Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 14523
Jeg har en tendens til å døgne mye, altså være oppe i 24 timer eller mer.

Det jeg syns er merkelig er at jeg alltid blir veldig hyperaktiv, også mentalt. Ord rimer mye enklere, ser lettere sammenhengen i ting, gjerne unødvendig sammenheng, ting går 2-3 ganger så fort oppe i hodet, akuratt som at det er i en slags turbo mode.

Er det noen studier rundt dette? For jeg føler faktisk at jeg får mer ut av de dagene jeg døgner, både sosialt og personlig. Merkelig nok..

Jeg kan bli opfattet slitsom, men det er nok pga. at jeg spyr ut så mye konklusjoner og påpekninger konstant. Dog bare i overtrøtt modus.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har gjort dette i 15 år, ingen problemer så langt, og heldigvis en jobb som det passer bra i å være sånn.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har gjort dette i 15 år, ingen problemer så langt, og heldigvis en jobb som det passer bra i å være sånn.
Vis hele sitatet...
Morsomt, Får jeg spørre hvilket yrke du har?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Morsomt, Får jeg spørre hvilket yrke du har?
Vis hele sitatet...
IT-relatert, servicetekniker.

Mao mye nattejobb, og jobber som fort kan vare i 20 timer.
Kan kun si mine egen erfaringer om dette, jeg blir og opfattet som slitsom, pratsom, kravstor men det er mest sansynlig en del av din personlighet. Bare pass å¨og del din kunnskap i deler til folk som trenger det.
Sist endret av eL Bohondo; 31. mars 2009 kl. 00:11. Grunn: trykkleif
Trådstarter
Ser ikke på det her som noe problem, lurer bare på om det ligger noe studier ute om detta. Veit ikke helt hvor jeg skal lete.
Dere burde ta en titt på USS. Überman Sleep Shcedule som er en form for polyfasisk søvn. morsom greie. man sover 20 min hver fjerde time slik at man sover tilsammen 2 timer per døgn. etterhvert som kroppen din venner seg til det vil du falle rett i REM søvn (da du drømmer) når du legger deg slik at hjernen din får hvilt seg ut. ( tar rundt 2 uker å komme inn i det)
Man husker også drømmene mye bedre med USS siden man bare sover 20 min.

Jeg prøvde dette for over et år siden da jeg nesten måtte droppe ut av skolen fordi søvnvanene mine gikk over skaftet. jeg var fysisk og mentalt utslitt hele tiden.
De 3 første dagene var et helvette!. man føler seg stein hele tiden og får lyst å voldta og drepe vekkerklokka etter de 20 minuttene, men i slutten av første uke føltes det som om jeg gikk på speed. alt gikk utrolig fort. døgnene virket avsindig lange.
Etterhvert trenger man ikke vekkerklokke engang. sier bare pling i hodet så er man våken.
Jeg la det opp slik at jeg fikk sove 20 min i maten på skolen, gikk utrolig greit men folk lurte på hva jeg egentlig drev med.
måtte desverre avslutte rundt jul da jeg var nødt til å jobbe og den passet ikke inn med rutinen min.
tenkte å ta det opp til TG men siden det er en uke unna står jeg over og får heller sove med resten av de "normale"

kan lese mer om USS her
og ellers bare google uberman eller polyphasic sleep (polyfasisk søvn)
Sist endret av eclipze; 31. mars 2009 kl. 00:30.
Digital nomade
trippy's Avatar
Ofte når jeg skal dusje tidlig på morgenen og det er tid for skole og jeg har kanskje fått 1 time eller 2 søvn blir tankene mine helt gale! Plutselig popper det inn allt mulig og jeg tenker over allt mulig på sykt rask tid! Nesten som en drømmefase selvom jeg står i dusjen.
Sitat av eclipze Vis innlegg
Dere burde ta en titt på USS. Überman Sleep Shcedule som er en form for polyfasisk søvn. morsom greie. man sover 20 min hver fjerde time slik at man sover tilsammen 2 timer per døgn. etterhvert som kroppen din venner seg til det vil du falle rett i REM søvn (da du drømmer) når du legger deg slik at hjernen din får hvilt seg ut. ( tar rundt 2 uker å komme inn i det)
Man husker også drømmene mye bedre med USS siden man bare sover 20 min.

