Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Error
Error - 0%
Error 1 50,00%
Error 1 50,00%
Error - 0%
Stemmegivere: 2. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  19 8439
En torsdag kjøte jeg 2g amfetamin, jeg ble fortalt at den var veldig god så jeg burde ta en del mindre enn vanlig, like etter jeg hadde fått varene gikk jeg og en kamerat og tok 1 liner, jeg merket det ikke så mye, men ble litt våken, så dro jeg hjem og tok 4 linere til i løpet av 3 timer.
Jeg kjente ikke så veldig mye etter det heller, men ble våken og ganske pratsom.
Ca. 3-4 timer etter den første lineren møtte jeg han jeg hadde tatt den med, og han sa han merket den ganske mye enda, så ut som han var mer speeda enn meg til og med, selv om jeg hadde tatt mer.

Jeg passet på å drikke vann hele tiden, men klarte ikke spise noe nesten.

Jeg tok speed fra den torsdagen og fram til litt utpå søndag natt, da jeg ikke hadde mer igjen, til da hadde jeg tatt 18 linere, hver av de på ca 0,15g, så tror kanskje jeg fikk litt mer enn jeg skulle. Jeg var våken stort sett hele tiden, med unnta av lørdag kveld, da sov jeg 6-7 timer etter en fest hvor jeg også drakk alkohol. Det lengste oppholdet mellom hver liner var ca 12-14 timer. og på søndag hadde jeg først litt nedtur, ble fort irritert, kjente kroppen var helt rar og var ganske sliten, så røyka jeg et trekk hasj.
Da kjente jeg at jeg ble ganske stein, men på en rar måte.

Etter ca 10-15 min. begynte jeg å høre stemmer og lyder. Jeg orket ikke å være inne så jeg gikk ut for å ta bussen hjem sammen med en kamerat som jeg tror hadde ca den samme effekten av dette som meg. Han jeg var med pratet veldig mye, og det var ekstremt irriterende å høre på i tillegg til alt annet jeg hørte, hørte mange høye lyder, stemmer, brøl som kom fra himmelen eller noe sånt hørtes det ut som, etterhvert begynte jeg å bli redd jeg kom til å gjøre som stemmene ba meg om hvis de skulle finne det. og jeg fikk også ekstremt høy puls.

Vi måtte stoppe opp mange ganger for å puste rolig, noe som hjalp ganske mye helt til det kom f.eks en bil forbi. Det ble alt for mye bråk og lys og sånt for meg og pulsen ble høy igjen, og det kjentes ut som om hjertet prøvde alt det kunne å hoppe ut av meg.

Etterhvert fant vi ut at bussen ikke gikk på nesten en time så jeg ringte en grei kamerat som heldigvis kunne hente oss.
da gikk vi til en butikk der vi skulle bli hentet, men der var det en del folk utenfor så vi måtte gå litt unna, og på vei bort sto det en søppelbil eller noe sånt, med et lys på taket som roterte rundt, hver gang lyset kom mot meg kjente jeg et støt og mye varme i hele kroppen, og det kjentes ut som å bli angrepet med lys, laser eller lignende. så derfor "rømte" vi veldig fort derfra, noe som gjorde at jeg fikk enda høyere puls, så vi måtte stoppe og prøve å puste rolig en stund, det virket litt, så ble pulsen høyere, så virket det igjen osv..
På det tidspunktet begynte jeg også å få hallusinasjoner, og hele tiden var tankene mine styrt av noen/noe annet. Det hjalp litt å tro at gud bare prøvde å skremme meg.

Jeg var også så tørr i munnen det er mulig å bli, og hadde problemer med å puste, og var også redd for å dø flere ganger.

En ting jeg så var en hel rekke med soldater som lå på bakken, og alle hadde et gæver rettet mot meg, dette var egentlig bare en rad med busker, men soldatene så helt ekte ut, og jeg tvilte aldri på at det var ekte heller, slik var det med flere ting også ..

