Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2628
hei. Jeg lasta og instalerte windows 7 idag. da instalasjonen var ferdig, så gikk jeg inn i windowsen, men etter 2 min fikk jeg blue screen. har fått det 3 ganger idag, i tilegg til at pcen har klikka 5 ganger, så har ikke fått brukt windowsen nei.

vet noen hvorfor det klikker?

jeg har:

320gb harddisk
intel pentium 4
2048 mb ram
ati radeon 9550 series
3.2 ghz

det skal jo være normalt å kjøre windowsen med så god pc?

ps: vet noen om hvordan jeg kan sende feedback til microsoft?
vil klage over hvor dårlig windows 7 er
Sitat av cplpro Vis innlegg
vet noen hvorfor det klikker?
Vis hele sitatet...
Fordi den er BETA? Laaangt ifra ferdig utviklet.
Windows 7 er i beta, dvs ikke ferdig. Hvis du kunne fortelle HVA som sto på blåskjermen ville vi kanskje svart deg på hvorfor det skjer.
Det er en beta; det skal ikke være "bra"; det skal testes slik at det kanskje blir bra.

Antageligvis har du fått en feilmelding eller 2 under denne prosessen. Hadde du googlet hadde du sikkert kunne finne svaret. Folk som ikke kan google skal heller ikke bruke betaversjoner.

Du har ikke betalt for W7 og har ingen klagerett. Du kunne kanskje bidra med nyttig feedback; men hvis alt du skulle gjøre er å "funker ikke! dårlig OS altså"! så er du lite nyttig.
Trådstarter
vel. det som kommer på den blåe skjermen. husker ikke, men på bunnen av skjermen står det dumping av minne eller no sånt.
Prøv å reinstaller, og det er et dårlig grunnlag til å kalle win7 dårlig. Det slår både XP og Vista på 90% av alle testene. Det yter bedre på spill og får utnyttet pcen din MYE bedre. Vært tøft å prøve Win7 på netbooks.
Trådstarter
320gb harddisk
intel pentium 4
2048 mb ram
ati radeon 9550 series
3.2 ghz

er det bra til å kjøre windows 7?
Ja, du kan kjøre Win7 på en dårligere maskin og.

Jeg har ennå ikke hatt _EN_ bluescreen, så kan være at den må tilpasses din HW.
Trådstarter
ok. vel, kan prøve å instalere den igjen senere, også skal jeg gi den kun 5 sjanser til å klikke eller gi blue screen, altså, vis pcen klikker mer enn 5 ganger så fjerner jeg det:P
Sitat av cplpro Vis innlegg
ok. vel, kan prøve å instalere den igjen senere, også skal jeg gi den kun 5 sjanser til å klikke eller gi blue screen, altså, vis pcen klikker mer enn 5 ganger så fjerner jeg det:P
Vis hele sitatet...

Eventuelt skrur du av den funksjonen som gjør at maskinen automagisk rebooter på feil og finner ut hva blåskjermen betyr. De to mest sannsynlige feilkildene er dårlig minne eller skadete drivere.

På en blåskjerm/bsod er det to linjer som er merket med ***. De to linjene gir den informasjonen som trengs. Finn de to og vi kan hjelpe. Hvis ikke, installer noe som er stabilt og slutt å lek deg med beta programvare.
Ikke installer OS som du ikke har testet i Virtualbox.
Har lyst til å prøve den på Vmware Workstation, hvor mye burde jeg minst gi den for å fungere?
NyMaskin: Har du en spesiell grunn til å komme med den påstanden? Det er jo bare å installere det på en egen partisjon. Da du testet det best
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Eneste problemene jeg har med min HP nc6220 er det at driverene ikke vil installeres... Prøvd vista drivere, xp drivere, the whole works, men ingenting fungerer

MEN, laptopen starter opp raskere nå enn noen gang.
Sist endret av Stickyshift; 23. januar 2009 kl. 18:53.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
NyMaskin: Har du en spesiell grunn til å komme med den påstanden? Det er jo bare å installere det på en egen partisjon. Da du testet det best
Vis hele sitatet...
Spesiell grunn har jeg ikke, men så er virituelle installasjoner kjørt på akkurat de samme komponentene som maskinen det hele kjører på. Jeg ser ingen forskjell på å teste win7 på en egen partisjon over en virtuell maskin. Hardwaren er jo den samme. Og hvis man har testet ett os og får blåskjermer slipper man å rote med bootorder.

