo under dine foreldres "regime". Helt greit hvis du finner deg i det. Hvis ikke, så har du heldigvis muligheten til å flytte til et annet sted, hvor du også får mer ansvar og blir behandlet som en selvstendig voksen.
Sist endret av Realist1; 21. mars 2014 kl. 02:53.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
I min omgangskrets var det helt vanlig å begynne å betale for å bo hjemme når man var ferdig med VGS. Mulig du regner 19-åringer for å være "godt voksne folk", men det gjør ikke jeg. Men det er likevel ikke uvanlig at tenåringer betaler for å bo hjemme.
Vis hele sitatet...
Om man er 19 eller 26 er egentlig det samme (jeg har altså ikke problemer med foreldre som krever leie av 19 åringer, forutsatt at de ikke studerer), men hvilke foreldre prøver å bestemme leggetiden til en som er myndig?!
Når jeg hører leggetider så tenker jeg yngre enn 16, og da er det iallefall i mitt hode litt vel tidlig å kreve leie av egne barn..
Sist endret av bashfoo; 21. mars 2014 kl. 03:09.
erlend456's Avatar
Trådstarter
Nå er mine foreldre litt spesielle, men er over atten, har ikke funnet noe passende sted å bo enda for en grei pris, men er på utkikk:-)
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Om man er 19 eller 26 er egentlig det samme (jeg har altså ikke problemer med foreldre som krever leie av 19 åringer, forutsatt at de ikke studerer), men hvilke foreldre prøver å bestemme leggetiden til en som er myndig?!
Når jeg hører leggetider så tenker jeg yngre enn 16, og da er det iallefall i mitt hode litt vel tidlig å kreve leie av egne barn..
Vis hele sitatet...
Vel, da jeg var 20 var jeg på påskeferie hos min mor. Da våknet hun i 3-tiden om natten, og fant meg sittende i stua og se på TV. Da fikk jeg meg en real lekse og ble kjeftet huden full. Det var dessuten strengt regime på å komme seg opp om morgenen. Jeg skulle være oppe til 9, og hvis jeg fremdeles lå i senga kl 10, så ble det stygge scener... Mødre er mødre.

Jeg blir fremdeles vekket med kjepp og grytelokk om morgenen hvis jeg er på besøk. Det er noe jeg innfinner meg med når jeg velger å dra på besøk. Sånn er det bare. Hun vet at døgnrytmen min ofte er helt ute og kjøre, og det kan hun fint le av over telefon, men når jeg er i hennes hus, så er det ingen kjære mor.

Er overhodet ikke overrasket over at også andre foreldre praktiserer regler i deres egen husstand. De føler nok et visst foreldreansvar selv om "ungen" er 19 eller 20. Javisst er man myndig, men på noen områder er man fremdeles et barn, særlig i foreldrenes øyne. Hvis du virkelig er bestemt på å unnslippe foreldrenes leggemas, så kan du selvsagt saksøke de herfra til himmelen, men utfallet av den saken blir nok omtrent det samme som om du bare pakker sekken og finner deg noen andre å leie hos.

Alle foreldre er forskjellige. Noen er strenge, andre driter i alt. Er du ferdig med VGS og har bestemt deg for å fortsette å bo hjemme, så er det i praksis fremdeles foreldrene som bestemmer. Liker du det ikke, så flytter du. Er egentlig ikke verre enn det.
Sist endret av Realist1; 21. mars 2014 kl. 03:39.
Hvis man gir noen gratis husrom så kan man sette akkurat hvilke anale regler man føler for, og i tillegg endre de slik man selv føler for, men når fyren faktisk betaler leie for å bo der, da er det faktisk leiekontrakten (og norsk lovgivning) som stipulerer hva både utleier og leietaker plikter å gjøre..

Edit: Og hvis utleier (uansett personlig forhold) prøver å styre døgnrytmen til en leietaker, så sier man "hahaha, så morsom du er som tror du har noe som helst du skulle ha sagt.."
Sist endret av bashfoo; 21. mars 2014 kl. 04:06.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvis man gir noen gratis husrom så kan man sette akkurat hvilke anale regler man føler for, og i tillegg endre de slik man selv føler for, men når fyren faktisk betaler leie for å bo der, da er det faktisk leiekontrakten (og norsk lovgivning) som stipulerer hva både utleier og leietaker plikter å gjøre..

