Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1448
Hei
Jeg er snart ferdig med en bachelor, men jeg har lyst til å ta et ekstra år på bacheloren for å ta utveksling i utlandet.

Noen som vet hvordan det fungerer hvis man tar 1 år ekstra? Eventuelt hvordan lånekassen forholder seg til dette?

Har vært i kontakt med studieveileder, men hun var veldig opptatt så ville ta tid å finne ut, tenkte jeg skulle gjøre litt research selv.
Hvorvidt lånekassen støtter deg er veldig avhengig av mengden studiepoeng du har opptjent, og tiden du har opptjent de på. Normert studietid (som er tidsrammen lånekassen forholder seg til ift om de betaler deg eller ei) er 3 år for bachelor, så bruker du lengre tid uten at dette går over i master eller annen høyere grad, TROR jeg at du kan få litt vansker med lånekassen. Dette er dog spekulasjon, og jeg ville anbefalt å ringe lånekassen og høre med dem. Ræva kundebehandlere til tider, men dette tror jeg faktisk du får svar på fra dem.
Hvorfor ringer du ikke lånekassen og snakker med de? Er ikke det enklest?
Mange land (England, Spania, Australia, m.fl.) har mastergrader som går på 1.-1,5 år. Hvorfor ikke hive deg rett på det? Det er null problem for deg å ta hele mastergraden i utlandet, du trenger ikke å utveksle igjennom et norsk universitet.

Å få et ekstra år på bacheloren er ikke nødvendigvis veldig enkelt. Du kan uansett stikke til utlandet og ta et årsstudium, men økonomisk sett så vil det lønne seg å ta en master(lånekassen gir høyere stipendandel for master), og samtidig hever du kvalifikasjonene dine mye. winwin?
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Mange land (England, Spania, Australia, m.fl.) har mastergrader som går på 1.-1,5 år. Hvorfor ikke hive deg rett på det? Det er null problem for deg å ta hele mastergraden i utlandet, du trenger ikke å utveksle igjennom et norsk universitet.

Å få et ekstra år på bacheloren er ikke nødvendigvis veldig enkelt. Du kan uansett stikke til utlandet og ta et årsstudium, men økonomisk sett så vil det lønne seg å ta en master(lånekassen gir høyere stipendandel for master), og samtidig hever du kvalifikasjonene dine mye. winwin?
Vis hele sitatet...
Planen er å gå videre på master, men jeg elsker å reise og vil gjerne bruke lånekassen for det den er verdt. Ser på utveksling som en fin måte å reise på samtidig som jeg studerer. Har et par steder jeg gjerne vil dra.
Med den mastern jeg skal gå så blir jeg litt låst i forhold til hvor jeg kan ta utveksling, på grunn av det er ikke overalt hvor de har det jeg studerer.

Økonomisk sett så er jeg ikke så bekymret, 1 år til eller fra spiller ingen rolle når jeg allerede har rævva full av gjeld.
Ser poenget ditt, jeg utnyttet den samme muligheten selv ;-) Men hvorfor ikke gjøre noe nyttig ut av det i samme slengen. En annen "fordel" med mange utenlandske universiteter har et veldig liberalt forhold til forkunnskap/relevans før du slipper inn på en master. Så hva med å ta en i et nærliggende fagområde? Eller noe man kan få behov for uansett, som økonomi/ledelse el.

Poenget mitt var rett og slett:
-Det er ikke uten videre lett å få utvidet en bachelor, det der er veldig standardisert.
-Du kan få en master på samme tiden som du vil utvide bacheloren din
-Det er økonomisk sett mer fornuftig å gå for en master fremfor en bachelor/årsstudium

Hvis de argumentene ikke fungerer, og du driter i akadema og bare vil chille så er det vel bare å hive seg på et av surfestudiene før regjeringa fjerner støtten. Evt. melde deg opp i et fag uten oppmøteplikt her hjemme, ta med seg pensum og sette i gang og reise.
Extinct
dinosauren's Avatar
Trådstarter
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Ser poenget ditt, jeg utnyttet den samme muligheten selv ;-) Men hvorfor ikke gjøre noe nyttig ut av det i samme slengen. En annen "fordel" med mange utenlandske universiteter har et veldig liberalt forhold til forkunnskap/relevans før du slipper inn på en master. Så hva med å ta en i et nærliggende fagområde? Eller noe man kan få behov for uansett, som økonomi/ledelse el.

Poenget mitt var rett og slett:
-Det er ikke uten videre lett å få utvidet en bachelor, det der er veldig standardisert.
-Du kan få en master på samme tiden som du vil utvide bacheloren din
-Det er økonomisk sett mer fornuftig å gå for en master fremfor en bachelor/årsstudium

Hvis de argumentene ikke fungerer, og du driter i akadema og bare vil chille så er det vel bare å hive seg på et av surfestudiene før regjeringa fjerner støtten. Evt. melde deg opp i et fag uten oppmøteplikt her hjemme, ta med seg pensum og sette i gang og reise.
Vis hele sitatet...
Å få reise og studere det jeg liker i 1 år er nyttig nok for meg!

Jeg har faktisk ikke tenkt på det med å ta hele masteren i utlandet, skal se litt nærmere på det. Men jeg vil uansett være begrenset til å studere i tropiske områder på grunn av det jeg studerer.

Er ikke ute etter noen surfe og chille studier, vil gjerne studere det jeg allerede går, bare i utlandet
Jeg kan liksom ikke se for meg at det kan være så stor forskjell om jeg tar et ekstra år her i norge eller i utlandet, men det er nå bare meg.