Jeg prøvde dette for over et år siden da jeg nesten måtte droppe ut av skolen fordi søvnvanene mine gikk over skaftet. jeg var fysisk og mentalt utslitt hele tiden.
De 3 første dagene var et helvette!. man føler seg stein hele tiden og får lyst å voldta og drepe vekkerklokka etter de 20 minuttene, men i slutten av første uke føltes det som om jeg gikk på speed. alt gikk utrolig fort. døgnene virket avsindig lange.
Etterhvert trenger man ikke vekkerklokke engang. sier bare pling i hodet så er man våken.
Jeg la det opp slik at jeg fikk sove 20 min i maten på skolen, gikk utrolig greit men folk lurte på hva jeg egentlig drev med.
måtte desverre avslutte rundt jul da jeg var nødt til å jobbe og den passet ikke inn med rutinen min.
tenkte å ta det opp til TG men siden det er en uke unna står jeg over og får heller sove med resten av de "normale"

kan lese mer om USS her
og ellers bare google uberman eller polyphasic sleep (polyfasisk søvn)
Vis hele sitatet...
Noe lignende Kramer gjorde i en episode av Seinfeld? :-)

Tja, Kåre Valebrokk mener at alt over 3-4 timer med søvn er sløsing av tid, man ser jo på mannen at han kunne hatt godt av en time og to ekstra om natten.
http://www.artistformidling.no/images/foredrag/valebrokk.jpg
haha. fint bilde.
men mener jeg leste på den siden at selv om hjernen din blir uthvilt så blir ikke kroppen din det i like stor grad, leging av skader og slikt vil gå mye tregere en hvis man sover 7-9 timer døgnet.
Ved kontroll av hjerneaktivitet når man tar en SØVN-EEG test for å sjekke om man har epilepsi så holder man seg våken i over et døgn. Det sies da at man er i samme tilstand som om man hadde rundt 0,8-1 i promille.
Trådstarter
Sitat av trippy Vis innlegg
Ofte når jeg skal dusje tidlig på morgenen og det er tid for skole og jeg har kanskje fått 1 time eller 2 søvn blir tankene mine helt gale! Plutselig popper det inn allt mulig og jeg tenker over allt mulig på sykt rask tid! Nesten som en drømmefase selvom jeg står i dusjen.
Vis hele sitatet...
Det er akuratt slik jeg kan beskrive det, er utrolig mange abstrakte tanker som popper inn hele tiden. Er som å være lettere beruset på et vis, mentalt that is.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Når jeg holder meg våken i mer en 24 timer så går alt i bølger på ca 2 timers intervaller. Først stuptrøtt! klarer knapt og gjøre noe, hjernen er helt grøt og er irritabel og usosial.. to timer etter så er jeg på speed. Flagrer rundt ler og gjør alt mulig piss en overtrøtt kødd kan gjøre på lan .

Og slik holder det på.. Blir trøttere og trøttere per ''bølge'' som kommer.. Etter ca 2 døgn så orker jeg ikke mer og går og legger meg. Standar meg på vært lan jeg er på :P
Trådstarter
Hehe, går i faser her også, men etterhvert over de 2-3 siste årene så har de "bølgene" som du beskriver så si forsvunni hos meg, er bare hvis blodsirkulasjonen går veldig ned ved å f.eks se en film at jeg merker at jeg blir søvnig igjen.

Føler også at jeg på en måte har en viss kontroll over "rusen", og kan bruke den til ting jeg vil nå. Før når jeg var mindre så husker jeg at jeg ble mere fjortiss mode. Nå er det bare "standard" turbo-mode når jeg har vært våken for lenge.
Sist endret av cbg90; 31. mars 2009 kl. 01:43.
Kanskje du opplever perioder med dette?

Uansett, om du finner mer detaljbeskrivende lesestoff av emnet så tipper jeg på at du finner studier om døgning og dets effekter. Om det derimot er de studiene du sikter etter vet jeg ikke..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Et enkelt søk på forskning.no får meg til å tenke at det sikkert er lurt å sørge for at man får nok søvn, samme hvor godt man liker å være våken i lengre perioder.

Jeg sover selv alt for lite (kan godt ligge på fire-fem timer i snitt over lengre tid), men jeg kjenner godt at jeg er mer opplagt og har mer energi til overs når jeg har en god natts søvn innabords.
Trådstarter
Kan faktisk kjenne meg igjen der i alt utenom den voldelige oppførselen. Er da fra før en veldig ikke-voldelig person. Men det å snakke fort, ta raske avgjørelser som kansje ikke er så smarte osv.

Mer "ufarlige" maniske episoder vil de fleste oppleve som følge av ytre påvirkning ( koffein, alkohol, sult, søvnløshet m.m.). Som oftest vil dette gå over av seg selv når pasienten får sove, samt at påvirkningen opphører.
Vis hele sitatet...
Tror nok det kansje er en mild form for Hypomani.
Sist endret av cbg90; 31. mars 2009 kl. 01:57.
Aggresjon og irritabilitet er bare et symptom (kjennetegn) som fins i symptombildet til hypomaniske episoder. De trenger ikke alle å vise seg for å oppfylle kriteriene til hypomani, selvom jeg på ingen måte stiller deg den diagnosen, det håper jeg du er klar over. Kriteriene som skal oppfylles er strengere enn som så, og etter hva du har beskrevet antok jeg bare at du kunne finne lesestoff om slike tilstander i hypomani.

