Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5417
Jeg har søkt meg inn på Westerdals Art Direction og har kommet gjennom første runde. Imorgen skal jeg på intervju, og lurer på om noen her har vært gjennom dette?

Brevet jeg fikk var veldig anonymt og sa nesten ingenting om hva som vil skje. Hva burde jeg forbrede meg på? Hva skjer?
Her må du være forberedt på alt. Noen har måttet skrive en tekst på 200 ord uten å bruke bokstaven "R".
poe
poe's Avatar
Trådstarter
Flott.. Sjekket litt rundt og så atomet hadde karret seg inn, og leste på det store dyret at det gikk i teatersport en gang.. Det her kan bli kos.. Wish me luck..
Sitat av Chubby
Her må du være forberedt på alt. Noen har måttet skrive en tekst på 200 ord uten å bruke bokstaven "R".
Vis hele sitatet...
Hva om man sklivel som en kinesel?
Glattulelel med opptakelsen til følste lunde folesten!
Lykke til videle!
Lykke til videre! Har selv lyst til å søke på Westerdals jeg og, når jeg kommer så langt. Både tekst og AD frister. Igjen, lykke til! 200 ord uten R er for tekst-linja, tviler på at du får det på AD
Lykke til!
Vi får si det sånn at du ikke kommer til å trenge det, det går nok bra uansett så

Forresten: Hvor mange dager får man på å skrive en tekst uten R?
MannY, det vet jeg nok ikke. Dette er bare noe jeg har lest om i en av studentmagasinene til SiO, og ble nevnt i en skolepresentasjon av Westerdals.

Jeg har to veninner som studerer eksponeringsdesign hos Wolf, som er en fraksjon av Westerdals "imperiet". Skolen er god, og festene ville. Blir bra!
Jeg har gått Art Direction på Westerdals.. Det er schpaa

Og, for å gi noen tips, så må du bare forvente alt på intervju + gruppesamlingen for opptak. Det er mye fucked up mennesker i verden, men Westerdals er fuck-up satt inn i et slags kreativt system! :-)
Søstra mi søkte men kom ikke inn..Er det mulig og få se noen av opptaks "bildene" dine?
poe
poe's Avatar
Trådstarter
Har en utrolig god følelse, men skal vel ikke ta seiren på forskudd.. Får endelig svar om litt under to uker.. De gjorde en liten innstats på å psyke oss ut, store deler av veien.. Art Direction avslutter intervjuene imorgen tror jeg, så kan legge ut hva som skjedde da.. Alle som skal dit er jo konkurenter, så---
Hehe, mye snålt som skjer på den dagen der ja! Men det er egentlig ingenting - bare vent til dåpen... hvis dere kommer inn... moahahah...

Er såvidt jeg vet 40 som har vært inne pr linje, og de begynte på mandag, så da er de faktisk ferdige med txt og ad nå.

Frgz - jeg sa det for ca et år siden også, men jeg skal se om jeg kan få ræva i gir og få lagt ut noe av det jeg lagde i fjor... Husk at det spesielt på AD ikke er grafisk perfekte greier som er viktigst, men gode ideer. Har du en bra ide kan du godt skisse den ned på dasspapir og sende inn uten at det er noe negativt, men står det mellom deg og en annen, så kan plutselig den siste lille finpussen bety noe.
Jeg fikk lov og legge ut ett av bildene hennes hvis dere sa hva dere synes om det..
http://www.deviantart.com/view/31239439/

Oppgaven var altså og lage en filmplakat

2. http://www.deviantart.com/view/29785067/

Lag et cd cover
Sist endret av frgz; 7. april 2006 kl. 01:01.
poe
poe's Avatar
Trådstarter
Kommenterte de to du la ut, og så i galleriet at det lå mer der. Det var jo veldig bra syns jeg.. Kanskje litt mer brainstorming hadde gjort seg, men syns jo det der burde holde til intervju..

Harda kår..

*venter fortsatt i spenning*
var det grafisk hun søkte på? I såfall... tja... den filmplakaten har en kul ide den, men fikk litt følelsen av at det var et foto hun bare hadde slengt på et eller annet filter på?

Mener du kan finne noen av fjorårets opptaksprøver i denne tråden, var veldig mange av disse som kom inn:
http://www.storedyret.com/cgi/ikonbo...T;f=50;t=20617
Sist endret av atomet; 8. april 2006 kl. 14:12.
Westerdahls Reklameskole har lang og bemerkelsesverdig forhistorie. Som en heller gammel freak, mimrer jeg litt om dette.

