Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1781 139556
LOST.
Første sesong var knall. 4 episoder ut i sesong 2 døde det helt for meg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lost var dritbra i starten, men har helt falt av lasset nå.
Vet ingenting
Sitter bare å venter på episode 12 nå. BLIR GAL AV Å VENTE.
lost begynner å gå mot slutten nå! dere har sikkert lagt merke til at de har begynt å prudusere alt i et tv studio og drepe mange karakterer for å spare på utgiftenene! men de er uberskilla på å holde på spenninga! det er nemmelig det tv handler om!
Sitat av -steff1-
lost begynner å gå mot slutten nå! dere har sikkert lagt merke til at de har begynt å prudusere alt i et tv studio og drepe mange karakterer for å spare på utgiftenene! men de er uberskilla på å holde på spenninga! det er nemmelig det tv handler om!
Vis hele sitatet...
Sykt fin jungel de har i studioet sitt da, rart at de gidder å dra til Hawaii for å ha studioet sitt der også. LOST går ikke mot slutten, det er tre sesonger til planlagt etter denne så vidt jeg vet.

Dere andre som whiner om hvor mye bedre det var før, slik er ståa i mine øyne:

Sesong 1: Glimrende, noen få kjedelige episoder, men alt i alt glimrende.
Sesong 2: Masse rart som skjer, noen kjedelige episoder, med de episodene med spenning er til gjengjeld skitspennende. Blir introdusert til masse nytt.
Sesong 3: Fortsatt masse rart som skjer, de roter seg kanskje litt vekk, men haler seg mesterlig inn mot slutten.
Sesong 4: Blir bare bedre og bedre! Episode fem og ti er foreløpige høydare i mine øyne.

EDIT: og det blir jo introdusert en drøss nye folk i serien rett som det er.
Sist endret av Viva la Opium; 17. mai 2008 kl. 02:45.
det var bra, men de har dradd den så jevli ut at det ble lame.
Sitat av Dvergen
det var bra, men de har dradd den så jevli ut at det ble lame.
Vis hele sitatet...
Lame? Who talks like that?

Man må sette seg skikkelig inn i hele greia, samtidig som man har tolmodighet og en sterk vilje til å finne ut av ting. Det går litt på personlighet tror jeg om man liker en serie som Lost, eller om man foretrekker Kongen av Queens istedet-uten at det er enten eller.

Dessuten leter man hele tiden etter forklaringer, lager seg teorier, hører på andres teorier for deretter å finne en forklaring man er tilfreds med. Det kalles faktisk kognitivistisk tenking og jeg vil faktisk komme med den sterke påstanden at de som elsker Lost er gjenomsnitlig smarte.

Peace out og god feiring av landet!
Wuhu, jeg er gjenomsnitlig smart!

Jeg er helt enig, LOST er sinnsykt bra. De har henta seg inn no jævlig siden sessong 3 synes jeg.
KP hyys. Så enig med deg i påstanden at de som elsker Lost er gjennomsnitlig smarte. For å følge med på Lost så må man orke å tenke, ikke bare sitte å daffe å se på, da blir det fort kjedelig.

De fleste er vel enige om at sessong 4 har tatt seg veldig bra ut, mest fordi seerne får besvart mange spørsmål tror jeg. Selv synes også sessong 4 er 'best', men helt ærlig, jeg elsker dem alle.

Siste episodan så jeg inatt, etter fylla (!), men må nok se den omigjen idag.
Vet ingenting
Noen som vet hvor jeg finner ut når Lost episodene blir lagt ut på nettet? Synes det går usedvanlig tregt mellom hver episode. Husker sesong 1-2-3 ble lagt ut natt til hver torsdag som regel, men nå er ikke dette tilfelle.
Sitat av margido
Noen som vet hvor jeg finner ut når Lost episodene blir lagt ut på nettet? Synes det går usedvanlig tregt mellom hver episode. Husker sesong 1-2-3 ble lagt ut natt til hver torsdag som regel, men nå er ikke dette tilfelle.
Vis hele sitatet...
Før var det 24 episoder i hver sesong av LOST, og disse ble sendt i to grupperinger. Første del ble sendt fra rundt September/Oktober og fram til November, så var det en relativt lang pause før det startet opp igjen etter nyttår.

Fra og med sesong 4 var det (såvidt jeg kan huske) planlagt å gå ned til 16 episoder, og kjøre alle disse - uten pause, etter nyttår. Dette begynte bra, men det ble alikavell en ganske lang pause pga manusforfatterstreiken i Hollywood.

Hva som forøvrig skyldes at LOST ikke kom ut inatt kjenner jeg ikke til, men neste uke er det i alle fall sesongfinale med to episoder.

Hvis du lurer på når en episode av f.eks LOST går, er det veldig greit å bruke tv.com, epguides.com eller pogdesign.co.uk
Det kom ikke ut fordi Grey's Anatomy hadde to-timers finale i går kveld. Lost kommer til å ha en tretimers finale neste torsdag i USA, selv om de allerede har sendt første del av den.

På grunn av at denne sesongen kun ble 14 episoder vil femte og sjette sesong være på 17 episoder hver for å ta igjen det tapte i denne sesongen.

