Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 14841
Hei.
Jeg lurte på om det egentlig er noen farlige stoffer i frukttobakken som, kan, brukes i vannpiper??

Carl
kommer vel an på stoffene i tobakken det, som tjære, nikotin, osv...
nei, bare å slappe a v. d er ikke farlig. Bare å røyke i vei. bare pass på å bruke frukttobakken du får kjøpt i butikken. Helst ikke røyk hasj i den vis du har investert i en ordentlig vannpipe, begynner å lukte jævli surt... husk å rengjøre den etter ett par gangers bruk:P
Trådstarter
44 0
takk, men hvorfor blir jeg berusa da :P ?
Det er nok nikotinen du blir svimmel av, og ja, det er ett farlig stoff.
Sitat av Dakore
???????????????????????
Vis hele sitatet...
Tolker dette som at du ikke skjønte hva jeg mente;

1. Du lurer på om det finnes noen farlige stoffer i fruktobakk - Nikotin er ett farlig stoff, men finnes riktignok ikke i all frukttobakk.

2. Du lurer på hvorfor du blir ruset når du røyker fruktobakk - Du ble vel litt svimmel av eventuell nikotin eller andre av stoffene i tobakken.
har hørt at fuktigheten som følger med kan være litt skadelig av hyppig bruk..

sopp i lungene og shit.. hehe
Ordet "farlig" skaper assosiasjoner jeg ikke liker (skal alt som KAN ha negative effekter kalles farlig?), "potensielt skadelig" (vet at dette uttrykket omfatter alt) er et bedre uttrykk.
INGENTING er ufarlig, men det betyr ikke at ALT er farlig.
Å røyke frukttobakk daglig i løpet av en 2-ukers sydenferie er nok ikke bekymringsverdig (avhengig av mengde), men flere piper daglig i 20 år vil nok bli ansett som farlig.
Sist endret av bread; 9. august 2006 kl. 20:48.
▼ ... flere år senere ... ▼
Ok, vet jeg drar opp en gammel tråd nå, men bedre det enn å starte en ny.

Har ett lite spørsmål. Er det tjære i frukttobakk? Er frukttobakk det samme som disse frukt-kulltypene man får kjøpt? Om ikke, er det tjære i dem?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
lurer jeg også på @waffaz, i såfall holder jeg meg langt unna det! Men tviler jeg på, ville nok värt nevnt!
Ja, de fleste typer vannpipetobakk (shisha) inneholder tjære og nikotin.
Handler ikke vannpipe bare å sitte å innhalere fruktdamp? Kan ikke se for meg at det er like farlig som å røyke en Prince.
en venn av meg sier at det ikke er mer enn 0,1 % nikotin eller noe! Er det tjäre i det uansett? Bekymra for at jeg har fått i meg noe dårlig nå! Lest litt her også http://www.helsedirektoratet.no/toba...annpipe_588624
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ja, de fleste typer vannpipetobakk (shisha) inneholder tjære og nikotin.
Vis hele sitatet...
Så masse forskjellig i Sverige som hadde som salgsargument "Tobacco and tar free" Så helt vanlig er det nok ikke. Er ikke verre enn å lese på pakken.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Handler ikke vannpipe bare å sitte å innhalere fruktdamp? Kan ikke se for meg at det er like farlig som å røyke en Prince.
Vis hele sitatet...
Nuvel..

Vannpiperøyking foregår som regel over lang tid, og en som røyker vannpipe får derfor i seg mange drag. I løpet av en times vannpiperøyking kan man få i seg mer enn 100 ganger mer røyk enn det er i en sigarett. Tobakken som røykes er tilsatt glyserin og honning, og kan for eksempel bestå av 30 % tobakk og 70 % smakstilsetninger. Det at det lukter f.eks. frukt av røyken, er med på å opprettholde en myte om at det ikke er farlig å røyke vannpipe.

Vannpiperøyking fører også til avhengighet, og det er minst like farlig å røyke vannpipe som sigaretter. Røyken fra vannpipe inneholder tallrike giftige forbindelser som er kjent for å kunne gi lungekreft, hjertesykdom og andre sykdommer. Å røyke frukt- og urteblandinger som ikke inneholder tobakk, innebærer også en helserisiko. Av hygieniske årsaker er deling av munnstykke er heller ikke å anbefale.

Fra helsedirektoratet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Man får kjøpt bare frukt og urteblandinger uten tobakk og nikotin, det står ofte på pakkene at det ikke ineholder tjære men det dannes uannsett tjære under forbrenningen. Du suger derfor i deg vanlig røyk og får tjære i lungene dine. Du får i tillegg i deg mye mer røyk fra vannpipe enn fra en vanlig sigarett, pga. røret du innhalerer med. En times vannpiperøyking kan tilsvare røyken i en hel pakke sigaretter. En som ikke røyker til vanlig og prøver å dra ned røyken fra en ekte sigarett kan ofte syns at røyken er vond å dra ned siden røyken du drar ned er varm, det som er med vannpipen er at røyken du suger i deg er avkjølt på grunn av vannet i pipen, og folk sier at ''røyken er så frisk og deilig, det er som å suge i seg fjell luft'', det ender derfor med at folk sitter over lang tid rundt en pipe og røyker og røyker og får i seg masse røyk.
I tillegg puster du inn en rekke andre helseskadelige stoffer. Røyken fra vannpipe inneholder tallrike giftige forbindelser som er kjent for å kunne gi lungekreft, hjertesykdom og andre helseskader. Ved all vannpiperøyking forbrennes dessuten kull som vil føre til høy eksponering for karbonmonoksid (CO) og metaller. Karbonmonoksid stjeler plassen til oksygen i blodet ditt slik at vevet får mindre næring enn det vanligvis får.