Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3267
partoftheproblem
mongoloid's Avatar
42 7
Har nå gått Helse og- sosial vg1, å ser egentlig ikke en framtid i de helseyrkene vi har å velge mellom. Har i det siste begynt å tenke meg en framtid innen rørleggeryrket. Hadde vært flott om jeg kunne fått svar på det under

1. Er veldig skolelei, å vil helst ta det på en annen måte, helst med lønn under utdanning. Hvilken er å anbefale? Er det kanskje vg1 og vg2 som anbefales?
2. Lønn etter endt læretid?
3. Hvordan er en vanlig arbeidsdag?
4. Noe spesielt jeg burde vite om yrket?

Gode, informative svar belønnes med kp

//mongoloid
Er selv utdannet rørlegger.

1: Jeg vil anbefale og gå skole først så ut i lære.
De vi får som utplassering enten fra skole eller NAV. Så er det klart de fra skole som er mest interessert.

2: lønn varierer fra firma til firma. Selv tjener jeg 234,- timen.
Noe jeg tror er rett i overkant av snittet.

3: det varierer veldig. Du har 2 hovedgrupper rørleggere, anlegg og service.
Service er igjen delt i 2 grupper, de som er hjemme hos fru Hansen og bytter batterier, beredere etc og de som er på større bedrifter og vedlikeholder pumper, fancoiler etc.
Anlegg er også delt i 2 grupper, små anlegg som eneboliger. Og store som f.eks operaen.
På de små innebærer det kun enkel jobb med små enkle rør og simple varmeanlegg.
Store anlegg er gjerne større dimensjoner, sprinkelanlegg, varme/kjøleanlegg med gjenvinning. Noe jeg personlig syns er mye mer interresant.

4: det er et fysisk yrke som sliter en god del på skuldre og armer.
Noe som er verdt og vite hvis du sliter med dette fra før av.

Er det noe mer du lurer på er det bare og spørre mer spesifikt. Sitter på tlf nå, derfor blir det litt korte svar.
partoftheproblem
mongoloid's Avatar
Trådstarter
42 7
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Er selv utdannet rørlegger.

1: Jeg vil anbefale og gå skole først så ut i lære.
De vi får som utplassering enten fra skole eller NAV. Så er det klart de fra skole som er mest interessert.

2: lønn varierer fra firma til firma. Selv tjener jeg 234,- timen.
Noe jeg tror er rett i overkant av snittet.

3: det varierer veldig. Du har 2 hovedgrupper rørleggere, anlegg og service.
Service er igjen delt i 2 grupper, de som er hjemme hos fru Hansen og bytter batterier, beredere etc og de som er på større bedrifter og vedlikeholder pumper, fancoiler etc.
Anlegg er også delt i 2 grupper, små anlegg som eneboliger. Og store som f.eks operaen.
På de små innebærer det kun enkel jobb med små enkle rør og simple varmeanlegg.
Store anlegg er gjerne større dimensjoner, sprinkelanlegg, varme/kjøleanlegg med gjenvinning. Noe jeg personlig syns er mye mer interresant.

4: det er et fysisk yrke som sliter en god del på skuldre og armer.
Noe som er verdt og vite hvis du sliter med dette fra før av.

Er det noe mer du lurer på er det bare og spørre mer spesifikt. Sitter på tlf nå, derfor blir det litt korte svar.
Vis hele sitatet...
Veldig utfyllende svar
Ja, er vel noe mer jeg ønsker svar på.

Hvordan er utdanningen på videregående? (mye matte osv.?)

Er det stor lønnsforskjell mellom "Anlegg" og "Service".

Virker servicegruppa er mer aktuell for meg. Er det sånn at noen dager er man i butikken å selger dass ol. og noen dager kjører man rundt å reparerer/monterer?

Med en del overtid, er det mulig å tjene rundt 500k?

De bryr seg vel lite om tatoveringer og rulleblad?
Sist endret av mongoloid; 5. august 2013 kl. 00:27.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av mongoloid Vis innlegg
Virker servicegruppa er mer aktuell for meg. Er det sånn at noen dager er man i butikken å selger dass ol. og noen dager kjører man rundt å reparerer/monterer?
Vis hele sitatet...
Uten å ha noen som helst relevant erfaring vil min logiske sans si at du ikke kommer til å stå i en butikk og selge toaletter og badekar da dette er salgs yrket og ikke rørlegger yrket. Blir nok heller å dra rundt og fikse dassen til gamle folk og tenåringer som har kasta kondomet i dass.
Er ikke mye matte, og den matten er forholdsvis simpel.
Service er vanligvis 10kr mer av den enkle grunn at anlegg har akkordlønn og muligheter til og tjene greie penger der.

Det kommer litt Ann på, men er man utdannet er man sjelden i butikk, det er få rørleggere forretninger som har utsalg uansett.

Som service rørlegger blir det ikke mye overtid da det stortsett er flere små jobbe i løpet av en dag. Men på anlegg er det ikke noe problem og bikke 500 hvis du jobber overtid.

På service er de litt mer skeptisk til synlige tatoveringer da Olga på 88 ikke alltid syns det er like stas og få besøk av en med tatoveringer overalt. På anlegg er det null problem. Angående rulleblad er det ikke noe stort problem heller. Men det er noen jobber man ikke kan være med på da de trenger sikkerhetsklarering.
Kan gi deg et annet tips. Jeg er ikke mora di, men for guds skyld, ikke gjør samme feil som meg og drit i skolen når du blir lei. Har vært i samme posisjon selv, og svaret mitt var et friår med en jobb jeg hatet, hvor jeg hele tiden tenkte at utdanning var veien ut.

Ikke slutt skole, bare fordi du ikke vil mer. Ta en pause, finn ut hva du vil, og kjør på! ikke bli rørlegger fordi du får lønn tidligere enn andre studier.
partoftheproblem
mongoloid's Avatar
Trådstarter
42 7
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Kan gi deg et annet tips. Jeg er ikke mora di, men for guds skyld, ikke gjør samme feil som meg og drit i skolen når du blir lei. Har vært i samme posisjon selv, og svaret mitt var et friår med en jobb jeg hatet, hvor jeg hele tiden tenkte at utdanning var veien ut.

Ikke slutt skole, bare fordi du ikke vil mer. Ta en pause, finn ut hva du vil, og kjør på! ikke bli rørlegger fordi du får lønn tidligere enn andre studier.
Vis hele sitatet...
Neida, vil fortsatt ha meg en utdanning Henger dog et par år etter. Skal på folkehøgskole til høsten.

Takk for svar igjen Nemoas, tror jeg har fått svar på det jeg lurer på. Om det er mer kan jeg sende deg en PM om det går greit
Det gjelder forsåvidt all utdanning. Ikke velg utdanning kun basert på lønn!!

Edit: Bare og sende en PM hvis det er mere du lurer på
Sist endret av Nemoas; 5. august 2013 kl. 00:51.
Man kan også gå 1 år på byggfag, istedenfor 2. Da går man 4 år i læra(betalt) istedenfor 2,5 år.

Jeg er utdannet rørlegger men jeg har nå valgt og gå en annen vei. Det som også er positivt med yrket er at man kan lett bygge på utdannelsen slik at man kan utvide både type jobb og lønn. Feks KEM teknikker som jeg skal starte med nå.

Lykke til.