Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4388
Hei.

Jeg lurer på hva reglene er rundt energidrikker som Burn, Battery og nå snart Red Bull.

Er det noen regler på dette her? I den lokale Rema 1000 butikken min så må man ha legg. på at man er over 15 år for og kjøpe f. eks. Battery.

Er dette riktig? Er ikke bare det som står bak anbefalt aldersgrense?

Har prøvd lovdata, men finner lite.

Takk for alle svar
Det er da ingen aldersgrense for energidrikke, latterlig.
Nei, det er ingen aldersgrense, men det står på baksiden av flere energidrikker "Bør ikke selges til barn under 14 år" på burn F.eks
Burn er 14års aldersgrense på
Var en periode der mange av butikkene krevde at du var over 14 år for å kjøpe burn. Men blir egentlig ikke et problem, det tviler jeg på.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Var en periode der mange av butikkene krevde at du var over 14 år for å kjøpe burn. Men blir egentlig ikke et problem, det tviler jeg på.
Vis hele sitatet...
jeg tror faktisk det kommer til å bli strengere, nå som redbull kommer inn "mot statens vilje"
Jeg tror dette bare er noe dagligvarekjedene driver med selv. Er ingen lov om det.

Jeg benytter situasjonen til å gi dere et par quotes om energidrikker:
Hørt at i red bull er det alkohol xD Burn er BEST ;P
Vis hele sitatet...
Jeg er 11 men jeg får låv til å smake når broren min på 15 år har kjøpt det xD BURN <33333333
Vis hele sitatet...
det e alkohol i bettery
Vis hele sitatet...
Nå har jeg 70 tomme burn flasker på rommet mitt
Vis hele sitatet...
din røver
Zeco's Avatar
En kompis av meg på 15år ble nektet å kjøpe burn, fordi han ikke hadde med seg leg og han så ut som han var yngre enn 14 år.

Det er teit, synes nå jeg.
Sitat av The Freak Vis innlegg
Jeg tror dette bare er noe dagligvarekjedene driver med selv. Er ingen lov om det.

Jeg benytter situasjonen til å gi dere et par quotes om energidrikker:
Vis hele sitatet...
Haha!
Du fikk meg til å le godt der!

Men, nei. Det er ingen aldersgrense, og at lokale butikker har en policy på at de ikke selger til barn under 15 år, synest jeg egentlig bare er smart.
Har selv vært leder på konfirmasjonsleir, og jeg skal love deg at 14 åringer som drar med seg litervis burn/battery etc. er helt JÆVLIGE. Beklager ordbruken, men fant desverre ikke noen annet måte å utrykke det på.
Vi selger ikke burn til barn under 15 år, og det støtter jeg fullt ut. En annen ting jeg reagerte litt på er at vi selger lettøl til 16åringer. Jeg trodde det var 18-års aldersgrense på den også.
Lettøl er ikke 18 års aldersgrense på tror jeg.
Kjøpte dette selv, da jeg var under 18, og hadde for kosen sin skyld i hverdagen, hjemme på altanen i solsteiken!
Sitat av bobbo Vis innlegg
Vi selger ikke burn til barn under 15 år, og det støtter jeg fullt ut. En annen ting jeg reagerte litt på er at vi selger lettøl til 16åringer. Jeg trodde det var 18-års aldersgrense på den også.
Vis hele sitatet...
Er ikke det et faktum? Lettøl innholder jo alkohol, dog i liten mengde, men vil tro det er ulovlig å selge det til mindreårige på lik linje med vanlig øl.

