Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 15987
Topic sier det meste, men hva er straffen og eventuell str på boten man får?

Og hvordan oppererer egentlig Politi mot pirat? Jeg kjører pirat hver eneste helg, og jeg vet at politiet kjenner meg igjen, møter dem opp til 8 ganger per kveld i helgene, men blir aldri stoppet.

Har hørt mye rart om politiet anngående dette:

"at dem ikke har noe imot pirat. fordi det får fylle folket vekk fra gatene i byen om natta"


"at dem har faste "oppdrag" og ikke har tid til å stoppe pirat-taxier"


"at dem er mere bekymret får bråk i gatene, enn pirat taxine"

and so on!


Noen som vet hva som virkelig stemmer, kanskje en kombinasjon? Og eventuelle straff og bøter?


Takk!
Du kan gi deg faen på at Politiet stopper deg om de er klar over det. Vær forsiktig med å kjøre pirat rundt taxi-sjåfører, da de naturlig nok ringer og forteller det til Politiet.

Etter litt kjapp googling viser det seg at bøtene ligger mellom 4 - 10 000.

Blir du tatt to ganger går det litt verre, dog :]

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.1264655
Men isteden for å ta betalt, sier du heller at du tar i mot gaver Det er lov.
Det er nok mer slikt som du har skrevet i posten din, CHNO, at de vil ha vekk fyllikene fra gatene.

Det er ikke slik at man tar jobben vekk fra taxiene, folk tar den shyssen som er tilgjengelig -- de vil ikke stå i kø for å betale masse med taxi.

Men ja, hvis politiet "vet" hva du driver med, noe de helt sikkert gjør, men bare ikke vil gripe inn, så er det bot for dette... Som Franklin sier; et sted mellom 4 - 10 000 første gangen, og andre gangen blir det værre.


Så lenge du ikke driver piratvirksomhet; at du bevist tar over jobben for taxi-ene, da er det mer et problem de garantert vil gjøre noe med.
Så jo en episode fra politiet som gikk på tven hvor de stoppet en mistenkt pirat taxi. Ikke viste han hva passasjerne sine het eller noe men skulle kjøre dem helt gratis. Politiet ba han framvise id noe han nektet første gangen men fikk da passet sitt påskrevet og beskjed om å dra fram id med en eneste gang.
Vil i allefall ikke tro det er verdt og miste lappen for
Slik som mp34567 forteller, så stopper politiet biler som virker mistenklige og spør passasjerene hva sjåføren heter etc., men om de har "rett" til å stille slike spørsmål og har krav på et svar, vet jeg ikke? Lurer selv på om det er en god nok grunn til at politiet skal forhøre person som kjører i byen..
De spør rett og slett for å finne ut om man kjører en kjenning, gratis.. For det er jo ikke ulovlig.

Uansett, en jeg kjenner ble stoppet og politiet bare spurte om de kjente hverandre, nei? Ok, da er det avgjort, han fikk 3 500 kr i bot.

Eneste som kan ta vanlige folk for pirat taxi må vel være det spørsmålet, hvor man på en måte svarer "Nei, jeg kjenner dem ikke. Jeg kjører dem for penger"
Hadde vært fint å kunne bruke 'You have the right to remain silent'-retten, og bare si "Jeg bare kjører. Ingenting ulovlig her. Ha en fortsatt god kveld", også kjøre videre.
Sitat av yosh1
Slik som mp34567 forteller, så stopper politiet biler som virker mistenklige og spør passasjerene hva sjåføren heter etc., men om de har "rett" til å stille slike spørsmål og har krav på et svar, vet jeg ikke? Lurer selv på om det er en god nok grunn til at politiet skal forhøre person som kjører i byen..
De spør rett og slett for å finne ut om man kjører en kjenning, gratis.. For det er jo ikke ulovlig.

Uansett, en jeg kjenner ble stoppet og politiet bare spurte om de kjente hverandre, nei? Ok, da er det avgjort, han fikk 3 500 kr i bot.