Som wikipedia sier, kan alle oppleve "ufarlige" maniske episoder på forskjellige vilkårer, og er ikke uvanlig i det hele tatt. Hypomani er en diagnose, og studier av sinnet for døgning må selvsagt rette seg mot et bestemt formål. Tenkte du ville finne informasjonen du søker etter hos hypomanien, uten å mistenke deg for å være hypomanisk. Hvis du forstår hva jeg mener..
Vet godt hva du snakker om. Husker jeg så noen referere til dette som å være høy av å ikke sove på en film en gang, noe som egentlig passer ganske bra til hva jeg opplever når jeg går over lengre tid uten søvn.

Du har akkurat inspirert meg. Jeg har nå bestemt meg for å døgne selv, siden jeg er et så ekstremt B-menneske at ingen søvn er nesten bedre enn 3-4 timers søvn.

Pluss at jeg har en film jeg har gledet meg til å se som akkurat ble ferdig nedlastet.
Jeg har sittet hele natta nå med seks kamerater og pratet om det ene og det andre. I tre-tida satte en av dem i gang en "Open moment" der alle skulle si hva man ble irritert over med hverandre. Det irriterte vettet av meg. Nå sitter jeg her irritabel og jævla apatisk. Jeg blir irritert over alt. Jeg er sutrete, kjedelig og egentlig bare jævlig forbanna over alt.

Døgning kan ha downere. Jeg har en nå og det gjør meg enda mer irritert. Så jeg stopper der.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg var også ganske fasinert av Ubermans søvnteori en stund. Jeg tror den har noe for seg, men jeg tror absolutt ikke det er sunt for den mentale helse over tid. Mange av de store tenkere og genier gjennom historien har vel ikke vært de som har ligget å dratt seg lenge utover morgenkvisten, og som kjent er det en tynn linje mellom genialitet og galskap.
Jeg har selv hatt perioder med lite søvn der jeg har vært opphengt i et eller annet prosjekt, og uten at jeg på noen måte sammenligner meg med noen geni, tror jeg utifra hvordan min egen tankegang forandrer seg, muligens hvordan flere av disse kunne fokusere på, filosofere over, og løse så kompliserte "oppgaver".
Sannsynligvis er dette noe som er veldig individuelt, men etter min oppfatning tenker man mer i retning av konkrete ting rett etter en natt med søvn, mens man etterhvert som man er våken og tar inn masse sanseinntrykk tenker mer og mer i de abstrakte baner. Noe som kunne tilsi at man blir mer kreativ, og kan finne løsninger på ting litt utenom det vanlige. Så lenge man ikke går over grensen til galskap
Så lenge man får disse tjue minuttene med søvn blir man heller ikke irritabel eller ukonsentrert Matlysten vil også synke, og spiser man lett, men effektivt vil jo dette også medvirke til at man ikke legger seg på sofan etter en gigantmiddag.

Som sagt er nok dette veldig usunt, og kan nok over en lengre periode gjøre stor skade både psykisk og tildels fysisk.
Når jeg blir overtrøtt så blir jeg ekstremt barnslig, og snakker hele tia.

Noen ganger når jeg blir ordentlig trøtt så ser jeg mange rare ting.
En gang etter et LAN hvor jeg bare hadde spilt BF2 da så jeg soldater, tankz og mye forskjellge elementer fra Battlefield. Når jeg kom nærme så så jeg at det bare var postkaster, søppeldunker og andre vanlige ting.
Sitat av eclipze Vis innlegg
Dere burde ta en titt på USS. Überman Sleep Shcedule som er en form for polyfasisk søvn. morsom greie. man sover 20 min hver fjerde time slik at man sover tilsammen 2 timer per døgn. etterhvert som kroppen din venner seg til det vil du falle rett i REM søvn (da du drømmer) når du legger deg slik at hjernen din får hvilt seg ut. ( tar rundt 2 uker å komme inn i det)
Man husker også drømmene mye bedre med USS siden man bare sover 20 min.

