Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7097
Er i en diskusjon på et annet forum angående sammenhengen mellom fargen på hasj, og kvaliteten. Personen jeg diskuterer med mente at fargen på hasj varierer med kvaliteten på planten som er brukt for å produsere hasjen, mens jeg på den annen side mener at farge og kvalitet ikke har noen sammenheng i det hele tatt. Er det virkelig slik at dersom man bruker en stor nok mengde av dårlige planter så får man god hasj? Og hva er det egentlig som bestemmer fargen på hasjen? Er det bare hvilken strain planten er? Geografisk plassering? Forskjellige måter å produsere hasjen på?

Min mot-/meddebattant mente at mørk hasj ofte forbindes med hasj produsert av såkalt "trim", altså avkapp fra plantene. Jeg får ikke helt dette til å stemme overens med black afghan, black nepal og liknende svarte typer hasj.
Det er flere faktorer som er med på å avgjøre fargen på hasjen. Strain har noe å si, og hvor fint filter som benyttes i produksjonen spiller også inn da et grovt filter vil slippe inn mer plantemateriale enn et fint.

Men det som hovedsakelig avgjør fargen på hasjen er måten den er blitt behandlet på. Om den blandes med noe for eksempel, om den presses ved hjelp av varme og hvor hardt den presses.

Den hasjen jeg har laget er så og si helt hvit, og av og til litt gul-brunaktig i begynnelsen. Da er den fortsatt i sin upressede pulverform, det som i Marokko kalles kif.

Når man presser dette blir det først til en hard, hvit klump. Hvis man så knar den litt mer blir den mørkere, og jo mer man knar den jo mørkere og seigere blir den. Til slutt er den nesten helt svart og tyggegummiaktig. Dette er fordi trikomene knuses. Trikomene er i utgangspunktet nesten gjennomsiktige, men når de knuses får de en oljete konsistens og skifter farge.

Altså fra hvit til svart på ca 30 sekunder. Det sier litt om hvor mye pressingen har å si.
De fleste plater fra utlandet er i tillegg presset med et varmt jern, som også bidrar betraktelig til å gjøre hasjen mørkere.

Det skal forresten være sagt at hjemmelaget hasj er mer disponibel for fargeskifte ved pressing enn hasj fra store plantasjer. Jo renere hasjen er, jo lettere vil den skifte farge pga høyere konsentrasjon av trikomer, så vanlig hasj vil naturligvis ikke oppføre seg like ekstremt som den jeg lagde..

Mengde unødvendig plantermatieriale i hasjen kan som sagt også påvirke fargen til en viss grad, og jo mer plantermateriale jo lavere kvalitet.
Er det virkelig slik at dersom man bruker en stor nok mengde av dårlige planter så får man god hasj?
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på hvor fint filter man bruker. Om filteret er fint vil man få god hasj uansett, men om man bruker et grovt filter vil det komme mye plantemateriale i hasjen og kvaliteten på produktet vil i større grad være preget av kvaliteten på plantene.
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2007 kl. 04:29. Grunn: uff, trøtt.. Sikkert redigert posten 100 ganger nå. God natt.
Se på dette utdraget av Jorge Cervantes Ultimate Grow:

http://youtube.com/watch?v=IpdMmRVysd4

Sorry for lyden, men gadd ikke å sette så mye tid i det..
Sist endret av Handyman88; 28. november 2007 kl. 04:16.
Hm, jeg ser ikke helt hva den videoen har med saken å gjøre. Den nevner ikke noe om farge kontra kvalitet, og handler så vidt jeg kan se bare om forskjellige finhetsgrader (micron) av filtere til privat bruk..

PS:
For å gjøre det hele litt klarere, det jeg mener å si er at selv om fargen kan påvirkes av urenheter i hasjen, så kan man ikke avgjøre kvalitetsgrad basert på farge. Det er for mange andre faktorer som påvirker fargenøyansene, og som gjør dette til en helt useriøs måte å bedømme kvalitet på.
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2007 kl. 13:54.
Farge har ca 0 å si når det kommer til kvalitet på hasj.

SOm mentalmelt allerede har påpekt er det mange faktorer som virker inn på fargen til hasjen.

Jeg har smakt sorting som har vært så godt som helt svart og hadde konsistens som en godt tygd tyggis. Sticky shit, 0.1g og du var satt ut i 5 timer. Jeg har også smakt sorting som har hatt 0 funk.
Jeg har smakt grå/hvit hasj (nesten pulver) som var helt sinnsvakt god. Jeg har smakt div hasj med mørk farge som har vært søppel. Også hasj med akkurat samme farge som har vært genial. Fargen avhenger av produksjonsmetode, strain, evt innblandet crap i hasjen ++.

