Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 3590
Klarer du deg en hel dag uten å bruke PC'en? Lørdag kan du teste det!

I et håp om å lokke PC brukere ut i det store blå rommet, også kjent som «utendørs», organiserer en amerikansk gruppe «Shutdown Day» i morgen.

Utfordringen er å klare seg uten PC-en en hel dag og oppleve hvordan det fungerer.

Flere nordmenn har allerede meldt seg på i skrivende stund, med kommentarer som «Jeg kan og jeg vil» fra «Odin» i Bergen.

Ifølge nettsiden er det ingen dypere hensikt bak eksperimentet enn å se hvor mange som velger å forplikte seg til en dag uten data. Foreløpig har over 53000 personer forpliktet seg til å delta.

Vekker oppmerksomhet

Aksjonen har fanget oppmerksomheten til tusenvis av nettbrukere og massemedia. Med artikler i storaviser som El Pais, dekning på japansk TV og videoer høyt oppe på YouTubes favorittliste, er det liten tvil om populariteten bak dagen.

Dagen gjelder kun rene datamaskiner, det er ingen forbehold om bruk av andre dingser som videospillere, CD-spillere, MP3-spillere eller liknende.

kilde: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=181439


hvor mange her kunne tenke seg å delta?
Sist endret av Dani87; 23. mars 2007 kl. 21:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bestem deg for terminologi. Datamaskiner generelt, eller pcen? Om du snakker datamaskiner generelt, så må dagen bestå i å ligge i senga, og no more.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg har allerede registrert meg og svaret var nei. En hvilken som helst dag i året går ikke, men en dag jeg er på ferie er greit, men jeg bruker vel strengt tatt datamaskin selv da. Datamaskiner er jo innarbeidet i det meste vi bruker nå, mobiltelefon, billetter for tog eller tbane osv...
Kan ikke huske sisst jeg var en dag uten data, men hvis jeg vil så tror jeg at jeg kan.
Men på Lørdag vil jeg ikke.
Jeg klarer meg fint en dag uten data.. men da føler jeg at noe mangler. Daglig tur inn på nff, lese itavisen, vg, dagbladet, snakke med folk.
passet veldig dårlig egentlig, hadde passet de fleste andre dager men ikke i morgen, inntressangt konsept da. Får se om det blir noe til neste år da!
Ministry of Love
sptz's Avatar
går en dykkerkomputer greit? Jeg har ingen KP og dele ut fortiden så jeg tror jeg er nok ute
det skjer da til stadighet..
Det er raid på lørdag :S

Å for å svare. Nei jeg tror ikke jeg klarer en dag uten data.
En hel dag uten pc kan være null stress.Men selvfølgelig kommer det ann på hva du gjør.Tar du en shoppingrunde og en kino etter en dag på jobben er det jo ikke noe tid igjen til pc.Men en kjedlig lørdag/søndag uten noe og finne på.Hadde ikke giddet eller villet.

(Kom akkurat hjem fra en 5 dager uten pc.men da var pcen byttet ut med øl så det telles vell ikke)
Sist endret av frgz; 23. mars 2007 kl. 23:50.
Ja, jeg tror jeg klarer meg fint uten maskin en dag. Jeg mener det er sunt for mennesket å oppleve litt annet enn en datamaskin i blant.
Klart jeg kan klare det! Har mange dager hvor jeg ikke bruker datamaskinen Det er virkelig ikke så vanskelig: Få tak i et virus, så blir pcen fuck, så får du ikke noe særlig lyst til og sitte på den. Funket for meg. Neida, fra spøk til revolver så er ikke det noe problem akkuratt. Nå er ikke jeg en av de som tibringer så veldig mye tid foran pcen, stort sett på kvelden isåfall. Bare å dra pc-rassen ut en vakker dag.
Passer dårlig lørdag , skal mekke litt på en data med en datainteressert venninne.
(man avlyser ikke sånt )
Men jeg har vært uten datamaskin i mange dager i flere ferier, går helt greit.
Kommer litt ann på hva man kaller en datamaskin da, satt på spissen er det jo en datamaskin i f.eks vaskemaskinen.
Sett opp noen kjennetegn til den maskinen man skal holde seg borte fra denne dagen så er man helt sikker på at man har holdt seg borte fra rett maskin.
0 problem, jeg har Super Nintendo i stua, og skihopp er det på tv-en. Funker fett, det!
Super Mario kombinert med Ahonen da storkoser vi oss vøtt
ikke noe problem for meg heller.
må være kjipt å være avhengig av å sitte på PC'en.
Sitat av innblikk
ikke noe problem for meg heller.
må være kjipt å være avhengig av å sitte på PC'en.
Vis hele sitatet...
Jeg quoter...
jeg sier bare; det er en grunn til at vi kan kalle oss freaks og å være stolte av det ;D
Passer jevla bra i morgen.

Kl 11 i slalombakken og stå på snowboard

kl 16 30 hjemme, inn i dusjen og ut på en liten lørdags tur

(Ja det er alkohol inne i bildet)
Hmmm.... skal vel gå greit hvis jeg finner noe annet å gjøre Får håpe jeg ikke kommer hjem før kl 2400 og da
Nei, har ikke vært uten pc en dag på 5 år nå, så hvorfor slutte. Jeg sitter fast!

