Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3111
Har en slags eks-venn som har gjort mye dritt mot meg,
og oppført seg på en utrolig rar måte.
Fikk vite hin dagen av en god venn av han at det var på grunn av en sykdom han hadde.
Denne eks-vennen min er ganske rebel av seg og er godt inni narkomiljøet.
Så eg puttet denne posten her fordi kanskje sykdommen han har er noe som er vanlig hos de som driver med narkotika. Kanskje de som har den ofte ender opp med rus fordi det hjelper mot sykdommmen.
Jeg er på rocken så skriver så sullete men det eg prøver å få fram e om noen vet eller kan hjelpe meg med å finne ut ka sykdom det e.
Eneste jeg vet er at den begynner på bokstaven A. Og sikkert er en slags mental/psykisk sykdom, dioagnose eller hva jeg nå skal kalle det.
Kanskje noen kan hjelpe meg finne en nettside med alfabetisk oversikt over alle sykdommmer eller noe.Eg prøvde google men finner ikke.
Det ble langt, men anyway, takk for svar om jeg får!
Hepatitt-C, HIV, AIDS
ADHD?
http://www.google.no/search?hs=DIG&h...cr%3DcountryNO

Du hører vel mest om dette når barn er yngre.
Men 'sykdommen' blir vel litt bedre med åra?
Sist endret av ZyPreXa; 17. mai 2006 kl. 09:58.
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
Heisann.

Åssen rart oppførte vennen din seg ? Aggressiv, voldelig, kom med stygge ord\setninger ?
Husk at det å være rusmisbruker er i seg selv en sykdom (avhengighets sykdom, hvor stoffet du inntar, gjør deg lykkelig, skalaen går opp med si 50%. Når så rusen er ute av kroppen, så faller også skalaen. Den faller ikke til normal sinnstilstand, men til grovt -50% (vet dette ikke er fakta, men forsøker bare å vise sammenligning))

Greia er jo da at kroppen vil opp til 50% igjen. Humør osv. styres også av dette. Er du på -50% sier det seg selv at humøret også er down stairs.

(Ja, jeg vet dette ikke gjelder alle)

Når så nøden er inne, og karen "må" ha midler for å fungere normalt igjen (dvs, jo mere du tar, jo mer må en ha etterhvert for å opprettholde "standarden" som synker fra 50% og sakte nedover)

Han vil da havne mer og mer i kjelleren, og kompenserer for dette med å heve rusen, derav en misbruker, en sykdom med trang til å holde nivået oppe.

Det angående sykdom så sjekket jeg litt for deg, endte bare opp med at du bør gå inn på lommelegen.no eller lignende og spørre. Fotrell da åssen vennen din oppfører seg, siden du mente det var "rar oppførsel" så får du se hva svar du får. Legg gjerne ut svaret her så vi andre (ialle fall jeg) blir litt klokere



MVH

Tommen



AMEN
Hadde det vært så rett frem hadde vi hatt mange deppa mennesker i Norge, og et sinnsykt stort rusforbruk sammenliknet med nå. I tillegg definerer du mesteparten av Norge som rusmisbrukere fordi de blir glade i rus - og hvor mange er det egentlig som fortsetter å ta noe de blir deppa av hver gang? Hadde det vært så enkelt som det her beskrives kan jeg hevde at da kunne vi vel bare tatt noe som fikk oss generelt deppa, så hadde vi kompensert for gleden vi opplever i annen rus, og slik kommet i balanse. Ikke særskilt plausibelt, egentlig.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
neppe autisme. penga mine er på ADHD
Er helt sinnssyke antall av fangene i fengsel som har ADHD-diagnoser, så om man tror det gjelder folk innen rusbelastede miljøer så er det vel sannsynlig. Uansett en diagnose veldig mange får.


Tommen: Å leve er per definisjon en sykdom, siden liv må opprettholdes ved hjelp av mat og drikke
Han har sikkert ADHD/ADD, men det er langt ifra noen unnskyldning til å oppføre seg dust, jeg har ADD selv og jeg kan vedde på at du kjenner mange flere som har ADHD/ADD enn du vet om eller hadde tenkt deg..
Men ja, når man tar en AD/HD utredning så er faktisk rus(miss)bruk ett av "tegnene" på ad/hd, og som sagt før så er prosentdelen av ad/hd, mest adhd, i fengsel MYYE høyere enn den er ute i det vanlige liv..
ADHD kan også kalles hyperaktivitet, mens ADD merker man ikke på personen så mye fordi dette er INDRE hyperaktivitet, også kalt HYPOaktivitet..
Sist endret av Juno; 17. mai 2006 kl. 17:59.
lillalys
lyselilla's Avatar
Trådstarter
Nope, var ikke adhd, (og ikke autisme mongob0ffel )
Jeg ble fortalt navnet på sykdommen, bare husker ikke hva det var.
Var omtrent like langt som ordet Alzheimers, men var ikke det heller.

Bare hadde vert fint å vite hva slags sykdom det var,
kanskje det kan gi meg forklaring på oppførselen mot meg.

Men jeg skal gå inn på lommelegen da, der veit de det nok bedre.
(kom ikke på den siden jeg )
Aspbergers? Skjønt, jeg tror ikke det har mange koblinger til rusbruk...
jeg føler meg utrolig syk om morgenen av og til, en utrolig hunger! og dette forverres utover dagen med en utrolig sterk følelse av tørst! det ender med at jeg som vanlig etter noen timer må finne noe å ta bort denne forferdelige følelsen med, ofte en sandwich og noe melk eller vann...

