Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 467
yo.. sitter frustrert i skrivende stund, og lurer på hva som kan være galt med min eksterne harddisk.

Den er rather ny, kjøpte den for ca 3 uker tilbake. den har funka helt fint, til istad. Jeg satt og gliste av Family Guy som lå på harddisken, og plutselig begynte det å lagge VLC. Dette hadde jo aldri skjedd før, så jeg bare spolte tilbake 3 sek, og det var fint igjen.

Så skulle jeg eta mædda, da skrudde jeg av pcen, så skrudde jeg den på etterpå, og nå hører jeg bare noen små "klikk" fra harddisken hvert andre sekund, som om den booter om og om igjen.

Samtidig som "Access" lampa lyser oransje. Lurer fryktelig på hva dette er for noe. Hadde godt over 120 gig med film der, litt kjipt å miste det liksom. Har ikke instalert driveren til den, men det har jo funka fint før.. Hvis det kan være til noen nytte, så har jeg denne eksterne harddisken.

Takker for alle svar, og beklager dåli formulering osv. litt trøtt. Harre!
kreativ nerd
devotio's Avatar
Klikkelyder på en hardisk er aldri et godt tegn. Ikke bruk den!

Har den falt ned eller tippet over mens den har vært slått på? Klikkelyden kommer ofte dersom skivene har fucka seg, noe et dytt eller fall kan ha skyld i!
crEpi's Avatar
Trådstarter
Sitat av devotio
Klikkelyder på en hardisk er aldri et godt tegn. Ikke bruk den!

Har den falt ned eller tippet over mens den har vært slått på? Klikkelyden kommer ofte dersom skivene har fucka seg, noe et dytt eller fall kan ha skyld i!
Vis hele sitatet...
Den falt ned fra PC'en en gang, men da funka den i over en uke i etterkant... rart den skulle klikke nå da.. damn
Ta en hurtig backup og få ny harddisk på garantien.
Min eksterne 1TB harddisk begynte også slik etter den har fått seg noen dytt og fall, fikk ny og oppdatert harddisk på garantien.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Hvis den faller/detter når diskene er i gang "slår du platene fra hverandre", dette ødelegger hardisken. Du kan prøve å ta en back up. Du er heldig om du får garanti på disken, men det er vel ikke umulig.
Sitat av devotio
Hvis den faller/detter når diskene er i gang "slår du platene fra hverandre", dette ødelegger hardisken. Du kan prøve å ta en back up. Du er heldig om du får garanti på disken, men det er vel ikke umulig.
Vis hele sitatet...
Hm, var jo heldig og fikk garanti på disken jeg.
Så lenge jeg ikke nevnte at jeg selv hadde gjort noe.
Fikk meg en ekstern disk for et par uker siden. Starta den opp, å begynte å legge over noen filer. Så kom de klikkelydene du snakker om, så gikk det 20 sekund, så hoppa hele disken 15cm opp i lufta, så var den kaput. Dro dit vi kjøpte den, og fikk ny disk uten noen spørsmål. Så, ta den med dit du kjøpte den så får du sikkert en ny.