Eneste som kan ta vanlige folk for pirat taxi må vel være det spørsmålet, hvor man på en måte svarer "Nei, jeg kjenner dem ikke. Jeg kjører dem for penger"
Hadde vært fint å kunne bruke 'You have the right to remain silent'-retten, og bare si "Jeg bare kjører. Ingenting ulovlig her. Ha en fortsatt god kveld", også kjøre videre.
Vis hele sitatet...
Politiet tar pirattaxivirksomhet når det blir kjørt prosjekt på det spesielt, eller når de betjentene om er interessert i det kommer over det under vanlige kontroller.

Det er vanlig at det utstedes bruksforbud på bilen i 6 mnd. ved 2. gangs forseelse. Når det er prosjekt på det også 1. gangs. Bøter kommer i tillegg fra kr 3-10000,-.
Kan man ikke bare si man plukket opp noen haikere da? eller er ikke det lov heller?
Hva med å si at de er haikere?
eller at de fikk sitte på for å være snill, så var de snille og ga litt penger tilbake?
Da risikerer du og få spørsmålet med hvor du skal. Misteklig at de bor dit du skal! Så begynner vel ballen og rulle derfra tenker jeg. Politiet vet hvordan de skal lure deg i noen saftige feller hvor du feller deg selv
Trådstarter
14 1
kanskje jeg burde ligge litt lavt i terrenget, har gjort gode penger på dette så lang, og har nettopp begynt å få faste kunder, dette gjør dog at jeg blir kjent med dem, så jeg vet jo hva folk heter og hva dem driver med ect, men fremdeles skummelt å bli stoppet...

det jeg vet er at jeg skal sette av 10 lapper til eventuell bot, tjener inn dette på ett par mnd uansett sånn det ligger ann nå, og har akuratt startet å kjøre.. så forhåpentlighvis blir buisnessen bedre etterhvert


Men, her hvor jeg bor, er det sånn ca gjennomsnittelig 10 faste pirater hver helg, disse ser jeg gang på gang på gang, og har aldri sett noen av de blir stoppet, flertallet av disse er utlendinger som kjører "vrakpant" bil..

Det som er kos, er at jeg er nosk, og kjører bil til godt over ett tall med 5 0er, så når jeg kommer utenfor ett sted, så blir det nesten kø på kjærra mi, litt morsomt, men litt vell oppsiktsvekkende..

så faste kunder er tingen, da kan jeg be dem gå litt unna utestedene også :P...
Sist endret av CHNO; 27. oktober 2007 kl. 23:56.
Sitat av CHNO
kanskje jeg burde ligge litt lavt i terrenget, har gjort gode penger på dette så lang, og har nettopp begynt å få faste kunder, dette gjør dog at jeg blir kjent med dem, så jeg vet jo hva folk heter og hva dem driver med ect, men fremdeles skummelt å bli stoppet...

det jeg vet er at jeg skal sette av 10 lapper til eventuell bot, tjener inn dette på ett par mnd uansett sånn det ligger ann nå, og har akuratt startet å kjøre.. så forhåpentlighvis blir buisnessen bedre etterhvert


Men, her hvor jeg bor, er det sånn ca gjennomsnittelig 10 faste pirater hver helg, disse ser jeg gang på gang på gang, og har aldri sett noen av de blir stoppet, flertallet av disse er utlendinger som kjører "vrakpant" bil..

Det som er kos, er at jeg er nosk, og kjører bil til godt over ett tall med 5 0er, så når jeg kommer utenfor ett sted, så blir det nesten kø på kjærra mi, litt morsomt, men litt vell oppsiktsvekkende..

så faste kunder er tingen, da kan jeg be dem gå litt unna utestedene også :P...
Vis hele sitatet...
Bare for at det skal være klart, bruksforbud i 6 mnd. betyr at politiet beslaglegger skiltet, og at du ikke kan bruke bilen på 6 mnd. Hvis du har en ordentlig bil betyr dette et reelt økonomisk tap på langt over kr 10 000,-.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av yosh1
(...)om de har "rett" til å stille slike spørsmål og har krav på et svar, vet jeg ikke?(...)
Vis hele sitatet...
Det eneste man har plikt til å oppgi til politiet er vel

- Navn
- Fødselsnummer (IKKE siste fem siste siffer i personnummeret, bare fødselsdato)
- Adresse (oppgang osv. trengs ikke)
- Stilling (arbeidsplass trengs ikke)

Med bil kan de vel kreve "vognkort og førerkort takk. Blås opp ballongen". Fra førerkortet får de personnummer, så slik sett er det vel litt poengløst å ikke oppgi fullt personnummer.