Jeg var også veldig paranoid, og trodde flere ganger at det var 5-10 politi som var etter meg (alle jeg kunne se omtrent), og tanken på å bli tatt av de var helt jævli.

Plutselig kjente jeg også at omtrent all væske i kroppen plutselig ble borte (sugd ut av kroppen), og jeg følte meg som et lik omtrent, og omtrent da ble vi hentet.

det var såvidt jeg turte å sitte på, men turte det til slutt. Hjertet banket veldig mye fortere enn det allerede gjorde når vi kjørte, og spesielt når vi kom over 30-40 km/t. Så kom jeg hjem og la meg til å sove, når jeg våknet 12 timer senere følte jeg fortsatt ikke at jeg styrte tankene mine helt selv, og så litt rart/ uklart, men dette gikk over etter et par timer.

Noen som vet hva dette er? Tror selv det er amfetaminpsykose etter hva jeg har lest, men ikke sikker..

Har ihvertfall bestemt meg for å aldri ta mer amfetamin..
Egentlig ganske forventet effekt av at du røyket cannabis etter så lenge våken. Cannabis er et veldig potent psykoaktivt stoff, og kan utløse veldig mye rart når sinnet ikke er helt klart for det. Du kan helt fint ende opp med amfetaminpsykoser uten å ha røyket cannabis også, spesielt når du velger å kjøre det så langt.
Oi! Det der hørtes veldig skummelt ut, bra du kom fint ut av det til slutt da. Har selv aldri prøvd amfetamin, og har heller ingen planer om det. Men hvordan er rusen på det? Eller hvordan er det MENINGEN at den skal virke på kropp og sinn?
Trådstarter
3 0
Er meningen at man blir våken av det, pratsom, ingen mangel på energi, og føler seg mer glad kanskje
Det er nok en typisk "nedtur" du har hatt! Akkurat samme symptomene som jeg hadde når jeg døgnet på speed.
Det at du begynte å høre ting og se skygger er helt normalt når du har vært lenge våken på gir. Og den dødsangsten har jeg hatt mang en gang.

Det er etter lang tid våken du virkelig kjenner effekten på speed.

Jeg prøver alltid å holde meg innen 24 timer våken når jeg speeder for tiden. Passer på at jeg har noen hjelpepiller for søvn og nedtur. Valium passer perfekt til dette formål.
Sist endret av Mullah; 10. desember 2008 kl. 18:16. Grunn: rettet på språk
Har også opplevd å høre masse stemmer og lyder selv, etter å ha røyka etter lang oppetid. Uten amfetamin.

Trukke det nødvendigvis må ha noe med amfetaminen å gjøre i det hele tatt.. Bare vært våken altfor lenge.
Sist endret av Fredrik2000; 10. desember 2008 kl. 00:07.
Det er jo klart at man kan få halliser av å være lenge våken, men at kroppen blir sykelig uttørket og dødsangsten trer inn til de grader er nok amfen som må ta på sin kappe.

Forøvrig hører jeg selv "stemmer" etter å ha røyket hasj, selv om jeg ikke har sovet lite. Liker ikke røykings pga det.
Sist endret av Mullah; 10. desember 2008 kl. 18:10. Grunn: rettet på språk
Herregud!
Du kjører på med speed fra torsdag til søndag natt, er våken omtrent hele perioden og får i deg minimalt med mat,- og så lurer du på hvorfor dette skjedde?!

Det du opplevde her kvalifiserer etter det jeg vet til en psykose. Når en er våken i såpass mange døgn er det ikke uvanlig å bli "tullete" i hodet, få vrangforestillinger osv. Tar en amfetamin vil jo dette selvsagt hjelpe på i negativ retning! Hørt om amfetamin psykose?
Som noen sier, er også hasj et sterkere stoff en mange tar det for. En kan få aha opplevelser med stoffet de gangene du minst venter det...
At hasjen fikk psykosen/nedturen til å kicke i gang virker logisk, hasj kan utmerket godt frembringe "noia" hos folk.

