Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 16327
Har funnet en webshop i utlandet som virker veldig seriøs. Her selger de replica klokker av høy kvalitet og som er 100 % lik orginalen.

Det jeg lurer på er om det er lov å kjøpe en slik å få den sendt til Norge?

Jeg husker tidligere at det var så mye replica klær, klokker og solbriller på qxl.no og andre steder. Men nå ser jeg det ikke i det hele tatt lenger..

Er det blirr ulovlig å ta inn, evt. selge?

Jeg vil gjerne at kun de som virkelig vet hva de skriver svarer på denne tråden.

Takk på forhånd.
Okej, ser i den tråden du reffererer til at det ikke spiller noen rolle så lenge det er et lavt kvantum og at det ikke er ment for salg.

Jeg tenker å kjøpe en Jaeger LeCoultre replica med sveitsisk urverk, der både klokke og urverk er av extremt høy kvalitet (kansje nesten som den org.)

Det er klart at denne klokken koster litt (ca. 3k)

Vil det ha noe å si i tollen, eller bryr de seg ikke om det. Og hvordan er loven, ser de mellom fingrene på slike saker, eller står det at det ER lovlig evt. ULOVLIG noe sted?
Det er vel strengt tatt ikke lovlig å innføre kopier av kjente merkevarer inn i Norge. Denne regelen er ganske ny. Mener å ha hørt at du må betale den ekte varens pris som bot.

edit: Linken ble lagt ut av Grimdoc i en annen tråd:
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=121120
Sist endret av Pope; 14. oktober 2008 kl. 02:27.
Kult om klokken koster 200 k da.. Blir en bot nesten på størrelse med en ny bil.

Noen som vet hvordan lov verket er helt 100%, og hva som skjer om man blir tatt for kun 1 stk. klokke
Sitat av axelaxel
Kult om klokken koster 200 k da.. Blir en bot nesten på størrelse med en ny bil.

Noen som vet hvordan lov verket er helt 100%, og hva som skjer om man blir tatt for kun 1 stk. klokke
Vis hele sitatet...
Altså, det bør jo ikke være noe stort problem. Tollerene går heller etter de som smugler inn kopier i stort kvanta. For lenge siden så jeg på nyhetene at tollere hadde stoppet flere trailere fulle av Canada Goose-jakker fra Øst-Europa..
Ja, men jeg må være helt sikker på hva som kommer til å skje om en toller åpner pakken min der det ligger en klokke kopi. Om de tar den taper jeg jo nesten 3 000 kr + at jeg kansje får en bot i tillegg.

Og er det noen her inne som har bestillt replica klokker på nettet? Hvilket sted bestillte dere ifra, og var de seriøse?
Logisk sett, med mindre det står REPLICA over hele pakken og du bestiller kun én, bør ikke tollerne reagere. Har kjøpt ting i utlandet som har vist seg å være kopi, dog av god kvalitet. Aldrig hatt problemer med at det gikk gjennom. Ene tingen var f.eks et bushnell kikkertsikte som (originalt) koster 3K her men jeg betalte ca 400kr inkl alt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er nok litt sent ute med svar, men loven sier at man kan importere replica til egen bruk, men ikke for videresalg.
Sitat av kulingen
Er nok litt sent ute med svar, men loven sier at man kan importere replica til egen bruk, men ikke for videresalg.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne få se kilder på det utsagnet er du snill.

Sitat av Evelen2
Ikke det jeg har hørt ivertfal...
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi bry oss om hva du har hørt eller ikke hørt?
Vi vil ha fakta på bordet. Kommentarer som det, skaper bare mer synsing i trådene.
Sitat av OoM
Jeg vil gjerne få se kilder på det utsagnet er du snill.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ingen problemer med å gjøre. Her er et skriv fra finansdepartementet:

"Finansdepartementet viser til at innførsel til privat bruk av varer som er kjøpt i utlandet ikkje vil utgjere eit inngrep i ein immateriell rett her i landet, sjølv om salet (og også kjøpet) i utlandet utgjorde eit inngrep i ein immaterialrett der. Dei immaterielle rettane gjev berre ein einerett som gjeld i næring. Innførsel (og for så vidt utførsel) til privat bruk kan aldri krenkje immaterielle rettar i Noreg...