Jeg søkte Westerdahls etter å ha møtt veggen i industrien. Jeg sendte inn 10 oppgaver - på denne tiden eksisterte ikke digital overføring - og fikk de godkjent blant over 10 000 søkere.

Dette burde fått meg kjepphøy. Jeg gjennomførte skolen, og utviklet en intens motstand mot reklame og markedsføring. Jeg tok med meg hva jeg lærte om generell formgiving, reproduksjon, typografi, fargelære og ikke minst frihandstegning. Skolen hadde engasjerte lærere i alle fag, og jeg berømmer den for individuell behandling og saklighet.

Dette var på den tiden Putti Westerdahl fremdeles hadde sine klasser. Det var faktisk siste året hun var aktiv. Heretter overtok IBM Westerdahl, og hva det har blitt til i senere år, vet jeg ikke. Jeg har i hvert fall proof på at jeg har bestått eksamen. Det gjelder neppe i dag, men 2 år på Westerdahls var 2 gode år.

Skolen er høyst sannsynlig helt annerledes enn tidligere, da den lå på Grünerløkka med Freia som nærmeste illeluktende nabo. Dersom den fremdeles har fagområder som *ikke* er knyttet opp mot web, anbefaler jeg. I dag skal *alt* være relatert mot internet, og jeg tror denne spesialiseringen ikke er til det beste for kreativitet. Ha unnskyldt en eldre "freak" her.
Nå kan jeg strengt tatt bare snakke for AD, men vi har ihvertfall ikke hatt noe hittil som er direkte knytta opp mot web, og såvidt jeg vet kommer det ihvertfall ikke til å bli mye (om noe i det hele tatt). Vi har vel i det hele tatt hatt ett prosjekt hittil der vi MÅ bruke nettet, og det er semesteroppgaven, der vi må føre logg på nett.

Derimot, så kan jo stort sett alt vi lærer også brukes til web, og vi blir jo oppfordra til å bruke nettet for det det er verdt. Dessuten har txt-klassen fått mast seg til et *veldig* basic "websidemekkekurs", siden de fleste av dem var totalt analfabeter når det gjelder sånt, og mange av dem gjerne ville lære litt om det. Ikke akkurat noe som kan kalles noen spesialisering mot web for å si det sånn (er forøvrig helt enig med deg).

Andre ting som har skjedd de siste årene: AD & txt har blitt delt helt opp i to klasser (men vi samarbeider jo mye), det har blitt treårige studier (nå skal det gjøres om til toårig pluss et valgfritt/"bonus"-tredjeår i samme stil som studio 3), og vi har fått med wolff og SFGD inn under wd-paraplyen, i tillegg til film & tv, så skolen har blitt endel større de siste åra.
Sist endret av atomet; 8. april 2006 kl. 19:20.
Det høres med andre ord som om det er en all right skole, som jeg eventuellt kan anbefale mine barnebarn. Ja, jeg er over femti år gammel, og har barnebarn.

Jeg er veldig glad i dem, og vil ikke at de skal velge sin fremtid ut fra dagens projiserte forecast.

Klarer jeg å redde "ett" barnebarn til å tenke selv, har jeg antageligvis oppnådd å få flere til å tenke. Dermed å ha spredd den giften at reklame ikke er sannhet, men en bevisst fortegnelse av virkeligheten. Det at du trenger noe som du absolutt ikke trenger, men som menneskelighetens utvikling trenger for å utvikle sin egen utvikling.

Som den ikke trenger. Unnskyld min uvitenhet. Jeg har bare vært medskyldig i 4 allrigte menneskers tilstedeværenhet på denne klode.

Ingen av dem har gått Westerdahl. Derimot har jeg den ære av å være tidligere klassekamerat med SAS/Braathens daglige leder. Som jeg tillegger gode personlige egenskaper, og hadde bra forhold til gjennom de tre år vi delte klasserom, garderobe og åndelig fellesskap: dette er et menneske jeg har respekt for, men meninger direkte imot. Det forhindrer meg ikke fra respekten.

Tilbake til emnet: det finnes ikke noen "riktig" skole. Det finnes dusinvis av skoler, og "alle" er "riktige". Mitt råd er å velge hva som høres best ut, la det stå til, og være kritisk gjennom hele skoletiden. Slik ble jeg oppriktig anarkist, og slik ble jeg også en heller fattig mann.

