Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 7053
Men dette er ikke vanlige muslimer, folks!
Det er mennesker som er imot all vestlig kultur, og når en vestlig kvinne bestemmer seg for å kalle en teddybjørn Muhammed, jo så har de en grunn til å gjøre opprør.
Å angripe islam pga ekstremister blir helt feil. Det blir som å angripe Høyre pga fascismen. Dette er islamiske fundamentalister som bare sitter og venter på en grunn til å angripe vesten. Greit, dette er en banal grunn, men de får i hvertfall mye oppmerksomhet.
Man kan si mye om islam, men det blir feil å anripe selve religionen i denne sammenheng.
http://voldern.net/dump/Teddy%20bear.jpg
Min personlige mening er at dette er en helt sinnsyk reaksjon, som må ha kommet fra bare de ekstremistiske muslimene.
VI er sånn passelig (altså mesteparten av oss, ikke inkludert ekstremister, fundamentalister og evangelister) siviliserte, og burde kunne akseptert dette uten å kreve at en kar skulle bli drept for å ha kalt en bamse muhammed, jesus, allah eller McDonalds!
Det er noe som heter uttryksfrihet, og det er noe som heter menneskerettigheter, og det burde de ekstremistene (nei, jeg sier ikke muslimer, fordi det er IKKE de som klikker, det ER ekstremistene) respektere!
Ifølge mitt syn på verden er dette absolutt steinaldermentalitet og det er de som krever henrettelse for en bamses navn, som burde henrettes, på den måten de har krevd at denne læreren burde henrettes på.


Hjertelig hilsen,
Lei av ekstremister, evangelister og fundamentalister.

EDIT: Har noen venner som er Muslimer, og de er ikke opprørt i det hele tatt over dette. Det er og blir ekstremister som får medias oppmerksomhet. Ikke bli lurt av det bildet dere blir servert!
Sist endret av TinMan; 30. november 2007 kl. 23:13.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
GordonFreeman, veldig godt poeng. Problemet er vel at man ikke har noen sikre kilder i forhold til hvordan "muslimer flest" stiller seg til typiske vestlige verdier som f.eks uforbeholden ytringsfrihet - og/eller situasjonen som nå har oppstått, hvor denne dama såvidt unnslipper 6 måneders fengsel fordi hun kalte en bamse "Muhammed".

Da har man kun det medieskapte bildet av "muslimer flest" som diskusjonsgrunnlag. Så kan man selvfølgelig begynner å teorisere om det er feil - men slik jeg ser det, så er det det eneste diskusjonsgrunnlaget vi har.

Hadde vært veldig interessant om nFF hadde klart å rekruttere noen muslimer, slik at de også kunne deltatt i diskusjonen
Det må da være noen muslimer her inne allerede?
Sitat av ProtoZ
Det er kulturen deres å reagere på en slik måte, sånn har det vært siden jesus gikk på jorden. Arabere er kjent for å være hissige og flike med forretninger. Vi kan ikke dømme hvilke kulturer som er "riktig" og hvilke man skal ta vare på. Det blir for subjektivt. Vi mener kvinner bør gå på jobb, de mener de skal dekke seg til og holde seg hjemme. En annen vinkel: Hvordan hadde vi reagert om noen med rar hudfarge kom opp fra sør med fantastisk teknologi og forkynte at dyr også har følelser og alle burde vært vegitarianere? Hadde du da gitt opp burgeren/kebaben din? Kulturen er og blir forskjellig uansett hvordan man snur og vender på det.
Vis hele sitatet...
Vi skal ikke dømme hvilke kulturer som er "riktige" eller ikke? Så du mener vi skulle akseptert nazismen på 40-tallet og da, for det var jo bare en annen kultur det og? Nei, man må trekke visse grenser.
Når noen oppfører seg på en måte som går helt imot min oppfatning av rett og galt (f.eks. drepe en dame fordi hun valgte feil navn på en teddybjørn), kommer jeg til å fordømme dem for det uansett hva slags viss vass de prøver å rettferdiggjøre seg med.