Sitat av hyys
Jeg lurer fælt på hva Widmore mente med at det var hans øy. Den tok jeg ikke! Jeg lurte også på hva Widmore mente med "I know who and what you are". Det fikk meg til å føle at kanskje Ben er et spøkelse!?
Vis hele sitatet...
Er vel ganske opplagt at han er fra Dharma Initative.
Sist endret av klarhimmel1234; 23. mai 2008 kl. 23:39.
Skjønner ingenting jeg! Har sett de 8 siste episodene og skjønner fremdeles ikke hva som skjer.. Hva skjer med de skumle typene som vil sprenge øya? Hvorfor?
Hvem er det som stakk av med alle de gravide damene?
Hvorfor er det strøm på øya!?
Og hvem er de i den båten? HVirker ikke som det skal være så vannskleig å komme seg bort fra øya lenger? er jo nok av folk rundt å sitte på med
forventer egentlig ikke noe svar..
De får jo problemer nå som de skal flytte øya.
Å flytte øya høres bare idiotisk ut?
Dere har fulgt med på over 80 episoder, 4 sessonger, uten å være åpen for det meste?
Ikke når du besitter orkideèns magiske kraft!
Du skal være rimelig fanboy hvis du ikke skjønner at LOST har blitt dratt veldig langt. Serien var en lavbudsjettserie ABC lagde i en tid de var på god vei mot konkurs. Siden LOST har fått kultstatus siden episode 1 har de selvfølgelig ingen fortjeneste av å avslutte produksjonen av serien. Jeg har fulgt med fra episode 1 og sitter ikke i gjen med samme følelsen som før. Det skal nevnes at serien har tatt seg opp litt nå, men som det ble sakt i 2005: "Alt i LOST har en naturlig forklaring" Dette er noe de nå selvfølgelig tar avstand fra, siden øya ligger i en annen tidsdimensjon osv. Penger er veldig viktig, og så lenge folk ser på så velger de å melke kua til det ikke er mer igjen.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av nesraL
Du skal være rimelig fanboy hvis du ikke skjønner at LOST har blitt dratt veldig langt. Serien var en lavbudsjettserie ABC lagde i en tid de var på god vei mot konkurs. Siden LOST har fått kultstatus siden episode 1 har de selvfølgelig ingen fortjeneste av å avslutte produksjonen av serien. Jeg har fulgt med fra episode 1 og sitter ikke i gjen med samme følelsen som før. Det skal nevnes at serien har tatt seg opp litt nå, men som det ble sakt i 2005: "Alt i LOST har en naturlig forklaring" Dette er noe de nå selvfølgelig tar avstand fra, siden øya ligger i en annen tidsdimensjon osv. Penger er veldig viktig, og så lenge folk ser på så velger de å melke kua til det ikke er mer igjen.
Vis hele sitatet...
De har sagt at alt har en vitenskaplig forklaring, og strengt tatt kan man justifisere dimensjoner og tidshopp med teoretisk vitenskap - videre er sjangeren helt åpenbart sci-fi, så man må nok strekke vitenskapen litt fra hvordan den er i dag.

De har forresten alltid sagt at det skal være 7 sesonger. 7 sesonger er seriøst ikke mye for en serie -- heller ikke en serie med inkrementell historie.
Lavbudsjett har den heller aldri vært. CGI'en alene i første sesong må ha kostet skjorten.
Som akkurat nevnt må man akseptere at Lost er en sci-fi serie. For den interesserte i vitenskaplige teorier rundt Lost er dette en veldig god teori: http://mirrormattermoon.blogspot.com/ Hvis man aksepterer den kan man hvertfall ikke si at første episode av Lost har ingenting med resten å gjøre.

Det er forresten kun seks sesonger, ikke syv. Kan vel regne med et helvetes påfølgende "expanded universe" av spin off-produkt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Waffel
Det er forresten kun seks sesonger, ikke syv.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig rett.

Jeg må også legge til det at selv om de sier det har en vitenskaplig forklaring så er ikke det synonymt med at det har en lett forståelig, eller i det hele tatt en tilsynelatende fornuftig, forklaring. Det betyr bare at det har rot i vitenskapen.

Et ormehull er et eksempel på dette. Rimelig "far fetched", men allikevel med rot i vitenskapen.
Har nå holdt meg unna skriving en stund, og nå blir det enda lengere til neste gang, så tenkte jeg skulle skrive ned mine tanker etter å ha sett siste del av sesongfinalen i natt. Episoden var helt fantastisk i mine øyne, og skulle ønske alle episoder var like lange.

Mye var som ventet; Locke i kista, time-traveling, Saywer, Jin og returhistorien. Alt dette var temmelig forutsigbart, dog var detaljene litt anderledes enn forventet. Allikevel er det greit å få ting bekreftet i LOST-universet.

Morsomt hvordan forfatterne er redde for spekulasjoner rundt historien og mulige spoilere, så de lager alternative endinger. Se blant annet to andre alternative endinger på episoden her. http://darkufo.blogspot.com/2008/05/...e-endings.html

Det første som plagde meg var Locke i kista. En ting var at den var kortere, altså ønskes det at man skal tro han har "mistet" beina. Dette kan være en del av det Jack mener John fortalte "Some very bad things happend". Mitt håp er at tidsmaskinen mislyktes slik man ser i ekstramaterialet på sesong 3 hvor Orchid først introduseres, hvor kaninen dukker opp to steder samtidig. Og at kun et duplikat av Locke faktisk dør. En annen ting er at de valgte navnet "Jeremy Bentham". For alle som har hatt intro til filosofi på universitetet eller generelt kunnskapsnivå i etikklære, bør dra kjensel på navnet. Han var en av gutta bak "utilitarisme" som etikk, og det enda mer spennende er hvordan han baserte en del av sin skriving på en annen filosof fra den tid, nemlig John Locke. Tilfeldig? Neppe...

Husk når Locke som barn skal velge mellom tingene Richard legger på bordet. Book of Law er en del av Benthams verk. Så for de som visste det, var det helt tydelig hvem som lå i kista. Måten Richard nistirret på boka og John antydet at boka var hans. Også morro hvordan Hoffs/Drawlar er et anagram for Flashforward.

Det er ingen tvil om at de ikke ville røpe John som en av Oceanic-passasjerene, noe som er grunnen til at Sayid blant annet ikke ber Hurley si navnet hans høyt. Det fordi han vet både Santa Rosa-instituttet og samtidig Charles Widmore sine folk overvåker dem konstant. Spørsmålet er hvordan John "besøkte" Jack og Kate. Han klarte å plante rimelig klare tanker om hvordan de hadde skyld i grusomheten på øya, og at de måtte komme tilbake.