Hvordan man skal bedømme kvalitet er det umulig å gi et perfekt svar på. Men lukt og smak gir ofte en bra pekepinn. Ellers så er det vel egentlig bare å prøve et trekk og se. Man lærer seg fort å skille bra hasj fra dårlig hasj. Trenger bare litt erfaring
Takk for et meget godt og utfyllende svar mental. Jeg tok meg den frihet å oversette posten din og poste den på forumet hvor diskusjonen oppstod. Håper ikke det byr på noen problemer?
No problem =)
Det kan hende det er veldig tillfeldig, etter hva jeg hører av dere, men der jeg er fra er det en tommelfinger regel at er den lys å hard er den ofte dårlig, men det finnes seff unntak, men 3 av 4 ganger når jeg har kjøpt hasj som er veldig hard og lys har den vært dårlig, men dette kan ha like mye me at jeg har dårlige/kjipe kontakter. Men et spørsmål anngående fargen, ofte når man brekker en plate i 2 så har hasjen ofte et lag ca 1-2 mm med litt mørkere farge ytterst og så er den mye lysere inni, kan dette tyde på at de har smørt noe rundt som skal få fargen mørkere, eller er det en annen forklaring på dette?
Det mørkere laget kan jo skyldes pressingen, dersom jeg har forstått mentalmelts innlegg riktig. Det ytterste laget i platen vil jo være mest komprimert.
Sist endret av Slaktern; 28. november 2007 kl. 19:51.
Sitat av Euph0ric
Det kan hende det er veldig tillfeldig, etter hva jeg hører av dere, men der jeg er fra er det en tommelfinger regel at er den lys å hard er den ofte dårlig, men det finnes seff unntak, men 3 av 4 ganger når jeg har kjøpt hasj som er veldig hard og lys har den vært dårlig, men dette kan ha like mye me at jeg har dårlige/kjipe kontakter. Men et spørsmål anngående fargen, ofte når man brekker en plate i 2 så har hasjen ofte et lag ca 1-2 mm med litt mørkere farge ytterst og så er den mye lysere inni, kan dette tyde på at de har smørt noe rundt som skal få fargen mørkere, eller er det en annen forklaring på dette?
Vis hele sitatet...
Ikke for å virke kjip eller kverulerende Euph0ric, men det stemmer perfekt alt mentalmelt har beskrevet tidligere om emnet - til minste detalj. Det er, også etter mine forståelser intet som tilsier at fargen på hasj skal ha noe med kvalitet å gjøre. Det mørkere laget ytterst er, på gata, ofte blitt kalt olje-laget, på lik linje med at hasjen ofte har mørkere tone på hjørne- og endestykkene. Tror det har noe med presse-metode, som får oljen til å samle seg på ytterkant og endestykke, samt hjørnene. Det er hva jeg har hørt, vet ikke om det er fakta da. Uansett vil tommelfingerregelen din slå feil ut når Christianes Lebaneese kommer til syne, da ville jo denne hasj-typen i det tidligere fristad vært av laber kvalitet å regne i forhold til standard Pollen, som ifølge meg må være litt feil..

NB! Black Afghan tror jeg opprinnelig var en spesiell metode for å lage hasj av den typen, a la Pollen som også kalles Marock (Morocco Kif) men her kan den ekstremt dårlige hukommelsen min spille meg et puss, så ikke ta det for seriøst..
Hva er denne oljen som alle snakker om? Såvidt meg bekjent er THC ved romtemperatur ikke flytende, men fast. Virker som mange tror at hasj inneholder hasj-olje, en olje man lager av hasj. Correct me if I'm wrong. Syntes min forklaring virket mer sannsynlig.
Såvidt meg bekjent er hasj lagd av harpiks, ikke syntetisert ved THC. Korrekt meg hvis jeg tar feil

NB! Harpiks = kvae, skal du ha hasj-olje (cannabinol, cannabinoil - fjern harpiks og annet piss og du har olje).
Aha, så når folk sier olje, så mener de rett og slett hasjen som helhet?

Edit: Ikke det nei.
Sist endret av Slaktern; 28. november 2007 kl. 20:34.
Hm, jeg tror det - ble plutselig forvirret av mine egne påstander kontra dine Slaktern, jeg er ingen ekspert på dette området og lært kun gatemessig her - og blir slått ut av hva folk snakker om i andre kretser .. det vet jeg ingenting om, kun i mine egne kretser, og der har vi da alltid sagt hasj om hasj og hasjolje om hasjolje - selvom i diskusjoner om pressing er olje brukt uendelig mange ganger.. andre får komme med sine synspunkter her =)
Det er olje i all hasj, men i lysere hasj er den som mentalmelt indikerte bundet opp i trikomer. I mørkere hasj er trikomene knust slik at oljen kan sive rundt i plantematerialet. Regner med at lys hasj ofte er mørkere i kanter/hjørner fordi hasjen har fått mest "juling" i disse områdene (=knuste trikomer)..
Når platen blir presset sammen så vil jo nødvendigvis den ytterste delen av platen bli mer komprimert enn midten (jfr. grunnleggende fysikk), og det ville jo isåfall forklare fargeforskjellen.
Som xtapolapocetl sier, all hasj inneholder olje, og jo finere ekstrakt man lager av planten, jo mer oljete vil resultatet bli. Om man fjerner alt av overflødige planterester i hasjen vil man altså til slutt sitte igjen med en veldig mørk olje bestående hovedsakelig av cannabinoider.

At lys hasj generelt er dårligere enn mørk hasj er det ingen ting som tyder på. Gjennom både kunnskap og personlig erfaring med dette kan jeg fastslå med sikkerhet at dette ikke stemmer. Men om man får kun visse typer hasj fra stort sett de samme leverandørene innenfor et miljø så er det så klart lett at slike antagelser oppstår.

