Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2703
Heia.

Skal kjøpe laptop nå i løpet av uken, og lurer på hvilke ..
Har aldri brukt en Mac i mitt liv, og vurderer veldig denne "MacBook" som nettopp er kommet. Hvordan er det med overgang fra ørten år med windows til en mac?
Kan jeg spille alle mine windows spill på denne? - Fåes 120GB-versjonen kun som en spesialbestilling?

Takker for all hjelp
Du kan jo alltids legge inn Windows på den for å spille Windows-spill. Er dog ikke helt sikker på hvor mye kraft det i skjermkortet på den.
Skal du ha 120GB hdd er det bare å hake av for det når du bestiller.

Spille på den vil jeg tro kan bli noe frustrerende (ikke Pro altså), da det kun er Intel GMA950 grafikk med 64MB delt minne...
Sitat av Goophy
Spille på den vil jeg tro kan bli noe frustrerende (ikke Pro altså), da det kun er Intel GMA950 grafikk med 64MB delt minne...
Vis hele sitatet...
I tillegg må man tenke på at MacBook "kun" har 13,3" skjerm, noe som ikke er helt ideelt for spilling.
Trådstarter
Så det går an og legge inn Windows altså?
I tilfelle jeg føler meg helt lost :P

Høres bra ut .. Er det mulighet for linux på macen?

Tusen takk for svar, alle

edit:
en ting til.
Hvordan er tastaturet? Tenker spess på koding o.l - driver veldig mye med PHP og slikt, og det hadde derfor vært en stor fordel om tastaturet var enkelt. Da tenker jeg på symboler som <, >, ?, osv.
Sist endret av Exmagician; 16. mai 2006 kl. 21:58.
Går fint an å legge inn linux, ja.
[] og ' er de jeg ikke finner på tastaturet, bruker som regel bare spesialtegn i Finder.
Option + 8/9, der har du [ og ].
Trådstarter
Sitat av raze
I tillegg må man tenke på at MacBook "kun" har 13,3" skjerm, noe som ikke er helt ideelt for spilling.
Vis hele sitatet...
Um, jeg hadde da tenkt å bestille 17" versjonen.
MacBook Pro, altså. Ser denne kommer med 1GB ram og 2,16 Ghz-prosessor samt. ATI Mobility Radeon X1600. Høres da veldig bra ut, eller hva?

Er det mulig å oppgradere RAM senere?

Takk for fine svar.
Ram kan du oppgradere senere.

MacBook og MacBook Pro er to helt forskjellige PC-er, Pro vil fungere greit til spilling.
Sitat av meinhold
Um, jeg hadde da tenkt å bestille 17" versjonen.
MacBook Pro, altså
Vis hele sitatet...
Så skriv MacBook Pro da! Er to ulike laptoper.
MacBook Pro har eksistert i noen måneder nå. MacBook er helt spanking new.
Det finnes "windows" emulatorere....

VirtualPC er en av dem.. en program på rund 100 MB som lar deg bruke linux/windows på en MAC pc.

EDIT: Ikke widows emu. PC emulatorere.
Sitat av Mega_boom
Det finnes "windows" emulatorere....

VirtualPC er en av dem..
Vis hele sitatet...
Huff, det er ubrukelig til stort sett alt.
Hvorfor ikke legge inn linux normal eller bruke bootcamp til windows? Jeez.
Trådstarter
Sitat av raze
Så skriv MacBook Pro da! Er to ulike laptoper.
MacBook Pro har eksistert i noen måneder nå. MacBook er helt spanking new.
Vis hele sitatet...
Ah, beklager.
Kunne vel ikke jeg vite

Hva er forskjellen på Pro og den vanlige da? Den vanlige er nyere en Pro, men samtidig dårligere? .. Hm ..
Sitat av meinhold
Ah, beklager.
Kunne vel ikke jeg vite

Hva er forskjellen på Pro og den vanlige da? Den vanlige er nyere en Pro, men samtidig dårligere? .. Hm ..
Vis hele sitatet...
Dårligere er vel et definisjonsspørsmål. Selv om den er nyere, er ikke dette ekvalent med at den er kraftigere.
MacBook, med sine 13,3", er optimalt for folk som vil ha en meget portabel laptop.

Du kan selv bla gjennom tekniske spesifikasjoner her.
Trådstarter
Sitat av raze
Du kan selv bla gjennom tekniske spesifikasjoner her.
Vis hele sitatet...
Been there, done that.
Tror jeg, hvis det blir MAC, går for Pro-versjonen da.
Vil gjerne ha den så den holder til spill også - trenger ikke være noe ultra-portable greier.

Noen andre som har noen innspill?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av Mega_boom
Det finnes "windows" emulatorere....

VirtualPC er en av dem.. en program på rund 100 MB som lar deg bruke linux/windows på en MAC pc.

EDIT: Ikke widows emu. PC emulatorere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man bruke emulator når man kan installere det native på Intelmaskinene? Emulator trenger du kunn på PPC maskinene
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Men det er velidg greit å kunne kjøre f.eks. windows og windows apps som en klient til hovedoperativsystemet OS X da .

Tastaturet på MacBook Pro er det beste jeg noensinne har vært borti på en laptop, kanskje med unntak av IBM sine tastaturer som er jævla digg. Det er i full størrelse og laget av aliminium. Jeg programmerer også en god del og har funnet meg godt til rette.
ach, er jo greit å kunne flippe fram og tilbake mellom dreamweaver og virtual pc med IE oppe for å være sikker på at websider man lager ser bra ut i IE-hælvetet også, vet ikke om det går med en native installasjon? Forøvrig har jeg også hørt at VPC kjører veldig veldig mye fortere på intelmaskiner, nesten ikke ytelsestap i forhold til native, og det høres jo egentlig rimelig ut også)

(for min del har jeg jo ikke noe valg siden jeg har PPC)
Bortsett fra at Virtual PC ikke kjører på Intel, da, cockheads
Dere tenker vel på Parallells Workstation og liknende?