Det er litt ironisk at sesong 1-4 handler om å komme seg vekk fra øya, mens sesong 5 og muligens 6 vil handle om å komme seg tilbake til øya, evt. et nytt opphold der. Jack vil tilbake, Hurley vil tilbake. Kate kommer selvfølelig til å dra tilbake for Saywer sin skyld, det ligger i kortene. Sayid jobber med Ben, så han vil nok bli med. Aron kan bare plukkes med. Da gjenstår Sun, som jeg ikke helt vet hva ville med Charles Widmore, men hennes antydning om at andre enn Oceanic 6 kom seg unna øya, antyder at andre enn Desmond og Ben kom seg vekk. Blir spennende å se hvordan dette blir i forhold til Jack osv. Sun er tydeligvis sur på Jack.

Til dere som lurer på hvorfor Jack ville lyve om hvordan de ble funnet og stage historien, så er det tydelig at han gjør dette av samme årsaker som Ben engasjerer Sayid som leiemorder; det gjøres for å beskytte de som ikke ble reddet. Jack lider jo av samvittighetsproblemer og lover jo å fikse ting i hytt og pine. Dette bekrefter for så vidt Hurley i samtale med Walt, men Jack skjønner at Keamy (og Widmore) vil drepe dem. Det som virker ulogisk er at Widmore lar dem leve når han vet at de er overlevende fra øya. Han biter jo naturligvis ikke på den stage-historien til Jack og gjengen.

Det var flere scener på helikopteret som var morsomme. For det første Hurley som blir redd for at de skal dytte han av fordi han veier for mye. Du så på at han det ble pinlig. Samme at Saywer hoppet, det var alt annet enn uventet. Han har ytret at han ikke har noen grunn til å dra fra øya, og han tok det ikke så tungt å komme tilbake på øya. Det virker jo som om hviskingen var tjenesten han skulle be Kate utføre, og er nok knyttet til barnet hans. Det var også morsomt hvordan Kate hintet til Jack med "kanskje du også bør hoppe og ofre deg for meg...".

Ben er klassisk. Alle vil tro han har en god side ved seg, men jeg har ennå ikke sett det. Den eneste svakheten ved han var hans "datter", og det har jo bare gjort han mer snartenkt og farlig. Han er gjennomført ond, og tenker først og fremst på seg selv. Det ser man bare på hvordan han umiddelbart godtok Richards avtale med Kate/Sayid om at de kunne dra, mot at han slapp fri. Han ville aldri tillatt det ellers. Samme med måten han "ofret" alle på båten for å ta hevn. Han har som han selv sa alltid en plan, og han er kynisk. Han bruker alle midler for å nå sitt mål, noe som reflekteres i hans "so (what)..."

når John sa at han hadde drept alle på båten. Det er dog ingen tvil i mitt sinn: hans historie om at han ofres av Jacob for å flytte øya gir lite mening. Han er for slu til å gå med på noe slikt. Dessuten er han sentral, så han har enten gjort en hemmelig avtale eller kommet seg unna, for han er fortsatt sentral som rollefigur.

Dødskjip måte å forlate Jin på. Synes oppriktig synd på han og Sun. Det var megaegoistisk av Jack, slik han alltid er, å holde igjen til Kate var safe, for så å bare gi faen i Jin. Håper den antydningen i episode 7 (ji yeon) om at Jin kan være i live stemmer. Og at Sun vil tilbake for han. Hun sa jo at faren hadde skyld i ektemannes død, men det kan være en del av cover-up historien. Apropos Sun, litt rar scene hvor hun forteller Michael om ungen sin. For de som skulle tro det Michaels barn: don't go there.

Lurer også på hvilke intensjoner Ben, Tom og øya hadde med rekruteringen av Michael etter at han hadde kommet hjem. De spilte på hans samvittighet og ga han sjansen til å "gjøre opp" for seg. Jeg skjønte jo at de ville bruke han, men trodde det lå en viss sannhet i dette. Dersom Christian mente at Michael kunne gå ved å si "you can go now", på en sånn måte at han kunne få lov til å dø (han hadde prøvd selvmord flere ganger), så har de jo lurt han. Planen var å holde skipet unna, ikke å faktisk redde sine egne. Det var jo ikke akkurat hovedmålet.

Jack sin egoisme og stahet er hans drivkraft som karakter. Det ser man på hvordan han "måtte" fikse eksen sin, og hvordan han aldri gidder å høre på andre. Det var jo nydelig når Jack ba Frank kjøre til øya, og øya forsvant. Jack fortalte ikke de andre at Locke sa han skulle utføre et mirakel. Og når Hurley konstaterte at øya var flyttet så var det jo bare å vente at Jack nektet. Det var som Locke sa: hvis han dro fra øya, ville han komme til å angre bittert til han bestemte seg for å returnere. Jack har jo forsøkt å ta selvmord, og han påminnes om øya hele tiden. Han er rusa på piller, og han er et konstant nervevrak. Han kjører fly og håper på å kræsje. Det er tydelig at Jack må tilbake for sin egen del, fordi samvittigheten spiser han opp, han må tilbake for å stabiliseres som person. Han hadde vært død om ikke øya hadde holdt han i live. Han prøvde tross alt å hoppe fra brua. Det kan være uklart for folk hvem som er hvor, men slik jeg ser det så er stå slik:

Øya: Juliet, Saywer, Rose, Bernard, Miles, Charlotte, Dan, Jin (?), diverse surviors, John Locke + Richard og resten av the others.
Utenfor øya: Oceanic 6 (Jack, Kate, Aron, Sayid, Hurley og Sun). Desmond, Ben, Walt.
Uvisst: Claire (mest sannsynlig ikke død), Jin (antydninger om død/levende i Sun-episoden), Christian (hvor er han, hvem er han?), Michael (sannsynligvis død, men kommer nok tilbake), Ben på øya.

