Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1712
Hallais.

Slik jeg har forstått det er NTFS nyere og bedre en FAT32 systemet på hardisker. FAT32 systemet klarer ikke behandle filer over 4GB etc.

Det jeg da lurer på: Hvorfor i all verden har dem fortsatt FAT32 i nye eksterne hardisker? Jeg tenkte ikke over dette da jeg nettopp kjøpte min nye hardisk på 1 TB, og det er vel ikke særlig stress å konvertere denne til NTFS.

Er det en grunn for at dem fortsatt bruker FAT32?

Jobber forresten hardisken raskere om jeg konverterer den til NTFS? Bare et sån sidespørsmål
Sist endret av Liverbird; 16. mars 2009 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
FAT32 kan leses av alle OS.

NTFS er raskere.
kan fat32 leses i linux?

mener å huske at det ble noe krøll når jeg installerte ubuntu på en fat32 disk her en gang
Linux leser både FAT16, FAT32 og NTFS uten problemer. Har ikke prøvd å innstalere på noen av disse formatene da de er underlegne i forhold til EXT?.
jo, stemmer nok det.

jeg var dessverre ung og dum den gangen, men ja, jeg installerte på EXT 2 eller 3, om ikke jeg husker feil
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
BAN: Ettersom diskstørrelsen øker vil NTFS være kjappere enn FAT32. Mindre filer blir lagt direkte på MFT, kontra FAT32. Så da slipper disken å fysisk flytte lesehodet fra MFT og lengre ut på disken for å lese selve fila. For et vanlig system vil dette være en meget stor forskjell. Hvertfall hvis det er mange små filer.

NTFS journalfører. Har begrep om sikkerhet og ikke minst datastrømmer og kompressjon.

Grunnen til at de bruker fat er nok på grunn av krysskompatibilitet. I og med at windows ikke er så altfor interessert i å lese mange forskjellige system, har de brukt det som er "beste" mellomvei. Problemet er at det er med FAT det eksisterer mest støtte for out-of-the-box. Jeg sier problem, fordi Microsoft har gjort spesifikasjonene til NTFS en hemmelighet. Man vil derfor ha tredjepartslibliotek ol. under andre systemer som er resultat av reverse engineering.

Linux har både skrive og lesemuligheter til NTFS etter mye utvikling av bibliotekene.
Sist endret av m0b; 16. mars 2009 kl. 16:16.
Anbefaler dere meg til å konvertere 1TB ekstern hardisk fra FAT32 til NTFS på XP PRO?

Det jeg vil er at hardisken skal jobbe litt kjappere når jeg kopierer filmer til og fra hardisken.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Skal du ha filer >4GB så må du ha et filsystem som støtter dette. Det gjør ikke FAT. Du vil dog trolig ikke merke spesielle endringer i båndbredde mellom disken din.
Linux oppdager ikke ntfs diskene mine, men jeg kan browse filer på fat diskene, kan hende at det bare er de distroene jeg bruker som er sære, ikke vet jeg.
Jeg låner denne posten til et lite spørsmål, ettersom trådstarter har i hovedsak fått svar på spørsmålet sitt.

En venn har en iPod 160gb som kom formatert i FAT32. Han har lyst å bruke den som ekstern harddisk, og ønsker å formatere den i NTFS, men han er redd for at hvis han formaterer den direkte fra windows vil ikke iTunes kjenne igjen iPoden hans, og han vil ikke få installert operativsystemet igjen.

Har noen noe tips til dette?

Jeg foreslo for han at han kunne bruke f.eks WinRar til å dele opp filene før han la dem over, men dette er både tungvindt og tidkrevende.
Sist endret av Bartulf; 16. mars 2009 kl. 17:25.
Skal han flytte filer på 4 gb? Allt under det kan han bare slenge inn på poden.
Sitat av BAN Vis innlegg
Skal han flytte filer på 4 gb? Allt under det kan han bare slenge inn på poden.
Vis hele sitatet...
Ja, det var det som var problemet. Han har diverse image-filer som han skulle hatt med seg. De er som oftest over 4 gb. (DVD-størrelse)
Sitat av BAN Vis innlegg
FAT32 kan leses av alle OS.