Tollmyndigheitene må vurdere om innførsel eller utførsel av dei aktuelle varene vil utgjere eit inngrep i ein immateriell rett. Dette gjeld både om den aktuelle vara krenkjer ein immateriell rett, og om innførsel eller utførsel er ei handling som den immaterielle retten er til hinder for.

Kilde: Ot.prp. nr. 61 (2006-2007)"
Sitat av kulingen
Det har jeg ingen problemer med å gjøre. Her er et skriv fra finansdepartementet:

"Finansdepartementet viser til at innførsel til privat bruk av varer som er kjøpt i utlandet ikkje vil utgjere eit inngrep i ein immateriell rett her i landet, sjølv om salet (og også kjøpet) i utlandet utgjorde eit inngrep i ein immaterialrett der. Dei immaterielle rettane gjev berre ein einerett som gjeld i næring. Innførsel (og for så vidt utførsel) til privat bruk kan aldri krenkje immaterielle rettar i Noreg...

Tollmyndigheitene må vurdere om innførsel eller utførsel av dei aktuelle varene vil utgjere eit inngrep i ein immateriell rett. Dette gjeld både om den aktuelle vara krenkjer ein immateriell rett, og om innførsel eller utførsel er ei handling som den immaterielle retten er til hinder for.

Kilde: Ot.prp. nr. 61 (2006-2007)"
Vis hele sitatet...
Hvis du leser siste avsnitt der, vil du se at den sier at tollerne må vurdere om varen utgjør et inngrep i den immaterielle retten. Piratkopier krenker det immaterielle! Så loven du henviser til sier nemlig at piratkopier (immateriell) kan holdes tilbake.

Tollloven §39 sier at tollvesenet kan på eget intiativt eller på vegne av rettighetsopphaveren holde tilbake varer som er antatt/mistenkes for piratkopiert.

Alle piratkopierte varer krenker opphavsretten, og kan derfor bli beslaglagt av tollvesenet, på bakgrunn av at det kommer i strid med de immaterielle rettighetene.

Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=NO
Les hva finansdepartementet skriver da! Poenget er jo at import til privat bruk IKKE krenker immaterielle rettigheter. Tollvesenet må vurdere, men er varen til privat bruk så krenker den ikke de immaterielle rettighetene.
Trådstarter:
Ja, det er ulovlig å selge piratkopierte varer i Norge.
Du kan kjøpe det, men du har ingen garanti for at tollen ikke tar varen og beslaglegger den etter samtykke med rettighetshaveren.

Du kan ikke bli straffet av den norske myndigheter for å innføre en vare som er til eget bruk, men du kan fortsatt bli straffet av rettighetshaveren, hvis den så velger å gå til saksmål mot deg som enkeltperson (noe som sjeldent/aldri skjer).

Kulingen her fremstiller at det ikke skal by på noe problemer å kjøpe piratkopierte varer i det hele tatt, men det er totalt feil! Og ikke stol kun på dette.