Får vel på en måte si lykke til til CHNO (karbonnitrogenhydroksid?), bare du ikke overpriser (med faste kunder er vel det litt usannsynlig) eller stjeler arbeid fra taxisjåfører.
Trådstarter
14 1
Sitat av Jonta
Det eneste man har plikt til å oppgi til politiet er vel

- Navn
- Fødselsnummer (IKKE siste fem siste siffer i personnummeret, bare fødselsdato)
- Adresse (oppgang osv. trengs ikke)
- Stilling (arbeidsplass trengs ikke)

Med bil kan de vel kreve "vognkort og førerkort takk. Blås opp ballongen". Fra førerkortet får de personnummer, så slik sett er det vel litt poengløst å ikke oppgi fullt personnummer.

Får vel på en måte si lykke til til CHNO (karbonnitrogenhydroksid?), bare du ikke overpriser (med faste kunder er vel det litt usannsynlig) eller stjeler arbeid fra taxisjåfører.
Vis hele sitatet...

hehe, CHNO som i C11H15NO2 , som i :

N, alpha-Dimethyl-1,3-benzodioxole-5-ethanamine;
methylenedioxy-n-methylamphetamine;
N-methyl-3,4-methylenedioxyphenylisopropylamine;
Ecstasy; E; XTC; Adam


nei folk er ikke veldig ramme på gavene, ! i går + fredagen fikk jeg inn 2300 kr i gaver! og da er allerede bensin utgiftene dekt.. Og da stoppet jeg ikke å plukket opp "random" folk på utsiden av utestedene en gang.. tlf gikk i ett sett fra kl 22.00 til 04.00
Sist endret av CHNO; 28. oktober 2007 kl. 17:32.
Det du driver med er jo ulovlig, og hvis du er så naiv å tror at snuten ikke kan ta deg fordi det er "gaver"så kommer du til å få smekk på pungen den dagen du blir tatt.
Det er som sagt pliktig til å oppgi navn, fødselsdato, bosted og yrke, men blir du misstenkt for pirattaxi og ikke kan svare på spørsmål om passasjerene, hvor de bor, navn, hvordan du kjenner dem osv, så kan du belage deg på en tur ned på stasjonen. Det er heller ikke ulovlig å sitte på i pirattaxi, så politiet vil nok prøve seg på en "vi kjører dere hjem, om dere innrømmer at dere tar pirattaxi". De vil nok også stille de samme spørsmålene til dem om hvordan de kjenner deg osv osv.
Med faste kunder er det selvfølgelig vanskeligere for snuten å ta deg, men du kan ta deg faen på at de kommer til å prøve en vakker dag.
▼ ... over et år senere ... ▼
Beklager å bumpe denne tråden kraftig, men hvor mye tar dere pr tur? Tenkte jeg skulle begynne. Lurer også på om det stemmer at man burde være to personer når man er ute å kjører? Kompisen min hevder det er lurt for at de skal betale.
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Beklager å bumpe denne tråden kraftig, men hvor mye tar dere pr tur? Tenkte jeg skulle begynne. Lurer også på om det stemmer at man burde være to personer når man er ute å kjører? Kompisen min hevder det er lurt for at de skal betale.
Vis hele sitatet...

ta betalt først :P
om de ikke betaler da, så kjører du jo heller ikke.
hvor mye kommer jo også anpå hvor langt du kjører : )
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Beklager å bumpe denne tråden kraftig, men hvor mye tar dere pr tur? Tenkte jeg skulle begynne. Lurer også på om det stemmer at man burde være to personer når man er ute å kjører? Kompisen min hevder det er lurt for at de skal betale.
Vis hele sitatet...
Det kan være veldig greit å være to ja, men da må også fortjenesten deles to veier, og du har en plass mindre i bilen. Kjører du aleine så få betalingen når folk setter seg inn i bilen. Når det er sagt så kjørte jeg mye pirat noen år i strekk på slutten av 90-tallet.