(glemt noen?)

Ryktene sier skuespilleren som spiller Claire ikke er booket for sesong 5, men kun 6. Altså at man ikke får vite hva som skjedde med henne før siste sesongen. Bare en heads up til alle som var nysgjerrige på henne og hennes far, mystiske Christian Shepard.
Sitat av Lostpedia
Christian's death, though not shown on-screen, has been confirmed in a Official LOST podcast (April 20, 2007 Edition). However, in later statements the creators of Lost qualified their statement by saying that they "may be using the word 'dead' in a sense we (the audience) don't fully understand yet." Even further clarification was received in "Access: Granted", when Carlton Cuse stated "In terms of actually physically corporally in existence... he's dead".
Vis hele sitatet...
Spennende med Charlotte. Miles er konge, og lurer på hva han fikk vite og hvordan. Var det fordi han hørte hviskingen? Han er jo ghostbuster, og denne avsløringen var en av mine favoritter ved episoden. Har alltid håpet hun hadde en mer betydende rolle en et par av de andre, og hintene som kom denne episoden kan peke i retning av at hun vil fortsette å være sentral.mange spennende ting. Det første jeg tenkte var at hun ble på øya fordi hun var født der. Hun sa at hun lette etter sitt fødested, noe som igjen antyder at hun ble født på øya som en av Dharma-folket. Jeg har hørt folk tro hun er Charles Widmores datter. Selv tror jeg bare det kan være mulig dersom hun skal være Pennys halvsøster, men det kan være en meget sannsynlig mulighet. For de som tror det er Annie, barnebestevennen til Ben, så tror jeg neppe det stemmer. Hennes alder, dialekt og historie, samt at Ben ikke dro kjensel, vil være sterke argumenter for at det ikke stemmer. Men igjen, om man bruker tidsforflyttelse eller aldringsstagnasjon som med Richard, så kan det jo alltids være en mulighet.

En annen ting jeg ikke skjønner. Desmond hadde disse fremtidsvisjonene hvor han så inn fremtiden. Han så Claire, ungen, helikopter osv, og det var jo grunnen til at Charlie sendte meldingen, til at de ble reddet, til at han ofret seg. Det var jo grunnen til at Penelope fant Desmond. Og nå var alt det bare oppspinn? Gir lite mening. Tror denne nye vrien på Claire's historie har skyld i dette.

Tidsreiser og tidsperspektiver
Det er tydelig at tidsreiser har vært en drivfaktor for øyas eksistens. Det trengs jo ikke å forklare at Ben som havnet i ørkenen i Tunisia med kutt i armen og vinterjakka til Halliwax kom dit etter å ha flyttet øya. Det er tydelig at han visste om denne hemmelige tidsforskyvningsluka bak "the vault". Det var ikke fortalt i videoen hvorfor du ikke skulle ha metall i, og kun et fåtall kan ha kjent til den hula bak. Dessuten var glasset ned til "snøen" uknust, så virker som om det var første gang.

Tidsreiser forklarer også to andre ting, i det minste forsvarer: Black Rock, dette skipet, må ha havnet på øya etter at øya ble flyttet rett under skipet et eller annet sted. Dermed "strandet" skipet midt på øya. Flyet til Yemi, broren til mr. Ecko kan også ha styrtet utenfor Nigeria i en tid hvor øya fysisk lå i det området- Den tredje tingen er tå-statuen med fire tær. Jeg har lest hvordan lilletåa kun er overflødig og at den ikke har noe praktisk eller balansemessig betydning. Vet ikke om det stemmer, men om sant så kan det forklare hvordan statuen egentlig er mange tusen år i fremtiden og at evolusjonen har "mistet" tåa. Dersom tåa har en funksjon kan statuen være mange tusen år gammel, og dermed bevis på at mennesker har levd på øya i flere tusener av år, akkurat slik hireoglyfene i tallskivene og tidsreiserommet antyder.

Dan er en av mine favorittkarakterer. Ikke minst fordi han har svaret på mye jeg lurer på, blant annet svaret på tidsgåten. Han skjønte at det var siste runden med motorbåt som kom til å nå skipet. Dermed sørget han for å få med seg Miles og Charlotte på den. Han sier også til Juliet "...when I come back" på en måte som antyder at han vet han ikke kommer tilbake, evt. at når han kommer tilbake så er det for sent. Han skrev i loggen sin om the Orchid og han har eksperimentert med tidsreiser. Det var nok det, og ikke det at han visste båten kom til å eksplodere, som gjorde at han ville få med seg sine nærmeste. Han er sympatisk og ville aldri sendt alle de uskyldige menneskene på en båt han visste ville sprenge.

Det kan være vanskelig å vite hvor Dan og resten i motorbåten faktisk havner, da de var midt i mellom helikopteret (skipet) og øya da øya forsvant. Jeg tror de falt innenfor øyas radius, og at de ble "sugd" med i forsvinningen. At de vil være på øya med Juliet, Sawyer osv.

Flytting av øya - hvor og når er øya hen nå?

PS. Her krever serien at du er åpen for litt "alternative" forklaringer. Om du kom for et realistisk tv-drama i samme bane som Frustrerte Fruer vil dette virke helt søkt, noe som forøvrig poetisk illustreres av freaker911 og hel andre i denne tråden. Mitt tips: se yndlingsfilmen din, eller annen film du synes var veldig bra, og tenk over hvor mye som er realistisk.

