Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 5095
For det første, jeg ser ikke på meg selv som religiøs. Jeg har heller ikke studert bibelen eller ei andre "hellige" skrifter\bøker. Så jeg vil ikke gå dypt inn i noe, og viss jeg tar feil så ikke kast meg på bålet.
Men tilbake til topicen.

Jeg har inntrykk av at det mannlige skjønn alltid står sterkest i religioner som kristendom og i den muslimske tro, sikkert flere og men jeg vet for lite om de. Hvorfor det er slik lurer jeg og egentlig på, da jeg såvidt har forstått at i noen gamle religioner så ble kvinnen sett på som "helligst", ofte i forbindelse med fruktbarhet osv.
På ett tidspunkt så har det mannlige skjønn overtatt plassen til å være det viktigste skjønn, på en måte som kan tyde på at guder folk tror på mener det mannlige skjønn har mer verdi.
Selv synes jeg dette er typisk, og i seg selv ett bevis på at mange religioner er menneskelig skapt eller har tatt ideer fra eldre religioner og modifisert de slik det passet på det tidspunktet. Eller noe i den duren.

I det nye testamentet så er jesus en viktig person, guds sønn og han utførte mirakler. Han fremstod som en grei kar på mange måter, men handlingene hans i seg selv ble sett på som mirakler.
La oss si at en kvinne hadde oppført seg på lignende måte som jesus, gikk på vannet, kurerte syke og delte ett brød slik at det kunne gjøre utallige mennesker mette..
Ville folk sett på henne som guds dotter, en hellig person. Eller forholdt seg til henne på samme måte? For å si det enkelt.
Eller ville man henrettet henne, og hun ville blitt omtalt som heks eller noe andre overtroiske\religiøse negativiteter?
Ville man funnet skrifter om denne kvinnelige personen , eller hadde noen gjort alt for å slette hennes historie eller svartmale henne etc?
Eller kanskje hun bare ville blitt spikret på korset fordi hun hevder hun er guds datter?
sneipen's Avatar
Trådstarter
Kanskje det, så du mener at det ikke ville utgjort noe forskjell? At folk ville godtatt det og sett på henne på samme måte som jesus?
Sist endret av sneipen; 27. mai 2009 kl. 15:45.
Haha, det var jo ment som en spøk. Du spør om det ville blitt heksejakt eller ei. Mener det var akkurat det som skjedde med Jesus. Er forresten IKKE religiøs. For å være helt ærlig, tror jeg ikke det er vits å diskutere engang. Når dette ble skrevet var sikkert mannsrollen såpass dominerende at det ble naturlig gjøre frelseren til en mann.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Jomfru Maria er jo en veldig hellig person i katolikkenes øyne, grunnen til at Jesus er en gutt vet jeg dog ikke.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jesus var en mann fordi om han var en kvinne hadde han vel ikke vært Guds sønn!

Dessuten heter det "det mannlige kjønn", ikke "det mannlige skjønn".
Selv om de fokuserte på mannsrollen og derfor bestemte seg for at det skulle være guds SØNN, måtte de ha en kvinne som kunne føde ham ved en jomfrufødsel, for å skape et lite mysterium rundt det. Alt annet ville jo vært helt absurd, som f.eks. det å oppholde seg inni en fisk? Hvor absurd ville ikke DET vært?
Sist endret av KeithFlint; 27. mai 2009 kl. 16:00.
Hvis Jesus var en kvinne, hadde de brent henne for å være en heks.
hvis jesus var en kvinne ville det da vert menn som ble gravide?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av skepsis Vis innlegg
hvis jesus var en kvinne ville det da vert menn som ble gravide?
Vis hele sitatet...
Skal du nå begynne å blande evolusjon og kreasjonisme ?
Sitat av skepsis Vis innlegg
hvis jesus var en kvinne ville det da vert menn som ble gravide?
Vis hele sitatet...
Gikk adam under dekknavnet jesus? :P
Skulle ønske Jesus var en kvinne.
Kanskje de kristne da endelig kunne fått opp øynene å se at det er faktisk bare eventyr som står i bibelen.