Skjedde en gang at jeg ikke fikk betalt (var aleine, de var 4 ungdommer) og en gang ble jeg stoppet av politi pga. fart. De kom ut bak meg, når jeg så blålysene spurte jeg med en gang hva passasjeren het og avtalte at han hadde gått i klasse med bror min. Politiet spurte hvem jeg hadde i bilen og jeg kunne svare. At jeg ikke fikk betalt den ene gangen var min feil som stolte på passasjerende at de skulle hente penger når de kom frem.

Tar du et par forhåndsregler så går det greit, men det greieste er å kjøre folk du kjenner, eller venners venner. Det er og lov å forklare at du står og venter på noen når det kommer passasjerer du ikke vil ha inn i bilen (det vil forekomme) Hva du tar er avhengig av hvor langt du kjører, hvem du kjører og hva klokken er/hvor lang taxikøen er Men husk : avtal pris med en gang, få helst penger på forhånd, styr klar fulle pøbelungdommer og se opp for politi.
Sist endret av pidget; 4. april 2009 kl. 19:00. Grunn: eee tastatur
Jeg lurer: Må en si noe som helst når de spør, utenom de vanlige, stilling, fødselsdato, adresse, osv?

Må en besvare spørsmålene? Kan en bli straffet om en nekter å svare?
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Jeg lurer: Må en si noe som helst når de spør, utenom de vanlige, stilling, fødselsdato, adresse, osv?

Må en besvare spørsmålene? Kan en bli straffet om en nekter å svare?
Vis hele sitatet...
Hvis du blir arrestert må du oppgi navn, fødselsdato, stilling og adresse. Hvis politiet anser det som nødvendig for å oppklare en straffesak kan de ta bilde og fingeravtrykk av deg. De har ikke lov til å sette dette inn noe register hvis du ikke er siktet eller dømt for noe som kan medføre fengselsstraff.
Tenkte 150kr. Regner med å kjøre klokka 3-3.30. Er det en 10 minutters biltur tar jeg 100kr, er det en 15 minutters tar jeg 150kr. Hva tror dere?

Og ja seff betaling på forhånd.
Sist endret av Carlsberg; 4. april 2009 kl. 19:54.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Da risikerer du og få spørsmålet med hvor du skal. Misteklig at de bor dit du skal! Så begynner vel ballen og rulle derfra tenker jeg. Politiet vet hvordan de skal lure deg i noen saftige feller hvor du feller deg selv
Vis hele sitatet...
ja hvem kan vell finne på å haike hjem?
Ble en del kjøreturer i går. Begynte sirka halv 3, hele sentrum er steng for alle andre enn ordentlige taxier. Så jeg gikk bare rett bort til Taxi køa, og plukka kunder 100 meter lengre borte stod bilen min.

Første turen ble 300kr (langtur)
Andre turen ble 100kr (kort tur i Sentrum)
Tredje turen ble 50kr (10 min tur, men jeg dreit meg ut med at jeg ikke kunne finne veksle pengene)
Fjerde turen ble 150kr av en kjenning (skulle egentlig være 100kr, men kunne ikke veksle)
Totalt: 550kr på mindre enn 2 timers arbeid.

Skulle ønske jeg kunne begynt å kjørt før klokka halv 3 da, men er ikke så mange folk som skal hjem før det.
Sist endret av Carlsberg; 5. april 2009 kl. 14:01.
jeg har hørt ifra en kamerat som kjører pirat at. så lenge at det ikke er du som foreslår at du skal ha betalt for turen så er det ikke pirat.

det fikk han høre etter at han tok med seg en politistudent på en pirattur
han studenten sa det at . sålenge du ikke bestemmer prisen så er det ikke drosje. og kan dermed ikke bli tatt for å kjøre pirat.

så med andre ord. Når en kunden setter seg i bilen og spør deg hvor mye du skal ha for å kjøre dit eller dit, så sier du " si en pris da," for da er det kunden som bestemmer selv på en måte hvor mye han vil gi deg i "godtgjørelse" for turen

men vet jo ikke hvor vanntett dette er da. eller om det bare er tull fra politistudenten sin side
Sitat av tuxe Vis innlegg
ta betalt først :P
om de ikke betaler da, så kjører du jo heller ikke.
hvor mye kommer jo også anpå hvor langt du kjører : )
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke mulig og ta betalt før du eventuelt ha kjørt ruta.