Jeg prøvde dette for over et år siden da jeg nesten måtte droppe ut av skolen fordi søvnvanene mine gikk over skaftet. jeg var fysisk og mentalt utslitt hele tiden.
De 3 første dagene var et helvette!. man føler seg stein hele tiden og får lyst å voldta og drepe vekkerklokka etter de 20 minuttene, men i slutten av første uke føltes det som om jeg gikk på speed. alt gikk utrolig fort. døgnene virket avsindig lange.
Etterhvert trenger man ikke vekkerklokke engang. sier bare pling i hodet så er man våken.
Jeg la det opp slik at jeg fikk sove 20 min i maten på skolen, gikk utrolig greit men folk lurte på hva jeg egentlig drev med.
måtte desverre avslutte rundt jul da jeg var nødt til å jobbe og den passet ikke inn med rutinen min.
tenkte å ta det opp til TG men siden det er en uke unna står jeg over og får heller sove med resten av de "normale"

kan lese mer om USS her
og ellers bare google uberman eller polyphasic sleep (polyfasisk søvn)
Vis hele sitatet...
Veldig interessant! Starter med dette idag, så kan jeg muligens oppdatere her om det blir noe spesielt å oppdatere.
Jeg fant ut at det hjalp på mange måter å "døgne"/bli "overtrøtt"...på pratsomhet,sjenerthet osv, lenge før jeg begynte med sentralstimulerende narko. (Der "hjelper" ikke døgning noe særlig, på speed og sånn blir man bare galere og galere jo mer man "døgner".) Men å døgne nykter har flere positive bi-effekter for meg. Jepp
Sist endret av Drøggs; 31. mars 2009 kl. 12:05.
Sitat av Drøggs Vis innlegg
Jeg fant ut at det hjalp på mange måter å "døgne"/bli "overtrøtt"...på pratsomhet,sjenerthet osv, lenge før jeg begynte med sentralstimulerende narko. (Der "hjelper" ikke døgning noe særlig, på speed og sånn blir man bare galere og galere jo mer man "døgner".) Men å døgne nykter har flere positive bi-effekter for meg. Jepp
Vis hele sitatet...
På hvilken måte mener du døgning og overtretthet har påvirket deg til å bli mindre sjenert og mere pratsom?
Ville bare slenge med at det kan være en hel del effekter av et uregelmessig søvnmønster.

Har ikke link til undersøkelsen som støtter opp om det jeg sier, men det er en undersøkelse gjort på hel- og deltidsarbeidere på nattevakter i Norge (tror jeg). Disse menneskene hadde ihvertfall en adskillig større sjanse for å få psykiske problemer, hadde økt risiko for kreft og endel annet som jeg ikke kommer på i farten.

Det er ihvertfall sikkert at vi ikke er nattdyr, selv om det er individuelt hvordan man takler slikt. Selv synes jeg det enkleste å merke på seg selv, er dårlig humør, mindre treningslyst og initiativ ihvertfall.

Selvfølgelig kan disse tingene komme av andre effekter av å være nattmenneske, ikke nødvendigvis det å være oppe hele natten/lenge av gangen.
Sist endret av httpwhat; 31. mars 2009 kl. 13:01.
Det har hendt at hvis jeg har døgnet på LAN eller sett på film nesten hele natta at jeg kommer i en slags transe. Jeg klarer ikke slutte å tenke på en spesiell scene i filmen eller spillet.

For noen uker siden var jeg på mini-LAN og spilte Warcraft 3. Når alle hadde dratt satt jeg igjen helt i transe. Skjønte ikke hva jeg skulle gjøre. Bilder av Warcraft 3 var det eneste som dukket opp i hodet mitt (Da hadde jeg spilt Warcraft 3 maaange timer). Uansett hvor mye jeg prøvde å tenke på noe annet dukket bilde av Warcraft opp i hodet.

Jævlig rar greie. Veit ikke hvordan eller hvorfor det skjer.
Erfaringer fra tidligere LAN da jeg har døgnet;
Etter ~20 timer, begynnte å bli søvnig, gjespet hele tiden etc.
Etter ~26 timer, begynner å bli mer våken, føler meg mindre trett.
Etter ~48 timer, er fortsatt ikke trett, bare sliten. En kjenner at kroppen ikke klarer å yte så veldig bra som tidligere.
Etter ~54 timer, begynner å bli smålig trett, kroppen er veldig sliten. Føles som om en er påvirker av alkohol elns.
Etter ~62 timer, begynner å bli veldig søvnig, en har problemer med å tenke klart, klarer ikke gå beint lengre.
Etter ~70 timer, dupper av 2sekunder i ny og ne, kropppen verker, en tenker fullstendig uklart, problemer med å gå skikkelig.
Etter ~73 timer, kolapset og sov 16timer sammenhengende, for så å være våken etpar timer og deretter sove enda 12 timer.