*tenke seg til en verden uten religion... hmm*
hvem sier at jesus ikke var en kvinne?

kansje det var en hel hau av menn som synes det var weak at det var en kvinne som var gud's kid... så de bestemte seg for å skrive at det var en mann. for å føle seg bedre
Det at Jesus er mann har vel noe med at menn ville gjøre det enda klarere at det var de som hadde kontrollen.
altså, hvis jesus var en dame hadde hun kledd seg bedre

/thread
Kansje det hadde vert kvinnen som hadde blitt sett på som den "sterkere" kjønn?
Dum problemstilling. Ingen kvinner som heter Jesus..
Sist endret av Gamgee; 27. mai 2009 kl. 16:55.
Sitat av Egobanken Vis innlegg
Kansje det hadde vert kvinnen som hadde blitt sett på som den "sterkere" kjønn?
Vis hele sitatet...
tviler. sto nok dårligere til med likestillingen rundt år 0 er jeg redd, så den utviklinga var allerede i gang

EDIT: the "good" book har vel evt. endra på kjønnet da, dermed fucka med fremtidige navn?
Sist endret av random42099; 27. mai 2009 kl. 16:57.
kvinner vil nok ikke bli sett på som sterkere, iogmed at menn faktisk er sterkere skulle likt å se verdens fremste kvinnelige bokser mot verdens beste mannelige ;D eller nesten hvemsomhelst sport :P sorry ladies ^^
Var bare en tanke:P er nok enig med Skepsis
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Det var jo flere kvinner og menn med legende evner på den tiden, så den delen utelukker en kvinnelig jesus, men den politiske aktivismen tror jeg ikke hadde blitt tolerert like lenge om det var en kvinne som gjorde det, hverken av romerene eller lokalbefolkningen.
Sist endret av CaptainP; 27. mai 2009 kl. 17:23.
Jeg tror det mannlige kjønn hadde vist nok skjønn til at dette hadde gått helt fint. Om det kvinnelige kjønn viser like godt skjønn den dag i dag, vet jeg ikke...

Man kan jo ikke spikre en dame til et kors. Enkel forklaring!
Hva er forskjellen på forfølgelsen av Jesus Kristus og hekseprosessene egentlig?

Begge drev med samtidens oppfatning av gudsbespottelse og begge blir straffet etter rettslig dom. Det er i grunn ikke andre forskjeller mellom forfølgelsen av Jesus Kristus og hekseprosessene enn i henrettelsesmetode. Det er et fett om du blir korsfestet eller brent på bålet, dommen var for forbrytelse og gudsbespottelse. Mann eller kvinne ville ikke betydd noe fra eller til hvis gjerningene var de samme. Tilhengerskaren ville slått følge med en kvinne like mye som en mann. Et eksempel på det er Jeanne d'Arc, som levde fra 1412-1431. Hun ledet Frankrike i kamp mot England i 100-års krigen, før hun senere ble tatt til fange av engelskmennene og dømt for gudsbespottelse, det vil si hekseri, og brent på bålet.

Dommen ble senere opphevet av pave Callixtus III, og Jeanne d'Arc ble kanonisert, det vil si helliggjort, og siden da er hun regnet av katolikkene som en helgen. Det ironiske vel og bemerke, når vi snakker om heksejakt, så ville du som anklaget eller tiltalt for hekseri hatt større sjanse til å bli frifunnet av en kirkelig domstol på den tiden, enn av en rettslig domstol. Kirken stilte seg nemlig skeptisk til hekseri, og ville mest sannsynligvis gjort deg uskyldig overfor anklagene. Men kirken har sine svin på skogen de også, som var under høymiddelalderen, da kjetteri ble straffeforfulgt som ledd i inkvisisjonen - korstogene som skulle kristne verden.