Synes du burde ta bedre vare på kroppen din og sinnet ditt, i hvertfall være bedre opplyst om hva du utsetter deg for, før du legger ut på slike ferder!
Trådstarter
3 0
skjønte med en gang at det var pga speeden, men lurte mer på om det var amfetaminpsykose eller noe annet rart, noen som vet om det kan skje noe lignende hvis jeg røyker igjen snart f.eks ??
Blandingen av speed og hasj kan være ganske intens for mange. Har en venninne som tok to linere og røyka en del trekk etterpå, hun ble helt psykotisk og kledde av seg og skrek på gulvet, skrek og hallusinerte om hverandre. Etter noen timer ble hun klarere i hodet, men 'våknet' ikke før mange timer senere, utpå morgenen.

Har flere ganger sett psykoser og psykoseliknende tilstander ved blanding av amfetamin og hasj, og det høres ut som noe liknende i din post. Det er ikke alle som takler kombinasjonen.
Nå har du fått bevist at du blir helt loka og at du ikke tåler det så veldig godt psykisk, derfor hvis det blir en neste gang vær forsiktig. Hasjen er det som jeg vil si fikk noian til og starte, den blir bare værre og værre etter den har satt i gang, etter hvert kan det virke som om alt i hele verden bare er ute etter og ta deg......

Har selv hatt mine våkenuker og ikke fått noia, ha gode omgivelser og en pc så stuker du ut i evigheten. For min del er den tid forbi, ting forrandrer seg, men kunne alltids tenkt meg en tur på sensation^^

Når du er på pepperen så virker ikke hasjen som den skal, det går bare litt etter du har røyka så føler en seg ikke særlig fjærn lenger.

Dom for min del kan trigge noia er og røyke meg fjærn med folk jeg ikke kjenner godt nok eller og sitte med masse folk som snakker ett språk jeg ikke forstår. Derimot og sprade rundt midt i sentrum er ikke noia i det hele tatt... strange....
At man kan få ekstra spesielle opplevelser av rusmidler når man ikke har sovet eller inntatt næring på en god stund sier vel seg selv. Bare det å døgne edru skaper en slags rus, lyder blir høyere, lys blir sterkere og alt blir litt tåkete.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Forøvrig hører jeg selv "stemmer" etter å ha røyket hasj, selv om jeg ikke har sovet lite. Liker ikke røykings pga det.
Vis hele sitatet...
Samme skjer her.
Har røyket ca anhver dag i 6 måneder nå, og når jeg sitter ved pcen eller ligger i senga, er jeg 100% sikker på at jeg hører stemmer fra naborommet.
Jeg VET lydisoleringa er meget bra, men det blir så virkelig noen ganger at jeg tenker "tenk om de har et hull i veggen" o.l.
Det er akuratt som det er noen i det andre rommet som ler og observerer det jeg gjør.

Det er en del lyder i leiligheten, som feks når biler kjører forbi eller kjøleskapet går, "suser" det litt i veggene..og det blir utrolig lett å oppfatte det som andre ting.

Dette har kun skjedd den siste måneden eller noe, og jeg har slutta å røke pga det.
Det er ikke alltid jeg bør være høy for å høre det engang.