/* omtalte leder i SAS/Braathens har aldri gått Westerdahls; men samme gymnasietrinn som meg: artium 1974 */
Sist endret av khawaga; 8. april 2006 kl. 21:21. Grunn: tilleggsopplysning
Moro å høre fra gamle westerdøler! Hva har du gjort opp gjennom åra, siden det tydeligvis ikke ble reklame? illustrasjon, design osv?
▼ ... flere år senere ... ▼
Har søkt på Westerdals Grafisk Design og venter nå på svar om jeg blir tatt opp til intervju..kommer nok iløpet av 2 uker.

Når skjer dette intervjue, og hva bør jeg forberede meg på?

Bortsett fra dette, hva kan dere (som har gått eller går på westerdals) fortelle meg om denne skolen og Grafisk Design linjen.

Fortell meg generelt takker for alt!

Lurer på samme som Vekjo (som jeg forøvrig har sendt en PM!)
noen andre som har søkt? share opptaksprøver?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Svarene pleier å komme på denne tiden, såvidt jeg husker forgikk intervjuene i mai når jeg var inne.

Kommer man til intervju vil man bli bedt om å forsvare opptaksprøvene sine, hvilke kommunikative verdier man har lagt bak arbeidene, hvorfor man har gjort som man har gjort, hva man evt. kunne forbedret og lignende spørsmål. I tillegg er intervjuet et sted hvor man setter inn trynefaktor ovenfor de som holder dem. Westerdals handler en del om ferdigheter, men personlighet, holdninger, interesser etc. spiller definitivt inn på hvem som kommer inn – og hvem som ikke gjør. Det er heller ingen ulempe om man er litt bevandret innen fagfeltet. Les opp på litt designhistorie, finn noe design du syns er fint og gjør deg opp en mening om hvorfor du liker den, hvordan den kommuniserer m.m. Det er også en liste med standard-spørsmål hvor hver person gjerne bare får et visst utdrag av spørsmålene, derfor kjenner jeg ikke hele listen, men blant dem er slikt som «hvorfor vil du bli grafisk designer», «hvorfor skal nettopp du komme inn», «hvordan anser du dine sjanser til å komme inn», «hva gjør du hvis du ikke kommer inn» etc. Det viktigste er å vise selvsikkerhet og innsikt i hva man driver med. Og selv om det er utdanningen din som står på spill: Ikke vær nervøs, ikke lyv, vær degselv. Det er superhyggelige folk som avholder intervjuene, og de er interessert i å bli kjent med deg som person (forhåpentlig har dere gitt mye av deres egen sjel i arbeidene dere har laget).

Når det gjelder selve utdanningen, så er Westerdals i store omveltninger. Regjeringen har – med innvirkningskraft fra 2010 – fjernet en paragraf i utdanningsloven som gjør at alle undervisningsinstitusjoner enten må være fagskole eller høgskole. For Westerdals betyr dette at de skal omgjøres til høgskole, som igjen betyr litt omrokkering i læreplanene fra idag, men fokuset skal i utgangspunktet være likt slik det er pr idag. «Bonusen» ved dette er at man i tillegg til vanlig diplom også får en bachelorgrad. Fint for de som vil ut av landet, ta master eller lignende. Det som pr idag er et tredjeår i praksis hos skolens eget designbyrå – Studio 3 (hvor bare halve klassen går videre fra andreklasse til tredje) – utgår mot et tredjeår med vanlig undervisningsopplegg for fulle klasser. Meg bekjent kommer dette til å innføres slik at de som nå går i førsteklasse er det siste kullet som kan komme inn på Studio 3. I tillegg kommer det til å bli litt mer fokus på det teoretiske, men tro meg, det har utdanningen bare godt av. Pr idag mangler den definitivt en del teoretisk grunnlag – selv har jeg vært en del i dialog med lærerne på studiet fordi jeg også har en bachelor i designfag fra før jeg begynte der – og jeg har troen på at det teoretiske opplegget kommer til å bli ganske bra inkorporert i undervisningsmodellen som allerede finnes på Westerdals.
Sist endret av Cadex; 25. april 2009 kl. 15:19.
Ja, LITT mer teori kan nok alle linjene på westerdals ha godt av, men... jeg har jobba en del sammen med en jente som har gått viskom på hibu, pluss at hun er noe mediegrafikerdilldall fra vgs, og selv om jenta i og for seg er flink til å lage rett-fram-ting, så er det helt latterlig når hun viser hvor opphengt hun er i ting hun har lært på skolebenken, og hvor lite hun egentlig tenker selv.