Og litt OT, men at dyr har følelser er da ikke noe nytt. Til og med fisk har i bunn og grunn samme nevrale mekanismene som mennesker for å føle smerte. Så hvis du baserer kjøtt-etinga de på en slags naiv rettferdiggjøring om at dyr ikke føler smerte, så burde du kanskje pakke sammen kebaben og ta en salat istedet.
Sist endret av rune420; 30. november 2007 kl. 23:34.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Litt offtopic, men fant en litt morsom blogg.
http://mohammadterrorist.blogspot.com/


Sitat av blogg
False Prophet Mohammad showing his true devil horns

Here is a cartoon of the False Prophet Mohammad showing his true devil horns. It is said that Mohammed's father was a Goat and his mother a whore.
http://home.comcast.net/%7Ejtb666/0kwq2102-2jdphpnpu/terrorist2.jpg
Vis hele sitatet...

Rart at de enda ikke har funnet dette..

/offtopic
ArchJ: Ville du likt om noen brukte flagget ditt som et teppe? Altså å tørke beina på det? Flagget som du er stolt over? Flagget som representerer Norge og deg?
Tviler på at du hadde sagt "Det er jo bare et flagg.. Noen farger av stoff.."
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden er du fra? Jeg tar gjerne det norske flagget og tørker meg i ræva med det. Jeg er ikke stolt over flagget. Flagget representerer ikke meg. Nasjonalisme er noe tull.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke stolt over flagget. Flagget representerer ikke meg. Nasjonalisme er noe tull.
Vis hele sitatet...
På mange måter, så hadde jo det ideelle vært ETT land under samme flagg; for hele jorden. Det er så gammeldags å dele opp verden i landområder; når de ekte grensene finnes i hodene på folk. Jeg har mer til felles med en liberal iraner, enn jeg har til felles med en evangelist i et fundamentalistisk strøk i Norge. Samtidig ville man effektivt fjernet alle tåpelige kriger om landområder og ressurser. Foruten å slippe å måtte veksle penger når man skulle dra på ferie

Men jeg antar at det dessverre fortsatt er 5-600 år før dét blir en realitet.
Sitat av mr_eff
Hvor i all verden er du fra? Jeg tar gjerne det norske flagget og tørker meg i ræva med det. Jeg er ikke stolt over flagget. Flagget representerer ikke meg. Nasjonalisme er noe tull.
Vis hele sitatet...
Nordmenn brenner også flagg...
http://www.vg.no/bilder/bildarkiv/1049795742.jpg
Sitat av Blomsen Jr.
Jesus derimot er ikke sett på som historisk og mange strides om han er det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jesus _er_ en historisk person. Det som ikke kan bevises er at han var Messias (Guds sønn)
Jesus _er_ en historisk person.
Vis hele sitatet...
Kilde? *20 tegn*
Sitat av mr_eff
Kilde? *20 tegn*
Vis hele sitatet...
Håper dette var en spøk, han er jo omtalt i bibelen og i koranen for den saks skyld. At han er en historisk person er det ikke noe tvil om. Men "statusen" hans, hvis jeg kan si det sånn, er det som det ikke er enighet om.
Sitat av rune420
Vi skal ikke dømme hvilke kulturer som er "riktige" eller ikke? Så du mener vi skulle akseptert nazismen på 40-tallet og da, for det var jo bare en annen kultur det og? Nei, man må trekke visse grenser.
Når noen oppfører seg på en måte som går helt imot min oppfatning av rett og galt (f.eks. drepe en dame fordi hun valgte feil navn på en teddybjørn), kommer jeg til å fordømme dem for det uansett hva slags viss vass de prøver å rettferdiggjøre seg med.

Og litt OT, men at dyr har følelser er da ikke noe nytt. Til og med fisk har i bunn og grunn samme nevrale mekanismene som mennesker for å føle smerte. Så hvis du baserer kjøtt-etinga de på en slags naiv rettferdiggjøring om at dyr ikke føler smerte, så burde du kanskje pakke sammen kebaben og ta en salat istedet.
Vis hele sitatet...
Det blir litt feil å bruke nazityskland som eksempel. De drev aktiv krigføring, og om de bare hadde bestemt seg for å ta livet av jødene og ikke krige med andre, hadde de sikkert drept alle sammen.
Noen som husker folkemordene på Balkan på 90tallet? Vi grep inn først etter all jævelskapen hadde skjedd, og det skjedde i vår egen bakhage! Samme med folkemordene i Rwanda, ingen grep inn før det var for seint. Passiv krigføring (les nedslaking) innen for egne grenser av det respektive landet, bryr ingen seg om. Det er for dyrt å redde mennesker der det ikke er olje.