Forskjellen på kjetteri og hekseri ligger i ordet - hekseri gjelder trolldom som mange ville ansett miraklene til Jesus Kristus for å være. Forresten ble kristendommen i sin tidlige alder forfulgt først av jødene og deretter romerne, før den endelig ble akseptert takket være Keiser Konstantin i år 300-350 e.Kr, som igjen ble skyld i at romerne startet forfølgelse av de som ikke var kristne i Romerriket, og tvang de til å bli kristne. Den eneste aksepterte religionen skulle være kristendommen fra den dag Konstantin konverterte til kristendommen, selvom det tok litt tid før bestemmelsen ble endelig fastslått av keiseren.

Forfølgelse var en hype på den tiden og ikke som enkelte ser ut til å tro forbeholdt kvinnene. Dette var det samme om du var mann eller kvinne, det har hele kristendommens start bevist, der nesten samtlige av alle de som var med å grunnla kristendommen ble forfulgt og beskyldt for gudsbespottelse. Og samtlige var menn, kanskje med unntak av Jomfru Maria, som må sies å være hovedgrunnen til at kristendommen ble til - eller hva?
Sitat av Egobanken Vis innlegg
Kansje det hadde vert kvinnen som hadde blitt sett på som den "sterkere" kjønn?
Vis hele sitatet...
Nei for vi eier jo kvinner i alt uansett religion.
kanskje de slår oss på matlaging og vasking elns.
Neida bare tuller rofl.

men Hva så om jesus hadde vært en kvinne? Har da vært eldre religioner enn kristendommen hvor kvinnelige gudinner har blitt forgudet.

Grunnen til at Jesus er en mann er fordi "GUD" er den hellige trenighet.
DVS, faderen sønnen og den hellige ånd.

OG siden gud er mann så blir han da automatisk en sønn.

Faderen = Gud
Sønnen/kristus(jesus ifølge kristendommen) = gud i menneske form.
hellige ånd = gud i "ånde" form.

Og som noen andre nevnte, i katolisismen så er jomfru maria nesten viktigere enn selve jesus.
\|/ .
Sist endret av Geiten; 27. mai 2009 kl. 19:51.
Det kan jo tenkes at Jesus var mann også. Det er vel stor enighet om at han har levd. Det er miraklene han utførte det er bred uenighet i. En annen uenighet er om han var Guds sønn eller "bare" en profet.
altså, mann eller kvinne..

tenk over det: om Gud skapte Jesus som en kvinne, og i og med at bibelen fremmer et poeng/en moral,
så er det ikke verre enn at Gud ville lagt om perspektivet litt.
----
Jeg mener, hvis Jesus var en kvinne, og ble drept med en gang for eksempel:
hva da?
Gud hadde jo selfølgelig latt historien komme til sin slutt, om Gud er allmektig
Det ville ikke fullkommet historien, om Jesus,Kvinnen, ble drept i tidlig alder grunnet kjønn?

min oppfatning er at Gud gjør hva Gud vil.

