Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2583
Hey!
Dette har sikkert blitt tatt opp før, men orker ikke lete gjennom hele forumet. Har kommet til et tidspunkt hvor jeg vil formatere hardisken eller hva det heter :P (slette allt innhold) Hadde vært fint om noen visste om et program som ikke sletter OS og drivere. Men inhvertfall et lite problem har product keyen til vista men ikke cden er det mulig og få tak i det? kan noen gi en veiledning for dette(forståelig :P) hvordan så instrallere drivere når pcen er formatert osv.

På forhånd takk
Dersom du er heldig, så eksisterer det restore points (som er en feature i både XP og Vista) på maskinen din, som gjør at du kan tilbakestille maskinen din tilbake i tid.

http://www.microsoft.com/windowsxp/u...w_03may19.mspx
http://www.microsoft.com/windowsxp/u...emrestore.mspx
http://support.microsoft.com/kb/306084
Sist endret av m0b; 21. desember 2008 kl. 21:37.
Du ønsker å formatere harddisken uten å slette OS`et? Hva er meningen med det? Og hvorfor begynner du å prate om Vista installasjons DVD når du ikke skal slette det OS`et du sitter med allerede.

Hvis du skal reinstallere maskinen din anbefaler jeg at du begynner med et diskverktøy som sletter all data på harddisken din. Da snakker vi om et sikkert verktøy der det blir så og si umulig å lese noe som helst form for innhold senere. Active Kill Disk http://www.killdisk.com/ Gratisversjonen skriver over harddisken med nuller (mye lettere enn å formatere 37 ganger).

Etterpå kjøper du deg en lisens på Vista enten hos Komplett www.komplett.ni eller andre forhandlere av elektrovarer f.eks www.expert.no. Eventuelt at du kjøper en XP, vet at Komplett enda selger denne. Og reinstallerer maskinen din. Har du en modell som er kjøpt ifra en butikk er det bare å til produsenten sine hjemmesider og på drivers and downloads.

Der vil du finne alle mulige drivere til maskinen du nettopp har reinstallert. Lykke til!
Formater , Legg inn OS, legg inn drivere. Tar deg toppen 3timer.
Sist endret av plohg; 21. desember 2008 kl. 21:37.
skjekket det før jeg la ut tråden og den er bare et par dager tilbake vill rett og slett bare fjerne allt på pcen helst uten og miste drivere og OS Noen tips?
Har du installert windows på en egen partisjon?
Har du kjøpt pcen ferdig fra en forhandler? Da kan det være at du har en restore-cd som du kan benytte for å reinstallere og sette tilbake pcen din til slik den var da du kjøpte den.
Jeg sa bare om noen visste om et program, men hvis det ikke finnes er vel formatering siste utvei.. ikke vær som james bond og skyt før du snakker. gjør det omvendt Men kan noen gi meg en guide for hvordan formatere? jaja veit jeg er noob..

ld13m0b: som jeg nevnte ovenfor har jeg ikke resore cd-en, men ja kjøpt den ferdig fra forhandler.

Butchern: forståeig språk please. Kan nesten ikke en drit om pcer så snakk sånn at jeg skjønner
Sist endret av mr_skrufsterk; 21. desember 2008 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
mr_skrufsterk:

På "min datamaskin", er det en eller to disker? Hvis du har to partisjoner, så er mest sannsynlig windows på den ene "disken"/partisjonen: Der ligger windowsmappen, usermappen etc.

Hvis du bare ser en disk der, har du en partisjon.
Sist endret av Butchern; 21. desember 2008 kl. 21:50.
Det er faktisk 3: C, D og E
Da er det tre disker på din maskin, med mindre en eller fler av diskene har et cd-ikon på seg, dvs det er cd-rom.

Da kan du formatere D og E disken, uten at windowsparisjonen "C" blir rørt/forandret.
Sist endret av Butchern; 21. desember 2008 kl. 21:56.
Og det er trolig på alle 3 siden pcen er kjøpt "ferdig" fra forhandler

Hvordan? det er lizm det jeg sliter med? er det noen måte og få en restore cd uten og måtte betale for det? fordi jeg har prodct key, men har klart og miste resore cd-en
Sist endret av mr_skrufsterk; 21. desember 2008 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.