Uansett, jeg synes MacBooken ser grei ut, men det kunne gjerne vært litt mer forskjeller når man først skal betale det store prishoppet mellom hvit og sort MacBook. Og, skjermkortet burde man også hatt valget å bytte, da Apple virkelig mangler maskiner i lavsjiktet som faktisk har et skjermkort man kan spille med...

Jeg blir litt fanget mellom to stoler, for på den ene siden har jeg lyst på ny Mac, men på den andre siden får jeg Dell kastet etter meg - billig (jeg kan kaste Dell-utstyr etter dere og, billig :P, hvis noen trenger).
I like turtles
Skyfex's Avatar
Nichotin: Jeg synes ikke det er vits at de har stort bedre skjermkort på Macbookene egentlig. De aller fleste kjøper ikke laptop for å spille krevende 3D spill. De fleste vanlige folk i målgruppen (studenter er vel den største) spiller gjerne ikke stort mer enn type 123spill. Jeg installerte SNES emulator på laptoppen til søsteren min (low-end HP), og hun var storfornøyd med det. Personlig kunne jeg egentlig klart meg med Intel Graphics nå som jeg har en skikkelig gaming PC, og hadde jeg ikke den hadde jeg kjøpt en Xbox eller Wii (når den tid kommer). Det største problemet er vel egentlig at du mister Core Image akselerasjon.
Trådstarter
Item Number Product Number Product Description Quantity Ordered Cost Est Build time
1 Custom MacBook Pro, 17-inch, 2.16GHz Intel 1 21160.00 5 - 7 dager
065-6275
065-6271
065-6267
065-6506
065-6266
065-6201
065-6200
H065-6273
H065-6272
2.16GHz Intel Core Duo
2GB 667 DDR2 - 2x1GB SO-DIMMs
120GB Serial ATA drive (5400rpm)
MacBook Pro 17-inch glossy widescreen display
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
None
None
Backlit Keyboard & Mac OS
Country kit



Total: 21160.00
Shipping Cost:
Discount: -0.00
VAT @ 25.00% : 5290.00
Order Total: 26450.00
Currency: NOK
Terms of Payment: VISA
Vis hele sitatet...
Så ... da var ting bestilt.
Var dette et bra kjøp, eller?
Tja, dugelig dyrt ihvertfall...

Hva skal den brukes til?
Personlig ville jeg gått for 20 GB mindre HD, og heller fått en 7200 RPM-disk.
I tillegg ville jeg nok kjøpt RAM fra en annen leverandør.

But hey, driter man penger, så er det vel greit
Sitat av xuzo
[] og ' er de jeg ikke finner på tastaturet, bruker som regel bare spesialtegn i Finder.
Vis hele sitatet...
Option + M, der har du det siste tegnet også -> ’
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vurderer også å kjøpe meg en MacBook, men er det bare 13" versjonen som det er mulig å få i svart?
Macbook selges kun i 13". Skal du ha større må du kjøpe Macbook Pro.
Sitat av nle
Macbook selges kun i 13". Skal du ha større må du kjøpe Macbook Pro.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant. Men Pro'ene er ikke å få i svart? Og ser det bare sånn ut på bildene, eller er pro'ene litt gråere i fargen?
Pro er i aluminium, ikke plast i det hele tatt.
Jeg vet ikke alle detaljer her, men en alle siv.ing. og IT-studenter kan får tilgang til å bli developer member hos Apple. med et slikt medlemskap får man et 20% rabattert kjøp av apples pro-produkter. En kompis av meg fikk dette på grunnlag av ISU (access og databasefaget på VGS) ZOMG!

Jeg vurderer macbookpro, men vet ikke helt om den dekker mine behov. Jeg er begynnende c-koder, og selv om jeg ser på platformspesifikk API som pesten, så vil jeg fortsatt være kompatibel med et.
Jeg sitter dessuten med følelsen av at det er betyelig vanskeligere å få hjelp på nett hvis du sitter og koder minor OS TM i xcode enn hvis du jobber på systemet "alle" kjører.
Hvor langt har forresten bootcamp kommet? er Directx og OpenGL smertefritt?
I nær fremtid skulle jeg gjerne hatt outracks demo-frontend til å funke. Et rammeverk for demokoding produsert i VS.net.


link: www.outracks.net

ps: fint om noen kunne sjekket om det lar seg gjøre å få frontenden til å funke. Koden bygger på openGL og SDL, og det er sansynligvis bare en makefile som mangler.
Bootcamp funker vel som faan såvidt jeg vet?
Hysing: Tror omtrent alle som vil kan bli medlem av ADC. Minste medlemskap som koster noen hundrelapper gir deg 20% avslag på promaskiner og 10% på consumer. Stikk på mac1s guide seksjon og les ADC guiden.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du må ta høyere utdanning for å bli medlem, men thats about it.
Sitat av meinhold
Så det går an og legge inn Windows altså?
I tilfelle jeg føler meg helt lost :P

Høres bra ut .. Er det mulighet for linux på macen?
Vis hele sitatet...
Mine har Ubuntu, QNX og MacOS X multiboot
Trådstarter
Sitat av atomet
Bootcamp funker vel som faan såvidt jeg vet?
Vis hele sitatet...
Joda, men noen småting var det; Backlight, iSight, høyreklikk eller noe ..
Dessuten er ingen stable versjon ute enda, bare beta.

Faen, er i Tsjekkia nå og Macen ligger hjemme og .. bare venter.