Flytting av øya må forklares med mer enn "worm holes", tidsreiser osv. Antydninger om at øya i sin helhet forsvinner fra vannets overflate som ingenting, antyder at øya er flyttet sikkert millioner av år tilbake for å komme før en vulkan vil ha skapt øya. Dessuten vil det å fjerne en så stor øy ikke være geologisk mulig i teorien (etter hva jeg har skjønt), da det vil innebære flom og tsunamier. Videre så er slike vulkanøyer bygget fra grunnen, altså knyttet helt i bånn, noe som kan peke i retning av en menneskeskapt flytende øy? Selv tror jeg ikke på noen av forklaringene ennå. Trenger litt mer details rundt hva som skjer før man trekker en sikker konklusjon.

Lyset som kom etter at Ben skrudde litt på hjulet minnet om det lilla lyset som kom da Desmond aktiverte fail-safe triggeren. Dersom det var tilfellet har de altså vandret i tid tidligere. Noe som igjen innebærer fysisk forflytning. Dermed vil det være vanskelig å bevise hvor de overlevende blir funnet ikke langt fra der de faktisk styrtet og hvordan Widmore igjen fant øya. Trenger litt forklaringer også her.

To viktige poeng i videoen til Locke: 1. Time-travelling gjelder både i space OG time. Altså vil ikke det å flytte øya innebære at den havner på samme sted si 20 år tilbake i tid, den må faktisk fysisk ha flyttet på seg. Både space og time traveling. 2. At kaninen (øya) vil virke usynlig et lite øyeblikk, mens den egentlig transporteres. Det kan forklare hvordan Richard reiser tilbake til fastlandet i fortiden, han reiser både tilbake i tid og forflytter seg fysisk.

Morsomt hvordan kasetten til Locke plutselig begynte å spole bakover i det han begynte å snakke om tidsreiser.
Derfor er min teori foreløpig:
Øya er flyttet frem til, la oss si 2020. Øya er der den var alltid, men venter på at resten av verden i sin tid skal nå 2020. Da vil den dukke opp igjen. Det nevnes i videoen at ting kan "forsvinne", men det betyr ikke at det er borte. At øya forsvinner, slutter å eksistere, i året de er i, mens den vil dukke opp igjen i sin helhet i år 2020. Ben konstaterer at prosessen med flytting av øya er "unpredictable", og det kan peke i retning av at øya kun er flyttet et par år fremover. Nok til at John kan komme tilbake fra øya i år 2007 og dø. Den biten jeg er usikker på er hvorfor den som forandrer tiden, ikke kan komme tilbake. Det antyder at Ben ikke var på øya i det han dro i roret, og dermed ikke kunne vite hvor øya ble av.

Leste dog en søkt (men mulig) teori om at Ben gikk ned i et slags sentrum der det roret var, og at han derfra roterte på hvor utgangen av hula pekte. Så når han gikk opp igjen og ut av hula, så ville han falle ut i Tunisia, fordi det å dreie roret forandret utgangen på hula vekk fra øya. Trenger også litt forklaring og videre utdypning, ville bare nevne den.

Locke er nok død i året 2007. Men han er nok ikke skrevet ut av serien av den grunn. Det er mulig at John Lock, i likhet med Christian, har vært død hele tiden på øya, noe som vil forklare at John er frisk, og at Rose er frisk (hun er egentlig død). Men jeg vil vite mer om Christian.

Blir morsomt med sesong 5. Det blir spennende om man nå får flashbacks til oppholdet på øya ettersom man er i fremtiden. Husk at Jack og resten av Oceanic 6 i tidsperspektivet på øya kommer til fastlandet og blir reddet. Herfra blir de flydd til USA. Mens de i flashforwardene starter nettopp fra pressekonferansen etter landing. Altså at de i øyas nåtid har nådd "fremtiden". Slik at sesong 5's nåtid kommer til å bli i samme tid som sesong 4's flashforwards. Dermed er det kanskje slutt på alle flashforwards, og tilbake til flashback, men nå til tiden på øya. Gleder meg. Tålmodighet er en dyd, og denne serien skiller klinten fra hveten.

Det er dog tre års mellomrom mellom denne redningen og tiden hvor John ligger i kista. Suns unge kan snakke, Walt er voksen osv. Så det som skjer mellom her vil bygge grunnlaget for sesong 5 etter hva jeg kan skjønne. Altså at sesong 5 slutter der Jack og Locke står, og at de drar tilbake til øya i sesong 6.

Jack og Desmond kommer til å møtes igjen, samme gjør nok Jack og Frank. Jeg vil dog vite mer om følgende: Christian, Jacob, Richard, Ben, Annie, Danielle, Locke. Livene til Sun og Sayid og kjærlighetstrekant mellom Jack-Kate-Sawyver er liksom ikke så spennende ettersom jeg ikke klarer å anse det som sentralt nok.

For meg er ikke drivkraften og spenningen i serien hvordan de kan forklare hvordan alt skjer. Og bevise at det vitenskapelig lar seg gjøre. For meg er det viktigere hvorfor Widmore ikke kan drepes av Ben, hvorfor nettopp disse ble valgt til å havne på øya. Hvorfor ting er som de er. Jeg engasjeres fordi jeg vil vite hvorfor det skjer, ikke hvordan.

See you in another life, brother!
SD
I see what you did there.
Bra skrevet SD! Blitt en vanesak at jeg går inn her og leser dine resymè etter en episode!

Personlig, synest jeg det blir alt for mye og komplisert! Jeg kommer derfor i sesongpausen til å se sesong 1-4, for å få et litt bedre grep om handlingen! Faen, det er ikke første gang jeg har måttet begynne på nytt! Gjorde det samme etter sesong 3. hehe!

Når luftes sesong 5 i USA? Noen som vet det?
Sitat av hyys
Når luftes sesong 5 i USA? Noen som vet det?
Vis hele sitatet...
Februar 2009, sies det.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Lost sesong 5 kommer i "winter & midseason". Sannsynligvis i Januar 2k9 da.

