Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2696
Hei!

Jeg lurer litt på hva som er et "sunt" forhold til akohol når man ikke er eldre en 15 år...
Av en eller annen grund så liker jeg ikke at kjæresten (som også er 15) drikker men jeg drikker en gang i blant selv.
Hun drikker bare når hun er på fest som hun kanskje er 6 ganger på i året, og hun drikker aldri mye.....
Blir dette sett på som et "sunt" forhold til alkohol når man er 15 eller hva synes dere?


Moderatorene kan bare flytte tråden hvis den står feil....
Et sunt forhold til alkohol er et forhold som gjør at du har full kontroll over dine egne handlinger, og uten at du eller andre er i fare.

Vet foreldrene om det?
Trådstarter
ja, de vet om det
Om foreldrene vet om det burde de også prate med ungen sin slik at det ikke oppstår et usunt forhold. (Sett at de tar ansvar.)

Selv mener jeg og i det hele tatt ha et forhold til alkohol som innebærer at man drikker det (som 15 åring) er usunt. Etter min mening, burde normen ligge på 16-17, men alt spørs på modenhet og om man tar ansvar for egne avgjørelser.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
å dra på fest og ikke drikke seg dritings 6 ganger i året tror jeg faktisk er overraskende sunt i forhold til hvordan mange av oss husker fjortissfylla.
Sitat av Bothrops
å dra på fest og ikke drikke seg dritings 6 ganger i året tror jeg faktisk er overraskende sunt i forhold til hvordan mange av oss husker fjortissfylla.
Vis hele sitatet...
Meget sant.

Hvis hun drikker 6 ganger i året burde det gå bra, du kan heller bekymre deg om det var 6 ganger i uka. Det ville derimot vært usundt.
Det kan godt være usunt selv om det er 6 ganger i året.

Sett at hun pumpes 6 ganger i året i en amulanse grunnet alkoholforgiftning.

Det er jo selfølgelig ganske satt på spissen, men vil bare ha det fram at selv om det drikkes sjeldent trenger det ikke være sunt.
Altså, seks ganger i året, for en femtenårin. Er det noe å klage over da?
Selv husker jeg det som jeg drakk hver helg. Og det vat det ikke bare jeg som gjorde.

Uansett, man blir ikke skadet av et så lite konsum av alkohol. Og siden hun heller ikke drikker seg drita, så bare nyter hun en svar rus og koser seg. Dette skader ingen

Det er ingen ting å bekymre seg for. Som tidligere sagt, hadde det vært 3-7 dager i uka, så hadde det blitt værre
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Når du er 15 burde du ikke drikke i det hele tatt. Er ikke noe som heter sundt forhold til alkohol når man er under 18.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Stickyshift
Når du er 15 burde du ikke drikke i det hele tatt. Er ikke noe som heter sundt forhold til alkohol når man er under 18.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir feil å se så svart/hvitt på saken. Faktum er at endel folk debuterer med alkohol flere år før de fyller 18, og når skaden først har skjedd er det bedre å fremme gode holdninger enn å fremstille ting så banalt som "å drikke eller å ikke drikke".

Til trådstarter: At fruen din drikker 6 ganger i året og "ikke mye" er et sunt forhold til alkohol i forhold til mye av det jeg så som 15 åring.
Jeg tror vi alle sier oss enig i at dette er et sunt forhold til alkohol i forhold til hva 15 åringer som drikker ellers gjør. Du er kanksje sjalu, eller at du ikke stoler på jenta di ?

Slik jeg ser det tror jeg det ble sagt som best når selve Snublebrus-en sa sitt.
i mine øyne kan ikke en femtenåring ha et "sunt forhold" til alkohol.
men 6 ganger i året er hvertfall bedre enn hver helg.
og så lenge hun ikke drikker seg helt ut av kontroll og du passer på burde det gå helt fint.
Jeg er 16, og jeg drikker cirka hver helg. Jeg holder på å "trappe" ned for tida da, fordi jeg føler at det er for mye og jeg kan få skadevirkninger senere.
Tror dere jeg drikker for mye? ;P
Freaker911: Jeg suns ikke du drikker unormalt mye. Men jeg har et annet syn på rusmidler spes alkohol en deg da tror jeg
Drekker så lenge jeg har noe å drekke på jeg uansett hvor det er.