Hehe Ikke i dag (lørdag), men kanskje en annen dag :P
Ikke faen om det går en dag uten PC. Det lar seg ikke gjennomføre det! Kanskje på tide å finne seg flere hobbyer? :P
Personlig synes jeg TV-slaver tenker for lite, de burde komme seg vekk fra tv-n fra tid til annen å trene opp hjernen litt. Men de har ikke noen "Power Off" dag fordet...

Hrmf. Shutdown day har allerede vart i 3 og en halv time, og hittill har jeg tilbrakt den foran 3 skjermer på en gang. 1 med musikk og denne websiden, 1 med noe stuff jeg jobber med, 1 som jeg har lovet å foreta en full reinstallasjon fram til imor-... senere idag. *gjesp*.
Hadde det ikke vært for at jeg er på jobb skulle jeg kunne greid det lett. Får bli en annen dag.
I can quit whenever i want!

Nei helvete heller.. Når jeg først har muligheten og tid til det, tar jeg meg en seanse wow eller noe duss på maskinen. Leser noe kanskje, evt prater med folk. Hvorfor skal jeg klare meg uten en PC egentlig? Hvilken nytte har det?
Ettersom jeg er avhengig av pc på jobben, og jeg jobber i dag blir det dårlig med Shutdown day på meg.
Uansett, det er mange dager i året jeg ikke bruker pc, jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være noe problem? Trenger man egentlig en egen dag for å markere dette? Det passer uansett ikke for alle. I tillegg til at de fleste sikkert driter i det og tar en kort tur for å oppdatere seg på nyheter verden om.
jobber i dag jeg også... så går dårilig med meg.. men ellers hadde det vært null stress
PC er livet.
Alternativet er at det klikker fullstendig for meg.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av vidarlo
Bestem deg for terminologi. Datamaskiner generelt, eller pcen? Om du snakker datamaskiner generelt, så må dagen bestå i å ligge i senga, og no more.
Vis hele sitatet...
Da har du et usannsynlig lite liv!
Trenger ikke noe datamaskin for å gå en tur i fjellet, stå på snowboard, jogge deg en tur i en park, stå opp, vaske kåken, vaske bilen, kjøre en tur(sett at du har gammel bil), besøke venner, bake brød....etc. etc. etc.

Edit: Tyrkleif
Sist endret av Acidous; 24. mars 2007 kl. 10:56.
Sitat av Acidous
Da har du et usannsynlig lite liv!
Trenger ikke noe datamaskin for å gå en tur i fjellet, stå på snowboard, jogge deg en tur i en park, stå opp, vaske kåken, vaske bilen, kjøre en tur(sett at du har gammel bil), besøke venner, bake brød....etc. etc. etc.

Edit: Tyrkleif
Vis hele sitatet...
Du er ikke mann når du prioriterer å bake brød forran PC'n...

Jeg stikker til Tyskland nuh, så null PC på meg =)
Idioter! En dag uten PC er ikke noe å snakke om. Tenk på de i Afrika som går både dager og netter uten mat.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Idiot kan du selv være. Her er en liten liste av ting man kan gjøre som bruker en datamaskin.

Mobil
Heis
Skikortleser (Ski data greie)
Vaskemaskin
Kassaapparatet på RIMI.

OK, dårlig liste. Poenget er uansett at datamaskiner er i det meste vi bruker i dag. Om man skal ungå datamaskiner for en hel dag bør man legge seg i en gråtte og bli der.
Jeg skjønner ikke poenget. Jeg hadde ikke gått mer ut om jeg ikke skulle brukt dataen på en hel dag. Hadde vel bare spilt playstation eller noe sånt for en gangs skyld, og neste dag hadde jeg vært på dataen mye mer for å ta igjen det tapte.
åneiherregud et barn i afrika har ikke muligheten til å bruke pc, derfor bør jeg få dårlig samvittighet hver gang jeg bruker min!.. -.-
Jeg tør påstå jeg ville klart meg lenge uten pc.
Rekorden er på ca sju uker.
\o/
Heh, shutdown-dag og greier.
Ja, da var det vel ikke rette tiden å sitte på LAN i kantina på skolen.

Ble nok ikke noe shutdown i dag nei...
Sist endret av grudgE; 24. mars 2007 kl. 22:25.
Klarer meg helt fint uten en dag med dataen. Ikke nok med det - jeg har mest sannsynlig hatt en uutmerket dag, fordi...
...jeg har dratt en plass uten tilgang gå datamaskin og hatt det dritartig.
...jeg har hatt det så dritartig att jeg ikke har vært hjemme på dataen, evt. ikke hatt tid til å bruke på dataen.

Uansett ser jeg ikke noen grunn til å være borte fra data bare for å være borte fra data. Har jeg noe annet å gjøre driter jeg lett i å sitte å surfe på nettet, etc...