EDIT: lrn2refresh
Sist endret av TurboAciid; 31. mai 2008 kl. 16:21.
Når øya beveger seg i tid, vil jorda ha beveget seg i forhold til sola, vårt solsystem vil ha beveget seg i forhold til sentrum i melkeveien osv. Det må fungere sånn at øya følger jorda hele tida? Men at tida på øya står stille så lenge?

Lost har tatt seg opp med sesong 4. Altfor mange som falt av i sesong 2/3..
Sitat av nso
Lavbudsjett har den heller aldri vært. CGI'en alene i første sesong må ha kostet skjorten.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si jeg husker så mye av CGI'en fra første sesong, men den siste dobbeltepisodens CGI er iallfall noe av det pinligste jeg har vært borti.
CGIen har alltid vert utrolig lavbudsjett/dårlig.
Sitat av Fourty-Two
Når øya beveger seg i tid, vil jorda ha beveget seg i forhold til sola, vårt solsystem vil ha beveget seg i forhold til sentrum i melkeveien osv. Det må fungere sånn at øya følger jorda hele tida? Men at tida på øya står stille så lenge?

Lost har tatt seg opp med sesong 4. Altfor mange som falt av i sesong 2/3..
Vis hele sitatet...
datt selv ut av serien i midten av 3... det ble rett og slett for for langt uten noen ende.
Sitat av xtapolapocetl
Kan ikke si jeg husker så mye av CGI'en fra første sesong, men den siste dobbeltepisodens CGI er iallfall noe av det pinligste jeg har vært borti.
Vis hele sitatet...
Helikopterscenen var vakker.
Sitat av SD
Øya: Juliet, Saywer, Rose, Bernard, Miles, Charlotte, Dan, Jin (?), diverse surviors, John Locke + Richard og resten av the others.
Utenfor øya: Oceanic 6 (Jack, Kate, Aron, Sayid, Hurley og Sun). Desmond, Ben, Walt.
Uvisst: Claire (mest sannsynlig ikke død), Jin (antydninger om død/levende i Sun-episoden), Christian (hvor er han, hvem er han?), Michael (sannsynligvis død, men kommer nok tilbake), Ben på øya.
Vis hele sitatet...
Var det ikke sånn at Michael ikke kunne dø da? Når man får se flashbacks fra når Michael er kommet av øya, og inn til byen (husker ikke hvilken by), blir han fortalt at han ikke kan dø. Han prøver og skyte seg selv, å kræsje med bilen inn i en vegg, uten og "lykkes".

Så jeg tipper Michael blir og dukke opp i sesong 5, sannsynligvis svømmende mellom restene av den sprengte båten, litt skadd, men fortsatt i live.
Er virkelig Sayid en av oceanic 6? Han jobber jo som hitman for Ben. Er en relativt dårlig plan syns jeg å gå rundt å drepe folk når du er berømt for å overleve et flykræsj og folk kan kjenne deg igjen (folk kjente igjen Hurley). Og Ben er av øya men han ække blitt berømt, og vedder på at det sikkert er flere som har kommet seg vekk derfra også. Hadde hata å se Sawyer bli igjen der selv om han kanskje har det bedre der.

Har egentlig ikke følgt så mye med i det siste, har mista litt av interessen for lost. Det over er den siste episoden jeg så.
Elsker serien.

Lang merke til tallene som går igjen, uten at noen kommenterer det, i hver serie?

4 8 15 16 23 42 108
Sitat av ^ProXo^
Var det ikke sånn at Michael ikke kunne dø da? Når man får se flashbacks fra når Michael er kommet av øya, og inn til byen (husker ikke hvilken by), blir han fortalt at han ikke kan dø. Han prøver og skyte seg selv, å kræsje med bilen inn i en vegg, uten og "lykkes".

Så jeg tipper Michael blir og dukke opp i sesong 5, sannsynligvis svømmende mellom restene av den sprengte båten, litt skadd, men fortsatt i live.
Vis hele sitatet...
Hele greia med at han ikke kunne dø, var fordi han var 'ment' til å komme seg på den båten, å sprenge mannskapet som skulle til øya.
Sitat av ^ProXo^
Var det ikke sånn at Michael ikke kunne dø da? Når man får se flashbacks fra når Michael er kommet av øya, og inn til byen (husker ikke hvilken by), blir han fortalt at han ikke kan dø. Han prøver og skyte seg selv, å kræsje med bilen inn i en vegg, uten og "lykkes".

Så jeg tipper Michael blir og dukke opp i sesong 5, sannsynligvis svømmende mellom restene av den sprengte båten, litt skadd, men fortsatt i live.
Vis hele sitatet...
Michael fikk i oppdrag å redde øya, slik skulle han gjøre opp for seg. Eller rettere sagt; ved å sabotere båten skulle ha bidra i å hindre at Keamy og hans gjeng fikk drept de overlevende fra Oceanic. Ettersom alle på båten som var "farlige", det vil si ikke Ben, Miles osv., var drept, kunne Michael endelig få lov til å dø. Det var noe han ikke hadde "fått lov til" av øya, da hans mange selvmordsforsøk hadde mislyktes.

Tenk deg om; så smarte som Desmond og Jin måtte være, så var det Michaels idé om flytende nedkjøling som til sist fikk sendt alle av båten. Hadde ikke Michael vært der, ville nok bomben ha sprent og drept alle som var på skipet. Dermed reddet faktisk Michael alle de overlevende, til tross for at han døde. Det er nok temmelig sannsynlig at han er død, med tanke på at han egentlig har vært borte mange mange episoder, og at han stod 1 meter fra et halvt tonn med C4 som eksploderte.

Slik jeg ser det, så har de lagt opp til at Michael er død, og at Jin kom seg opp på dekk, og på en eller annen måte hopper ut og blir plukket opp av enten Desmond/Penny eller Dan og resten i livbåten. Så er nok meget sannsynlig at Jin lever så langt, men den samtalen mellom Sun og Widmore fikk meg til å tenke.