Du kan fordømme dem (muslimene i dette tilfellet) så mye du vil, men feks steining av "horer" har vært en akseptert form for straff i midtøsten helt siden tidenes morgen, selv om vi "siviliserte" mennesker synes dette er vel drøyt.
Ikke misforså meg, jeg blir like forbanna som enhver annen nordmann. Men det skal litt mer til enn at vesten reagerer med avsky når midtøstens muslimer føler at det de setter høyest blir krenket. Det blir som å helle bensin på bålet.

Hver kultur har sine moralske verdier, og det er fint lite vi kan gjøre med dette etter vår moralske oppfatning; å tvinge dem blir feil. Det blir nok bedre etter hvert, vestisk kultur forandrer andre kulturer passivt etter hvert.

Edit: Kebab eksempelet var jævelig dårlig, beklager, men jeg fant ikke en bedre metafor i farten for å illustrere min tankegang.
Om du som vegitarianer føler deg støtt, må jeg bare beklage.
Jeg har ingenting imot dyr, jeg har selv katt.

For å legge noe til OT din: De fleste embrio utvikler seg identisk i de første ukene. Alt fra sjøsnegler til mennesker ser like ut, så tilbakeutvikles en del organer etter en stund og trekkene til den inviduelle arten trer frem.
Sist endret av ProtoZ; 1. desember 2007 kl. 02:15.
Dette viser bare hvor gal denne muslimske verden er!
Sitat av RichiRich
Dette viser bare hvor gal denne muslimske verden er!
Vis hele sitatet...
Det er det man kaller å være en smule fordomsfull, mye av det du ser på nyhetene er nærmest propagandamateriale. Take note.

edit:leif
Sist endret av ProtoZ; 1. desember 2007 kl. 02:14.
Sitat av ProtoZ
Du kan fordømme dem (muslimene i dette tilfellet) så mye du vil, men feks steining av "horer" har vært en akseptert form for straff i midtøsten helt siden tidenes morgen, selv om vi "siviliserte" mennesker synes dette er vel drøyt.
Ikke misforså meg, jeg blir like forbanna som enhver annen nordmann. Men det skal litt mer til enn at vesten reagerer med avsky når midtøstens muslimer føler at det de setter høyest blir krenket. Det blir som å helle bensin på bålet.

Hver kultur har sine moralske verdier, og det er fint lite vi kan gjøre med dette etter vår moralske oppfatning; å tvinge dem blir feil. Det blir nok bedre etter hvert, vestisk kultur forandrer andre kulturer passivt etter hvert.

Edit: Kebab eksempelet var jævelig dårlig, beklager, men jeg fant ikke en bedre metafor i farten for å illustrere min tankegang.
Om du som vegitarianer føler deg støtt, må jeg bare beklage.
Jeg har ingenting imot dyr, jeg har selv katt.
Vis hele sitatet...
Kan være enig i at det nazi eksempelet ikke blir helt det samme, og du har rett i at det er lite vi kan gjøre med dette. Men jeg synes uansett det er bedre å fordømme dem det gjelder enn å unnskylde dem, som det virker som enkelte prøver på her.

Og jeg er ikke vegetarianer, så jeg er ikke støtt. Måtte bare korrigere deg for det virket som om du hadde en oppfatning som går helt imot all moderne nevrovitenskapelig forskning (at dyr ikke føler smerte).
Sitat av RichiRich
Dette viser bare hvor gal denne muslimske verden er!
Vis hele sitatet...
Men Nazistene var demokratisk valgte... Og relativt siviliserte i begynnelsen. Faktisk så siviliserte at engelskmennene tilga at de invaderte tjekkia.
Men uansett så er argumentet at de oppfører seg som noen tullinger og lederene deres bare prater piss. Vel, lederene deres er lederene deres fordi de prater piss, og det er digg å være leder. De hører på og oppfører seg ettersom fordi deres eneste informasjonskilde ofte kun er lederene deres. Om de kun henter sin informasjon fra en liten bok fra middelalderen, så blir oppførselen ettersom