NTFS er raskere.
Vis hele sitatet...
Vell, kanskje på tradisjonelle harddisker. På minnepenner så er FAT32 raskere.
Jeg bruker FAT32 siden jeg bruker min eksterne HD med en Xbox360 og av en eller annen idiotisk grunn, støtter xboxen kun fat32...
Sitat av Az0g Vis innlegg
Jeg bruker FAT32 siden jeg bruker min eksterne HD med en Xbox360 og av en eller annen idiotisk grunn, støtter xboxen kun fat32...
Vis hele sitatet...
der har du egenhendig understreket en av grunnene til at diskene kommer ferdigformatert som FAT32
Re-member
Drix's Avatar
Hvordan er det å konvertere til NTFS mens innholdet fortsatt ligger på disken? Vet det er mulig, men det står alltid at det må gjøres på eget ansvar og har ikke så lyst til å miste alt innholdet.. men om muligheten er 2 % så er det greit, da kan jeg ta sjansen.. er det derimot 50/50 sjanse så klarer jeg med med FAT32 litt til.
Du kan foreksempel ikke installere BackTrack3 som er en linux-distro på et NTFS system (hvis noen har funnet en måte å gjøre dette på, SEND PM!!!!!!!)
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Meteor Freak: Hvem i alle dager skulle vel finne på å gjøre noe så tåpelig annet enn PoC?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Meteor Freak: Hvem i alle dager skulle vel finne på å gjøre noe så tåpelig annet enn PoC?
Vis hele sitatet...
Har formatert minnepennen min til å bli NTFS så jeg kan lagre fulle DVD-rip dirkete på minnepennen. men nå får jeg jo da ikke innstallert BT3!
Hvordan er det å konvertere til NTFS mens innholdet fortsatt ligger på disken?
Vis hele sitatet...
Det går som regel alltid greit,det må være med at det er på eget ansvar.
Da det alltid er en liten risiko ved sånne opprasjoner.

Fra cmd.
CONVERT X: /FS:NTFS

Bytt X med disken du skal konvertere,bare litt info om noen lurte på hvordan man koverterer fat32-->ntfs.
Sist endret av snippsat; 18. mars 2009 kl. 14:06.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Har formatert minnepennen min til å bli NTFS så jeg kan lagre fulle DVD-rip dirkete på minnepennen. men nå får jeg jo da ikke innstallert BT3!
Vis hele sitatet...
Tja. Du kunne jo brukt et linux filsystem over hele minnepennen. Under Windows kan du bruke Ext2IFS for å tillate windows å lese filsystemet. Alternativt, i partisjonstabellen er det én bit som forteller systemet at mediumet som du nettop har koblet til, er "removable". Inverterer du denne, så vil systemet kjenne den igjen som en disk, og du vil dermed ha muligheter til å opprette partisjoner med forskjellig filsystem. Det kan dog gå litt galt og går litt i PoC-gaten.
Sist endret av m0b; 18. mars 2009 kl. 14:07.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Har formatert minnepennen min til å bli NTFS så jeg kan lagre fulle DVD-rip dirkete på minnepennen. men nå får jeg jo da ikke innstallert BT3!
Vis hele sitatet...
Hva med å kjøpe en minnepenn til? Vet ikke hvor mange mb du trenger til BT3, men det skulle ikke føre til økonomisk ruin.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Om du har en minnepenn som har litt størrelse kan du jo også lage flere partisjoner med forskjellige filsystemer
Uten å ha lest alle tidligere poster mener jeg at Fat32 ikke like enkelt blir korrupt viss man bare napper utav kabelen under skriving som ntfs gjør, har man fat32 kan man bare nappe ut kabel uten problemer og uten å feks bruke sikker fjerning av maskinvare. Noen som har hørt lignende?
Har formatert minnepennen min til å bli NTFS så jeg kan lagre fulle DVD-rip dirkete på minnepennen. men nå får jeg jo da ikke innstallert BT3
Vis hele sitatet...
For og kjøre flere partisjoner på en minnepenn,må en lure windows til og tro det er en fast disk.
http://www.ghacks.net/2008/10/16/how...ck-partitions/
Når det er gjort lag en fat partisjon for BT3 og en partisjon som er tom(for ext2 så du får lagert innstillinger i BT3)

"bootinst.bat" må nå forandres til dette for fixded drive(dette må du gjøre før du bootet BT3 fra usb pennen)
\boot\syslinux\syslinux.exe -ma -f -d \boot\syslinux %DISK%:
goto setupDone:setup95
\boot\syslinux\syslinux.com -ma -f -d \boot\syslinux %DISK%:

ext2 partisjon lager du BT3 fra console.
Blir som regel(sdb1)
umount /dev/sdb1
fdisk /dev/sdb (starter fdisk programmet)
m for help.
Sitat av mrgeforce Vis innlegg
Uten å ha lest alle tidligere poster mener jeg at Fat32 ikke like enkelt blir korrupt viss man bare napper utav kabelen under skriving som ntfs gjør, har man fat32 kan man bare nappe ut kabel uten problemer og uten å feks bruke sikker fjerning av maskinvare. Noen som har hørt lignende?
Vis hele sitatet...
I så fall vil jeg gjerne fortsette med FAT32. For jeg glemmer _ALLTID_ å bruke "sikker fjerning av maskinvare", og røsker ut USB kabler i hytt og pine

Heldigvis aldri fått problemer med dette desse årene jeg har hatt USB porter.
disker kommer med FAT32 fordi da kan produsenten skrive at den er kompatibel med alt mulig på esken