Det er etter all sannsynlighet slik at Locke, som tydeligvis hadde snakket med både Jack og Kate, også hadde snakket med Sun. Da fortalte han henne en av to ting:
1. Jin er død, og alt er Ben sin skyld. Han aktiverte bomben som drepte Jin.
2. Jin overlevde og er på øya.

I tilfelle 1, så tror jeg at Sun vil ta hevn på Ben, slik Widmore vil, og dermed vil hun alliere seg - derav "common interests", mens i det andre tilfelle tror jeg hun får en grunn til å finne øya, ettersom hun vet at Widmore leter etter den, evt. en motivasjon for at også hun vil reise tilbake til øya. Det legges jo opp til at alle, inkludert en ung Aron og en død Locke kollektivt må tilbake til øya for å få fred. Jeg tror i alle fall Jin lever.

Så jeg tror nok Michael er død, mens Jin lever, men jeg tror samtidig vi kommer til å se Michael, og en gjenforening hvor Walt "tilgir" han. Enten det er i fortid, fremtid, enten Michael overlevde eller en dobbeltgjenger.

Det som blir spennende å se er hvem sin side Matthew Abbadon er på. Til nå har alt pekt i retning av Widmore, men et par ting, blant annet scenen med Locke i Cabin Fever fikk meg til å tro at han jobber med Jacob/øya/Ben.

Sitat av 4815162342
Elsker serien.

Lang merke til tallene som går igjen, uten at noen kommenterer det, i hver serie?

4 8 15 16 23 42 108
Vis hele sitatet...
Ja, de var gjennomgående i store deler av sesong 1, og man ser fortsatt spor av dem i nylige episoder. Vet ikke helt hva planen var for disse tallene, men tror tanken var å forsterke tanken om "skjebne" (hurley), at ting ikke er tilfeldigheter, og at spor/ledetråder i serien ligger i detaljer. Se siste episode med Halliwax og kaninen - kaninen har nummer 15 på seg. Fokuset er dog rettet litt vekk fra tallene, ettersom de foreløpig kun inkluderer Hurley og denne nedtelleren. Hvorfor det stod på hatchen de fant osv. tror jeg ikke forfatterne har tenkt å inkludere, hvert fall ikke med det første. Men synes personlig det var litt kult med de tallene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Legg merke til nummeret på den siste delen av det lange innlegget ditt, SD. 1623, en del av tallene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av sh33p
CGIen har alltid vert utrolig lavbudsjett/dårlig.
Vis hele sitatet...
Hva er CGI?
Sitat av Waffel
Helikopterscenen var vakker.
Vis hele sitatet...
Enig der

Sitat av SD
Opprinnelig skrevet av 4815162342
Elsker serien.

Lang merke til tallene som går igjen, uten at noen kommenterer det, i hver serie?

4 8 15 16 23 42 108
Vis hele sitatet...
En gang så prøvde jeg og ringe det nummeter og det hørtes ikke bra ut... Skulle tro at det var en "voltatt" gris som svarer... Og det mener jeg og...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
*gåsehud og spasmer*

Sesong fem begynner 21. januar, med en totimers episode. Guri, som jeg gleder meg. Ligger og to "trailere" her og [url=http://www.youtube.com/watch?v=p8G3VqOKkds&feature=related]her[/her].
Uuuh, gleder meg!
▼ ... over en uke senere ... ▼
[COLOR="Red"]INNLEGGET KAN INNEHOLDE SPOILERS FOR SESONG 5[/COLOR]

Hallo.

Gidder ikke skrive så mye nå før sesongen har begynt, men kan nevne et par ting som kan være av interesse for de av dere som følger serien:

Cast
Jin, Claire og Michael er ikke lenger kategorisert som hovedpersoner i serien. Michael døde etter all sannsynlighet, Jin også, og Claire ble sist sett med Christian, så disse vil kun dukke opp som flashbacks (hvis de fortsetter med det), evt. "halvdøde" mennesker som enten lever i øyas tidsregning, men er døde utenfor evt. motsatt. Kort sagt; de vil få mindre og kanskje mer uviktige roller. Miles og Daniel er nå bumpet opp til main cast. Charlotte vet jeg ikke helt?

Det er dog bekreftet at Jin vil komme tilbake så ingen grunn til bekyrming. Det jeg finner interessant er at en av journalistene som fikk se episodene 29. desember har gått ut og sagt at Jin overlevde båteskplosjonen. Er spent på denne. Men i så tilfelle er jo verken på fastland eller øya (som er flyttet).

Det er sagt at "birollene" av type Hurley, Daniel osv vil få mer screentime, det er tydelig at Daniel er mer interessant for historien nå. Ikke minst Charlotte (som allerede har vært på øya en gang tidligere! (og sannsynligvis er født der)). Episode 1 og 2 av sesong 5 er vist eksklusivt gjennom ABC's journalistportal. Og de bekrefter også dette.

En annen ting som lover godt er at følgende karakterer er bekreftet:
- Dr. Pierre Chang (Marvin Candle/Mark Wickmund/Edgar Halliwax)
- Penelope Widmore
- Matthew Abaddon
- Kaptein Gault
- Christian Shepard (blir main character i sesong 6)
- Danielle Rosseau
- Ana-Lucia Cortez (dukker opp i episode 2 - "the lie").

Det ryktes også at det vil være flere nye tilskudd denne sesongen (i hvert fall første halvdel).De introduserer en ny attraktiv asiatisk forsker med en baby eller noe slikt, men lite visst om hvor signifikant hun blir for historien videre. Også sagt at "Frogurt" skal få et par replikker utover serien for de som husker han. I tillegg dukker to nye ansikter opp: "Ilanna" og "Caesar". Også bestefaren til Jack skal visstnok dukke opp, og en mystisk advokat ved navn "Dan" skal dukke opp etter hvert. Det skal også være en enda et Dharma Initiative-medlem som dukker opp, Amy, en jente på jakt etter kjærligheten.