Fordi du får oppgitt på takstameteret hvor langt du har kjørt

og hvor mye eventuelt kunden skal betale.
Tror folk er litt for redde for å bli tatt her. Så lenge du tar et par forholdsregler så er det nærmest umulig å bli tatt:

-Vit navnet på personen(holder med en å vite navnet på en pasasjer)
-Har du over 500kr i kontant liggende, så gjem det på deg (sko, bokser etc.)
Sitat av Ola89 Vis innlegg
-Har du over 500kr i kontant liggende, så gjem det på deg (sko, bokser etc.)
Vis hele sitatet...
Har du penger på deg så ha de i lommeboka, som normale folk, ikke i sokken som en dårlig doplanger. Det er bare mistenkelig, om noe skulle skje. Det er ikke ulovlig å kjøre bil mens når du ikke er blakk. Men ja, har kjørt mye pirat og kjenner heller ingen som har blitt tatt
Kjører ganske mye prirat-taxi jeg, og er ikke redd i det hele tatt for politiet. Har også blitt stoppet en del ganger, med "kunder" i bilen. Politiet spør hva som foregår her, og jeg svarer så ærlig jeg kan "jeg bare kjører de hjem, jeg". Ikke noe stress i det hele tatt.

Forhåndsreglene jeg tar:
IKKE still deg opp i taxi-køer (det kalles "pirat-taxi" )
Når "kunden" spør hvor mye jeg skal ha, så svarer jeg "betal det du mener det er verdt" (liker ikke jeg den prisen, blir det heller ingen tur. Da øker de som regel prisen, hehe. Avtaler pris og kjørerute før de i det hele tatt slipper inn i bilen min)

Blir du stoppet, og politiet mistenker deg for pirat-taxi, har jeg et svar på lur:
"Nei altså, disse folka her stoppet meg når jeg kom kjørende gjennom byen (etc) og spurte om jeg kunne kjøre de hjem, og siden jeg ikke hadde noen andre konkrete planer den kvelden, så så jeg ikke noe galt i dette... Det er jo ikke ulovlig å haike/plukke opp haikere"



Så lenge du ikke kjører rundt med et hjemmelaga skilt på taket der det står "pirratt-taxi, billig billig" eller står midt i drosjekøen har du INGENTING å være redd for.
Sitat av SaxonNOR Vis innlegg
Forhåndsreglene jeg tar:
IKKE still deg opp i taxi-køer (det kalles "pirat-taxi" )
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke står folk noen andre steder så må man vel det?..
Sitat av Ola89 Vis innlegg
Hvis det ikke står folk noen andre steder så må man vel det?..
Vis hele sitatet...
Må og må, fru blom... Det kan være billigere å vente til det dukker opp folk andre steder, for å si det sånn
Jeg kjører som oftest venner til og fra, og da vet jeg jo nok om de til å gå god for de om jeg blir stoppet. Men de få gangene jeg plukker opp folk jeg ikke kjenner sørger jeg for å få navn og alder på de så finner jeg bare på resten om hvor jeg kjenner de fra om jeg blir stoppet. Å pengene gis alltid FØR man begynner å kjøre, for din egen sikkerhet og for at andre ikke skal se at de betaler deg direkte.
De gangene jeg har kjørt, har jeg bedt "kundene" om å si en pris. Denne har variert fra 50 kroner til 600 kroner, men det er gode penger å tjene likevel. Fikk vel inn godt over 2000 den ene kvelden.