Edit: Og hvis utleier (uansett personlig forhold) prøver å styre døgnrytmen til en leietaker, så sier man "hahaha, så morsom du er som tror du har noe som helst du skulle ha sagt.."
Vis hele sitatet...
Ja, men du vet jo hvordan dette ender. Og det er ikke med en rettssak. Det ender enten med at ungen føyer seg etter foreldrene, eller at han finner seg et annet sted å bo (enten det er foreldrene eller han selv som tar den avgjørelsen).
erlend456's Avatar
Trådstarter
Ja, ser nå etter litt forskjellige boliger og leiligheter, men lurer litt på noe, ser at det gjerne er litt billigere å bo i bofellesskap, men noen annonser sier at man må tegne eget strømabbonement. Hvordan fungerer det når man er i samme "hus/leilighet" med andre personer, må man ikke ha sammen leverandør som de?
Sitat av erlend456 Vis innlegg
Ja, ser nå etter litt forskjellige boliger og leiligheter, men lurer litt på noe, ser at det gjerne er litt billigere å bo i bofellesskap, men noen annonser sier at man må tegne eget strømabbonement. Hvordan fungerer det når man er i samme "hus/leilighet" med andre personer, må man ikke ha sammen leverandør som de?
Vis hele sitatet...
Jeg tipper at det er et hus med flere bofellesskap, og hvert bofellesskap har egen strømmåler. Det vil si at du tegner strømabonnement sammen med de du bor sammen med i ditt bofellesskap, men separat fra resten av huset.
Sist endret av Realist1; 21. mars 2014 kl. 04:24.
Sitat av erlend456 Vis innlegg
Hei, har nå måtte begynne å betale husleie for å bo hjemme, 4000 i måneden. Noe som er helt greit, men jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har nå, har veldig kjipe foreldre som tar mine eiendeler så fort vi har en diskusjon der jeg er uenig og faktisk svarer tilbake isteden for å si ja og ha og bøyer meg i støvet.
Har de egentlig lov til det når jeg faktisk betaler leie for å leie "gutterommet" som skal være mitt? Og kan de styre leggetiden min så lenge jeg ikke forstyrre deres søvn? Kanskje litt rart å spørre om, men jeg er usikker.
Vis hele sitatet...
Det er veldig greit og lære seg å betale litt.. er 4000kr med mat og gratis vask er dette jo billig..

Sitter du oppe døgnet rundt å gamer må du jo firvente komentarer fra foreldrende dine uansett hvor gammel du er.. du er tross allt barnet deres.
Vil heller anbefale å betale mindre hjemme og heller prøve å spare så mye som mulig. Lag en deal der du sparer fks 3k (eller mer) og betaler de 1k i mnd. Hvis de er litt fleksible da.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Vet om mange foreldre som tar en viss sum i måneden fra poden som bor hjemme, og putter dette inn i BSU eller annen sparekonto. Det med leggetid er nok mer velmenende råd fra foreldre. De gangene jeg er hjemme, får jeg alltid kjeft for at jeg legger meg sent. Det er som mamma pleier å si: "Oppdragelsen tar aldri slutt."
Så foreldrene dine styrer leggetiden din, samt andre regler. Kan du fortelle meg hvilke regler som du må følge? Er veldig interessert! (er ikke sarkastisk)

Og hvis du har debattert med dem ang leggetid, hva er deres argumenter for at de skal styre den og hva svarer du på dem?
erlend456's Avatar
Trådstarter
Helt greit at jeg må betale :-) det sier jeg ikke noe på, men nå har jeg en jobb de jeg slutter tidligst i 20.00 tiden, men som regel klokke 22.00. Når jeg da kommer hjem i elleve halv tolv tiden gjerne pga overtid, så ønsker jeg å sitte meg ned og slapp av foran pc'en på rommet 2 kanskje 3 timer, siden jeg ikke begynner på jobb før klokken 13 dagen etter. Så lenge jeg ikke forstyrrer de ser jeg ikke noe problem, og min mor sitter jo uansett lenger oppe en meg på grunn av medisiner og sykdom sier hun nå selv. Men når hun begynner å rope inn at jeg må legge meg så er det hun som starter spetakkelet...

Andre regler jeg har: vaske bad, ta oppvasken rydde og støvsuge litt når det trengs. Helt okei ordning der, ikke noe jeg sier noe på. Mat får jeg på jobbene jeg har, så har ikke spist hjemme siden jeg begynte å jobbe der.

Argumentet er at jeg må komme meg opp tidligere, og heller bruke dagen til noe fornuftig eller treffe folk, men jeg ønsker ikke å stå grytidlig opp for å vaske når jeg allikevel har tid til det litt senere før jeg skal på jobb. Og det er vanskelig å treffe venner og folk når de er på jobb eller skole, siden jeg har en slik arbeidstid jeg har.
Sist endret av erlend456; 21. mars 2014 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare deler hva jeg tror

Moren din må slippe taket tror jeg... Så lenge du ikke forstyrrer henne så har hun ingen rett til å kontrollere deg. Hun respekterer deg ikke og behandler deg fortsatt som en ungdom.

Argumentet hennes er vel basert på hennes omsorg for deg, hun tror ikke livsstilen din er bra for deg. Så dette er kanskje måten hun prøver å oppdra deg på. Men tvang er ofte en dårlig metode.


Hvis jeg hadde vært i din situasjon, så hadde jeg sagt at jeg fyller min rolle i huset og forstyrrer ingen. Hvorfor mener du at du har rett til å kontrollere hva jeg skal gjøre med mitt liv? Det som er "fornuftig" for deg er ikke nødvendigvis fornuftig for meg. Respekter at vi har forskjellige verdier i livet.
Men mammaer slipper ikke taket før man flytter ut. Man kan ikke bli boende hjemme og tro at man skal bli behandlet som en voksen.
Konfronter og oppdater!