Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2293
Hei

Jeg har i lengre tid syslet med tanken på og bygge mitt eget overvåknings system i min båt. For ikke og gjøre dette alverdens kjedelig hopper jeg over detaljene om båten nå og kommer tilbake til det.

Det jeg vil lage:
overvåknings system for maskinrom som vil omfatte:
olje temperatur og trykk, vann temperatur, eksostemperatur, turtall.
Maskinrommet inneholder 3 maskiner, 1 stk hovedmotor 2 stk strøm ageregater og en hjelpemotor som lager hydraulikk til sidepropeller.
Alle er diesel motorer.

på sikt vil jeg bygge ut systemet til og omfatte andre ting som overvåking av tank volum, forbruk, pumpe systemer, hydraulikk temperaturer etc.


Sakens kjerne:
Jeg har oppdaget PLS produktene og software fra Unitronics. http://www.unitronics.com

Unitronics PLS Vision 570 virker meget anvendelig og gjør egenlig det jeg vil og softwaren og programeringen virker overkommelig. Det eneste jeg er i tvil om er om det er en god løsning og gjøre dette på en 5,5 toms skjerm.

Jeg er av den oppfatningen at jeg kunne trengt et system som styres og kjøres fra en PC.
JA jeg vet at dette kan kjøpes ferdig, men det er da ikke noe gøy ;-)

Er det noen som kan tipse meg om slike systemer? linker, forum?


Mvh Dazza
Om du har mye penger å bruke har NI garantert noe for deg. http://www.ni.com

Ellers synes jeg V570 er en veldig god PLC. Unitronics har et .NET-bibliotek for kommunikasjon som kan brukes på PC-siden. De har også noen programmer som kan brukes til å overvåke fra PC.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis du vil ha en løsning med en frontend som er lett å tilpasse kan du se på LabView fra NI.
Trådstarter
4 0
Hei Igjen

Kikket litt på Labview og uten og helt ha forståelse for det virker jo det mulig og lære seg. Sitter nå og studerer videoer på Youtube, USB 6211 og NI CompactDAQ

Et spørsmål dukker opp, hvilke sensorer kan jeg bruke for og måle verdier på motorene. Jeg trenger jo ganske mange av dem.

For og begynne med noen.

oljetrykk
vanntemp
olje temp
eksos temp
turtall

Dazza
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ikkje bruk slike jallaløsninger fra NI til overvåking. Få tak i en vilkårlig PLS med analoginnganger - t.d. Siemens S7. Koster deg et par tusenlapper på ebay. Dei er laga for å stå i et miljø med vibrasjoner og varme, og tilpassa 4-20mA signal.

Sensorer kjem litt an på kva type, men Saüer-Danfoss (Trykk), Kübler (temperatur), Pepperl+fuchs (pulsenkoder for turtall) er verdt å foreslå. Saüer-Danfoss har syrefaste temperatursensorer med 4-20mA utgang, som kan brukast i olje, vatn, og det meste anna. Fås i versjoner som takler opp til 900°C. Skal du ha meir må du til med litt meir eksotiske ting som termocouples.
Trådstarter
4 0
Kan sikkert være rett det du sier. Som du sikkert forstår er jeg IKKE bevandret i dette, jeg har mekanisk bakrund og har bygget mye rart opp gjennom tidene men helst på rele nivå om du forstår.

Har stort sett oppdaget PLS gjennom youtube men er typen til og gå inn i saker og ting som intereserer meg.

Jeg fattet interesse for Labview sikkert mest fordi jeg skjønte mer av den en feks Visilogic fra Unitronics som jeg har blitt anbefalt fra en kjenning med kompetanse.

Nå sitter jeg forsåvidt og prøver og finne ut hva forskjellen på disse er, hva ladder programering er og hva er ikke ladder osv osv.

Jeg har rimelig kontroll på hvordan jeg vil at systemet mitt skal virke men trenger studere mer på hva jeg trenger av utstyr og duppedingser, og hvilke systemer jeg skal velge.

