Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6896
Sitat av spetznaz
http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

du kan jo gå igjennom notes selv. Jeg trodde igrunnen dette var å regne som allmennkunnskap?

Det er også ganske mange som tviler på alt så du får aldri folk til å bli helt enige. Men dette er det ganske stor enighet om.
Vis hele sitatet...
Virker for meg som om figuren Jesus sannsynligvis har en historisk person som utgangspunkt. Men det aller meste som står om han i bibelen er jo ganske opplagt oppdiktet, overdrevet eller lånt fra historier om andre, eldre religiøse figurer og muligens lignende profeter som levde samtidig. Så det blir muligens litt feil å si at det er én person som er jesus, men man kan kanskje si det er én historisk person som er utgangspunktet til den mytiske jesus.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Skyfex historisk jesus som mann født på riktig tid i nazaret som fikk masse oppmerksomhet til han ble kostfestet. Det finnes et ganske godt grunnlag for å hevde at denne personen eksisterte. De teologiske aspektene ved jesus får troene ta seg av. Vi historie intresserte er mer opptatt av hva som faktisk skjedde og som man kan finne dokumentasjon på. Jeg skulle forøvrig veldig gjerne likt å lest en oversatt versjon av Judas evangeliet. Altså det som ikke lenger passer å ha med i de "moderne" religiøse tekstene som som var kjente dokumenter en gang i fjern fortid.
Er helt enig i at Dawkins er verdt å sjekke ut. Det finnes også noen veldig bra foredrag av Christopher Hitchens på Google Video og YouTube som jeg anbefaler alle å se! SPESIELT Religiøse.

I tillegg, se alt av patcondell på YouTube, han har en helt fantastisk retorikk og point of view når det gjelder religion, og det han sier er hvertfall noe jeg kan stå helhjertet for:

http://www.youtube.com/watch?v=atTSw...eature=related
Hvis en man tror på noe ekstremt blir det kalt galskap, men tror mange på det blir det kalt en religion..
Kan vel kalle religion ekstremt for det er vel ikke noe logiskt i masse av det jesus/ gud gjorde
Sist endret av fork99; 3. desember 2007 kl. 18:45.
Vi historie intresserte er mer opptatt av hva som faktisk skjedde og som man kan finne dokumentasjon på.
Vis hele sitatet...
du kan jo gå igjennom notes selv.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som jævlig mye jobb. Kan du være litt mer spesifikk, så jeg slipper å skaffe rundt 20-40 bøker? Hvor er denne dokumentasjonen du snakker om? Finnes det noen annen dokumentasjon enn selve bibelen (og noen korte kommentarer fra Josephus, Tacitus, og kanskje Suetonius, men ingen av dem hadde noen direkte kjennskap til Jesus)?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Du kan jo gå på biblioteket å låne en av dem først. Når du sier selve bibelen hva mener du da? Mener du bibelen i sin nåværende form eller bibelen ano år 60 ens? Det er ganske forskjellige bøker, det er heller ikke en forfatter så bare der har du mange forskjellige kilder. Men om du velger å ikke tro meg så kan du a) oppsøke en autoritet på eldre historie b) finne ut mer på egenhånd eller c) avvise alt som vås.

Hva du velger passer meg mitt på ryggen
Når du sier selve bibelen hva mener du da?
Vis hele sitatet...
Bibelen i sin nåværende form. Hvis det meste som står om Jesus i bibelen ganske opplagt er oppdiktet, hvorfor skal jeg tro at det er en kjerne av sannhet der?

Men om du velger å ikke tro meg
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg sikkert gjordt hvis du kunne henvise meg til noe av denne dokumentasjonen du snakker om.

Hva du velger passer meg mitt på ryggen
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg trodde dette var et diskusjonsforum.
Hellige skrifter: eldgamle episke dikterverk som gir uttrykk for mystiske opplevelser.

Religion: Å bruke disse hellige skriftene som middel til å utøve makt over andre, blant annet ved å forandre teksten til å inkludere sosiale påbud. (jf. kirkemøtet på Nicaea)
▼ ... over en uke senere ... ▼
allt er basert på astrologi og var også en måte for kirken å styre folket, ved å konstant gjøre om på ting i bla. bibelen.
religion er vel noe som er der til å dekke behovet til å ha noe å tro på, ganske mange tyr jo til "Gud" i krise situasjoner.
www.zeitgeistmovie.com (hopp over første 9min det er bare dårlig trance musikk og bilder/klipp fra bla. holocaust og andre ikke så positive saker)