F.ex. var det en lærer hun hadde som var typograf, og som hadde sagt noe om at man aldri skulle skvise fonter. Nei jøss, fin tommelfingerregel det, men har jeg valget mellom å skvise en linje tekst til 99% og få en fin side som helhet, ELLER å la linja være på 100% og å få en mye styggere side som helhet, så tar det meg ikke et halvt sekund å velge. Dette tok det henne evigheter å skjønne, men hun har skjønt det etterhvert. For en stund siden hadde hun også lært seg det fine uttrykket "web 2.0", og definisjoner osv på dette, for ikke å glemme når hun hadde lånt en bok om blogging.

Akkurat det at Westerdals hele tiden har hatt en veldig sterk "hands on"-tilnærming til fagene, tror jeg er det som har gjort at skolen har blitt så bra. Så - noe mer teori - ja, sikkert fint. Men ikke gjør om westerdals til yet another vis-kom-molbo-linje (ja, jeg har litt dårlig inntrykk av denne utdanningen...).

Samme hvor mange bøker du leser om fjellklatring, så blir du ikke flink uten å faktisk klatre. Klatrer du derimot mye, så kan det sikkert være et og annet nyttig man kan finne i bøker.
Sist endret av atomet; 26. april 2009 kl. 13:30.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av poe Vis innlegg
Jeg har søkt meg inn på Westerdals Art Direction og har kommet gjennom første runde. Imorgen skal jeg på intervju, og lurer på om noen her har vært gjennom dette?

Brevet jeg fikk var veldig anonymt og sa nesten ingenting om hva som vil skje. Hva burde jeg forbrede meg på? Hva skjer?
Vis hele sitatet...
Dette er ødeleggende for en kreativ utdanning. Westerdals er skolen hvor det stilles krav til kreativitet. Det gjenspeiler seg kraftig i opptaksprøvene og ikke minst de 3 rundene med intervju og tester.
Det er kanskje en kreativ måte å ta inn studenter på, men det hemmer det kreative nivået. Westerdals er skolen hvor ca. 90% av studentene har fått hjelp av en fagperson som gjerne også kjenner til hva Westerdals vil ha. Siden Westerdals vil ha en type kreativitet og for mange like hoder, vil jeg si at dette er svært hemmende. For er det egentlig facitsvar i kreativitet? Er det bare noen som er kreative? Heller tvert imot. Alle mennesker har forutsetninger for å lære seg å trene opp kreativiteten, og når dette forekommer på en slik reklameskole, vil jeg si at deto flere personligheter man har til disposisjon, desto mer variasjon blir det også.

Greit at man kunne skille klinten fra hveten, men hvorfor gjøres dette med feks: -lag et skuespill på 10 minutter som handler om eple, paraply og sprettball.
Ved bruk av slike oppgaver vil også forståelsen for kunders profil og merkevare bli minimal. Med dette mener jeg at slike elever får for stor forutsetninger til å bli for kunsteriske, selv om oppgaven går ut på å bedre salgstallene til en merkevare. Når vi ser overkreative reklamefilmer på TV- en som knapt viser frem avsenderen, bærer det preg av Westerdals-ideologien; vi er så kreative.
Slik strategi fungerer svært godt i konkurransesammenhenger som feks Gullfisken, men som Thorolf Helgesen alltid har sagt; majoriteten av Gullfiskvinnere fører ikke mersalg, men mer PR for sitt reklamebyrå, slik at de gjør seg attraktive. Dette er også reklamefilmene som gir mest vampyreffekt, og dermed vikles en eventuell reklamekampanje inn i flere problemstillinger for merkevarens fremtid.

Næringslivet trenger strategisk kreativitet, såkalt hard-sell reklame, basert på Bill Bernbach, Rossor Rieves, Al Ries, eller Bates-filosofien som vi har i Norge. Her bedømmes alt etter håndfaste egenskaper som gjør produktet attraktivt, ikke en kul film nødvendigvis med et romskip og nakne damer.
Det er på tide at næringslivet slutter å kaste bort penger på kampanjer som ikke selger.