Story
Det må bli en story på John og the Others som fokuserer i perioden 2004-2007 (frem til Locke dør (Bentham)). Det er opplagt at historien utenfor øya fortsetter der den slapp. Altså ca. 3 år etter. Oceanic 6 skjønner at ting ikke er som det bør være. Og Bentham (Locke) må fraktes tilbake til øya sammen med Ben + alle de andre for å "redde" de andre og ikke minst øya. Virker opplagt at Ben tenker på øya, mens Jack osv. er bekymret for resten, og sammen skal de to prøve å samle alle Oceanic 6. De har flere personer og flere områder som må dekkes nå: øya med Locke, øya med saywer/juliet, oceanic 6, widmore/sun, walt, jin, desmond/penny og alle nye. Dette forklarer også hvorfor de skal også bruke mindre tid på cutscenes hvor man flytter seg spesifikt tilbake eller frem på en enkelt person. Er ikke sikkert det er et eneste "flashforward" eller "flashback" i den forstand vi kjenner det fra sesong 1-4.

Siden vi nå er i år 2004 på øya og i år 2007 utenfor, så blir det sikkert hopp mellom de to "tidsregningene".

En av de mest spennende tingene som er ryktet å skje er disse mystiske personene på øya som verken er en del av Johns gruppe eller en del av de overlevende fra flyet. Tenker da på de med pil og bue osv fra linken til trailerne under.

Bekreftet av produsentene Lindelof og Cuse:
- "When season five starts, you won't know when or where you are". Det støtter nok opp om at tiden på øya ligger langt etter tiden utenfor og at tid blir et relativt konsept slik Faraday ofte nevnte.
- "...the backstories of Ben, Rousseau, Richard, Daniel and Miles will be further revealed". Dette blir avgjørende for å forstå ting.
- "the "mysterious things [that] happen … to Claire [in the final episodes of the fourth season] set up the next few ... years" of her storyline". Meget spent på denne.

Vi får forklaring på følgende:
- Hvorfor Libby var på mentalsykehuset med Hurley
- Historien om Henry Gale og luftballong + historien om deres møte med Ben
- Den firetåede statuen som Sayid, Jin og Sun så
- Hvordan Ben havnet i fellen til Rosseau

Dette er blitt sagt om sesongpremieren "the opening scene itself will leave your mouth wide open and you'll probably forget to close it for a few minutes" og "the episodes are vintage Lost, full of some unbelievable twists and a whole lot of groundwork".

Se på disse trailerne, nå kan dere glede dere: http://abc.go.com/primetime/lost/index?pn=index.

Jeg gleder meg hvert fall.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
*gåsehud og spasmer*

Sesong fem begynner 21. januar, med en totimers episode. Guri, som jeg gleder meg.
Vis hele sitatet...
Snakker vi 'totimers' som i 2x41min? Noen som kan bekrefte dette med en link?
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Snakker vi 'totimers' som i 2x41min? Noen som kan bekrefte dette med en link?
Vis hele sitatet...
Gå inn på abc.com og trykk på Schedule og next week så ser du det! Er først en recap av foregående sesonger før to episoder (5x01 og 5x02). De er 2x41 minutter nedlastet, men på tv er de 1 time hver. Så derav 'totimers'...

Se her: http://abc.go.com/abc/ajax/nav/stati...TabId=nextWeek
Sist endret av SD; 12. januar 2009 kl. 02:34. Grunn: La ved link.
Dårlig formulert av meg, dobbelepisode er mer riktig. Her står det hvert fall, og overalt ellers óg.

SD: du skriver sykt bra, og gleder meg til å lese mer av dine poster utover 2009.
Takk til begge. Det jeg gleder meg mest til er å se hvordan Ben og Jack samler resten, hvilke problemer de støter på osv på tur tilbake til øya.
SD, du skriver utrolig bra som Viva la Opium sier, jeg gleder meg til utrolig om du skriver etter hver episode.

Har du noen lost forum å anbefale? Har lest endel på Lost-Forum.com de siste dagene, men de er nede akkurat nå. Har du evn. en link til deres 'backup forum'? Fant ingenting, da det ikke er mulig å trykke på FAQ osv.
Jeg prøvde å se på Lost i noen episoder, men det falt adri i smak. Jeg følte aldri noen spenning og syntes at noe av det rett og slett ble dumt. F.eks. når en av dem (er så lenge siden jeg så episoden) skulle dykke ned og reparere/gjøre noe dypt under vann. da hadde han et nett med masse steiner i den ene hånden som skulle trepkke ham nedover. Poenget er at det er umulig. Du må feste steinene til live for at det skal ha noen effekt. Det er sånne ting som irriterte meg litt.

Virket som en useriøs serie som desperat prøvde å være seriøs.

En annen ting er at jeg følte at jeg aldri fikk svar på noen av spørrsmålene som ble stilt i serien. Jeg fikk heller ikke følelsen av at det var noe særlig historie i serien unntatt det at de hadde kræsjet og måtte overleve. Følte ikke at noe annet skjeddee i serien.

Dette er min mening. Jeg personlig har sett bedre serier enn dette.
Sist endret av sixfeetunder; 13. januar 2009 kl. 12:53.
Sitat av SD Vis innlegg
Gå inn på abc.com og trykk på Schedule og next week så ser du det! Er først en recap av foregående sesonger før to episoder (5x01 og 5x02). De er 2x41 minutter nedlastet, men på tv er de 1 time hver. Så derav 'totimers'...

Se her: http://abc.go.com/abc/ajax/nav/stati...TabId=nextWeek
Vis hele sitatet...
Er de som blir sent på tv lengere en de nedlastede ?