Sitat av Aldersgrenser
Er man over 20 år kan man kjøpe all alkohol som er tillatt omsatt i Norge (60% (volumprosent) alkohol er den generelle øverste tillatte grense for alkohol i Norge).
Er man over 18 år kan man kjøpe alkohol som inneholder inntil 22 volumprosent.
Er man under 18 år, kan man ikke kjøpe alkohol i det hele tatt (grensen er satt til 0,7 volumprosent alkohol).
Du kan altså ikke kjøpe lettøl (lovlig) før du har fylt 18 år.
Vis hele sitatet...
Sist endret av sum_user; 23. april 2009 kl. 22:45.
Sitat av sum_user Vis innlegg
Er ikke det et faktum? Lettøl innholder jo alkohol, dog i liten mengde, men vil tro det er ulovlig å selge det til mindreårige på lik linje med vanlig øl.
Vis hele sitatet...
Kefir melk og råtten frukt inneholder også alkohol, skal det derfor være ulovlig for barn å kjøpe appelsin og kefir? At enkelte forretninger ikke selger energidrikk til barn, ser på som noe latterlig. Er ingen regler som tilsier at det skal være aldersgrense på det (?) med andre ord, om det er noen under 15 år som prøver å handle det/blir nektet, kan de kreve å få kjøpe det..
Sist endret av Spelly; 23. april 2009 kl. 22:47.
Sitat av Zeco Vis innlegg
En kompis av meg på 15år ble nektet å kjøpe burn, fordi han ikke hadde med seg leg og han så ut som han var yngre enn 14 år.

Det er teit, synes nå jeg.
Vis hele sitatet...
Haha, en venn av meg i 2.vgs fikke ikke kjøpt burn fordi de trodde han var yngre enn 14...lol, ler av det enda haha.
Sitat av spelley Vis innlegg
Kefir melk og råtten frukt inneholder også alkohol, skal det derfor være ulovlig for barn å kjøpe appelsin og kefir? At enkelte forretninger ikke selger energidrikk til barn, ser på som noe latterlig. Er ingen regler som tilsier at det skal være aldersgrense på det (?) med andre ord, om det er noen under 15 år som prøver å handle det/blir nektet, kan de kreve å få kjøpe det..
Vis hele sitatet...
Nå er det forskjell på lettøl og alkoholfritt øl. Det lettølet jeg har sett har iallefall hatt 2,5% alkohol, og skal dermed ikke selges til mindreårige.
man kan jo "trøste" seg med at de fleste får tak i det meste uansett : )
Sitat av LaDa Vis innlegg
Nå er det forskjell på lettøl og alkoholfritt øl. Det lettølet jeg har sett har iallefall hatt 2,5% alkohol, og skal dermed ikke selges til mindreårige.
Vis hele sitatet...
Da er det ikke snakk om lettøl, da er det snakk om lite, altså med ferre kallorier...
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Er ingen regler som tilsier at det skal være aldersgrense på det (?) med andre ord, om det er noen under 15 år som prøver å handle det/blir nektet, kan de kreve å få kjøpe det..
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke kreve å få kjøpe noe som helst i en matbutikk. Hvor tar du sånt fra?
Sitat av spelley Vis innlegg
Da er det ikke snakk om lettøl, da er det snakk om lite, altså med ferre kallorier...
Vis hele sitatet...
Det er det ikke..
Quoter Art Of Taste ettersom det var et av de første google-treffene:
Dette har gitt økt interesse både for alkoholfritt øl og lettøl (maks 2,5% alkohol), men har også brakt frem såkalt lavkarbo øl, hvor alkoholnivået er som i vanlig pils (omkring 4,5%), mens innholdet av karbohydrater er redusert ved at man kutter ned på mengden maltsukker som finnes i ølet.
Sitat av The Freak Vis innlegg
Jeg tror dette bare er noe dagligvarekjedene driver med selv. Er ingen lov om det.

Jeg benytter situasjonen til å gi dere et par quotes om energidrikker:
Vis hele sitatet...
Haha , Er helt sant de ,
men når vi snakker om fjortiser å energidrikker så synst jeg at de er så utrolig tragisk når de nesten går later som at de blir fulle når de drikker burn eller lignende