Å teste en installasjon på en partisjon er bedre en en virituell installasjon? Hvordan?
Har aldri prøvd Virtual maskin før, men når du kjører 2 OS samtidig sier det jo seg selv at ytelsen blir litt dårligere?
Ikke for å stjele topic, men vil Windows 7 fungere på en _gammel_ datamaskin?
Specs:
512mB ram
80 gB HDD
Ati Radeon 2400HD 256mB AGP
Intel Pentium 4 ~2.53gHz
Sist endret av RosaElefant; 23. januar 2009 kl. 19:56.
Du kan jo prøve, tipper det vil virke ja. Men spørs hvordan ytelsen blir, tror de har testet en gammel bærbar på ItPro
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Ikke for å stjele topic, men vil Windows 7 fungere på en _gammel_ datamaskin?
Specs:
512mB ram
80 gB HDD
Ati Radeon 2400HD 256mB AGP
Intel Pentium 4 ~2.53gHz
Vis hele sitatet...
Hvis du klarer å kjøre vista på den, klarer du 7. Sannsynligvis går det, men det vil være uhorvelig tregt pga lite minne.

http://www.microsoft.com/windows/win...uirements.aspx
Trådstarter
jeg hadde windows xp før jeg instalerte 7. jeg hadde windows 7 på en annen partisjon, kan det være grunnen til at det klikka hos meg ?

har formatert hele pcen og holder på å instalere windows 7 nå skal gi beskjed om det er bra eller ei
Skal funke med dualboot, så tviler på det. Og den tidligere partisjonen skal ikke virke inn på W7
Sitat av NyMaskin Vis innlegg
Spesiell grunn har jeg ikke, men så er virituelle installasjoner kjørt på akkurat de samme komponentene som maskinen det hele kjører på. Jeg ser ingen forskjell på å teste win7 på en egen partisjon over en virtuell maskin. Hardwaren er jo den samme. Og hvis man har testet ett os og får blåskjermer slipper man å rote med bootorder.

Å teste en installasjon på en partisjon er bedre en en virituell installasjon? Hvordan?
Vis hele sitatet...
Dette er heeeeelt feil. En virtuell maskin bruker hardwaren på en annen måte enn når operativsystemet kjører vanlig. Problemer kan fint oppstå utenom en virtuell maskin som ikke skjer inni en virtuell maskin, fordi den virtuelle maskinen gir forenklet forklart; virtuell tilgang til komponentene.

Forøvrig så har du selvsagt ytelsesnedgang og fancy 3d som opengl og directx fungerer stort sett ikke.
Trådstarter
hei. har instalert windows 7. men klikker fortsatt.. får bluescreen.. og nå prøvde jeg på min bærbar (som er 4 ganger så dårligere) og det funker strålende der..

grunnen til at jeg får bluescreen er fordi jeg tror jeg har skada drivere..

altså, jeg har en lang historie om skjermkortet mitt som jeg fortsatt bruker men som ble herpa etter at jeg hadde vista for et år siden... har posta om dette mange ganger på forumet..

så skjermkortet mitt funker ikke 100 prosent som før.. så jeg tror det ligger i noe her

men er det noen som vet om hvordan man kan fikse "skada" drivere?
Jeg har ikke hørt om "skada" drivere. Bruk de nyeste fra nvidia.com eller ati.com. Windows 7 installerer dem automagisk vil jeg tro.

Høres mer ut som om du har et fysisk problem med skjermkortet, f.eks vifte eller noe slikt. Det blir jo alldeles meningsløst å klage på windows 7 da siden det ikke har noe med operativsystemet.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Dette er heeeeelt feil. En virtuell maskin bruker hardwaren på en annen måte enn når operativsystemet kjører vanlig. Problemer kan fint oppstå utenom en virtuell maskin som ikke skjer inni en virtuell maskin, fordi den virtuelle maskinen gir forenklet forklart; virtuell tilgang til komponentene.

Forøvrig så har du selvsagt ytelsesnedgang og fancy 3d som opengl og directx fungerer stort sett ikke.
Vis hele sitatet...

