Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2651
Hei...

Fikk idag besøk av en kontrollør. Plutselig stod han utenfor døren, mens TV'en inne stod på full guffe.. Burde tenkt, men det resulterte i at jeg og min samboer skrev under på at vi hadde TV, og han sa at vi vil få lisensavgiften om noen uker. Ser at den er på over 2000kr og det har ikke vi penger til, ikke ser vi på NRK heller.

En annen ting er at jeg leier leiligheten av mine foreldre, som bor i nabohuset. Er jeg fremdeles lisenspliktig, TV'en er min far sin.

Har også vurdert å skrive til de at jeg bare reparerte TV'en, og at jeg kun har PC og ser på web TV der. Ja, jeg vet de kan komme med politiet, men de får nok ikke ransakelsesordre for en filleting som lisens, i allefall har ikke jeg hørt noen som har fått det. Heller ikke tror jeg Politiet bruker resurser på det.

Noen som vet om jeg må betale den siden det er mine foreldres leilighet? Og kan jeg unngå den ved å si at jeg ikke har TV?
Du må nok betale lisensen selv om fattern eier både tv og leilighet. Det er du som bor der, da er det du som trenger tv-lisens. Hadde din far bodd sammen med deg i leiligheten ville det gått på hans lisens.

Når du har skrevet under på at du har TV, skal det mye til for å overbevise dem om at du ikke har TV likevel!
Sist endret av Frozk; 23. mars 2006 kl. 21:15.
Tror løpet er kjørt... men du kan jo alltids si at TVen bare var lånt for ei uke eller noe sånt... Men da kommer de sikkert på ny kontroll, hvis de biter på
Var litt i samme situasjon for noen år siden. Kjøpte meg tv og glemte å sette det på far min. Fikk tv-lisens, men skrev et brev til NRK og fortalte dem jeg hadde solgt tv'n min til fatter'n, da slapp jeg unna lisensen. Men du må nok betale den du allerede har fått eller skal få...desverre!

Eneste jeg kan tenke meg du kan slippe unna med er om du og far din har samme addresse og kan dokumentere at tv'n står på far din!
Sist endret av Spawn2; 23. mars 2006 kl. 21:20.
Du er nok i trøbbel, men til neste gang, ikke gjør noe som helst. Nekt alt, de kan ikke kreve å komme inn eller noe. Hører han tven kommer han nok tilbake med onkel politi, men da er selvsagt tven mystisk nok borte....
kreativ nerd
devotio's Avatar
Med mindre du sier at du nå har solgt TV'en til faren din eller at du ikke har utstyr til å få inn noe TV (altså ikke TV kabel til kabel-TV eller antenne) må du betale, jeg ville gått for at jeg har solgt den
Du trenger ikke å slippe en kontrollør inn i huset ditt, og du har som grunneier rett til å hute han til helvette langt vekk fra eiendommen din. En sånn nrk-dude har ikke mere rett til noen ting som helst enn en dørselger, og du kan bare lukke igjen døren når du åpner og ser at de er en sånn jævel.
Havnet i samme situasjon nå i vinter.

Sendte skriftlig beskjed til NRK via mail om at jeg ikke lenger skulle ha TVen, at den skulle leveres tilbake til eieren (ga beskjed til kontroløren om at det ikke var min TV).

I dag kom d nytt brev fra NRK med oppsigelsesskjema for TV-lisensen og det ser ut til at jeg må betale lisens ihvertfall ut denne lisensperioden (01.03-->01.09 såvidt jeg skjønner det).

Så det ser ut til at vi sitter i saksa begge to. Er nok ikke annet å gjøre enn å betale avgiften for denne perioden og så heller komme seg unna før neste starter.
Greia er at hver enkelt husstand som har et fjernsynsapparat tilgjengelig skal betale lisens. Om man ser på NRK eller ikke er revnende likegyldig.

Hvis leiligheten som du leier, kan trikses til å være samme husstand, den kan bestå av flere hus og leiligheter. Så slepper du unna.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av Nazgrel
Havnet i samme situasjon nå i vinter.

Sendte skriftlig beskjed til NRK via mail om at jeg ikke lenger skulle ha TVen, at den skulle leveres tilbake til eieren (ga beskjed til kontroløren om at det ikke var min TV).

I dag kom d nytt brev fra NRK med oppsigelsesskjema for TV-lisensen og det ser ut til at jeg må betale lisens ihvertfall ut denne lisensperioden (01.03-->01.09 såvidt jeg skjønner det).

Så det ser ut til at vi sitter i saksa begge to. Er nok ikke annet å gjøre enn å betale avgiften for denne perioden og så heller komme seg unna før neste starter.
Vis hele sitatet...
Hvilken epostadresse sendte du til da? Dama mi skal gjøre det samme.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
hva med å få tak i en kvittering på at du har fått fjerna tv tuneren i tven?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Ei venninne av muttern fikk et par lisensinnkrevere på døra, hun hadde TV, men svarte nei da de spurte henne. Så ble hun litt overmodig og inviterte dem inn på kaffe. Mens dem tok av seg klæra gikk hun inn i stua og røska med seg fjernsynet til dassen.
Etter en litt konversasjon over kaffen måtte han ene fyren på do, og hun måtte jo selvfølgelig la han få gå. Der inne stod fjernsynet helt åpenlyst, men det eneste som skjedde var at han kom ut med et stort glis fra dassen, og hun slapp å betale.