Når det kommer til det mørke laget rundt platene så er det mange som sier at dette er oppsamling av olje, og at det er den mest potente delen av plata. Dette stemmer ikke. Det mørke ytterlaget kommer av de varme stemplene som platene presses med. Jo varmere de er, jo mørkere vil ytterlaget på plata bli. Dette laget er altså ikke mer potent enn resten av plata, snarere tvert imot.

I tillegg vil, som dere allerede har påpekt, ytterlaget være mest utsatt for press, og dette er også med på å gjøre det mørkere..
Sist endret av mentalmelt; 29. november 2007 kl. 01:36.
Hasjens brunfarge er forårsaket av den samme prosessen som gjør at innmaten til et eple blir brunt hvis du deler det i to og lar det ligge litt - oksidering. Som nevnt lenger opp fører press til at trikomenes hinne sprekker slik at oljen på innsiden blir utsatt for luft, og da reagerer fenoler i oljen med oksygenet i luften. Fenoler er en gruppe plantestoffer som blant annet omfatter flavonoidene som gir hasjen den karakteristiske lukten vi er så glad i. Derfor forandrer hasjen også lukt når den presses og lagres.
Takk for dette hampus, det visste jeg avgjort ikke. Fenoler er forøvrig også stoffene som gir den karakteristiske røyksmaken/lukten til røyket whisky.
Noe annet som er interessant med denne oksideringsreaksjonen er at hvis man oppbevarer hasj ved romtemperatur i ett år vil noe sånt som halvparten av THC-innholdet degraderes til CBD og CBN, og det er som kjent disse cannabinolene som er ansvarlige for den slappe og steine kroppslige delen av rusen. Dette tar kortere tid for hasj som er hardt presset, og mørk hasj har derfor ofte en mer utmattende effekt.
Hva er forskjell på pollm/pollen og "vanlig" hasj?
Som regel er jo pollm lysere og mer potent, men er det noen som vet hvorfor? Hva er så spesielt med pollm?

Jeg har også ett spørsmål om afghan/sorting.
Den er jo vanligvis veldig mørk til sort og som oftest også veldig god, men det finnes jo selvfølgelig unntak. Er det på grunn av afghan strain at den blir så sort og myk? Eller har det noe med måten man lager hasjen på?
rbt: Polm kan være mørk også, men av en eller annen grunn forbinder vi kun polm med lys hasj i Norge.

Det de fleste forbinder med "sorting", "svarting" eller "soting" er en hasjtype som kalles Bombay Black. Indisk hasjmafia kjøper inn tjall fra fjern og nær, koker dette sammen til en salig smørje iblandet ymse uidentifiserte substanser, og får et homogent sluttprodukt. Denne tjallen funker gjerne veldig bra et par ganger, men etter en femmer er man totalt innrøyka.

Afghan blir en annen sak igjen. Men fargen kommer vel som det allerede har kommet fram av måten hasjen er behandlet og presset på.
http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Hva_er_hasj.html

Håper det hjelper litt på forståelsen av hasj-produksjonen folkens - det finnes enda mer detaljerte sider enn dette, jeg husker ikke helt hvor jeg har gjort av lenkene, er det interesse for det skal jeg gidde leite de fram engang, men nå er det nok leiting for min del.. Håper dette hjelper i temaet

Å lage god hasj er ingenting annet enn et forsøk på å framstille et preparat som inneholder mest mulig trikomer og minst mulig annet.
Vis hele sitatet...
NB! For de som er interessert i de nedskrevne ruter innen hasj-trafikk (dårlig skjult uttrykk for smugle-trafikk) vit at det er forskjell fra Kyberpasset og Rif-Fjellene i marokko (nær hasj-markedet). Ønsker også mer informasjon om gamle Kyberpasset siden jeg selv har mistet de gamle bøkene omtalt Pakistan/Afghanistan og Kyberpasset - hvis noen finner lenker om det og hasj/marijuana. På forhånd takk (har mer enn nok info av Rif, det er Kyberpasset jeg mangler)

Etter å ha lest litt nøyere vil jeg bare legge til hva jeg har forstått om Palm/Polm/Pollen:

* Det er Marock vi snakker om, presset hasj
* Den skal være mørk, jeg på lik linje med xtapol lurer også på hvorfor vi karakteriserer lys hasj med pollen?
* Bombay Black har jeg ikke hørt om, men på 60-tallet var en myte oppspunnet om Bombay Hash som kan ligne litt på beskrivelsen. Samme myte gjelder Afghani Temple Balls, Phakistani Gold og Kashmir
* Cyber Hash er visstnok, til min forundring, også denne myten - derfor lurte jeg på referanser angående dette (privat debatt her hjemme)

Libaneser skal være lys da - og dermed bør vel egentlig sammenhengen mellom lys og mørk hasj kontra kvalitet være konkludert myte, siden libaneser er kjent som (av tidligere) langt bedre hasj enn pollen (marokk)?

hampus: etter hva jeg har forstått gjelds det å ikke presse/kna hasjen hardt? Korriger om jeg tar feil..
Sist endret av paranoy; 29. november 2007 kl. 22:33.
Sitat av paranoy
hampus: etter hva jeg har forstått gjelds det å ikke presse/kna hasjen hardt? Korriger om jeg tar feil..
Vis hele sitatet...
Det er vel en smakssak som så mye annet, personlig foretrekker jeg de lysere variantene, men som sagt vil all hasj som oppbevares en stund (uker, måneder) gradvis forandre karakter og gi en mer søvndyssende effekt, og jo mer den er presset jo fortere skjer dette.
Du misforstår meg - jeg bare leste tidligere innlegg av deg angående hardpressing som metode for hasj laging, teorien din om oksidasjon og fenoler og sikter til bl.a. dette:

..Slik hasj kunne være bra eller dårlig, etter hvor brutalt man gikk til verks ved gnidningen og hvor nøye man var med knaingen etterpå. For hardhendt behandling av plantene kunne gi stor produksjon, men med altfor mye rester etter blader, og svært forsiktig gnidning kunne gi ypperlig kvalitet, men tok svært lang tid. Det er sagt at kvinner og barn ofte laget den beste hasjen fordi de var forsiktige med plantene og brukte den tiden som skulle til for å få med seg nesten bare de mest velutviklede trikomene...
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre klart å rote bort dokumentene jeg scannet inn fra Robert Connell Clarke: "HASHISH!" som jeg lånte av en bekjent, får jeg låne de andre R.C Clarke bøkene kan jeg sikkert skrive av noen referanser fra hasj-produksjon verden rundt til dagens fenomenale nederhash, med blant annet referanser fra kulturelle forskjeller som port Goa i India, Kyberpasset i Afghanistan/Pakistan, Khazakstan Marijuana, Nimbin Australia, Vest-Afrikansk nomade-kultur til Rif-fjellene i Marokko etc.

Jeg vil påpeke min ekstremt dårlige hukommelse nok en gang, men siden jeg var 13 år og drittunge har dette temaet fascinert meg, hasj og kultur, og det er første gang jeg har opplevd noen gå så vitenskapelig til verks i hasj-delen at oksidasjon og fenoler er blitt plassert, samt degradering av THC. Sprøtt nok, siden en del av hasj-produksjonens gamle håndverk er å unngå slik degradering, om jeg har forstått verdenssamlingen av hasj-kultur og -produksjon rett.

For øvrig er den personen jeg rett og slett tror er best egnet til å svare på dette med thc-degradering (som forøvrig ikke er feil fra din side hampus, sett med mine øyne - men tatt litt bort ifra sitt område jeg tror er cannabis) er LoveToGrow her på nFF, denne form for vitenskap rettes ofte til de dyrkene - men her kan jeg ta feil, min hukommelse tatt i betraktning

I hasj-biten tror jeg delta-9-transtetrahydrocannabinol og delta-3-transtetrahydrocannabinol er noe du bør slå opp

AVSLUTNING

I tilfelle du lurte på hva det er for slags referanse jeg sikter til

Til tross for sin lærde bakgrunn har ikke Clarke skrevet "Hashish!" som noen vitenskapelig avhandling, selv om den på sin måte er vitenskapelig nok. Gjennom nesten 400 sider blir vi dratt med på en reise til de fjerneste tider og de fjerneste steder, med utallige historier om hva folk kan finne på når de vil bruke, produsere eller smugle hasj.
Vis hele sitatet...
Bare for å vise til at jeg ikke har misforstått poenget ditt helt, men dette gjelder da virkelig cannabis?

Det har vært spekulert endel over hva slags overlevelsesfordel planten kan ha av at de framstiller særegne "cannabinoider", framfor alt THC, cannabidiol (CBD) og cannabinol (CBN, et nedbrytingsprodukt av THC) og noen andre mer spesielle bestanddeler av harpiksen i trikomene. Robert Connell Clarke (se omtale nederst på denne sida) heller til den oppfatningen at planten derved har bedre muligheter til å overleve og spre seg ved at de på grunn av disse stoffene blir tatt vare på av mennesker...
Vis hele sitatet...

LITT EDIT OM KHYBERPASSET OG INNLEGG

http://no.wikipedia.org/wiki/Khyber og http://no.wikipedia.org/wiki/Hindu_Kush er en liten wikipedia-beskrivelse av hva jeg og mine bekjente kaller Cyber Hash (Hindu Kush) og det eksakt samme som xtapol kaller Bombay Black (Hindu Kush/Kashmir), fikk jeg greie på fra en bekjent.

Hindu Kush i hasj-sammenheng har såvidt meg bekjent intet med mord å gjøre men med fjell, bare så det er presisert. Forbindelsen med de fjerntliggende østligge land er iøyenfallende, kanskje derfor har Khyber passet vært blant de viktigste handelsruter gjennom tidene? Også her henvises til nomade-folket kontra bosetter-befolkningen hva hasj-produksjon gjelder.

NB! Korriger meg og min bekjent om eventuelle feil xtapol. Min bekjent mente at du siktet til Kashmir i betegnelsen Bombay Black, han har selv vært i India tidligere og tror det kan ha vært det du mente da jeg spurte via mail - han mente at Hindu Kush eller Afghan var det du siktet til, av nyere type (ikke den legendariske gamle metoden som jeg forstod på Stein Hoftvedt).

NBB! Kashmir (se xtapols sammensmeltingsbeskrivelse) har i dette landet også blitt beskrevet om mugginfisert hasj/pot, gate-myte

sorry den dårlige inndelinga - prøvde bare gjøre mer leselig..
Sist endret av paranoy; 30. november 2007 kl. 08:36.
Jeg er godt kjent med Clarke's forfatterskap, både Hashish og Marijuana Botany som begge er glimrende bøker.

