Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1349
Hallo, skal til USA på klassetur snart, det jeg lurer på er om det går ann å få kjøpt røyk på tax-free uten å være 18 år, eventuelt få en over 18 til å kjøpe for seg.

Vet at det er en kvote på dette og du må vise billetten når du skal kjøpe men har de en oversikt i kassa på hvor mye du har kjøpt sånn at du ikke får kjøpt flere enn f eks. 5 tobakker?

Har hørt at de har fått ett sånt system her i Norge på tax free men har hørt at de ikke har det systemet i USA og du kan kjøpe så mye du vil (men løper risken med å bli tatt i tollen)

Takker for svar
Du har ihvertfal ikke lov og ta det med til norge om du er under 18 år.
Å kjøpe røyk i statene kan du nok ihvertfall bare glemme, såvidt jeg husker fra når jeg var der er de mye strengere enn her hjemme, derimot kan det hende du kan få kjøpt det når du mellomlander (sikkert london eller køben?). Så lenge du ikke ser alt for nervøs ut går det sikkert bra å få det med deg gjennom tollen, det er vel ikke sånt som dette de bryr seg mest om.
Sist endret av atomet; 22. mars 2009 kl. 21:14.
du sier jo selv at du kan få en som er over 18 til å kjøpe for deg. Da kan vel den personen bare ha tobakken i sin bagasje vel? Du får nok ihvertfall ikke kjøpt dersom du er under 18.
Trådstarter
Formulerte det kanskje litt dårlig i første posten; Vet at det blir vanskelig å få kjøpt når jeg er under 18, men får en over 18 til å kjøpe, det jeg lurer på er om han kan kjøpe over kvota (5 tobakker) og jeg tar det med over. Denne personen kan IKKe ta det med over for meg.
Sist endret av Goyhest; 22. mars 2009 kl. 23:54.
Offtopic:
Ikke kjøp alkohol i tax-freen i statene på vei heim. Det er ikke lov å ta denne med deg videre hvis du mellomlander. (vet at dette hvertfall gjelder hvis du mellomlander i Amsterdam).
Btw ikke noe problem å handle drikke i Usa å ta med deg hjem, men du må da ha det i kofferten som du sender som bagasje ikke håndbagasje
Trådstarter
Er ett direkte fly så har ingen mellomlandinger, vet jeg kan kjøpe i statene men tenker det er biligere på tax free'n
Vel, kvoten din er vel null uansett, og du har sikkert veid risken med å bli tatt av tollen med en kvote som går over den til en 18åring slik du skriver. Så virker som at probelmstillingen din her er å få en person til å skaffe deg så mye som mulig tobakk. Nå veit jeg ikke hva forskjellen på priser på tobakk i tax-free'en i USA og vanlige butikker er, men tviler på at den er så veldig stor, for de skatter ikke akkurat tobakk på samme måte som her i Norge. Og du får uansett kjøpt tobakk veldig billig sammnlignet med norske priser i en hvilken som helst butikk i USA Hvorfor ikke bare få denne personen til å kjøpe tobakken under oppholdet så kan du pakke det i bagasjen din.
Trådstarter
Faen så dårlig jeg skulle være å få frem spørsmålet mitt på en ordentlig måte i dag da :P

Det jeg lurer på er om en som er 18 år KAN kjøpe mer enn kvoten på røyk i tax free. Vet godt at det ikke er lov å ta med over grensa uten å betale tollen.
kjøp røyken din på en vanlig butikk i usa. prisene varierer fra stat til stat men jeg var der i fjor å da betalte jeg 42 dollar for en kartong men da var jo dollaren helt nede 5
Nå vet ikke jeg helt åssen de operer på tax-free'ene i USA, men har erfaringer fra taxfree'en i Egypt at de ikke sjekket kvoten til destiansjonslandet mitt i det hele tatt. Har ikke reist så mye ellers, men ensete gangene de har krysset av for kvota mi er tax'free'en når jeg har landet på gardemoen og når jeg tar tur-retur svenskeferga. Har også kjøpt fra flyets tax-free, sånn hvor du får en liste på flyet nedover og du får varene når du tar retur flyet. Da dreit de også i kvota.

Men hvis du ikke får noe konkret svar her, så ville jeg hvertfall ikke tatt risken på at de ikke sjekker kvota di, siden prisene sikkert ikke skiller seg en dritt fra de vanlige butikk prisene i USA. Det kan du jo sikkert google litt opp på, om du ikke får noe svar her.
Sist endret av l33tshit; 23. mars 2009 kl. 00:41.
Angående kvote har du ikke mulighet til å ta med mer enn en kartong. Da jeg var der i november ble all røyk og sprit lagt i lukkede puser, for så å bli fraktet til flyet mitt av personalet før avgang