Vi gjør litt samme tingen når vi har den tror på den fordommen. Alle fordommer er splitt-og-hersk-teknikk fra menneskene som utaler seg på vegne av den ene fraksjonen, "Hei folkens! Muslimene sitter på hav av olje og diamanter og GULL! La meg lede dette edle korstog mot denne homogene massen av bigamister, voldtekstmenn og psykopater. Stem på meg, så skal vi bade i deres petroleum og deres kvinne skal glede oss til morgen blir kveld! " og Vips, du er en vestlig versjon av Allah og RPG.

On-Topic: Ja, hun gikk litt over streken, da hun bor der nede og vet at det ville skape skikkelige hurramegrundt. Om det er verd all hurramegrundten eller om det er riktig at disse menneskene faktisk tror at dette er den beste og riktigste reaksjonen.
Sist endret av CaptainP; 1. desember 2007 kl. 04:02.
Vi har kanskje noe å lære av muslimene. Vi bør også her i norge ha nulltolleranse for besøkende/tilflyttere som ikke respekterer norsk lov og kultur.

Jeg har lite til overs for folk som ikke klarer å oppføre seg skikkelig når dem er på besøk. Samme om det er feite norske pensjonister i spania, dumme fjortiser på danmarkstur, eller små-gangstere utenfor 7/11.
Sitat av Tapio
Vi har kanskje noe å lære av muslimene. Vi bør også her i norge ha nulltolleranse for besøkende/tilflyttere som ikke respekterer norsk lov og kultur.

Jeg har lite til overs for folk som ikke klarer å oppføre seg skikkelig når dem er på besøk. Samme om det er feite norske pensjonister i spania, dumme fjortiser på danmarkstur, eller små-gangstere utenfor 7/11.
Vis hele sitatet...
Forsovet enig, men det er forskjell på nulltolleranse og pisking + 6 års fengsel.
De er faenmeg sjuke i hode hele jævla gjengen.
Håper dette var en spøk
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, men dette blir veldig off-topic, så jeg tar det her.
Religion er gammelt og utadert. Det trenges ikke lenger, og er bare i veien og skaper problemer. IMHO
Sitat av shakin
Jesus _er_ en historisk person. Det som ikke kan bevises er at han var Messias (Guds sønn)
Vis hele sitatet...
Akkurat, han er det bare fordi du sier det, og fordi en eller annen har skrevet det på Wikipedia. Men det betyr fanken meg ikke at det er sant! Forresten, tror du selv at det er sant?

Greia her er at i det muslimske miljøet så hadde det aldri sittet to stykker å kranglet om Muhammad var en ekte person eller ikke! De er av den oppfatningen at han er det, og dermed basta!
Om de har bevis, det vet jeg ikke noe om. Men uansett, hvis du står frem og påstår at Muhammad var en falsk person, da harr du tråkket i salaten. Vi i den vestlige verden gidder nemlig ikke å krangle med muslimene, vi har jo sett flere eksempler på hvilke reaksjoner det vil få...

Når det kommer kristendommen så leter man faktisk etter bevis på at Jesus har levd. Har man funnet noen? Nei, og dermed er vi nødt til å anta at han var en fiktiv person på lik linje med Gud selv. Og folk tørr nemlig krangle med kristendommen. Vi sier at Jesus aldri har eksistert, dere(kristne) må lete etter bevis, for dere har nemlig ikke lov å drepe oss for det;P

Nok om dette. Jeg blir stadig lei av religiøse konflikter. Kan ikke folk ta til fornuften snart? Hva skal til for å redde en psykotisk verden? Et mirakel kanskje?
Som min venn Arnulf Øverland sa: "Kristendommen er den tiende landeplage!"
Og jaggu, er ikke alle religioner landeplager, dere?
Sitat av ProtoZ
Det er det man kaller å være en smule fordomsfull, mye av det du ser på nyhetene er nærmest propagandamateriale. Take note.

edit:leif
Vis hele sitatet...
Når folk roper henrettelse, pga navn på en bamse, så er det noe som ikke er justert helt riktig oppi toppetasjen..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Selv om jeg ikke støtter dommen eller det at det i det hele tatt ble en sak av dette, så må man respektere andres land skikker, tradisjoner etc. Og om man er så skjødesløs at man dropper den biten så respekter i alle fall andre lands lover.