---------------
Unskyld om dette ble rotete =P
Altså, hva for en type unyttig diskusjon er det du prøver å mane fram til? Alle svarene du får er enten halvseriøse antakelser eller teorier preget av egen tro og fatteevne.
Kort og greit: vi vet ikke, vi kommer mest sannsynlig aldri til å vite. Ikke bare er det vanskelig å spå hva som skjer i framtiden, men det er også uhyre vanskelig å tenke seg til hva som kunne ha skjedd "hvis...". Årsakssammenhenger og historie er vanskelige nok å forholde seg til over en dag, om ikke rundt to tusen år.
Hvis du virkelig vil finne ut hva som kunne ha skjedd om figuren Jesus hadde vært en kvinne og ikke en mann, vil du kanskje snakke med en historiker / religionsforsker, og ikke spørre etter tilfeldige meninger på et diskusjonsforum.
Hadde Jesus vært en kvinne hadde hun rett og slett ikke blitt skrevet noe særlig om! Med mindre hun klarte å starte en revolusjon på kvinnesynet på den tiden.
I skriftene fra den tiden skrev man hvor mange sønner man hadde, døtrene ble ikke nevnt, derfor ville det mest sannsynlig ikke blitt skrevet om en kvinnelig Jesus. Dessuten hadde ikke kvinner stort med fritid på den tiden, og hvertfall ikke tid til å henge med middelaldrene mennesker og preke om den sanne tro. Også hadde hun blitt giftet bort når hun var 13 - 16år.
Men for alt vi vet var kanskje Jesus en kvinne! Langt hår, slank kropp og kjole! Jødiske menn på den tiden hadde kort krøllete hår og liten kompakt kropp, som en lettere utviklet neandertaler. Dessuten gikk mange menn i minikjole, og ikke lang kjortel. Kanskje det var en transvestitt...
Sist endret av GothQueen; 28. mai 2009 kl. 02:17.
Hadde jesus vert en kvinne , ville jomfru maria vert en mann og født nye jesus som ville vert en gutt.
"A new jesus appears" .
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Hadde Jesus vært en kvinne hadde hun rett og slett ikke blitt skrevet noe særlig om! Med mindre hun klarte å starte en revolusjon på kvinnesynet på den tiden.
I skriftene fra den tiden skrev man hvor mange sønner man hadde, døtrene ble ikke nevnt, derfor ville det mest sannsynlig ikke blitt skrevet om en kvinnelig Jesus. Dessuten hadde ikke kvinner stort med fritid på den tiden, og hvertfall ikke tid til å henge med middelaldrene mennesker og preke om den sanne tro. Også hadde hun blitt giftet bort når hun var 13 - 16år.
Men for alt vi vet var kanskje Jesus en kvinne! Langt hår, slank kropp og kjole! Jødiske menn på den tiden hadde kort krøllete hår og liten kompakt kropp, som en lettere utviklet neandertaler. Dessuten gikk mange menn i minikjole, og ikke lang kjortel. Kanskje det var en transvestitt...
Vis hele sitatet...
Jeg repitererer meg selv, vi har hatt gudinner før i tiden og i katolisisme så har jomfru maria en viktigere rolle enn jesus.

Jesus fikk heller ikke så mye oppmerksomhet som han skulle ha ønsket, rett og slett fordi han ikke fullførte profesiene som stod i det gamle testamentet.
Jesus ble jo bare 33 år gammel.
Andre kjente folk i bibelen ble jo alt fra 100 til 900 år gamle:P

Vi kan starte med det åpenbare:

In Isaiah 7:14, the prophet says, "Therefore, the Lord himself will give you a sign. Behold, a virgin shall conceive and bear a son, and shall call his name Emmanuel.

Ingen Emmanuel = ingen mesias/kristus. = rett på korset!
Sitat av Geiten Vis innlegg
Jeg repitererer meg selv, vi har hatt gudinner før i tiden og i katolisisme så har jomfru maria en viktigere rolle enn jesus.

Jesus fikk heller ikke så mye oppmerksomhet som han skulle ha ønsket, rett og slett fordi han ikke fullførte profesiene som stod i det gamle testamentet.
Jesus ble jo bare 33 år gammel.
Andre kjente folk i bibelen ble jo alt fra 100 til 900 år gamle:P

Vi kan starte med det åpenbare:

In Isaiah 7:14, the prophet says, "Therefore, the Lord himself will give you a sign. Behold, a virgin shall conceive and bear a son, and shall call his name Emmanuel.

Ingen Emmanuel = ingen mesias/kristus. = rett på korset!
Vis hele sitatet...
Gudinner er ikke kvinner! Så vidt jeg vet har ingen av gudinnene oppstått ved at en kvinnelig person har gått på jorden og påstått at hun er en av disse gudinnene. Men det kan jo være så mangt jeg ikke har fått med meg.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Dessuten heter det "det mannlige kjønn", ikke "det mannlige skjønn".
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvor du vil hen..
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Gudinner er ikke kvinner! Så vidt jeg vet har ingen av gudinnene oppstått ved at en kvinnelig person har gått på jorden og påstått at hun er en av disse gudinnene. Men det kan jo være så mangt jeg ikke har fått med meg.
Vis hele sitatet...
Ei gudinne er en kvinnelig guddom. Gudinner forekommer på lik linje med mannlige gudevesener i de fleste mytologiske og religiøse tradisjonene, særlig polyteistiske religioner.

