Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3724
God kveld godt folk!
Ønsker nå å lage meg noen teininger på noen maskin og motordeler som jeg skal maskinere
Men det jeg lurer på er om det finnes noen gode program, jeg bruker nå sketchup når jeg teiner 3D teininger.
Men har nå lyst å lage noen som dette, altså ikke 3D:

http://www.dienesusa.com/images/supp...s/3800_010.gif
http://www.toutalt.dk/data/images/mo...%20tegning.bmp
autocad(autodesk) ?
Det finnes vel egentlig ikke så veldig mange programmer som er laget til dette(jeg vet hvertfall ikke om noen) men jeg vil anbefale deg å ringe en maskin ingenør, eller liknende å spørre hva han bruker og dermed kjøpe dette programmet.(skjeldenet å finne slike programmer på nettet i cracka verson.)
AutoCad er også mitt forslag. Det koster en god del, men du kan bruke LT-versjonen (studentversjon) om skolen din har en ordning med dette.

Ellers så fins det nok gratisprogrammer som fikser slike enkle 2D-tegninger.
Dette dekker sikkert dine behov: http://www.freebyte.com/cad/cad.htm#2D3DCADSystems

Sitat av noobpower Vis innlegg
(skjeldenet å finne slike programmer på nettet i cracka verson.)
Vis hele sitatet...
Unnskyld, nå lo jeg litt. Dette fins det mye av, men det er ikke lovlig.
Sist endret av Grimdoc; 6. november 2009 kl. 00:09.
Jeg vil annbefale Solidworks. Mye letter å lære enn Autocad, og den exporterer tekniske tegninger ganske lett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg bruker Microstation v8, XM og v8i til tegning av 2D og 3D. Det er lett å tegne de delene du har der, samt modellere de så du får se de i 3D. Microstation og AutoCAD har mange av de samme funksjonene, smak og behag
Nå har jeg ikke lest alt som stod men solidedge vet jeg de p TIP (mekanisk) bruker på noen skolen til å tegne deler osv.

jeg prøvde prog. for litt siden på en kamerat sin pc å det virket lett når du begynner skjønne det noe jeg ikke rakk
Sitat av lehaug Vis innlegg
Jeg vil annbefale Solidworks. Mye letter å lære enn Autocad, og den exporterer tekniske tegninger ganske lett.
Vis hele sitatet...
Solidworks +2
Jeg bruker selv Solid Edge
Jeg personlig vil anbefale som bianchi_89 her sier, SolidEdge.

Lett å lære, og enda letter å bruke når du først har lært.

Og er noen tutorials på nettet, som er enkle og følge.
Her er en del video tutorials, enkle og følge.
Og her finner du også noen få tutorials, men mest tips og triks, så du slipper og gjøre en hel del, for en liten detalj, når du er bare et par tastetrykk unna. Tror faktisk du kan gjøre som i photoshop, nettop legge inn actionscripts så du slipper å gjøre samme regla om og om igjen.

Og vist du er nybegynner er det noen fine basics tutorials her.

Og her er noen bøker vi har på skolen, som er veldig fin å lese.
Du må kjøpe de dog, men du klarer sikkert å google deg fram til noen e-bøker eller .pdf bøker.

Lykke til!
Autocad er laget for denne typen jobber, men det er jo litt å lære seg. Solidedge ser jo forøvrig også veldig likt ut.
Sist endret av atomet; 27. november 2009 kl. 21:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Autocad er laget for denne typen jobber, men det er jo litt å lære seg. Solidedge ser jo forøvrig også veldig likt ut.
Vis hele sitatet...
Å lære seg autocad er ikkje veldig mykje arbeid om du skal tegne 2D. Det går heilt fint å gjere på eigenhand.

Forøvrig blir autocad mindre og mindre brukt i industrien; en tegner i 3D, i t.d. SolidWorks eller Autocad Inventor, og lager 2D snitt ut fra 3D-tegninga, så eg trur din påstand om at autocad er laga for denslags er i ferd med å endre seg...

Eg ville satsa på Inventor e.l., og eksportert snittflater derfra om du har behov for 2D.

Inventor kan også utføre stressanalyser og slikt, som er rimelig snasent.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig blir autocad mindre og mindre brukt i industrien; en tegner i 3D, i t.d. SolidWorks eller Autocad Inventor, og lager 2D snitt ut fra 3D-tegninga, så eg trur din påstand om at autocad er laga for denslags er i ferd med å endre seg...
Vis hele sitatet...
Tja, hele STX (Tidligere Aker Yards) bruker Autocad. Dog blir 3d tegninger svært lite brukt innen skipsindustrien. Har igrunn ikke brukt så mange andre tegneprogrammer enn autocad. Men synest 3d tegning med autocad har blitt mye greiere i de nyeste versjonen. (2007\2009 vs 2001)

Og det finnest mange kjempefine autocad tutor gratis på internettet etter et kjapt google søk
Sist endret av jarl; 28. november 2009 kl. 11:06.
Sitat av jarl Vis innlegg
Tja, hele STX (Tidligere Aker Yards) bruker Autocad. Dog blir 3d tegninger svært lite brukt innen skipsindustrien. Har igrunn ikke brukt så mange andre tegneprogrammer enn autocad. Men synest 3d tegning med autocad har blitt mye greiere i de nyeste versjonen. (2007\2009 vs 2001)

Og det finnest mange kjempefine autocad tutor gratis på internettet etter et kjapt google søk
Vis hele sitatet...
Men det motbeviser ikke det faktum at Autocad blir mindre og mindre brukt
Jeg vil bare legge til at Inventor 2009 er mye enklere enn AutoCad 2009 (selv om det også er enkelt) om du skal tegne 3D.

PS: AutoCad 2010 skal visst også ha blitt en del enklere (sannsynligvis samme "vanskelighetsgrad" som Inventor 2009).
Alibre Design Express er gratis. Der kan du tegne i 3D og generere tekniske tegninger av modellen etterpå.