"When in Rome, do as the romans do". Dette 1600 år gamle utrykket impliserer naturligvis også hva man ikke skal gjøre!
Sist endret av Tias; 2. desember 2007 kl. 17:21.
haha! alle sammen! se på denne videoen!

http://www.youtube.com/watch?v=DGZiyRGbfLs

videoen viser en mann som er så oppgitt over dette at han går rundt i huset sitt og kaller for eks. doen sin, en øllflaske med piss, toalettpapire sitt for muhammed etc.!

etter bare 3 dager på nettet har den blitt sett 50000 ganger!
Islam er så feiltolket som man kan få det. Muslimene hadde f.eks. det beste kvinnesynet i verden fram til år 800, etter det var d en dott som sa det stod at kvinnen skulle underrette seg mannen. Da tenkte han "JA, kan de ikke gå i burka og vaske?" Siden da har det gått til helvette med hele religionen, og burde nå etter min mening termineres.

Saudi-Arabia:

straff for tyveri - amputasjon
straff for homofili - amputasjon (hva de amputerer vil jeg av diverse grunner ikke vite:/ )
straff for sex utenfor ekteskap - fengsel, henging, amputasjon

osv.. la oss amputere noe, det order alt.

helvettes bakstreverland! og slike handler man med?
Oljesjeikene har vel 60% av interessene i USA, men dersom fundamentalistene som styrer ikke lar de gjøre det mer kan de kutte av alt, noe som kan skade vestlig økonomi en del..

FY FAEN SOM JEG HATER FOLK SOM ABSOLUTT MÅ PAKKE RELIGION PÅ ANDRE!
(eller bruke den til noe annet en sin egen kveldsbønn.. f.eks. som rettssystem)

selv har jeg mine egne tanker som går litt på tvers av alt, men uansett hva jeg måtte mene om det synest jeg ikke det gir meg rett til å fortelle det til folk som ikke spørr, uansett om jeg måtte være 100% overbevist om at det var den eneste sannhet.

tror jeg delte ut minst 7 kp her :O
Sist endret av blindheim1; 4. desember 2007 kl. 21:57.
Moderne militant islam har oppstått ganske nylig som en reaksjon på vestens innblanding i midtøsten. Det er bare å takke de engelske, amerikanske og sovjetiske imperialistene for å ha fremprovosert den overdrevne muslimske patriotismen som brer om seg.

Forøvrig var det jo takket være de muslimske maurerne at europa kom seg ut av middelalderen. Så å si all kunnskapen vi har fra antikkens Hellas stammer fra arabiske oversettelser, og det var denne kunnskapen som satte i gang renessansen, som ga oss opplysningstiden og la grunnlaget for naturvitenskapen.
Sist endret av hampus; 4. desember 2007 kl. 23:43.
En ting er at de fikk kalle bamsen muhammed, men at det kommer på verdens nyheter, er jo gale bare det.
Hadde det vert her i landet, så hadde ingen reagert så kraftig på navnet, at de i det hele tatt hadde gått til lokalavisen med det. at det kommer på verdens nyheter sier jo litt om hvilken verden vi bor i.
Litt dårllig å bruke norge som eksempel på samme sak, men håper poenget mitt kom frem.
Syns nå de overdriver veldig der nede jeg da. og hvordan folk greier å fange opp på en skole av alle skoler i verden kaller en bamse Muhamed, og at det skal reagere som de gjør syns nå jeg er litt idiotisk. Det er jo et navn, profet eller ikke profet mange mennesker kalles muhamed og at en jævla bamse skal kunne bli kallt det syns ikke jeg skal være noen big deal, selv om de hadde en profet som het det. Man kan kan jo stille seg spørsmålet: Hvis profeten Muhamed hadde levd i dag, ville han brydd seg om at en bamse ble kallt opp etter navnet sitt? Tror ikke det.
Forøvrig var det jo takket være de muslimske maurerne at europa kom seg ut av middelalderen. Så å si all kunnskapen vi har fra antikkens Hellas stammer fra arabiske oversettelser, og det var denne kunnskapen som satte i gang renessansen, som ga oss opplysningstiden og la grunnlaget for naturvitenskapen.
Vis hele sitatet...
Husk at muslimene har ikke bare har vært snille da. Maurerne hadde bl.a. mer enn dobbelt så mange hvite europeiske slaver som USA hadde svarte slaver.
Husk at muslimene har ikke bare har vært snille da. Maurerne hadde bl.a. mer enn dobbelt så mange hvite europeiske slaver som USA hadde svarte slaver.
Vis hele sitatet...
Jeg sa vel strengt tatt ikke noe om snill eller slem? Men hvis vi skal bedømme utifra det kriteriet er det liten tvil om at kristendommen er verdensmesteren i organisert grusomhet.