Det er vel slik at moderat presset hasj vil holde høyest kvalitet fordi det høye trikominnholdet gjør at lite press er nødvendig for å forme hasjen. Men siden mange sikkert setter pris på mørkere varianter ville jeg ikke nødvendigvis kalle det dårligere - bare av en annen karakter, for alle som har erfaring med fersk lys hasj vet at litt forsiktig klemming er alt som skal til for å forandre hasjens farge fra beige til svart, uten at kvaliteten forringes nevneverdig - så man skal passe seg for å generalisere. Men dette med nedbryting av THC er et velkjent fenomen. Det er vel først og fremst ferskheten som avgjør graden av nebryting, og dette kan sees på som en modningsprosess, der hasj som har mistet all funk unntatt litt utmattende hodepine kan kalles overmoden, mens helt fersk hasj kan ha en litt for overveldende effekt.

Jeg har selv tenkt tanken at hvis planten produserer THC for å lokke til seg mennesker har det vært en vellykket strategi.
Ah, okey - da vil jeg bare oppklare et par ting:

1. Du og jeg er enig om at fargen ikke er avgjørende for kvalitet
2. Det er altså i selve prosessen fra A - Å du tenker på nedbryting av THC, den er jeg med på. Du beskrev deg litt utydelig i dine tidligere innlegg om emnet, som om hasj var ment å måtte nedbryte THC til dets cannabinol for å få den "tunge" funksjonen. Dette var jeg uenig med, siden hasj likeså kan inneholde andre transtetra-hydrocannabinoler (som f.eks delta-3) som utgjør samme effekt.

Da kan jeg tildels forstå dine tidligere innlegg, takk for oppklarelsen.

Vet du forresten om det er en større mengde CBN og CBD i thai pot, siden denne type pot (Thai Stick, Golden Thai) gir denne utmattede effekten? Har forsøkt å finne litteratur direkte omfattende disse eksempler, men det er kun glimtvis beskrevet i plante (korriger om feil, men er det Sativa? husker ikke) og når du nevnte dette med nedbryting var det en bekjent av meg som gjorde meg oppmerksom på thai sticks, at den hadde en slik type effekt. Vi har en privat debatt om temaet, kanskje du kunne oppklart et par uenigheter?

Mer detaljert om uenigheten:

Han heller til din beskrivelse om nedbryting av THC ved lengre tids lagring, hvorav 50% blir til de respektive cannabinoider, mens jeg minns å ha lest at thai har større innhold av cannabinoider og derfor også delta-3 THC, noe som gir den steine effekten ved poten. Det skal sies at begge er bare nysgjerrigperer innen temaet, og alt er lært gatevis - en diskusjon i ny og ne er derfor alltid oppe

En tredje teori forøvrig går ut på at thai planten er av større innhold CBN og CBD naturlig av, men dette er vel planter som rent må regnes som tropisk og ikke sub-tropisk som sine afrikanske frender, er det noe dokumentert om de tropiske plantenes innhold av cannabinoider kontra sub-tropiske, eller går det ut på det samme?
Det er dokumentert noe ganske interessant når det gjelder tropiske sativa-arter. Det finnes et eksotisk cannabinol ved navn THCV, som sies å ha nesten hallusinogene egenskaper. Dette cannabinolet finner man kun i tropene på grunn av plantens usedvanlig gode evne til å absorbere UV stråler, som faktisk er så god at man forsker på cannabis-solkrem. Jeg har også hørt folk snakke om å eksperimentere med kraftige UV-lamper på dyrkerommet for å etterligne denne effekten, men lampene det er snakk om er så skadelige for mennesker (og omgivelser) at det er skummelt å drive med. Men når det gjelder CBN og CBD i thailandsk pot vet jeg dessverre fint lite..
Takker for god og informativ besvarelse hampus, da har jeg litt å lete igjennom på THCV. Fint å treffe en likesinnet hva hasj og kultur gjelder her på nFF - ikke bare den enorme gleden rusen ved planten/preperatet gir.
Eh, hampus, jeg sjekka THCV/THV litt og fant ikke de hallusinogene egenskapene ved cannabinoiden men at forskerne gir det æren for matkicket, kan dette stemme da?

The drug, known as tetrahydrocannabivarin (THCV), works on the same receptors as THC but has entirely the opposite effect. The research will be published in the British Journal of Pharmacology.
Vis hele sitatet...
http://www.tetrahydrocannabivarin.com/

Mens denne artikkelen fant jeg til å stemme mer med dine henvisninger, utenom det at jeg er usikker på hvorvidt det gjelder sativa eller indica (det står sativa, men nasjonene oppgitt er vel kjent for subtropisk area, eller er jeg geografisk på viddene?)