... dette livet er uutholdelig! da jeg aldri kan dra noen plass uten tilgang på mat og drikke! hvordan kan jeg få hjelp mot denne lidelsen slik at jeg kan nå mitt maksimale lykkepotensiale uten noen som helst avhengighet av noe slag!!

mvh
lei av livet

PS
ganske ofte får jeg en utrolig drift i kroppen til å gjøre noe dyrisk med kvinnen ved min side, dette klarer jeg svært sjeldent å stå imot. jeg vet jeg er svak, men finnes det noen utvei for meg som er blitt så avhengig av denne dyriske driften. ....og er dette alternativet like deilig??

Sist endret av charras; 17. mai 2006 kl. 18:29.
Sitat av Juno
Han har sikkert ADHD/ADD, men det er langt ifra noen unnskyldning til å oppføre seg dust, jeg har ADD selv og jeg kan vedde på at du kjenner mange flere som har ADHD/ADD enn du vet om eller hadde tenkt deg..
Men ja, når man tar en AD/HD utredning så er faktisk rus(miss)bruk ett av "tegnene" på ad/hd, og som sagt før så er prosentdelen av ad/hd, mest adhd, i fengsel MYYE høyere enn den er ute i det vanlige liv..
ADHD kan også kalles hyperaktivitet, mens ADD merker man ikke på personen så mye fordi dette er INDRE hyperaktivitet, også kalt HYPOaktivitet..
Vis hele sitatet...
Da har jeg ADD ville jeg tru!!
Vet ikke:/ Men, tror ikke det er ADHD! ADHD er vel ikke noe man utvikler når man blir eldere, det er vel noe man er født med?
Antagonisme? det skal visst gjøre deg Irriterende!
Som nevnt tidligere kan det godt være Asperger syndrom. Har selv en bror som har dette, og vet derfor en del om syndromet. I følge psykologer og lignende som eg har pratet med, begynner mange med asperger med rusmidler i ungdomsårene, som resultat av at denne tiden er svært vanskelig for folk med asperger.
Folk med asperger har også vanskelig for å forstå andres følelser, og kan derfor ofte virke uhøflig.

Her står det mer: http://ww2.autismeforeningen.no/side.php?mid=6
▼ ... over en måned senere ... ▼
Likegyldighet kan vel forekomme av for mye rusbruk, sånn "gi faen opplegg" ;p
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Klargjøring: ADHD/ADD er medfødt, og har i utgangspunktet null og niks med rusmidler å gjøre.
Derimot er det en klar andel folk med udiagnostisert ADHD som havner på kjøret pga adferdsproblemer som ikke blir verken forstått eller behandla.
Sitat av adrian nor
Antagonisme? det skal visst gjøre deg Irriterende!
Vis hele sitatet...
Det blir man av ADHD også:P
Kan du engelsk? Start looking

Hvis ikke, så kan du bruke mer tid på kansje denne?
Scitzofreni eller noe?
Antisosial personlighetsforstyrrelse?

Sitat av Wikipedia
Antisosial personlighetsforstyrrelse kjennetegnes først og fremst av mangel på sosiale antenner. Uvanlig impulsivitet, hensynsløshet, aggressiv og voldelig atferd, manglende toleranse for ubehag – men først og fremst følelseskulde, mangel på medfølelse, mangel på skyldfølelse og anger, og manglende evne til varige forhold er sentrale trekk. En lang historie med asosial atferd, løyn, tyveri, aggressiv seksuell atferd, slåsskamper og opprør mot autoriteter – gjerne fra tidlig barndom, er typisk. I voksen alder preges de av ustabilitet i samliv og arbeidsliv. Men ikke alle er mistilpassede, noen finner seg godt til rette i et konkurransepreget arbeidsliv – selv om de neppe greier å skjule sine trekk i familiesammenheng der vold og mishandling ofte er en del av deres atferdsmønster. Mange kriminelle kommer i denne kategorien. Antisosial personlighetsforstyrrelse er ikke det samme som psykopati. Psykopater utgjør en snevrere gruppe en de antisosiale. I en fengselspopulasjon kan eks. 65% være antisosiale, mens bare 25% av de samme, også dekker kriteriene for psykopater (Hare, 1991).
Vis hele sitatet...
Er det ikke åpenbart enda at det virker som om Aspberger må være cluet a? Hva sier du lyselilla?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
lillalys
lyselilla's Avatar
Trådstarter
Dette må være en gammel post, men browset gjennom de gamle mine,
og kom over at jeg ikke har lest svarene som har kommet på denne.
Er 90% +- , på at det er Aspberger, så jau Juno..Slenger meg på den.
Var i snakk om det med noen kammerater for en stund siden, og husker ikke navnet da heller,
men fikk inntrykk av at det var i familie med, ikke akkurat autisme,
men de som har stoppet den mentale utviklingen, i dette tilfellet,
ca rundt om i tenårene eller ganske nære.
Jeg oppdager svaret sent, men bedre sent enn aldri.
Beklager om denne posten blir bumpa 173687 måneder framover igjen. Måtte bare svare.
Sist endret av Dodecha; 13. mai 2007 kl. 17:34. Grunn: Elendig språk, snill som jeg er retta jeg litt..