Og var det ikke slik at maurernes europeiske slaver fikk friheten tilbake hvis de konverterte til islam?
Sitat av hampus
Jeg sa vel strengt tatt ikke noe om snill eller slem? Men hvis vi skal bedømme utifra det kriteriet er det liten tvil om at kristendommen er verdensmesteren i organisert grusomhet.
Vis hele sitatet...
Da er det interesant at ikke-religiøse konflikter har tatt flere liv enn kristendommen har. Ateistiske nasjoner som bla. Sovjetunionen slaktet jo 100 millioner i gulag leire alene
Sitat av |24/\/\0
Da er det interesant at ikke-religiøse konflikter har tatt flere liv enn kristendommen har. Ateistiske nasjoner som bla. Sovjetunionen slaktet jo 100 millioner i gulag leire alene
Vis hele sitatet...
Det er ingen som vet eksakt hvor mange som døde i Gulag, men 100 millioner er omtrent dobbelt av de mest ekstreme løgnene. De fleste mener det lå mellom 3-6 millioner.
Sitat av DonTomaso
Det er ingen som vet eksakt hvor mange som døde i Gulag, men 100 millioner er omtrent dobbelt av de mest ekstreme løgnene. De fleste mener det lå mellom 3-6 millioner.
Vis hele sitatet...
beklager dårlig kildekritikk fra min side der... Men poenget mitt var at ateistiske regimer (kall det hva du vil) har flere menneskeliv på samvittigheten enn såkalte grunnlovsfestede religiøse samfunn de siste 100 årene
Sitat av hampus
Jeg sa vel strengt tatt ikke noe om snill eller slem? Men hvis vi skal bedømme utifra det kriteriet er det liten tvil om at kristendommen er verdensmesteren i organisert grusomhet.

Og var det ikke slik at maurernes europeiske slaver fikk friheten tilbake hvis de konverterte til islam?
Vis hele sitatet...
Nei du sa ikke noe direkte om snill eller slem, men det virket som om du prøvet å vinkle det til at det er de stakkars uskyldige muslimene mot de onde hvite maktherrene; synes bare det ble litt unyansert.
De fleste nasjoner har på et eller flere tidspunkt vært drittsekk mot andre gjennom historien, de muslimske er ikke noe unntak, så når du snakker om hvor takknemlig vi burde være for maurerne synes jeg det er fair å få fram begge sidene av saken.

Å unnskylde militant islamisme med at det er vesten sin skyld, slik du gjør, synes jeg er litt for billig. Jeg kan skjønne at folk vil forsvare hjemlandet sitt mot en okkupasjonsmakt, men f.eks. å sprenge seg selv mitt i en travel handlegate, eller drepe en dame fordi hun ikke følger levereglene dine, er bare faenskap.

I mitt syn er midtøsten-konflikten drittsekker mot drittsekker; det finnes ingen "snill" side.
Sitat av |24/\/\0
Men poenget mitt var at ateistiske regimer (kall det hva du vil) har flere menneskeliv på samvittigheten enn såkalte grunnlovsfestede religiøse samfunn de siste 100 årene
Vis hele sitatet...
Naturligvis har de arkaiske religiøse metodene vært på vikende front i forhold til moderne propaganda. Men nå tenkte jeg først og fremst på de siste 1000 årene, og da særlig kolonitidens praksis, som etter min mening overgår alle interne strider på det europeiske kontinentet i både omfang og utførelse.