Men uansett jeg er ganske sikker på at noen ikke kan anmelde deg for å kjøpe eller drikke energidrikker når du er 14-15år
Edit: Men hvis de bak kassen vil nekte å selge deg burn så har jo fullt lov til de vil jeg tro , er jo opptil de selv om de vil tape litt penger
Sist endret av Bowman; 23. april 2009 kl. 23:04.
Sitat av LaDa Vis innlegg
Det er det ikke..
Quoter Art Of Taste ettersom det var et av de første google-treffene:
Dette har gitt økt interesse både for alkoholfritt øl og lettøl (maks 2,5% alkohol), men har også brakt frem såkalt lavkarbo øl, hvor alkoholnivået er som i vanlig pils (omkring 4,5%), mens innholdet av karbohydrater er redusert ved at man kutter ned på mengden maltsukker som finnes i ølet.
Vis hele sitatet...
Alkoholfritt øl er øl i skatteklasse A. Det kan ha inntil 0,7% alkohol selv om det selges som alkoholfritt øl. I Norge er det særlig merkene Munkholm fra Ringnes og Clausthaler fra Hansa som benevnes som alkoholfritt øl. Man må ikke opplyse om alkoholinnholdet i øl så lenge det ikke inneholder over 1,2% volumprosent alkohol.
kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholfritt_%C3%B8l

@ fabianca, dette er noe jeg har hørt, har ingen kilder på påstanden, skulle kanskje nevnet dette i posten min.
Nettopp. Har prøvd å fortelle deg at det er forskjell på alkoholfritt øl og lettøl hele tiden. Det er fullt lovlig å selge alkoholfritt øl(inntil 0,7% alkohol) til mindreårige, men det er IKKE lov å selge lettøl(inntil 2,5% alkohol) til mindreårige.
Sitat av LaDa Vis innlegg
Nettopp. Har prøvd å fortelle deg at det er forskjell på alkoholfritt øl og lettøl hele tiden. Det er fullt lovlig å selge alkoholfritt øl(inntil 0,7% alkohol) til mindreårige, men det er IKKE lov å selge lettøl(inntil 2,5% alkohol) til mindreårige.
Vis hele sitatet...
Jeg har failet, jeg tenkte på lettøl og alkoholfritt øl, som det samme, bøyer meg i støvet.
Brusen Urge inneholder like mye energy og coffein som Burn, så det betyr at man også må være 14 år for å kjøpe Urge? Haha.
En privateid butikk kan nekte å selge deg hva som helst. Om butikken virkelig føler for det, kan den nekte deg å kjøpe en banen, en pose kaffe eller cola. De kan til og med nekte deg å komme inn. Tingen er bare den at det gjør de ikke, fordi det er deg, og andre kunder, de lever av. Matbutikker har _ikke_ noen lov som pålegger dem å selge deg melk.
14-års grensen på energidrikker synes jeg burde bli. Tar litt fra bakerst i hukommelsen nå, men er relativt sikker på at koffein ikke er spesielt bra for barn under fysisk utvikling, og fjortenåringer pleier som regel og være energiske nok fra før, kan tenke meg styret med mine yngre fettere speeda på burn o.l.
Jeg skulle kjøpe en boks snus og en burn for ikke lenge siden. Kjerringa bak disken slår inn snusen, men når hun skal slå inn burn'n, så spør hu faenmeg om legg, og jeg er 19...

Får det ikke helt til å stemme, jeg ser altså ut som om jeg er over 18, samtidig som jeg er under 14/15/16?
Sitat av Archj Vis innlegg
Jeg skulle kjøpe en boks snus og en burn for ikke lenge siden. Kjerringa bak disken slår inn snusen, men når hun skal slå inn burn'n, så spør hu faenmeg om legg, og jeg er 19...

Får det ikke helt til å stemme, jeg ser altså ut som om jeg er over 18, samtidig som jeg er under 14/15/16?
Vis hele sitatet...
Tipper at når hun slo inn snusen og burn så kom det '' spør om legg '' på aparet, ikke pgr av burn men pgr av snusen.
Ja haha, hu spurte om legg for snusen, de spør alltid til slutt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
dette er noe av dummeste jeg har lest.
enrgi drikker har ikke aldersgrense, det står på boksen at det ikke anbefales til de unnder 14. da er det deres valg om di vil drikke det tross i advarselen. jeg som jobber i butikk har aldri nektet noen å kjøpe det, men kan si at det ikke er anbefalt.
på kassene i butikkene kommer det opp en advarsel når du skal selge noe med aldersgrense, det gjør det ikke på energi drikkene.
men det gjør det derimot på lettøl, det er ikke lov å selge lettøl til personer unnder 18 år. lettøl inneholder 2,5% alkohol. og det står på flasken.