Vel vel det er jo gøy da!

Dazza
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje bruk slike jallaløsninger fra NI til overvåking.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du mene at NIs løsninger er "jalla"? Det er overpriset og jeg ville aldri brukt feks. en cDAQ til noe sikkerhetsrelatert, men om man har råd og bygger et komplett skap som tåler en støyt, kan man få et ganske så bra system som er lett å bygge ut om nødvendig.

I dette tilfellet gjør sikkert en PLS jobben minst like godt, men mener fortsatt at mange av NIs løsninger er veldig gode til mange formål.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sFilez Vis innlegg
Hvordan kan du mene at NIs løsninger er "jalla"? Det er overpriset og jeg ville aldri brukt feks. en cDAQ til noe sikkerhetsrelatert, men om man har råd og bygger et komplett skap som tåler en støyt, kan man få et ganske så bra system som er lett å bygge ut om nødvendig.

I dette tilfellet gjør sikkert en PLS jobben minst like godt, men mener fortsatt at mange av NIs løsninger er veldig gode til mange formål.
Vis hele sitatet...
Mange av NI sine løsninger er bergegna til lab-bruk, og der er dei utmerka, og enkle å lage nye oppsett på. Til litt meir seriøs automatisering er ikkje det like velegna, m.a. fordi ting rister som faen ombord i båt, og slike ting.

NI er utmerka til sin bruk, men den bruken er ikkje overvåking av skipsutstyr IMHO.
Trådstarter
4 0
Hei Igjen

Har nå vert igjennom videoene på Ron Beaufort training sine sider og de var utrolig bra men selfølgelig helt på et begynner stadie.

http://www.ronbeaufort.com/sample_lessons.htm

Lærte om instructions og bit. XIC, OTE og XIO instruksjoner om det heter det på norsk?

Dette er sikker bare 3 av mange vil jeg tro?

Jeg har ikke sjekket hvilke program de bruker i leksjonene men slik jeg har skjønt det er det ladder programming, Er dette et standard programerings språk? Er det slik at alle "ladder" programmer kan brukes til og programere alle PLS styringer fra alle fabrikanter?

Er Labview også ladder? kan Labview feks brukes til og programere en Unitronics PLS eller MÅ man da bruke VisiLogic?

Noen som kjenner VisiLogic og kan anbefale det eller motsatt?


Mvh
Dazza
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mange av NI sine løsninger er bergegna til lab-bruk, og der er dei utmerka, og enkle å lage nye oppsett på. Til litt meir seriøs automatisering er ikkje det like velegna, m.a. fordi ting rister som faen ombord i båt, og slike ting.

NI er utmerka til sin bruk, men den bruken er ikkje overvåking av skipsutstyr IMHO.
Vis hele sitatet...
NI produserer PAC-løsninger (Programmable Automation Controllers) for overvåkning av bl.a. oljedrilling, luftfartssystemer og andre systemer med store vibrasjoner og høyt spenn i temperaturer. Det er langt i fra utstyr som kun egner seg til lab-bruk, selv om de har det også, og det ville forbauset meg voldsomt om de ikke har systemer som egner seg for overvåking av skipsutstyr. Ved valg av riktig hard- og software fra NI har man et svært pålitelig og sikkert system med forholdsvis kort utviklingstid, men det koster også ofte veldig mye for en privatperson.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dersom du skal legge innsats i å lære deg PLS-programmering, kan det være lurt å vurdere noe mer generelt anvendelig enn Unitronics.

Gå for en PLC-Open-variant (IEC 61131-3).


Sjekk denne lenka: http://www.automation-alliance.com/
Her finner du en umasse med anerkjente firmaer som støtter samme standard.
Utbudet av IO, busser og visualiseringssystemer er enormt.
Og alt dette kan programmeres med CoDeSys.


Her er en link til en av de anerkjente produktene på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=2xUttaGaKhE
( "Twincat" er Beckhoffs navn på CoDeSys)

Mvh
K