Hva så om en kvinne aldri har påstått at hu er en gudinne?
Hu hjalp Osiris med å sivilisere folket og lærte kvinnene blant annet å male korn og lage klær.

Isis var en av de mest top respekterte figurene i egyptisk mytologi.
Du kødda ikke med isis rett og slett.

Og btw,ingen mannlige guder har heller ikke oppstått ved at en mann kalte seg for gud her på jorda først.
Sist endret av Geiten; 28. mai 2009 kl. 13:01.
Er jo nettopp det vi krangler om idag.

De kristne mener at Jesus vil komme tilbake og fullføre profesiene fra det gamle testamentet som bevis på at han er kristus.

Jødene venter forsatt på kristus/mesias.

og muslimene venter på den 12 imamen for 12 imamen vil komme med kristus.
Kan du forklare meg åssen Maria Magdalena kan ha en viktigere rolle i katolismen? Det er jo kristendom selvom det er katolsk da..
Sitat av GothQueen Vis innlegg
...I skriftene fra den tiden skrev man hvor mange sønner man hadde, døtrene ble ikke nevnt, derfor ville det mest sannsynlig ikke blitt skrevet om en kvinnelig Jesus.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Så det er mulig å spore Jesu komplette slektstre ved hjelp av disse skriftene? Kewlt.
hadde vel blitt tatt til fange av Cæsar, voldtatt til eit born blei født. som var keisers og guds arving. Så hadde jo den kristendomsmyta forsvunne samstundes
Min hypotese:

Dersom Jesus-skikkelsen hadde vært en kvinne og fortsatt hadde klart å få så mange troende som det Jesus fikk, så hadde ikke Jesu kjønn blitt lagt noe vekt på. Dette fordi menn på den tiden var den styrende folkegruppen, og de som styrer vil sjeldent gi fra seg makten.

Etter, og før, Jesu død har menn (generelt) hatt en vesentlig høyere stilling i samfunnet. Dette er ikke et særegent religiøst fenomen, men et samfunnstrekk som kommer av mannens overlegne fysikk. Jesus kan heller ikke klandres for opphøyelsen av menn, da han, slik han framstår i bibelske tekster, er en rettferdig mann som ikke skiller mellom folk, uansett samfunnsklasse eller kjønn. De som kan klandres derimot, er de religiøse lederne opp gjennom tidene. Religiøse tekster blir tolket slik religiøse ledere vil de skal bli tolket. Det passet selvfølgelig fint at Jesus var mann, og at dette da kunne brukes som et påskudd til å sette mannen over kvinnen, for dermed og styrke si egen maktposisjon. Kvinnen har vel også få sanksjonsmidler mot denne tolkningen, da lovnad om helvete og det som verre sikkert ble det som ventet dem.
Sist endret av Berkowitz; 28. mai 2009 kl. 23:34.
Sitat av Geiten Vis innlegg
In Isaiah 7:14, the prophet says, "Therefore, the Lord himself will give you a sign. Behold, a virgin shall conceive and bear a son, and shall call his name Emmanuel.

Ingen Emmanuel = ingen mesias/kristus. = rett på korset!
Vis hele sitatet...
Godt poeng der, for han het jo Jesus, og ikke Emmanuel som profetien sier. Men det kan forklares med at Jesus gikk under mange navn. Bl.a. Messias, Abba, Kristus, Guds Lam, osv. Emmanuel var et av disse, og betyr "God is with us", altså at da Jesus vandret rundt var han Gud sammen med menneskene.
Esaias profeti om Messias, Esaias
Derfor skal Herren selv gi eder et tegn: Se, en jomfru blir fruktsommelig og føder en sønn, og hun gir ham navnet Immanuel.
Vis hele sitatet...
Immanuel betyr Gud med oss