Åja? Fortell detaljer.
Trådstarter
nei, er ikke problem i vifte eller noe, skjermkortet sitter ornklig. det er bare noe inn i skjermkortet som er galt. vis noen har tips så vennligst kom med det :P
Sitat av cplpro Vis innlegg
nei, er ikke problem i vifte eller noe, skjermkortet sitter ornklig. det er bare noe inn i skjermkortet som er galt. vis noen har tips så vennligst kom med det :P
Vis hele sitatet...
Hvis skjermkortet er det som gir feil så må du bytte det ut. Jeg vet at vista/7 stort sett har med defaultdrivere til de fleste skjermkort som finnes, så får du blåskjerm før eller etter at du har installert drivere fra produsent?
Trådstarter
samma det, driter i det... trenger ikke windows 7 uansett.. instalerer tilbake til xp.. men må si er gangske irritert over at min bærbar som er 512 mb ram, svak prosessor. 1,6 ghz. windows 7 funker strålendes på den.. men ikke på min stasjonær som er den beste her i huset..
Sitat av cplpro Vis innlegg
jeg hadde windows xp før jeg instalerte 7. jeg hadde windows 7 på en annen partisjon, kan det være grunnen til at det klikka hos meg ?

har formatert hele pcen og holder på å instalere windows 7 nå skal gi beskjed om det er bra eller ei
Vis hele sitatet...
Samme som deg; har en partisjon med winxp og en med win7, og jeg kjører dette på en 4 år gammal billig laptop, så ikke grin over specsene på din pc, om du får bluescreen er det neppe fordi det du har ikke er BRA nok, men fordi det ikke er KOMPATIBELT

Ta ut så mange ledninger og unødvendige ting du har i pc'n som mulig, bare la skjerm, mus, tastatur, og strømforsyning stå igjen, om du har et wifi usb adapter, røsk det ut de pleier å være synderene ved nytt os
Bluescreen er faktisk meget informativ, om du vet hvordan du skal lese den. "Hjelp, jeg får bluescreen" er langt i fra tilstrekkelig informasjon. Se på errorkoden, og post evt. data her. For eksempel, 0x7F indikerer minnefeil. Et kjapt google-søk vil også gi deg den informasjon du trenger. Husk også å slå av automatisk rebooting dersom en bluescreen skulle oppstå, slik at du får tid til å lese av nødvendig informasjon.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sett at PCen går inn i blåskjerm får du får logga inn hver gang du restarter? Det har hent meg på min gamle pc.
Fra Microsoft.com:

It can be glitchy—so don't use a PC you need every day.
Vis hele sitatet...
Simple as that!
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Sett at PCen går inn i blåskjerm får du får logga inn hver gang du restarter? Det har hent meg på min gamle pc.
Vis hele sitatet...
Det er derfor man har sikkerhetsmodus.
Trådstarter
ja hvordan kan man få til sånn at pcen ikke restarter seg selv når bluescreen kommer? har gått i bios men finner det ikke
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det ligger i windows, du kan aktivere det fra pre-menyen til windows ved å trykke f8 rett før windows booter, også kan du skru det av i avanserte systeminstillinger på windows.

http://pcsupport.about.com/od/window...startvista.htm
Sist endret av AtXbYeA; 24. januar 2009 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg må bare få lov til å si noe til trådstarter cplpro. Du må ikke tro at Windows 7 er dårlig. Ikke kom med uttalesen engang. Operativsystemet ligger nå i BETA utgave og som flere av innleggene meg over sitererer at du har et hardware problem med PC`en din, så er dette tilfellet.

Og når du nevner W7 kjørte jeg denne på en Dell Latitude D810 uten noen problemer med tanke på drivere til hardware, har testet det en god del frem til nå. Og ytterligere etter TechNet og har ikke fått noen problemer enda. Bortsett fra en bug i Media Centeret. Denne maskinen har 1,8GHZ prosessor, 1GB RAM. Og et 256MB skjermkort. Dog minstekravet for 7`ern er det samme som Vista. Men i forhold til Vista spiser den ikke ram på samme måte.

Jeg vil anbefale deg å bytte skjermkort hvis du opplevde problemer med kortet ditt. Evt laste ned nye drivere fra produsentens hjemmeside som mange andre nevnte over meg. Hardware per i dag som er såpass billig, burde det ikke være store problemet å kunne oppgradere. Førstegangsbrukere/personer uten PC kunnskaper kjøper det som kommer i butikkene med 4GB RAM. Og kommer ikke til å få noen problemer med 7`ern når den kommer ut til årsskiftet, aka jeg tror at de vil like den bedre enn XP. Selv om det blir noe knoting.