Vet ikke helt om hvor mye jeg spiste over tidsrommet, har svært sjeldent sultfølelse (noe som er enormt upraktisk i mange sammenheng) og mistenker derfor at jeg fikk i meg altfor lite å spise den siste tiden jeg var våken.

Ellers har jeg erfaring fra mitt tidligere wow-liv hvor jeg sov 0.5-2 timer til dagen.
Det fungerer strålengdes de første 2 ukene, etter 3-4 uker merker en at kroppen begynner å bli sliten.
Innen 6uker kolapset jeg, både fysisk og mentalt. Ble sykemeldt fra jobben en uke, som jeg bare brukte for å sove ut, og å stabilisere søvnrutinene.

Passer nå på å få minst 5timer med søvn til dagen, noe som jeg har hatt det siste året, og det virker som det ligger rundt den tiden jeg bør har med søvn, for å kunne fungere over lengre tid.
Sist endret av Lanjelin; 31. mars 2009 kl. 14:57.
er nesten noe det samme med meg, må ha 6 timer pr natt. For lite så fungerer jeg ikke på et par timer, et par timer for mye og jeg bruker en halv dag på å fungere
Mangel på søvn har vist en svekkelse av fremre hjernelapp og cerebral cortex, samt nedsatt aktivitet i hippocampus. Testsubjekter får vansker med å kunne tenkte kreativt, komme på ord, og utføre matematiske oppgaver, og lignende. De repeterer ofte de samme ordene og formulerer seg ofte «standardisert». I tillegg knyttes søvn ofte oppimot det å skape nye minner, oppmerksomhet, og motorikk. Alle prosessene nevnt utspiller seg i cerebral cortex.

En gruppe studenter ved Harvard University fikk betaling for å hoppe over en natt med søvn. De ble senere testet ift. hjerneaktivitet og minne. De som hadde hoppet søvnen ble satt til å se en serie med 30 forskjellige ord dagen etter, som de skulle huske to dager etter(med søvn). Det viste seg at de husket 40% mindre enn en gruppe som hadde sovet normalt i tiden før de så på ordene.

Immunforsvaret svekkes også betraktelig relativt til lengden tid en person går uten søvn – dette er årsaken til en større dødlighetsrate for personer som har gått lenge uten søvn. Faren for å utvikle psykoser øker også etter hvert som man går uten søvn.

Søvn har også betydning for gjenoppbyggingen av vev. Organene våre arbeider fullt ut så lenge vi er våkne, men når vi sover produserer vi hormoner som virker legende på kroppen.
For dere som vil eksperimentere med alternative søvnmønstre:

http://groups.google.com/group/Polyphasic?pli=1
Defqon. Eksempel: Jeg var med i en organisasjon hvor vi noen ganger holdt taler/foredrag, og der så jeg at det hjalp å forberede seg et helt døgn eller mer. Det ble lettere å prate, jeg var mindre redd for å dumme meg ut, og jeg fant også at jeg lettere kunne fiske frem ting fra hukommelsen mens jeg pratet enn hvis jeg hadde vært mitt "normale jeg" og hemmet og bundet og sjenert, liksom. Jeg ble mye mer utadvent og humørfylt og skravlete, ikke så inadvent, nervøs og sjenert.
Sist endret av Drøggs; 31. mars 2009 kl. 20:12.
Jeg var i polen å tyskland i sommer å da kjørte vi totalt 600mil på noen få dager
De første to dagene var et renthelvette om jeg må si det , men etter noen dager så kunne jeg bare sitte i et slags hvilemodus,
Var ganske merkelig kunne sitte på bussen å bare se rett fram å når jeg satt sånn i noen timer (i intervaler) så ende de med at jeg ikke var like trøtt etter på.
å jeg kunne fint våkne kl6 å legge meg kl 3 å vær helt uthvilt.