Bottom line - ikke noe shutdown på meg


edit:
Nå gjelder det bare å ikke glemme National peanut butter and jelly day 2. april, Don't go to work unless it's fun day 3. april og Eight track tape day 11. april ... o_O
Sist endret av maedhros; 25. mars 2007 kl. 05:12.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Tror jeg skulle klart det, men igår glemte jeg det og satt hele dagen inne med pc'en.
Er ingen fritids-ting å gjøre her så er ikke så mangen allternativer for å finne på noe annet..
Hadde litt problemer med å rive meg løs fra PC-en før, rundt ungdomsskole tidene, men nå, etter jeg har fått meg jobb, og for den del blitt eldre, har jeg merket at mange ting er mye viktigere enn PC-en. Jeg skal ikke benekte at jeg er avhengig, for det er jeg, men jeg klarer meg helt uten de minste problemer både en dag- og en uke uten PC-en. Klart, det kan fort bli et lite savn om det blir for lenge, men, jeg får ikke abstinenser av den grunn.
Jeg klarer å finne mye å gjøre annet enn å sitte på pc'en nå som endelig snøen har begynt å smelte. Det er tilogmed morsommere å koste vekk stein fra gården, hive snø fra plena ut i veien, skate, spille gitar (med mindre forsterkere går for "pc" eller "datamaskin"). Spille kort, sitte ute og slappe av med venner/damen, eller bare labbe rundt. Dog, på skolen skriver jeg på en data da.

Hurra for ikke pc-dagen!
Selvfølgelig kan jeg klare meg en dag uten pc, men til hvilken pris? Er jeg på hytta, roadtrip eller har fullspekket dag er det null problem. men hva gjør du hvis du kjeder deg litt? jo, pc, for jeg er ikke så glad i pc. og trening må jeg holde meg vekke fra nå.
Jeg bruker PC så godt som hver dag. I feriene er jeg på hytta, hvor vi også har pc, men der har vi ikke internett, så da gidder jeg ikke å bruke tiden min på det..

De eneste dagene jeg ikke bruker pc her hjemme er når jeg drar på skolen, kommer hjem og begynner å vorse med en gang. Deretter fester og blir dritfull, slik at jeg bare sovner en gang utpå morgenkvisten.
en dag uten pc er null problem
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Bruker det på jobb hver dag og hjemme så det kunne blitt ett problem.

Jeg klarer meg en dag uten pc når det går en dag uten att jeg bruker pcen det er ikke ofte men det skjer av og til, hehe.

Ikke planglagt men uplanlagt klarer jeg meg.
Jeg kan ikke fordi vi har bærbare pcer på skolen der det er lekser og alt, så nei, fikser ikke. I helger kan jeg nok, hvis det er en fest og masse planer dagen etter.
Er ikke så vanskelig og være uten PCen en dag nei!
Sitat av arkanoid
Er ikke så vanskelig og være uten PCen en dag nei!
Vis hele sitatet...
Fordi som er avhenginge, slik som meg så er dette helt utenkelig :P
Uten data på en lørdag går helt fint. Men ikke hverdag. Ikke i jobben min iallfall, hehe.
Sitat av Gubbe
Fordi som er avhenginge, slik som meg så er dette helt utenkelig :P
Vis hele sitatet...
Bare royk deg dritfjern hele dagen, du funker det som faen:P
Men uten og vere fjern, vere med damer venner eller ha noe annet og gjore saa er det utenkelig. Skulle jeg velge mellom ogsaa sitte hjemme og glo i veggen, eller ogsaa bare flytte meg bort paa dataen. Da vet jeg nok hva som hadde skjedd
Gal...skap....

Seriøst, uten pc i 1 hel fucking dag? ...Vel, hvis du er en skikkelig selvpiner så kanskje
Jeg var uten pc fra mandag ettermiddag til lørdag kveld.. pga jeg reiste og besøkte slektninger men har pcen hos typen... klarte det fint egentlig . men merker jo det er veldig lite å gjøre på.. som jeg skrev i den tråden, jeg ser aldri på tv, pga for lite valgfrihet. så jeg savnet jo det å ha noe å gjøre på med mening i, ikke bare se på sløve tv-programmer, men chatte/forum og lese nyheter når jeg ville/de nyhetene jeg ville.

Å være uten pc frivillig kan jeg klare om jeg skal noe.. men å være uten ufrivillig, når nettet er nede eller pcen er ødelagt (pcen funker alltid, men nettet går ned fra tid til annen), det er irriterende! jeg har ikke valgt å være uten og har derfor ikke noe bedre å gjøre .

Hos typen går det greit, har ihvertfall dvdspiller til tven her, men det hadde jeg ikke hos pappa.. så var ikke et alternativ å se film heller, måtte bare være ei ukes tid uten pc/nett pga halvbror min skulle "fikse" noe.. har vært uten nett i mange dager ofte (takk upc!) og det er et helvete hver gang! Savner også musikken min, da jeg ikke har mp3spiller men en støvete gammel discman blir litt lei av samme cdene men gidder ikke å brenne så ofte, og har 2000 sanger så kan ikke brenne ut alt heller.. det var det jeg savnet mest nå siste uka, å være sosial og ha musikk.