Her er blant annet en tråd om en person som har blitt fratatt èn jakke: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=676940

Her er artikkel med mye fornuftig i om emnet: http://www.tu.no/data/article58609.ece
Sist endret av piuu; 29. oktober 2008 kl. 11:34.
Det jeg mente er at det er ikke ulovlig å importere til egen bruk etter norsk lov, da dette ikke gjør et inngrep i immaterielle rettigheter. Selvsagt kan du bli anmeldt av rettighetshaveren, men de har ingen sterk sak, da din handling som sagt ikke har gjort et inngrep i immaterielle rettigheter. Så alt i alt så er vi vel enige piuu, jeg ordla meg litt feil tidligere.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Med andre ord, hva tror dere er risikoen i % for at en replica klokke blir stoppet og holdt tilbake, slik at jeg ikke får varen?
2? Ikke store sansynligheten for at tollerene gidder engang.
de har viktigere ting og foreta seg..
▼ ... over et år senere ... ▼
en ting den jaeger le coultre til 3k kan like mye sammenliknes med orginalen som en elefant med en
kaffekopp dvs ingen likhet i det hele tatt
desuten er det en seiglivet myte at man tror på markedføringen om at noen replicaer er swiss made
INGEN REPLICAER ER SWISS MADE de er alle laget i asia
noen er dog bedre enn andre men som regel er det billig dritt , selv om noen kan fås med eta verk er det likfulgt
bare en drittklokke, hvorfor ikke kjøpe en Seiko til et par tusen istedenfor å kjøpe en fake klokke
fake watches for fake people
heller spar noen tusen til og kjøp deg en brukt Omega smp eller en brukt breitling for en 10 lapper
jaaggu bra man får oppklart detta ette 2 års venting
Jeg kjøpte replica fra en side som jeg fant på et replica forum. Opplevde beste servicen jeg har hatt i hele mitt liv.
Etter 4-5 dager får jeg mail fra han som driver siden hvor han sa at klokka mi ble tatt i tollen i norge, så han sendte en ny med en gang, hadde ikke regnet med at klokka hadde blitt sendt en gang. Endte med at jeg fikk avslag i prisen fordi han mente shippingen tok lenger tid en forventet
Mitt tips; Finn et replica forum hvor du får anbefalt en butikk fra brukerne, så slipper du å bli misfornøyd.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Jeg kjøpte replica fra en side som jeg fant på et replica forum. Opplevde beste servicen jeg har hatt i hele mitt liv.
Etter 4-5 dager får jeg mail fra han som driver siden hvor han sa at klokka mi ble tatt i tollen i norge, så han sendte en ny med en gang, hadde ikke regnet med at klokka hadde blitt sendt en gang. Endte med at jeg fikk avslag i prisen fordi han mente shippingen tok lenger tid en forventet
Mitt tips; Finn et replica forum hvor du får anbefalt en butikk fra brukerne, så slipper du å bli misfornøyd.
Vis hele sitatet...
Hva med å dele denne siden?
Det er 2 år siden og den er lagt ned, eventuelt skiftet navn? Finner den hvertfall ikke.
Sjekk ut dette forumet: http://www.rwgforum.com/ Finn ut hvilken sider folk bruker nå til dags, det gjorde hvertfall jeg.
*Edit; Tror siden jeg kjøpte fra har skiftet navn til: http://www.perfect-clones.net/
Sist endret av Cheese; 19. oktober 2010 kl. 09:01.
Kjøper man replicaer har man ingen kontroll på hvor og under hvilke forhold (i dette eksempelet) klokka er produsert. Man støtter høyst sannsynlig en dirty business for å få en forbannet fjollex.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei,

Axelaxel: Kjøpte du klokken til slutt? Jeg er nysgjerrig på om det gikk smertefritt eller ikke..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Veldig lurende på hvor folk har kjøpt og hvordan handelen gikk? Trenger å ha sikkerheten med at 1 har bestilt ett sted slik at jeg er 100%..
Jeg ville heller begynt å lese deg opp på orginale klokker, dette er en svært intersant hobby hvor du kan tjene penger på kjøp og salg av orginale ur. Ville begynt og lese meg opp på tidsonen.no der er det mye relevant. Kanskje se på omega seamaster.

Uansett ville aldri betalt 3000,- for en fake klokke, er sjeldent en god deal.

Hadde flere kompisser som fant en "bra" side, det de endte opp med var klokker uten urverk, med påklistra visere ;D