Matteus profeti om Jomfrufødsel, Matteus Evangelium
Men alt dette skjedde for at det skulle oppfylles som er talt av Herren ved profeten, som sier: Se, en jomfru skal bli fruktsommelig og føde en sønn, og han skal kalles Immanuel, det er utlagt: Gud med oss.
Vis hele sitatet...
Talmud nevner 7 kvinnelige profeter:

  1. Sara (Gen 11:29-23:20). Hennes profetiske evner ble sett på som større enn profeten Abrahams. Hun var også kjent for sin skjønnhet.
  2. Miriam (Exod 15:20). Søster av profeten Aaron og Moses og en av triadelederne til Egypt under Exodus fra Egypt. Hun var også poet. Miriam betyr bitterhet, ønske om unge, rebelsk og oppløftet. Miriam var søsteren som gjemte Moses da Farao beordret alle nyfødte barn drept. Miriams døtre ble også profeter.
  3. Deborah (Dom 4 & 5). Profet og dommer, ledet det gamle Israels hær i krigen mot Kanaaniterne. Kona til Lapidoth. I dag er det noen som refererer henne som Israels mor. Deborah betyr vesp.
  4. Hanna (I Sam 1:1-2:21). Kona til Elkanah og moren til Samuel. Hanna betyr skjønnhet, lidenskap.
  5. Abigail (I Sam 25:1 - 25:42). Kona til David Hamelech (Kong David). Ble moren til en av Davids sønner, Daniel. Hun var også kjent for sin skjønnhet. Abigail betyr gledesfontene.
  6. Hulda (II Kong, II Kron 22:14-20). Verifiserte at Mosebøkene var autentiske. Hun trigget en fornyelse av religionen. I Talmud ikke profet ved hennes rett, men profeten Jeremiahs stedfortreder da han ble syk. Hun var en slektning av Jeremiah. Hun var kona til Shallum, sønnen til Tikvah. Hulda virket i tiden fra Yirmiyahu. Hulda betyr røyskatt.
  7. Ester (Est). Hun var en jødisk dronningen til Ahasuerus (også identifisert som Xerxes I). Esther betyr stjerne. Hun er heltinne i den det bibelske Esther bøkene. Hun var kjent for sin skjønnhet.
Vis hele sitatet...
GT hadde 5 kvinnelige profeter:
  1. Miriam
  2. Deborah
  3. Hulda
  4. Noadja
  5. Tabitha
Vis hele sitatet...
Noadja (Neh 6:14) forkynte profetien om tilbakesendelsen til Zion sammen med andre profeter. Hun drev psykologisk krigføring mot profeten Nehemia og var hans motstykke. Andre kvinnelige profeter som bibelen benevner er Anna (Luk 2:36). Så har vi tilfellet Jezebel, som kalte seg selv for profetinne. Hun ble anklaget for å være en falsk profet. Den psykologiske krigføringen mellom Nehemia og Noadja, anklaget Nehemia henne for å være en falsk profet. Dessuten var Miriams døtre også profeter i bibelsk tro. Det samme gjaldt Philips døtre, tror jeg det var. I tillegg har du Priscilla, læreren.

Bibelen er med andre ord full av kvinnelige forkynnere som var med på å forme det gamle testamente og kanskje det nye. Apostelen og diakonet Chloe er et eksempel. For ikke å snakke om apostelen Junia, som apostelen Paul benevner som av de best kvalifiserte apostler sammen med en mannlig apostel jeg ikke husker navnet på. Det er sant at kvinner den gang hadde lav status, var verdsatt som hustruer og mødre og fikk status i fra dette. Men hadde de spesielle evner ble de fort hyllet som profeter eller fikk andre viktige titler som kirkehusets ledere, diakon, lærere osv. Men et unntak fins i bibelen, og det er under et av apostelens Paul misjoner:

Paul prekte for en gruppe i Efeus som hadde blitt lært at den virkelige Gud var en kvinne. Faktisk var det deres gudinne Diana av efeserne. Det kom direkte av læren om at Eva var før Adam og at hun faktisk skapte Adam og disse kvinnene skulle lære andre denne falske læren i Dianas templer, hvor mannlige deltagere måtte kastreres før han kunne tjene! Dessuten hadde Jesus også sine kvinnelige etterfølgere. Søstrene Marta og Maria var Jesus nære venninner, og Maria ble brukt som forbilde når det gjaldt å prioritere rett.