Konklusjonen er at du må invitere dem inn på forfriskninger..
hahahahahhahaha, hvem faen ber inn lisensduster på kaffè da? hva faen prater du om med de liksom?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av mongob0ffel
hva med å få tak i en kvittering på at du har fått fjerna tv tuneren i tven?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du fjerne TV-tuneren? Trenger bare si at du ikke har utstyr, altså antennekabel.
Når en person kjøper en tv så blir den registrert på vedkommende og vedkommende får lisens krav fra NRK Lisensavdeling Mo i Rana.

Jeg fikk også en tulling på døra som sa at jeg måtte betale lisens. Jeg har bestemoren min sin tv og hun står som eier og har betalt tv lisens så jeg ba dem om å stappe regningen, ja.

Sitat av Nazgrel
Havnet i samme situasjon nå i vinter.

Sendte skriftlig beskjed til NRK via mail om at jeg ikke lenger skulle ha TVen, at den skulle leveres tilbake til eieren (ga beskjed til kontroløren om at det ikke var min TV).

I dag kom d nytt brev fra NRK med oppsigelsesskjema for TV-lisensen og det ser ut til at jeg må betale lisens ihvertfall ut denne lisensperioden (01.03-->01.09 såvidt jeg skjønner det).

Så det ser ut til at vi sitter i saksa begge to. Er nok ikke annet å gjøre enn å betale avgiften for denne perioden og så heller komme seg unna før neste starter.
Vis hele sitatet...
Var dette en eldre mann med hvit hår og briller? fikk samme personen på døra hos meg også. Fikk senere en slipp på at jeg måtte betale fra 1.mars til 1.august.
Det er Stortinget som hvert år fastsetter kringkastingsavgiften.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

Det er den som bruker fjernsynsmottakeren som er lisenspliktig selv om mottakeren er lånt eller leid § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren. Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

Dersom du leier en bolig der det finnes mottakerutstyr skal du betale egen avgift for denne. Det er den som bruker dette utstyret som er pliktig til å melde fra til NRK Lisensavdelingen om bruken. §6 i Forskrifter om fjernsynsmottakere

Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor denne avgiften ikke tas inn over statsbudsjettet. Hvis de feks hadde økt avgifta på brus med 25øre literen, hadde de langt på vei tjent inn pengene. Folk hadde egentlig ikke merket noe til det og NRK hadde fått bedre rykte.

Samtidig: Det at Norge er i stand til å ha en statlig medieinstutisjon som leverer i 2 TV kanaler, 7-8 Radiokanaler(P1,P2 og P3 som riksdekkende via FM-båndet) internett, ++. Er veldig bra. Det er ingen som slår NRK på nyhetsfremstillingen i Norge. De har et suverent tilbud som jeg er stolt av faktisk. Selv om jeg ikke har noe med NRK og gjøre. Jeg kommer derfor til å betale min lisens med glede, den dagen jeg faktisk har råd til det.
Det er ikke brusdrikkerne som skal betale for tv-titting, men tv-titterne!
hallo!! Om du har tv kan du bare si det er en helvettes stor pc skjerm du har i stua...pc skjerm går vel ikke under det samme som en tv monitor??...!!
Mja Fyllerør
Sjansen er jo stor for at kontoløren går bort til skjermen, skrur den på og får se viggo johansen stamme ivei... Tror ikke han tror så mye på at det er en
helvettes stor pc skjerm du har i stua
Vis hele sitatet...
da
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Fyllerør
hallo!! Om du har tv kan du bare si det er en helvettes stor pc skjerm du har i stua...pc skjerm går vel ikke under det samme som en tv monitor??...!!
Vis hele sitatet...
En helt spesiell PC skjerm som får inn TV kanaler! jaaah! God ide!
Bare dumt at det da heter TV.
Noen trekker frem at NRK er Norges beste nyhetsformidler, men forsvinner NRK vil noen uansett overta. Der det er penger og hente vil noen beite, og det er da også noen av grunprinsippene i Adam Smiths lære om tilbud/etterspørsel. Når bakkenettet er oppe vil NRK trolig miste sin posisjon fordi at folk da ikke trenger å abbonere på dritten, og da vil posisjonen trolig fylles.

NRK kan godt ta inn lisens, men det tåpelige er at alle som har TV skal måtte betale. Det går trolig maks 15 år før lisensen er borte som et kollektivt gode, og dermed betaler de som faktisk vil ha tilgang til kanalen. TV2 er heller ikke dumme, og kommer NRK til å miste store lisensinntekter vil TV2 garantere beite villig.

NRK er dessuten ikke politisk nøytralt, og de fleste redaksjonelle mellomledere savner ARK-tiden. Det er idiotisk at folk som aldri ser på NRKs venstrevridde TV-programmer skal måtte betale avlat til Marienlyst. Selv ser jeg TV2 og TVNorge, mens øret lytter til P4. Er ikke i mot lisens, og betaler mer enn gjerne til kanalene jeg faktisk lar meg underholde til.