Noen som har liknende erfaringer ? For det her begynner å bli skummelt..jeg klarer ikke å overbevise meg om at det er bullshit.
Sist endret av AiC; 10. desember 2008 kl. 23:56.
jeg synest altid jeg hører noen som brøler langt vekke en plass.
innbiller meg ofte det er noen jeg kjenner som roper navnet mitt.
blir helt satt ut og noia som ett uvær!
best og ta en pause i puffinga nårr slikt skjer ass!!
bortkastet penger og sitte skev uten og kunne nyte rusen helt ut.
Helt enig, jeg har kutta tvert nå, og venter til jeg føler det er verdt det igjen.
Akkurat det med å høre stemmer har jeg opplevd når jeg har røka også. Skjer faktisk veldig ofte! Jeg kan sitte helt alene, og et det ikke er noen i nærheten i det hele tatt, og hører folk snakke eller musikk..veldig ofte musikk, men hvilken musikk klarer jeg ikke å tyde! Rare greier det der
Jeg aner ikke hva dere snakker om, har røyka daglig lenge og aldri hørt noen stemmer, skrik, brøl, latter eller faenskap som ikke er virkelig.
Hehe .. husk at disse ikke røyker pipe etter pipe som meg og mange andre her inne.. Rusen er annderledes fordi som røyker ofte.
Jeg tror definitivt du opplevde en amfetamin-psykose, ikke bare en vanlig nedtur. Det er skremmende og enkelt sagt er psykose en forvirringstilstand. I utgangspunktet kan alle mennesker bli så forvirret at det kommer inn under psykosebegrepet, avhengig av livssituasjon og ytre stressfaktorer sett i sammenheng med individuell personlighetsutforming og den måten vi mestrer stress på. Med andre ord: Stress for deg er ikke det samme som stress for meg. Blir vi stressa nok kan vi alle bikke over.

Nesten alltid forutgås forvirringen, eller sammenbruddet, av en kortere eller lengre periode med generelle tegn på psykiske problemer. Dette kan være angst, uro, tristhet, tiltaksløshet, isolasjon og andre tegn på psykisk lidelse som f.eks. langvarig bruk av sentralstimulerende eller cannabis kan forårsake. Sammenbruddet forutgås ofte også av at sanseinntrykkene forandres og forsterkes. Dette er viktig å huske på for deg som har opplevd en psykose. Det kan hindre tilbakefall ved at du kjenner til dine egne varseltegn. Hva jeg nettopp beskrev var en kort briefing av varseltegn. Lyder kan bli ubehagelig høye, rommet føles mindre, en tror politi følger med overalt o.s.v.

Jeg har selv opplevd lignende episoder som de du beskrev og et av mine varseltegn er at jeg blir psykelig opphengt i uvesentlige detaljer. Jeg legger merke til at innlegget ditt er utformet slik med detaljer nærmere presist enn cirka, selvom du legger ved ca.-uttrykket, f.eks. ca. 12-14 timer, ca. 0,15 (hvorfor ikke ca. 0,1?). Dette er litt dårlig forklart men det virker som det er viktig for deg at detaljene er klarest mulig og det var også slik for meg etter at jeg opplevde en psykose-anfall. Vanskelig å glemme med andre ord.

Du nevner også at hver gang en lysstråle traff deg så varmet det som om du ble truffet av laser. Slik var det i en episode for meg også, og det var ubehagelig plagsomt. Opplever du slik neste gang er det viktig å huske på å slappe av, ikke stresse. Det er stresset som øker symptomene på psykosen og kan enkelt sagt forverre din livssituasjon i ettertid. Var jeg deg ville jeg vurdert et liv rusfritt. Det kan dog hende at du ikke opplever en psykose neste gang du ruser deg, hvis settingen er annerledes og inneholder mindre stress. Det er dessverre som å spille med russisk rulett for det, selv med en annerledes setting kan du oppleve lignende episoder. Det er en ting som er verdt å legge merke ved:

Synes du episodene dine denne gangen var jævlig, blir de ikke bedre neste gang. Så unn deg gode prognoser og hold deg så godt du kan unna rusmidler i fremtiden, og skulle du sprekke så øker sjansene for en psykotisk opplevelse betraktelig for hver våkennatt du har. Jeg lover deg at neste psykotiske opplevelse blir verre, og tilslutt kan du kanskje til og med ende opp med å skade deg selv eller noen andre...
Jeg synes at det var et meget godt innlegg paranoy. Er helt enig med at trådstarter kanskje bør vurdere et rusfritt liv, eller iallefall legge det å gå i så lange perioder på amfetamin på hyllen. Husk at denne psyken og dette livet er det eneste du har, og det å skaffe seg en eventuell varig psykose vil gi deg et helvete. For min del er det iallefall ikke verdt det.