Det måtte vært sårt å delta i gudstjenester i gudinnen Dianas templer (den kvinnelige utgaven av Gud). Det sier seg selv hvorfor Gud er en mann. Tror du kristendommen hadde hatt mange tilhengere hvis alle menn måtte kastreres før de kunne delta i gudstjeneste? Glad jeg ikke var konfirmant i Efeus på den tida..
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Dum problemstilling. Ingen kvinner som heter Jesus..
Vis hele sitatet...
Øhh... Om han var en kvinne, hadde kanskje Jesus ha hatt et annet navn? ....
Sitat av paranoy Vis innlegg
Kan du forklare meg åssen Maria Magdalena kan ha en viktigere rolle i katolismen? Det er jo kristendom selvom det er katolsk da..
Vis hele sitatet...
Har jeg eller du sovet i kristendomstimene nå? Maria Magdalena og Jomfru Maria er da virkelig to forskjellige personer?!?
Jomfru Maria er Jesu mor, mens Maria Magdalena var en kvinne som ble Jesus følgesvenn etter at han drev demoner ut av henne. Noen antar også at Maria Magdalena og Jesus var gift og hadde barn sammen, uten at det er skrevet ordrett.

I katolisismen har de sankt, helliggjørelse, det har man ikke i den lutherske kristendommen.

Sitat av barskutenkarsk Vis innlegg
Virkelig? Så det er mulig å spore Jesu komplette slektstre ved hjelp av disse skriftene? Kewlt.
Vis hele sitatet...
... Hvor er du?
Om jeg skriver en historie om naboen min som heter Paul og legger til at Paul har fire sønner, utgjør det nok materiale til et slektstre? Nei!
Hadde man derimot nevn hvem Paul var sønn av, hva sønnene het og hvor disse var fra, evt. legger til et slektsnavn så er man godt på vei. Men det er ikke mange skriftene som inneholder så mye informasjon.

Det er dessuten ikke funnet noen gode nok skrifter om foreldrene til Jomfru Maria eller eventuelle etterkommere av Jesus, så å finne noe slekt der skal godt gjøres.
Sist endret av GothQueen; 29. mai 2009 kl. 03:17.
Sitat av Egobanken Vis innlegg
Kansje det hadde vert kvinnen som hadde blitt sett på som den "sterkere" kjønn?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på det. At kvinner blir ansett som svake og mindreverdige har rot tilbake til slangen og treet i Edens Hage. Fordi kvinnen var den som lot seg friste og spiste av frukten, for videre å lede mannen inn i "synden" -- altså det å gnafse litt på eplet -- har det utviklet seg til det kvinnesynet kristne lands historie reflekterer.

Mer interessant derimot, er i fall det hadde vært en helt vanlig kristen mann som hadde spiddet Jesus på korset, og ikke en jøde. Og hvordan jødenes historie ville sett ut da.
Jeg ser det nå Gothqueen, det er jo totalt feil - glipp fra min side! Satt og googlet meg gjennom en masse lesestoff for å finne relevante kvinnelige påvirkninger til kristendommen og streifet borti Maria Magdalena. Hun er ikke det samme som jomfru Maria, noe jeg trudde.

En rask sjekk fant jeg ut at Maria Magdalena betyr Maria fra Magdala, mens jomfru Maria er Maria fra Nasaret. Det gikk litt i surr da jeg leita frem alle disse kvinnelige profetene, apostler og diakon, innflytelsesrike kvinnene i huskirkene og andre kjente kvinnelige skikkelser i bibelen og talmud.