Å til vanelig trenger jeg mye søvn for å vær uthvilt.
Sist endret av Bowman; 31. mars 2009 kl. 20:39.
Tror dette har noe å gjøre med at man svekker kontrollsenteret i hjernen, dvs du får litt samme effekten som å ta seg et par enheter alkohol, eller to valium. For min del fungerer det ihvertfall på den måten. Kontrollfriken i meg slapper litt mere av, blir ikke så bundet opp i det vanlige strikse mønsteret. Og hjernen og tungen løper lettere avsted, sammen med impulskontroll. Ikke alltid jeg kommer like fint ut, men med moderasjon så virker det ;=)
Jeg døgner litt for ofte synes jeg hvertfall selv, 1-3 ganger i måneden. Hver natt sover jeg 5-6 timer (før sov jeg 8-10), men jeg har mye mer energi og er mye mer opplagt nå enn før jul (det var da jeg la om døgnrytmen).
Sist endret av drittunge; 31. mars 2009 kl. 21:31.
Selv døgner jeg sjeldent. Det forekommer kun hvis jeg må snu døgnet. Uten om det så skjer det iblant impulsivt.
Mine erfaringer med det er at etter en har kommet over søvnigheten så mister jeg all tidssans. Mandag blir liksom ikke tirsdag og når jeg våkner etter veldig lang søvn den neste dagen så føles det som om det er tirsdag selv om det er onsdag.
Uten om det så merker jeg kun at tankene "vandrer" mer. Filosiferer mer og kommer på ting som ikke har noe som helst relevanse til omgivelsene/samtaleemne. Dette forekommer jo iblant uten om og. Men det slo meg mens jeg leste tråden at dette forekommer så å si alltid når jeg døgner.
Det ble gjort en rekke tester på katteunger, hvor målet var å lære de å "memorisere" en labyrint. Én gruppe fikk riktig antall timer med søvn, mens den andre gruppen fikk færre timer. Resultatet ble at kattene som fikk nok søvn lærte seg labyrinten, mens de trøtte kattungene aldri fikk det til.

Hvis vi sammenligner labyrinten med skolepensum kan jeg se en klar rød tråd.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Ser at ingen har nevnt biologisk klokke, noe som er rimelig vesentlig når det gjelder søvn-rutiner. Etter 24 timer skal man teoretisk sett våkne litt igjen. Da minsker behovet for søvn en liten periode. Det er ganske enkelt slik at din biologiske klokke forteller deg at du ikke skal sove nå, og da føler du ikke behovet i like stor grad. Skal ikke bite over mer enn jeg kan tygge her, men det er f.eks sånn jetlag oppstår når man reiser på tvers av flere tidssoner. Jeg tipper grunnen til at du ofte døgner er at du sitter oppe en time eller to ekstra per kveld utover uka? Da "stiller" du denne klokken på et vis, og døgnrytmen blir forskyvd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chronobiology

Men trådstarter: Nei, at du på mirakuløst vis skal fungere bedre uten søvn er _umulig_. Man blir på sett og vis ruset av å være lenge oppe. Har hørt (ingen kilder) at alkohol og søvnmangel fører med seg en del like symptomer satt i rette doser.
Trådstarter
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Det har hendt at hvis jeg har døgnet på LAN eller sett på film nesten hele natta at jeg kommer i en slags transe. Jeg klarer ikke slutte å tenke på en spesiell scene i filmen eller spillet.

For noen uker siden var jeg på mini-LAN og spilte Warcraft 3. Når alle hadde dratt satt jeg igjen helt i transe. Skjønte ikke hva jeg skulle gjøre. Bilder av Warcraft 3 var det eneste som dukket opp i hodet mitt (Da hadde jeg spilt Warcraft 3 maaange timer). Uansett hvor mye jeg prøvde å tenke på noe annet dukket bilde av Warcraft opp i hodet.

Jævlig rar greie. Veit ikke hvordan eller hvorfor det skjer.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg faktisk igjen der, husker jeg la meg til å sove etter å ha døgnet 2 netter på The Gathering. Vi hadde spillt 7-8 matcher ofisielle matcher de dagene + ett titalts pracce/øvingsmatcher mot andre lag. Husker at når jeg la meg hørte jeg skytelyder når jeg la meg, utrolig merkeleig hvordan hjernen omformet all støyen til lyder jeg faktisk kjente igjen. Var dog så dørganes trøtt at jeg omtrent slepte med meg soveposen bort til første og beste soveplass..

Sitat av thomasf Vis innlegg
Ser at ingen har nevnt biologisk klokke, noe som er rimelig vesentlig når det gjelder søvn-rutiner. Etter 24 timer skal man teoretisk sett våkne litt igjen. Da minsker behovet for søvn en liten periode. Det er ganske enkelt slik at din biologiske klokke forteller deg at du ikke skal sove nå, og da føler du ikke behovet i like stor grad. Skal ikke bite over mer enn jeg kan tygge her, men det er f.eks sånn jetlag oppstår når man reiser på tvers av flere tidssoner. Jeg tipper grunnen til at du ofte døgner er at du sitter oppe en time eller to ekstra per kveld utover uka? Da "stiller" du denne klokken på et vis, og døgnrytmen blir forskyvd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chronobiology

Men trådstarter: Nei, at du på mirakuløst vis skal fungere bedre uten søvn er _umulig_. Man blir på sett og vis ruset av å være lenge oppe. Har hørt (ingen kilder) at alkohol og søvnmangel fører med seg en del like symptomer satt i rette doser.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at jeg fungerer bedre på et vis, men på et annet vis er det noe som mangler. Impulskontroll f.eks blir drastisk satt ned, noe som er morro og interesant når jeg har døgnet.