Some varieties that produce propyl cannabinoids in significant amounts, over five percent of total cannabinoids, have been found in plants from South Africa, Nigeria, Afghanistan, India, Pakistan and Nepal with THCV as high as 53.69% of total cannabinoids. They usually have moderate to high levels of both THC and CBD and hence have a complex cannabinoid chemistry representing some of the worlds most exotic cannabis varieties.
Vis hele sitatet...
http://www.reference.com/browse/wiki...rocannabivarin

Lol, uansett hjalp du meg i Thai Pot med referanse på det siste sitatet, der jeg og min bekjent gjør dette til uavgjort i vår litt opphetede debatt - og konkluderer med at Thai potens steine effekt kommer av moderat til lik mengde THC/CBD

Forresten, nigeriansk pot, presset i tynne plater og mørk grønn, i og for seg ganske fargerik i nyanser, sticky og j.... vanskelig å mekke stemmer helt overens med de påstandene om at THCV gir ekstra matkick - dro i meg 2x333g Cheeseburger på rappen og hadde j... vondt i magen etterpå, du har ikke mer referanse til dette - kanskje dyrkingsmessig? Kunne vært interessant, selvom rusen var ræva da (ifølge meg, mange er nok uenig)

Korrigering: Hva jeg tidligere refererte til som delta-3 er mer sannsynlig delta-6, dette er p.g.a. min hukommelse er idiotisk. Sorry

http://www.reference.com/browse/wiki/Cannabinoids
Sist endret av paranoy; 1. desember 2007 kl. 19:58.
Sitat av paranoy
Eh, hampus, jeg sjekka THCV/THV litt og fant ikke de hallusinogene egenskapene ved cannabinoiden men at forskerne gir det æren for matkicket, kan dette stemme da?
Vis hele sitatet...
Nei, det står jo at THCV faktisk motvirker matkicket og demper apetitten ved å blokkere CB1 reseptorer i hjernen, noe om også motvirker visse deler av rusen. Når det gjelder hallusinogene egenskaper er denne påstanden naturlig nok basert på anekdotisk grunnlag, men fordi dette kun gjelder tropiske sativaer dyrket utendørs i ekvatoriale strøk har man antatt at effekten skyldes eksotiske cannabinolers følsomhet for UV stråler.
Lol, du har helt rett! Jeg ser det nå, fikk ikke det helt til å stemme med reference.com - da ble det litt klarere. Hehe, skal lære meg engelsk nå

Skal følge mer med på THCV og de hallusinogene egenskapene, interressant at det faktisk har kommet opp andre dokumentert psykoaktive stoffer i cannabis enn thc og dets analoger.

Sukk, da blir det å finne en annen konklusjon på nigeriansk pot og det ekstreme matkicket vi fikk der - jeg må velge mail-venner med omhu, hvilket til dels hjernedøde private debatter vi klarer å få til.. kan det ha noe med hasj og farge tru? Alltid når det er mørk hasj tilgjengelig, blir vi helt hjernedøde. Hva mener du?
Sist endret av paranoy; 2. desember 2007 kl. 16:56.
Så om noen kunne skrevet en forenklet og kortere verson ville blitt glad :]
Av hva da, hele tråden? Her er det jo stappfullt av konkret informasjon gjennom flere innlegg fra forskjellige brukere.. Skal noen liksom gå gjennom tråden og skrive et resymé for deg fordi du ikke gidder å lese alle innleggene?
Jeg har faktisk lest alle innleggene.

og jeg finner en del av informasjonen meget tunglest og en del inviket.

og har kansje noe med att jeg er nybegynner og ikke riktig skjønner hva THCV/THV er fornoe .
Sist endret av mentalmelt; 3. desember 2007 kl. 18:21. Grunn: trykket edit istedenfor quote, sorry..
Sitat av mr 50-50
Jeg har faktisk lest alle innleggene.

og jeg finner en del av informasjonen meget tunglest og en del inviket.

og har kansje noe med att jeg er nybegynner og ikke riktig skjønner hva THCV/THV er fornoe .
Vis hele sitatet...
Det handler om hasj og farge har noe med kvalitet å gjøre. Her ble vi enige om at det ikke hadde det.

Dette begrunnes med blant annet forskjellige metoder for produksjon av hasj og ulike erfaringer og oppfatninger folk her på nFF har angående temaet.

Så føres temaet videre på hvilket stoffer cannabis-planten har som kan forårsake effekter som er ganske karakteristisk for hasj- og marijuana-rus.

Det henvises til noen kjente stoffer, CBD - CBN - THC - THCV og ulike egenskaper disse hver for seg eller sammen medfører for brukeren.

Videre er noen innslag med lenker om forskjellige hasj-produseringsmetoder og typer kjent gjennom miljø og kultur, eller på gatebasis. Kort forklart litt info om de som er beskrevet i diverse litteratur gjennom tidende.

Cannabis Sativa L. (L tror jeg står for Linne, etter botanikeren som navnga og plasserte plantene etter art og familie, sånn kort og greit forklart) er planten vi forbinner med marijuana.

Det finnes undergrupper av denne, en av dem er kalt indica eller Cannabis Indica Lam (Lam da sikkert navnet på botanikeren som artsbestemte denne typen, enkelt forklart - men her kan jeg ta feil).

En liker å kalle tropisk cannabis for Sativa, subtropisk for Indica (ikke helt korrekt, men ihvertfall forenklet. Det er forskjell på plantene)

Indica er planten som i visse deler av verden, henholdsvis Afghanistan, Pakistan, Libanon og India benyttes mest i hasj-produksjon. Dette området som er karakteristisk for denne viltvoksende planten er snevret inn til smugler-trafikken gjennom Khyberpasset i Afghanistan og Hindu Kush-fjellene mot India. Geografien min er dårlig akkurat nå, så jeg forbeholder meg retten til å ta feil.