zebber: Vil si du har et "sunt" forhold til alkohol (selv om det er gift)
SKÅL!
Synes mye her er overdrevet, at en 15åring driker lite 6ganger i året må være mer positivt en negativt. hun vet vell hva hun møter på når hun er 18 år da, og slipper og gå på en stor smell på 18års bursdagen
Som mange har sagt burde man ikke ha noe forhold til alkohol i det hele tatt i en alder av 15, altså ikke drikke i det hele tatt. Men det blir en for naiv tankegang, for det har seg sånn at debutalderen på alkohol stadig synker, for ikke å snakke om rusmidler generelt. Vi nordmenn er noen svin, og drikkekulturen vår blir bare mer patetisk som tida går. Det er ikke uvanlig å se pæredrita 14-åringer lenger, heller ikke høre om 9-10. klassinger som benytter seg flittig av helgefylla. Kanskje ikke så rart med tanke på resten av kulturen? Foreldre som ofte drikker, fulle folk i gatene, servering av alkohol under selskap, middager - alkohol til så og si alt. Det er ansett som noe veldig greit, og hverdagen blir stadig mer rusfylt. Det er bare å innse det, Norge er på vei ned i skåla.
Jeg er 16 og drikker omtrent hver helg.. Jeg mener jeg har ett sundt forhold til alkohol.
Jeg drikker ikke sprit, kun pils. Når jeg drikker, drikker jeg mye for rusen men også kosen. Prøver å ikke bli drita, og det klarer jeg som regel også. Det er nok heller cannabis forbruket mitt som må reduseres kraftig.
Damen din har et sunt forhold til alkohol. Alkohol er det mange som ser på i dag som middelet for å ha det gøy. Hvor mange ganger hører man ikke "jeg klarer ikke ha det gøy uten alkohol" og den teite setningen "skal du drikke?".

Alkohol kan nytes, man tar seg en utepils, drikker noen små når man er ute på byn for å sjekke damer etc. Men bare for å drikke seg full og at man ikke har det gøyt uten, da har man mistet poenget. Jeg for eksempel, er avholds. Det betyr ikke at jeg ikke drikker overhodet, smaker både det ene og det andre og har det kjekt med gode venner og nye kjente. Så spør hvordan man ser på det...
Du har så utrolig rett Krisku. Selv har jeg fått et noe annerledes syn på alkohol etter bruk av andre rusmidler og sikkert også på grunn av at jeg er blitt eldre. (22)

Har aldri vært den som drikker mest, første gang jeg var full var jeg 18år. Var rett og slett ikke nysjerrig på hvordan det å være full er. Dog, det ble jo noen fyllekuler en gang i blandt sammen med gode kamerater i tiden som fulgte...
Etter enda noen år ble det til at jeg fikk stor interesse for diverse ulovlige rusmidler. Har lest meg til god kunnskap om diverse dop, og jeg drikker mye mindre nå enn før. Og dette er ikke fordi jeg har byttet ut alkohol med dop, har bare mindre lyst til å drikke.
Har også sett at jeg egentlig ikke trenger å drikke lengre for å komme i feststemning.

-Og her kommer poenget; Kameratene mine som drikker stusser ofte over at jeg ikke er den som kjøper øl etter øl på byen. Liker godt å kjøpe en najs appelsinjuice i baren, men dette synes alle er rart og kjipt! Har jo gjerne drukket litt på vors, så som oftest synes jeg det holder. Ting blir ikke mer morsomt jo mer du drikker, bivirkningene til alkohol gjør seg bare mer fremtredende.
Jeg synes det er synd at det er et slikt drikkepress blandt folk. Det er klart jeg ikke tar dette veldig tungt, men skjønner ikke hvorfor venner eller andre bekjente (folk en fester med) skal bry seg med om jeg drikker eller ikke. Å ruse seg er et personlig valg, og om jeg er like glad/feststemt uten å være totalt kanakkas så er vel det greit?
Denne problematikken gjelder forøvrig streite venner/miljøer, i andre miljøer fungerer det på en litt annen måte;

Jeg har lagt merke til at i miljøer hvor det brukes ulovlige substanser så er det ingen som legger seg opp i om hva jeg ruser meg på. Om jeg drikker, snorter, eller knipser,- spiller ingen rolle! Ingen kommenterer at jeg må drikke mer osv. Man er ute etter å feste og musikk er ofte et tema som knytter disse menneskene sammen.

Til forskjell hvor vanlige folk går ut på byen en hvilken som helst dag på et random sted. De drar ut for å drikke og bli fulle og oppleve ting som skjer i fylla. Musikken som spilles på utestedene er ofte kommersiell og går inn gjenom det ene øret og ut gjennom det andre. Jeg opplever at det i grunn er drikkingen som er i fokus.

Tilbake til dopmiljøene og da særlig miljøer hvor elektronisk musikk er i fokus.
Her er ofte folk genuint interessert i musikken, og de kveldene man drar ut er det til bestemte steder for fks. å oppleve en bestemt dj. Noen tar sikkert stoffer som mdma ol. for å forbedre opplevelsen og gjøre kvelden magisk, men musikken står fortsatt sterkt i kurs.
Hvem av miljøene som er mest konstruktive lar jeg dere få fundere på.
Er det konstruktivt å ruse seg i det hele tatt, det være alkohol eller dop? Ganske sikkert ikke...
Men til dere streitinger som sitter å leser denne lange posten min: Dere er i grunn ikke noe mer skinnhellige enn folk som bruker diverse dop. Ikke døm mennesker på forhånd (dette er såkalte ikke-streitinger flinke på) og respekter det enkelte individs valg. Mange har en viss terskel for å starte med dop, og det er klart at man tenker nøye igjenomm hva en begir seg ut på.