Sitat av rune420
Å unnskylde militant islamisme med at det er vesten sin skyld, slik du gjør, synes jeg er litt for billig. Jeg kan skjønne at folk vil forsvare hjemlandet sitt mot en okkupasjonsmakt, men f.eks. å sprenge seg selv mitt i en travel handlegate, eller drepe en dame fordi hun ikke følger levereglene dine, er bare faenskap.
Vis hele sitatet...
Jeg unnskylder ingen ting, jeg bare bidrar med litt fakta fra historiebøkene. Om du synes det er billig eller ikke forandrer ikke på fortiden. Og uten at vi her skal gi oss i kast med israel-palestina-debatten, er det vel ikke akkurat mindre faenskap å skyte raketter fra et helikopter midt i en travel handlegate?

I mitt syn er midtøsten-konflikten drittsekker mot drittsekker; det finnes ingen "snill" side.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige, men jeg ville kanskje presisert litt og sagt høyteknologiske militære system-drittsekker mot fattige undertrykte gerilja-drittsekker...

når du snakker om hvor takknemlig vi burde være for maurerne synes jeg det er fair å få fram begge sidene av saken.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om to forskjellige saker. Poenget mitt var at det finnes en stafettpinne av kunnskap som blir gitt videre fra generasjon til generasjon, og i en tid med mye fokus på islamske samfunns primitive skikker kan det være interessant å vite at en av stafettens lengste og mest kritiske etapper ble tilbakelagt nettopp av islamske lærde som holdt i live kunnskapen som ligger til grunn for vår sivilisasjon.

Det mauriske slaveriet du sikter til begynte rundt år 1000, etter at en ny gruppe arabere tok makten og innførte en strengere variant av islam. Inntil da hadde muslimer, kristne og jøder levd side om side i det som da var verdens mest utvilkede samfunn, et samfunn som var bemerkelsesverdig for sin toleranse og frihet. Men poenget mitt var altså kunnskapen som fantes her, ikke først og fremst de øvrige samfunnsforholdene. Her er en fin link: http://www.xmission.com/~dderhak/index/moors.htm
Sitat av !##/
OMG de heter muhammed, de må drepes!
Vis hele sitatet...
Allerede tatt meg av det~
Om noen kalte en bamse for Jesus eller Gud, så hadde vi gitt faen i det. Disse menneskene er uintelligente og har ikke kommet like langt som resten av menneskene. Om USA hadde fått opp farten og sprengt disse landene vekk, så hadde ihvertfall USA gjort litt nytte for seg.
Sitat av YeiYeo
Om noen kalte en bamse for Jesus eller Gud, så hadde vi gitt faen i det. Disse menneskene er uintelligente og har ikke kommet like langt som resten av menneskene. Om USA hadde fått opp farten og sprengt disse landene vekk, så hadde ihvertfall USA gjort litt nytte for seg.
Vis hele sitatet...
Ehm, innlegget ditt viser at du tydeligvis ikke er noe bedre selv.

I tillegg så er ikke det samme å kalle noen Jesus. Les litt om/i Bibelen og Koranen så vil du skjønne problemet.
Sitat av GordonFreeman
Ehm, innlegget ditt viser at du tydeligvis ikke er noe bedre selv.