Men for all del, jeg ønsker jo ikke å være ruset hele tiden. Tenker bare på de 1-2 helgene jeg evt. døgner en dag eller 2 i måneden.

Alt til sitt bruk.
Sist endret av cbg90; 1. april 2009 kl. 01:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Det har hendt at hvis jeg har døgnet på LAN eller sett på film nesten hele natta at jeg kommer i en slags transe. Jeg klarer ikke slutte å tenke på en spesiell scene i filmen eller spillet.

For noen uker siden var jeg på mini-LAN og spilte Warcraft 3. Når alle hadde dratt satt jeg igjen helt i transe. Skjønte ikke hva jeg skulle gjøre. Bilder av Warcraft 3 var det eneste som dukket opp i hodet mitt (Da hadde jeg spilt Warcraft 3 maaange timer). Uansett hvor mye jeg prøvde å tenke på noe annet dukket bilde av Warcraft opp i hodet.

Jævlig rar greie. Veit ikke hvordan eller hvorfor det skjer.
Vis hele sitatet...

Indeed! "More work?". Wc3 er ukult å nerde over natta'n. Mirc er også skummelt, hadde en periode med skikkelig mircing for en god del år siden. Satt vel rundt en uke på mirc konstant, med et par netter med søvn imellom. Dette påvirka mine neste 3mnd negativt som svarte, uten å overdrive. Gikk rundt med lufttastatur og måtte skrive absolutt alle ord jeg hørte.

Driver fortsatt på mitt 6mnd gamle prosjekt, som går ut på å slutte med bønnerøyking, men har vært flink nå i det siste. Tar en uke av, og en uke på, variert. De ukene jeg ikke røyker får jeg ikke sove før det har gått minst 24 timer fra jeg sto opp. For 2 uker siden opplevde jeg faktisk å ligge i senga i 2 timer uten å klare å sove, etter å ha vært våken i 48 timer! Det har jeg aldri vært borti. Har også begynt å ta masse vitaminer og amino syrer i det siste, som har minket behovet for søvn. Sover i ca 7 timer etter jeg har døgnet(fra morgen dag1 til kveld dag2), og får ikke sove et sekund til. Har det mye bedre når døgnrytmen min er dårligere enn søppel, imot alle odds
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av cbg90 Vis innlegg
Jeg har en tendens til å døgne mye, altså være oppe i 24 timer eller mer.

Det jeg syns er merkelig er at jeg alltid blir veldig hyperaktiv, også mentalt. Ord rimer mye enklere, ser lettere sammenhengen i ting, gjerne unødvendig sammenheng, ting går 2-3 ganger så fort oppe i hodet, akuratt som at det er i en slags turbo mode.

Er det noen studier rundt dette? For jeg føler faktisk at jeg får mer ut av de dagene jeg døgner, både sosialt og personlig. Merkelig nok..

Jeg kan bli opfattet slitsom, men det er nok pga. at jeg spyr ut så mye konklusjoner og påpekninger konstant. Dog bare i overtrøtt modus.
Vis hele sitatet...
Er det ikke sånn da? Jo mer du sover, jo trøttere blir vi. Jeg er døgnet rundt-jente selv.

Lurer på om det faktisk går ann å avvenne seg søvnen..
syns det er litt rart ingen har nevnt det tidligere, men jeg har hørt om kunstnere ol. som pleide å sovne med haken på en skje/sleiv som ble balansert på kanten av bordet, og i det personen sovnet så svekket hendene og hodet falt ned og vekket han. Grunnen til at han gjorde det var fordi hjernen blir kreativ i det man sovner. Så når han da ble vekket, så hadde han en skriveblokk/tegneark klart til å skrible ned det drømmeland produserte. Dessverre husker jeg ikke hvem som gjorde det, enten det var van gogh, da vinci eller en annen herlighet.

Noe jeg også lurer på: noen som har peil på hva som kan skje med FOR MYE søvn?
- bare lurer siden jeg sover minst 9-10timer i døgnet, og har gjort det i lang tid.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Lov2xLR8: 9-10 timer høres mer ut som litt god gammeldags latskap, ikke nødvendigvis noe galt med deg eller noen spesielle effekter.