jeg jobber selv i matbutikk og vet derfor at slik er det.
Sitat av cinosanap Vis innlegg
dette er noe av dummeste jeg har lest.
enrgi drikker har ikke aldersgrense, det står på boksen at det ikke anbefales til de unnder 14. da er det deres valg om di vil drikke det tross i advarselen. jeg som jobber i butikk har aldri nektet noen å kjøpe det, men kan si at det ikke er anbefalt.
på kassene i butikkene kommer det opp en advarsel når du skal selge noe med aldersgrense, det gjør det ikke på energi drikkene.
men det gjør det derimot på lettøl, det er ikke lov å selge lettøl til personer unnder 18 år. lettøl inneholder 2,5% alkohol. og det står på flasken.

jeg jobber selv i matbutikk og vet derfor at slik er det.
Vis hele sitatet...

Det tror jeg er helt opp til hver enkelt butikk. På Eurospar her kommer det "Vis legitimasjon" når jeg kjøper burn..
Det står jo allerede i tråden hvorfor det er slik. Les før man poster. ;-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
har sett mange ganger på buttiken at kasse folka spør om legg når de skal kjøpe energi drikk å at de spør om de er over 16:P tror faktisk du må være over 16 år for å kunne kjøpe disse drikkane:S
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Det er da ingen aldersgrense for energidrikke, latterlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så latterlig? Det er ikke akkurat så bra å drikke koffein i store mengder i ung alder.
Hvorfor er det så latterlig? Det er ikke akkurat så bra å drikke koffein i store mengder i ung alder.
Vis hele sitatet...
Det er jo koffein i Cola å.

Men mye ymse konklusjoner ute å går. Er det noen lov som sier at du kan ikke kjøpe energidrikk m.m du er X år?
Hvis ikke, kan butikken kreve at du viser legg? Husker jeg måtte vise det en gang på battery.
Sist endret av Nath; 22. juni 2009 kl. 01:29.
Siden butikkene er privateid, så velger de selv om du MÅ være eldre enn XX for å kunne kjøpe energidrikker. (De fleste som gjør det, følger aldersgrensen som er anbefalt på boksen)

Men iforhold til Norsk lov, er det per dags dato ingen regler ang. dette....
Sist endret av Blackkoz; 22. juni 2009 kl. 01:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Red bull har ikke aldersgrense. Jobber i butikk selv, vi fikk med noen papirer der det sto litt om drikken og at den ikke hadde aldersgrense.

Men for en par mnd'er tilbake var jeg på Spar, og kjøpte et par battery og da poppet det opp på skjermen, "aldersgrense 14 hvis legitimasjon" (ikke helt ordrett men noe i den duren).
Ja, det er aldersgrense på energidrikker. Har selv en lillebror som er veldig opptatt av energidrikk. For han å drikke en energidrikk i ny og ne ser jeg ikke på som skadelig, problemet er bare at de kjøper tre om gangen, for så å styrte de for å oppnå en rus/hyperaktivitet, og dette tror jeg ikke er spessielt sundt for utviklingen hos en pubertal tolvåring..

Edit: Mulig at aldersgrense varierer fra butikk til butikk.
Sist endret av nilsern; 30. juni 2009 kl. 04:03.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
jeg ser også at det popper opp vis legg når man skal kjøpe energidrikker.
kjøper aldri selv, men måtte bare ha en red bull når det først var lov i norge

syns det er litt greit at det er aldersgrense på energidrikker, for det er så utrolig lattlig når barn nede i 10-11 års alderen springer inn og skriker til hverandre"yes, de har burn! gjett om jeg skal kjøpe det lett ass!" osv..
jobber selv i matbutikk, og syns det er helt greit med aldersgrense.

dere sier lettøl er det samme som vanlig øl bortsett fra kaloriene, men hvorfor er det lov å selge lettøl på søndager da?
Daglig leder for red bull *Norge* sa i en pressekonf. at det kommer mest sannsynlig til å bli 15 års alders grense.

Daglig ledere eller ei, husker ikke av hvilken rang han snakket for, men kom fra red bull isåfall. Correct me if im wrong
Sist endret av Vegardino; 30. juni 2009 kl. 19:08.