I tillegg så er ikke det samme å kalle noen Jesus. Les litt om/i Bibelen og Koranen så vil du skjønne problemet.
Vis hele sitatet...
gudsbespottelse da? Gud har da blitt karikatert i mange norske såvel som utenlandske tegneserier
Religion har bare blitt brukt til manipulering. Kommer ikke noe godt ut av religion enn krig, hat, vodttekt, manipulering, grådighet, osv... Her har du et godt eksempel på noen manipulerte apekatta som ikke har noe annet å gjøre enn å bråke over noe så tåpelig. Hva skal vi med dem? Hadde de vært spiselig, så kanskje vi kunne ha slakta dem og spist dem? Det er bare et søppel folk. Så klart er det ikke alle, men en alt for stor del.
Sitat av |24/\/\0
gudsbespottelse da? Gud har da blitt karikatert i mange norske såvel som utenlandske tegneserier
Vis hele sitatet...
Kristne og Muslimer ser ikke på avbildning på samme måte. Det er ulovlig å avbilde profeten i Islam, og derav alt bråket.
Sitat av YeiYeo
Religion har bare blitt brukt til manipulering. Kommer ikke noe godt ut av religion enn krig, hat, vodttekt, manipulering, grådighet, osv... Her har du et godt eksempel på noen manipulerte apekatta som ikke har noe annet å gjøre enn å bråke over noe så tåpelig. Hva skal vi med dem? Hadde de vært spiselig, så kanskje vi kunne ha slakta dem og spist dem? Det er bare et søppel folk. Så klart er det ikke alle, men en alt for stor del.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis allerede bestemt deg for at disse menneksene har brorparten av den muslimske verden bak seg. Og jeg gidder ikke streve for å prøve å endre ditt synspunkt; det bryr meg egentlig ingenting, akkurat som du sikkert ikke bryr deg om hva jeg mener.
Sitat av GordonFreeman
Kristne og Muslimer ser ikke på avbildning på samme måte. Det er ulovlig å avbilde profeten i Islam, og derav alt bråket.
.
Vis hele sitatet...
Der tar du litt feil. Enkelte undergrupper av religionen islam godtar avbilding av profeten. I følge bibelen skal gudsbespottelse straffes ved døden så da har du vel mads eriksen fra tegneserien "M" med hodet på staken allerede. Problemet er at disse "muhammedsakene" blir brukt som bensin på bålet og som et maktmiddel av myndighetene for å flytte fokusene fra nærmest føydalske styringssett til religion. Dagen før muhammedsaken ble kjent i den arabiske verden var det demonstrasjoner mot regjeringen i syria. Da myndighetene gikk ut å fordømte tegningene fikk plutselig toget en annen sak å demonstrere mot.

Ytringsfriheten er ukrenkelig!
Du har nok rett, ja. Mitt svar er en sannhet med modifikasjoner; bare for å kjapt svare på ditt innlegg.
Det skal også sies at kristne opprinnelig ikke er så glad i avbildning de heller. (Det skrives at) Gud sier: "Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden." Men dette er avskaffet av kirken, i alle fall den katolske, som er kjent å være ganske så inkonsekvent i forhold til sine muslimske venner.
Det er én grunn til at kirken ikke tar slike midler i bruk mot blasfemi lengre. I tillegg så er disse folkene som du sier ikke nødvendigvis troende muslimer som følger koranen, men heller folk som utnytter religionen.

Uansett, disse "terroristene" vil at vi skal reagere med avsky; de vil skape et gjensidig hatforhold mellom øst og vest. Det er dermed viktig at vi ikke skjærer alle muslimer under den samme kammen som vi skjærer disse idiotene med.
Gordon , det finnes folk i alle religioner som tolker sin religiøse overbevisning på forskjellige måter. Og jeg er helt enig i det du sier om at alle handlinger i en "religions navn" (I dette tilfellet Islam) er foretatt av enkeltindivider. Hadde vært kjekt om du kunne referert dine bibelsitater med hvor i bibelen man finner dem så jeg kan sjekke det opp . Ellers så betrakter jeg som kristen bibelen som menneskelige overleveringer og jeg klarer ikke å ta alt det som står skrevet i skriften seriøst. Bibelen er blitt tolket og delvis omskrevet siden de første torarullene kom og alle som har lekt hviskeleken vet at ting forandrer seg over tid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Toleranse er noe dritt. Det betyr at man må tolerere folk som ikke tolererer deg.

Jeg lastet ned mange dokumentarer om Islam og muslimer.
Det er syke greier som foregår i den religionen.. De planlegger faktisk å ta over verden med deres "Jihad". Og nei, dette er ingen konspirasjonsteori jeg har. Det er virkelig noe fucked up i de muslimske landene.

Du finner mange informative dokumentarer på torrentz og på youtube.