Kan også nevne at folk har stoppet meg midt i veien med politi bak, uten at politiet så ut til å bry seg. Jeg var litt skeptisk da jeg sto der midt i veien og plukket opp to fremmede, mens politibilen kom nærmere og nærmere bakfra.
Sist endret av Johan9430; 6. april 2009 kl. 00:08.
Snakka med en bekjent som bruker å kjøre i Oslo og han mente at hvis man ble tatt i Oslo så mista man førerkortet i 6 måneder. Han sa også at politiet har sivilfolk ute i gata som river opp taxidøra, og spør passasjerene hva sjåføren heter.
§ 8. Innbringelse
Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten 1 den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel
2 den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel
3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av
4 den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.
Ingen må holdes tilbake lenger enn nødvendig etter denne bestemmelsen og ikke ut over 4 timer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen tips til steder, byer, tettsted i akershus der det er behov for mere pirat taxi?
Er for mye konkurranse i Lillestrøm fortia....

Nesten håpløst å tjene mye penger der nå pga. alle utlendingene som kjører og mange vanlige taxier også...
jeg mener og huske at det var en sak for retter for en liten stund siden. hvor en kar vant pga av at retten mente at det var greit av att venner beltate litt av bensinen som ble brukt under kjøre turen.

Her i byen drev politiet en stund og plaserte sivilpoliti ut for og kapre turer til pirat sjåførene. Veldig utspekulert av dem men de fikk nå tatt noen.
Sitat av lysfontenen Vis innlegg
Noen tips til steder, byer, tettsted i akershus der det er behov for mere pirat taxi?
Er for mye konkurranse i Lillestrøm fortia....

Nesten håpløst å tjene mye penger der nå pga. alle utlendingene som kjører og mange vanlige taxier også...
Vis hele sitatet...
Uten tvil, Oslo.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Uten tvil, Oslo.
Vis hele sitatet...
Det er masse utlendinger som driver med det i Oslo og..

Men lurte på en ting, hvordan i all verden kan man unngå sivil politiet når man skal "hente" kunder? Hadde vært rimelig flaut hvis det hadde vist seg at det egentlig var sivil som var passasjerene.
Jeg trodde det ikke var lov å fremprovosere lovbrudd for politi i Norge jeg.
Det er ikke det, det er jeg rimelig sikker på.

Jeg forstår ikke hvordan politiet beviser at det er piratvirksomhet. Jeg har blitt kjørt hjem gratis fra byen av folk, og det er vel lovlig, selv om jeg ikke kjenner dem? Hvis ikke kan du jo bare utveksle fornavn med en av passasjerene og si du har truffet han før.
Skjønner ikke at folk gidder å kjøre pirat med strangers... drita folk som spyr i bilen din, gjør alt de kan for å slippe å betale og er generelt jævlig irriterende... hadde jeg synes det var gøy å være taxisjåfør hadde jeg starta taxikarriere

Har blitt stoppa for piratmistanke før... jeg og en kompis kjørte inn på en taxiplass for å snakke med noen andre venner. Var også en del randoms som venta på taxi som ba om å få sitte på... slapp heldigvis ingen inn, ikke venner heller... men jeg og kompisen som satt på fra før vakke kommet langt før det var blålys i speilet...
De sa ingenting om hvorfor vi ble stoppet, men forlanget ID fra begge og begynte å stille alle mulige slags spørsmål om hva vi drev med og hvor vi hadde vært, og seff om jeg visste fullt navn etc på passasjeren... vet at de ikke hadde no rett til å få svar på alt, men gadd ikke risikere no tull når jeg visste at jeg hadde rent mel i posen, så besvarte alle spørsmålene og fikk kjøre videre. Dette var i en liten by der politi har mye mindre å finne på, de oppførte seg dritstusselig og ga tydelig inntrykk av at de ikke trodde på et ord av det jeg sa :P men er jo ikke ulovlig å stå på en taxiplass og prate med folk, eller kjøre rundt med kompiser...
Jeg har kjørt drosje i mange år. Jeg ser ikke det store problemet med pirat drosjer. Det som er det største problemet er at hvis du er "kjent" av politiet som piratsjåfør og at du uheldigvis drar av veien, og at kanskje dette resulterer i personskade på dine "kunder". Da risikerer du etterforskning, det vil da komme for en dag at du er kjent som piratsjåfør. som følger av dette igjen vil ikke din forsikring dekke dette, Du vil da sitte i et helvete av regress og faenskap.
Jeg sier ikke at dette kommer til å skje, men det er i værst tenkelig scenario.