Beklager nok en gang - my bad! Spørsmålet skal selvsagt være:

Kan du forklare meg åssen jomfru Maria kan ha en viktigere rolle enn Jesus i katolismen? Det er jo kristendom selvom det er katolsk da..

Det er greit at katolikkene har helgendyrkelse og kanonisering, mens protestantene forholder seg kun til Jesus som eneste mellomledd før Gud, men det forteller meg ingenting om hvordan jomfru Maria kan være viktigere enn Jesus Kristus i kristendommen. Katolisme er fortsatt kristendom, altså troen på Jesus Kristus som Guds enbårne sønn.

Jomfru Maria var ikke annet enn en helgen! Selvom jomfru Maria var den viktigste helgenen i katolismen, Madonna som hun ble kalt, kan hun ikke ha vært viktigere enn Jesus! Og hvis hun i katolismen blir ansett som viktigere enn Jesus Kristus, selve opphavet til kristendommen, så vil jeg gjerne vite det. Jeg får det ikke til å stemme..
Sitat av paranoy Vis innlegg
Kan du forklare meg åssen Maria Magdalena kan ha en viktigere rolle i katolismen? Det er jo kristendom selvom det er katolsk da..
Vis hele sitatet...
Hahaha er du seriøs?

Hvorfor prøver du å diskutere religion og kristendom når du ikke vet at jomfru maria og maria magdalena er 2 forskjellige personer?

at noen i det heletatt kan tro det..
Sist endret av Geiten; 29. mai 2009 kl. 13:05.
Sitat av paranoy Vis innlegg

Jomfru Maria var ikke annet enn en helgen! Selvom jomfru Maria var den viktigste helgenen i katolismen, Madonna som hun ble kalt, kan hun ikke ha vært viktigere enn Jesus! Og hvis hun i katolismen blir ansett som viktigere enn Jesus Kristus, selve opphavet til kristendommen, så vil jeg gjerne vite det. Jeg får det ikke til å stemme..
Vis hele sitatet...

Ok først og fremst, Jomfru maria var jesu mor.

Grunnen til at hu er viktig er fordi jesus har ikke fullført profesiene sine enda som en kristus.

Vil du vite mer så må du lese egyptisk mytologi.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ok først og fremst, Jomfru maria var jesu mor.

Grunnen til at hu er viktig er fordi jesus har ikke fullført profesiene sine enda som en kristus.

Vil du vite mer så må du lese egyptisk mytologi.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er det du fabler om. Det er klart Jesus er det desidert viktigste i den katolske kirken. Kristendommen bygger nettopp på at Jesus oppfyller Messias-profetiene til jødene. Det er enda et sett som skal oppfylles en gang i framtiden, men dette betyr ikke Jesus har "feilet" og at Maria dermed blir viktigere. Hva har dette med egyptisk mytologi å gjøre? Få hodet ut av Zeitgeist-gjørma, og se heller på hva religionen faktisk sier om seg selv.
Hvis Jesus hadde vært kvinne?

Da hadde det vært Dommedag en gang i måneden -_-
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Godt poeng der, for han het jo Jesus, og ikke Emmanuel som profetien sier. Men det kan forklares med at Jesus gikk under mange navn. Bl.a. Messias, Abba, Kristus, Guds Lam, osv. Emmanuel var et av disse, og betyr "God is with us", altså at da Jesus vandret rundt var han Gud sammen med menneskene.
Vis hele sitatet...
Nei han het ikke Jesus, Jesus kommer fra det greske navnet "Iesous" som opprinelig kommer fra det hebraiske navnet Yeshua/yehoshua/yeshu.

Messias og kristus er ikke navn og de er synonyme ord.
Det å være kristus betyr at du har deltatt i en ritual av olje/fett.
Det er symbolsk på at du har blitt sendt her på jorda av selveste gud.
da er du en kristus, og du er her for å utføre guds arbeid.

Det å si at selvom jesus ikke het emmanuel så var han emmanuel blir feil
For vi venter forsatt på the second coming of christ. Ikludert kristne.
Så han har forsatt ikke bevist noe, men som de kristne sier "det handler om å tro" lol...