En annen ting jeg vil nevne kunne XP levd frem til dagens dato og Vista kunne vært det W7 vil bli. En viderføring av XP, samt et løft i det grafiske brukergrensesnittet. Et mye bedre og mer solid samarbeid med produsenter for å få til drivere som installerer seg under etterinstallasjonen av OS`et. Mer fokus på bedriftsiden med tanke på Vista (7) vs. 2008 server. Her vil det skje en del endringer i form av Gruppepolicy, installering fra XML filer (istedenfor standard MSI) osv.

Men som sagt vil W7 bli et løft for veldig mange, bedrifter generelt vil satse på et stabilt OS. Et som er mindre ressurskrevende enn Vista. Og dog bedre enn XP på en del områder (grill meg hvis jeg tar feil). Ingen vil gå på samme blemme som Helse Vest og Haukeland Sykehus med virus på grunn av dårlig oppfølging av oppdateringer av klientmaskinene.

Mange Universiteter rundt omkring i Norge baserer kliendriften sin på XP per i dag. Og vil strengt tatt hoppe over Vista (selv om denne har vært i test hos noen) og konsentrere seg på testing av beta på 7 og slenge ut denne om 1-2 års tid...
Win7 beta slår Vista og XP lett på de nesten alle tester, kan si 90-95% av alle tester. Win7 yter bedre med SSD HDD'er enn Vista gjør, og jeg tipper om 1-2 år så er SSD det alle kjøper. Vi får bare vente på at prisene skal gå ned noen tusenlapper

Det at Win7 ikke er kompitabelt med alle maskiner er at det er fortsatt en beta utgave som nesten samtlige har nevnt her. Gi deg tid og vent til en ny build kommer ut.

Prøv også å unngå å installere driverne som windows update kommer opp med. Prøv å installere de fra hjemmesiden til produsenten av HW'n.

KP til Krisku, beste posten og den mest fornuftige jeg har sett på lenge

Råder deg til å spørre crew om å få bytte tittelen på Topicen til "Problemer med Windows 7", eller til noe annet.
Sist endret av jeppfi; 24. januar 2009 kl. 20:50.
Trådstarter
ja men problemet er at jeg ikke får instalert driverne.. fordi jeg får maks bevege musa i 10 sek. så fryser skjermen..så å oppdatere drivere går nok ikke.. men når den ekte versjonen kommer ut, altså ikke i beta, vil sjansen for at jeg får blue screen bli mindre da ?
Sist endret av cplpro; 25. januar 2009 kl. 00:56.
SIKKERHETSMODUS, cplpro!
Som flere og flere sier til deg cplpro må du gå inn i sikkerhetsmodus med nettverk for å prøve å unngå bluescreen. Eventuelt kan du teste med en Ubuntu Live Cd og se om du får noen feil på skjermkortet/bildet. Evt. at du tester Ubuntu litt og ser om du får noen kjernefeil med tanke på skjermkortet.

Som loathsome skrev med fine sorte bokstaver kan du trykke F8 under maskinstart. Og skal få opp dette bildet der du velger Safe mode with networking http://maximumpcguides.com/wp-conten...safe-mode2.png. I all sannsynlighet skal dette fungere, kan hende du må resette BIOS innstillingene til default igjen.

Vel og greit kommet fram og hvis du klarer å starte Windows 7 kan du kjøre Windows Update. Dette skjermkortet er ikke helt gammeldags og Update skal finne driverne og installere dem greit. Husk å sjekk enhetsbehandling. Eller du kan sjekke her; http://ati.amd.com/support/driver.html men ingen av produsentene har lagt ut noen drivere som er å laste ned. Bortsett fra ved å kjøre Windows Update (som til dels er hovedpoenget nå).

Brukere som ikke er så erfarne skal kunne gjøre det meste på maskinen uten å trenge så mye brukerstøtte/ekstern hjelp som tidligere. Vedder hele 100 kroner på at noen som har brukt XP i lang tid vil komme til å si at hun ikke finner programmene sine på Start menyen...

Og til dere som prater om dualboot fungerer dette på samme måte som tidligere. Hvis du installeret et OS på en annen partisjon eller disk vil du få valget fra MBR at du har to OS og du velger fritt selv hva du vil starte. Hvis du kjører Linux først også installerer W7, er du nødt til å sette inn igjen GRUB, ellers så vil det bli et problem neste gang du skal starte den.
Sist endret av Krisku; 25. januar 2009 kl. 02:43. Grunn: Dualboot
Kan nevne at avg free gav meg en del bluescreens.
Hvilket AV har du?