Indica vokser andre steder i verden også, Rif-fjellene i Marokko bl.a. Hasj-produksjonen oppstod visstnok via berbere i området. Marokko ligger i Nord-Afrika, og er et innfallsport inn til det europeiske markedet via middelhavet inn til Spania. Derfra brer det seg stort sett til alle kjente kroker av Europa, og tilslutt Norge.

Det er egentlig greiest å dele cannabis med stort THC-innhold, det du ønsker å røyke, inn i to grupper: Tropisk og subtropisk. Tropiske strøk tror jeg kan enklest beskrives som varmt med høy luft-fuktighet, subtropisk som varmt med tørr luft. Dette klimaet påvirker cannabis-plantens vekst, utvikling og dermed innhold av ulike stoffer - deriblant THCV/THV.

Over hele verden forskes cannabis ikke bare rusmessig, men også medisinsk og til bruk i industrien - det er en meget dokumentert plante med masse av kultur og historikk bak seg. I Nederland har man som eksempel funnet en måte å produsere hasj på som gir kvalitet i verdensklasse, rusmessig forskning. I Canada forskes det blant annet på cannabisens/hemps egenskaper i industri, og blant annet i Storbrittania forskes cannabis veldig innen medisin.

THCV har etter hva jeg forstått antydninger til hallusinogene egenskaper på lik linje med THC, dette er veldig interessant - både rusmessig, industriell og medisinsk.

Dette er hva jeg kommer på så langt av resymet ditt

NB! Lam er sikkert forkortelsen på etternavnet til botanikeren.
Sitat av mr 50-50
Jeg har faktisk lest alle innleggene.

og jeg finner en del av informasjonen meget tunglest og en del inviket.

og har kansje noe med att jeg er nybegynner og ikke riktig skjønner hva THCV/THV er fornoe .
Vis hele sitatet...
Hvis det er noe du ikke har forstått så spør heller om noen enkelt kan forklare akkurat de tingene du lurer på. Så slipper vi å gjenta alt som har blitt sagt.

THCV/THV er et cannabinoid, altså et aktivt virkestoff i cannabisplanten.
Her var det mye moro og nyttig å lese
Er det noen flere bøker enn Hashish og Marijuana Botany av Clarke dere vil anbefale til en som har lyst å sette seg inn i denne plantens historie og virkemåter?
The Emperor Wears No Clothes av Jack Herer. Ikke fått lest den selv, men ble anbefalt den av en hollender.

Alternativ til Jack Herers bestselger er The Great Book of Hemp av Rowan Robinson, en akademisk utgave av The emperor wears no clothes.

Videre kan du sjekke ut denne linken her - Bibliografy: Cannabis canadensis; her presenteres du for noe a la denne trådens innhold og diskusjon rundt det, litteratur om cannabis og fakta/info rundt det. Leter du litt på nettet finner du endel av de samme tekstene som referert til de diverse bøkene, av hasj- og marijuana-entuisiaster over hele verden

Med a la trådens innhold mener jeg at du får oppgitt referanse på en del litteratur som denne tråden fra flere hold kunne vært tilknyttet til (eller no sånt, dere skjønner hva jeg mener)

Bibliografy: Cannabis canadensis
Afrika
Asia
Europa
Amerika

Denne linken forteller litt om utblandet hasj (soap, på norsk fett). I følge teksten er 250 gramsplata presset lik en såpe, i Norge sier vi ofte at såpe-hasj er utspedd med fett (enkelte sorting f. eks). Kuttet hasj har fått tilnavnet soap, uansett om det er såpe-formet eller ikke, felles er at det under mekking kjennes rart (nesten fettet, noen gummi, andre tørr - også på gata kalt tørrokk). Etter Soap navnet har de som kutter hasj eksplisitt valgt å følge andre former, men tilnavnet består.. I Norge (ihvertfall kretsen min), kaller vi det fett-hasj som bl.a. endel sorting er blitt beskyldt for.

Soapbar - Utblandet hasj, litt info

UKCIA har også mange nyttige linker og refs for de spesielt interesserte, men verdt å ta med seg før en starter jakten på bøker er her:

Marijuana History

Litt samlet info om hasj og marijuana - for spesielt interesserte.

Noen ganger kan det å lese kun tekst bli kjedelig og vanskelig å forestille seg, ta da en tur innom denne lenken og få et lite innblikk i hva som beskrives

Cannabis Fotografi + diverse

NB! Noen bilder er blitt tatt bort, kanskje fordi de var copyrightet - jeg vet ikke, de var hele der før mener jeg.

Dette er hva jeg fant sånn i farta, ellers har du jo amazon.com da.

Men kikk litt på Jack Herers renomme eller hva det heter, selv fikk jeg første gang presentert denne mannen i High Times og intervjuene + artiklene om denne mannen (flere ganger cannabis cup vinner og en av nederlands mest anerkjente dyrkere og forskere på cannabis tror jeg) gav meg inntrykk at denne mannen skriver bøker for allmennheten, ikke bare for de lærde.