Mvh Raac
Kanskje litt OT, men det at det ikke er nok drosjer er egentlig et brudd på drosjeløyve.
"Drosjeløyve gir innehaveren rett og plikt til å drive persontransport utenfor rute "
Så når drosjeeierene i f.eks Oslo ikke klarer å stille med nok biler til å dekke behovet burde jo ikke privat hjemtransport være noe ulovlig.

Link:http://www.bedin.no/php/d_emneside/c...y_1189/hDKey_1
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Oh sån btw for å skaffe deg gratis skyss hjem; sit på med pirat taxi, når du kommer fram bare nekter du å betale.. lite de kan gjøre. ^^

Du har lov å kjøre hjem vilt fremmede så lenge du ikke tar betalt, men om du tar betalt er det ulovlig. er flere grunner, sidn pengene du tjener fra det er svart å du tar jobben fra folk som har brukt tid å penger på å skaffe seg drosje løyve.
Sist endret av PoteterOgMolasse; 10. juli 2009 kl. 03:19.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Reagerer Politiet bare om man står utenfor å venter på folk? La oss si en kamerat ringer, og man kjører til en fest, plukker opp han og noen venner av han, og de vil bli kjørt til en annen fest, og gir en 200lapp for det, går dette da under "pirat-taxi"?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Reagerer Politiet bare om man står utenfor å venter på folk? La oss si en kamerat ringer, og man kjører til en fest, plukker opp han og noen venner av han, og de vil bli kjørt til en annen fest, og gir en 200lapp for det, går dette da under "pirat-taxi"?
Vis hele sitatet...
Ja, men det er ekstremt vanskelig å finne ut av det dersom det er venner og bekjente du kjører ettersom dere da har en fortid sammen og kan forteller detaljer til politiet om de da spør etter det.
Politiet har slike aksjoner en gang i blant der en sivil politispaner setter seg inn i en potensiell pirattaxi og spør hvor mye han skal ha for å kjøre til xx. Sier han en pengesum, er han lost..
Før i tiden kjørte jeg en masse pirat rett etter at jeg fikk lappen, hørte med rånelivet. (bodø er byen)

Begynner å kjøre i kanskje 7-8 tia når folk skal på fors, blir noen turer da. 100kr +/- om det er nært eller langt (med mindre det blir ordentlig langt).
så er det stille en stund før i 12 tia, når folk skal fra fors til byen. Mange turer.
Så er det en og annen tur før rushet kommer i 3 tia når byen stenger.
Så var det å kjøre nachspieltravere hjem, tok vel kveld i sånn 9-11 tia.

På en vanlig helg lå inntekten på rundt 2-3000. En helg med et større arrangement kunne det bli 4-5

Men da var jeg notorisk sjørøver, kjørte hver helg og fikk et bredt og godt rykte så fikk mange turer.

Men jeg kjørte nesten aldri randoms. Jeg kjørte kun folk som jeg kjente eller hadde kjennskap til som vet navnet mitt. Dvs at jeg aldri plukker opp folk fra gata men tar kun de som ringer meg. Denne framgangsmåten har redda ræva mi mange ganger fordi jeg har blitt stoppet 4 ganger for pirat kjøring, men hver gang kan jeg bare si at jeg kjører kompiser, og de i bilen bekrefter.

Har aldri masse sedler liggende i midtkonsollen etc.

Blitt truet med bot mange ganger og hver gang så har satsen vært at bilen blir avskiltet og 8000 i bot.
Og fant ut etter å ha sett på tv-serien politiet på tv-norge at man må bli stoppet 2 ganger før de kan skrive ut bot.
kjenner en kompis som ble stoppet, de spurte han om han kjente de, han svarte ja, de spurte om han fikk betalt, en full en i baksetet sa 400kr. politiet spurte hvor han skulle kjøre de, han sa hjem til nabobyen der de bodde. han fikk kjøre videre.......

går ut i fra at det er litt forskjell fra by til by hvor alvorlig politiet tar det....