Og Schultz: nei, det går ikke. Glem hele tanken. Hvis du leser litt på Wikipedia om hva søvn er og gjør, skjønner du hvorfor.
robhol: Det stemmer ganske bra det. Latskap og dassing er vel kategorien mine dager går i for øyeblikket. Fælt å si at minimal bevegelse på en bestemt plass er det som skal til for å aktivere min kreative, selvsentrerte og ikke minst mentalt utviklende platform. Vurderer faktisk på om jeg skal legge sammen noen setninger til en bok eller lignende. Men ja, on topic.
Ikke noe fysiskt farlig med mye søvn?
Vet at for lite kan ha en deprimerende og utslitende effekt på en person, + + + + + + +.
Det er vel ikke sunt med for mye søvn heller, men med tanke på at ideell sovetimer er beregnet å være fra 6-8 timer klassifiserer du ikke til den skadelige delen av for mye soving, tipper jeg på. Bør ihvertfall være oppe i 12 timer eller mer spør du meg..
jeg har oppdaga en ting. sover du forlenge er du fortsatt trøtt når du våkner.
jeg sov altforlenge engang, døgnrytmen min tryna totalt å jeg følte meg føkka etterpå.
har hatt flere år med insomnia og opplevd/prøvd relativt mange søvnmønstre.
Ved døgning:
si man står opp klokken 12:00 etter å ha hatt en normal søvnrytme.

24:00 - 02:00 blir jeg lettere trøtt siden kroppen har dette som vane.

04:00 - 12:00 har man hyperfase. hvor alt egentlig fungerer. du tenker kjappere enn normalt og har samme sosiale sperrer man har etter ett par øl. (dvs. veldig få)
12:00 - 16:00 begynner ting å falle litt ned. Føles som en sakte nedtur fra en tripp.

16:00 - 22:00 Slapphet og lyst til å legge seg, Alt som trengs her er litt frisk luft og kaldt drikkevann og du er oppe igjen.

22:00 - 24:00(neste døgn) Andredags syndrom. Du begynner å tenke mindre. alt går på automatgir.

Tredje døgn er det som er mest fasinerende. Du begynner sakte å gli inn i en søvnmangels følelse, og når du når døgn 4 vil ting bli mindre og mindre virkelig.
Vet ikke hva som skjer etter siden jeg kollapset i en gang og sov i nermere 17timer etter denne.

Skal poste mer når jeg holder det mønsteret jeg har nå litt lenger. 4timer pr. døgn med 45min. slingringsmonn
Det med hvor trøtt du blir kommer nok veldig an på hvadu driver med. Og om du er intressert og faktisk gjør noe fysisk.
En gang så på masse filmer over natten. Det endte mellom 3 og kl 4 fordi da var jeg så trøtt at jeg ikke greide å ø følge med på hva som skjedde på filmen.
For en uke siden spillte jeg oblivion og modet en god del på det. Da ble klokke plutselig 6 om morgenen og jeg kjente ikke at jeg var trøtt.

Tror det var det at jeg var så utrolig mye mer opphengt i oblivion enn filmene. En annen grunn var at jeg "stimulerte" hjernen ved flytte på filer og konsentrer meg om hva som skjedde i spillet.

Men det som gå igjen er at uansett hvor mye eller lite jeg har sovet er jeg alltid ødelagt når jeg våkner om morgenen. Untatt de gangene jeg drømmer skikkelig.
Sist endret av sixfeetunder; 15. april 2009 kl. 11:29.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av tuxe Vis innlegg
jeg har oppdaga en ting. sover du forlenge er du fortsatt trøtt når du våkner.
jeg sov altforlenge engang, døgnrytmen min tryna totalt å jeg følte meg føkka etterpå.
Vis hele sitatet...
Skal nevnes at jeg ikke er noen ekspert på området, men hvor uthvilt du føler deg har nok mer med når du våknet (rettere sagt, søvnstadiet du ble vekket fra) enn hvor lenge du har sovet. For eksempel; det har hendt jeg har stått opp kl 12 og følt meg dass, og kl 6 og følt meg lys våken.

For mye søvn er vel sannsynligvis mer et symptom enn en årsak til at noe går galt, men for lite søvn kan virkelig fucke opp hele sentralnervesystemet ditt. Tror den lengste perioden noen har gått helt uten søvn er 14 dager. Stort mer enn det, så begynner hjernen å ta kvelden. (Tror jeg, er som sagt ingen ekspert.)
Sist endret av robhol; 15. april 2009 kl. 11:37.
Sitat av robhol Vis innlegg
Tror den lengste perioden noen har gått helt uten søvn er 14 dager. Stort mer enn det, så begynner hjernen å ta kvelden. (Tror jeg, er som sagt ingen ekspert.)
Vis hele sitatet...
Fins det ikke noen som har en funky sykdom sånn at de aldri sover? Mener å huske at jeg har hørt det før

Forøvrig har jeg ALDRI våknet opplagt de siste... så lenge jeg kan huske