Beklager at posten ble såpass lang, og også relativt off-topic,- men følte bare behovet for å utbrodere litt ang. drikkepress utøvd av streitinger
Du har ingenting å bekymre deg for.

Til dere som sier at man ikke burde ha noe med alkohol å gjøre som 15åring, greit nok. Men ærlig talt, dere har vært 15 engang selv, husker ikke dere hvordan det var? Alt må prøves, men med måte.

I forhold til aldreren så kan man 'aldri si aldri', da dette kommer helt an på modenhet.
Alt må prøves, men med måte
Vis hele sitatet...
Vil nå ikke si at 15'åringer drikker med måte.

Uansett, så til trådstarter, tror du kan ta det helt med ro ang. forholdet til alkohol dama di har.
Skal ikke si no jeg ikke er sikker på, men for meg virker det som at det er noen andre faktorer som spiller inn på hvorfor du ikke liker at hun drikker.
Jeg mener personlig at når jeg begynte å drikke i 15-årsalderen var en positiv ting.
Jeg , som ellers var en ganske sjenert person, turte da å snakke med folk.
Og jeg vil påstå at det var med på å utvide min vennekrets, noe jeg idag er glad for.
Sitat av zebbern
Hei!

Jeg lurer litt på hva som er et "sunt" forhold til akohol når man ikke er eldre en 15 år...
Av en eller annen grund så liker jeg ikke at kjæresten (som også er 15) drikker men jeg drikker en gang i blant selv.
Hun drikker bare når hun er på fest som hun kanskje er 6 ganger på i året, og hun drikker aldri mye.....
Blir dette sett på som et "sunt" forhold til alkohol når man er 15 eller hva synes dere?


Moderatorene kan bare flytte tråden hvis den står feil....
Vis hele sitatet...
6 ganger i året?! Når i helvete begynte hun å drikke siden du teller antall ganger i året? Du burde telle hvor mange ganger hun i det hele tatt har rørt alkohol...........

Alkohol er usunt for tenåringer i puperteten, det er fakta. Derimot er det et valg som mange velger å ta, selv om oddsen er stor for å drite seg ut i en slik alder. Jeg har selv tatt feil av hvor mye jeg tåler som 15-åring og var et "fuck" unna å havne på glattcella. Men så kom mamma og bilen lukta spy dagen etterpå(vi kjenner vel alle historien).

Et sunt forhold til alkohol som femtenåring er at man har venner sammen med seg som ikke er dritings, slik at man blir tatt vare på. Ellers kan du leve livet. Skål!
Gah, damen din har det fint.
6 ganger i året er ingenting, bare å slappe av.
Kom tilbake dersom hun har begynt med fylla annenhver dag, hasj hver dag, amfetamin, kokain, bensinsniffing eller noe annet rart man kan skrive "rusrapport" om.

For meg ser det ut som damen din er en fornuftig jente, hun er en typisk "festdrikker".
La henne slå seg løs på fest, så lenge hun ikke trapper opp til hverdagsfyll med lommelerka med på skolen (noe jeg selv hadde i en periode på ungdomsskolen) burde du være nervøs.

Forsovet, bra at du bryr deg om dama di såpass, stå på.

Mitt tips: hold dere til øl og vin på fest.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg hiver meg på den gruppen som mener det er usunt for 15åringer til å drikke.
Saken er at hun er 15 år og er kjent med alkohol og hva alkohol kan frembringe ved for mye inntak. Viss det er et eller annet som skjer i livet hennes, som for eksempel noen dør i hennes nærmeste omgangskrets, typen slår opp eller hun stryker på en prøve hun har jobbet drithardt med. Slike ting kan gjøre at hun går til alkohol for trøst og bli kvitt plagene. En 15åring som ikke er kjent med alkohol kommer mest sannsynlig til å finne andre og bedre metoder for å komme seg igjennom slikt.
15åringer er rett og slett ikke godt nok utviklet i hodet til å skjønne skikkelig konsekvensene av hva alkohol og andre russtoffer kan gjøre. Det kan gå bra, så klart, men sjansen for at det skal skjære seg for en 15åring er mye større enn med en 18åring som begynner å drikke.

Når hun først begynner på den veien med å drikke for å "slukke sorgene" så er det egentlig gjort. Da begynner uhemmet fyll flere ganger i uken og kanskje til hardere stoffer. Er det da dere vil at typen skal komme til nFF og spør om råd?
En ting jeg må spørre meg om tho, du sier hun drikker '6 ganger i året'.
Hva bedømmer du det etter? Erfaringer fra det...siste året? Eller har hun drukket 6 ganger i året siden hun var 12?

Uansett; Du har ingenting å bekymmre deg for, sålenge du er kjeresten hennes ser du jo utviklingen.
Sist endret av Volch0k; 25. juni 2008 kl. 10:25.