Great Book of Hemp kan være tung å få med seg har jeg forstått, men den er blitt anbefalt meg via noen bekjente - hvis jeg får rotet meg til å kjøpe den noen gang. Valget står mellom Jack Herer og Rowan Robinson i første omgang. Har lest flere bøker, men kun lånt av andre gjennom tidene - fant mange veldig vanskelig å sette seg inn i, spesielt fordi de anså at leseren hadde en viss grad av kunnskap om emnet fra før. Men jo mer en leser om emnet, kombinert med litt googling og bilder og hight times lignende artikler - så blir det fort en besettelse..
Sist endret av paranoy; 3. desember 2007 kl. 20:52.
Takker for svar paranoy kp til deg
Vet det finnes en del info om dette emnet, men jeg var interessert i å få tak i noen gode bøker som andre viste var verd det.
Kjøpte ei bok for noen måneder siden siden som så ut til å være interessant, men viste seg dessverre å være for tung for meg.
vel siden du kom med det forslaget,som i den grad virket en del enklere skal jeg nå stille et spørsmål x]

når en kompis ordnet meg noe hasj,sa han att den var penslet med noe(husker ikke riktig hva det var). jeg oppfattet att noen syns at panslingen var bra,og noen sa det ikke var bra

skal undersøke litt om hva det var den var pensla med.
Sist endret av mr 50-50; 3. desember 2007 kl. 22:04.
Det er nå ikke akkurat et spørsmål er det vel?

Uansett, når det kommer til pensling av hasj så er det i 99% av tilfellene total and utter bullshit. Men denne tråden handler ikke om pensling, den handler om farge på hasj, og hvilke faktorer som er med på å skape, og som kan brukes til å bedømme diverse kvaliteter.

Still gjerne et spørsmål om du har et, men fint om det er relevant til resten av tråden.
Lol, 100% enig i mentalmelt på penslingsdelen! Det eneste en oppnår å pensle hasj slik jeg oppfatter å pensle, er vel å ødelegge den helt eller tørke'n ut. Men ikke vet jeg, tror nok 99% er BS, ja.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jepp, etter å ha lest litt på nFF og litt på internett slo det meg en tanke jeg ønsker å ta med i denne diskusjonen:

Speq har vært i Nederland og smakt Thai pot og Colombiansk, som han påpeker er brun pot og som jeg ønsker å bekrefte. Og han, på lik linje som meg, har opplevd en særlig "dårlig" rus på slik brun pot. Nå vet jeg at det ikke behøver å ha noe med farge å gjøre angående potensen på cannabis, men jeg tenkte kanskje høre om noen andres meninger om brun pot. Unntaksvis Skunk, som jeg kaller for brun pot her, selvom det ikke er riktig, så har jeg også opplevd noen små nedturer angående forventning til høyhet på brun kontra grønn pot - har dette noe med ferskhet å gjøre?

Hva synes eventuellt hjemmedyrkerne er best, brun eller grønn pot (vi anser purple haze her som grønn pot, ikke svart/lilla).

EDIT:

Dette ble noe uklart, med brun pot mener jeg blader og alt, ikke generellt toppskudd. Skjønte skunken kunne by på litt misforståelser der, men den kan jo opptre både som grønn og brun etter hva jeg har hørt.
Sist endret av paranoy; 18. desember 2007 kl. 15:35.
All pot kan bli brun om den cures lenge nok, og gjør man det riktig påvirker det ikke potensen merkbart. Brunfargen ligger latent i alle pot hele tiden, men den kommer først frem når klorofyllet oksideres ved curing..

Om man lar curingprosessen gå for langt, eller ikke gjør det riktig, kan cannabinoidene også begynne å brytes ned. Da vil selvfølgelig poten miste kvalitet.

Nedbrytning av virkestoffer er ikke direkte knyttet til nedbrytning av klorofyll, men begge deler kan altså forekomme om man slurver..
Trøbbel - da må jeg endre litt på teori-tankegangen min igjen. Og jeg som trudde jeg var i nærheten av å finne ut av enkelte sativa-planters (thai/colombiansk) steine og for mange "tunge/slappe" ruseffekt.

EDIT:
Noen som har dyrket thai her i Norge forresten? Hvordan er den i sin ferske tilstand etter tørking? Rusen høy eller stein?
Sist endret av paranoy; 18. desember 2007 kl. 18:07.
Personlig synes jeg klorofyll og næringsrester er med på å gjøre rusopplevelsen mer "gira" på en måte, litt som med skitten amfetamin. Urenheter er med på å skape en slags høy følelse, som mange ser ut til å like, og som andre bare synes er ubehagelig..

Vet ikke om dette har noe med opplevelsene til deg og Speq å gjøre, men det er ihvertfal verdt å nevne..
Det var ihvertfall interessante opplysninger verdt å ta med. Takker mentalmelt - jeg skal kikke litt mer på områdene du nevner her. Som regel har jeg sett på disse områdene som tilment dyrkere, og kan kanskje ha gått glipp av en del interessant info. Jeg forsøker egentlig bare å legge opp en slags "kategori" for de ulike pot, men skjønner at den forenklede sativa / indica inndelingen jeg har kommet med slår litt feil ut i faktiske forhold. Ønsker i "avhandlinga" mi at mest mulig fakta skal påskrives, minst mulig påstander - nye opplysninger tatt i beregning gjør at jeg må revurdere den forenklede systemet mitt, ihvertfall gi den et bredere spekter.