Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  126 17832
Sitat av distilled Vis innlegg
Vær forberedt på at de kan ha en 18 års grense der og, gikk selv igjennom en liten fornektelsesfase her om dagen da jeg ble nektet å kjøpe blandevann der uten legg.
Vis hele sitatet...
Har et par å 7 matbutikker her så da får jeg vel bare fortsette runden min da... Men får prøve først
Sitat av waf Vis innlegg
Problemet med enkelte butikker er at de ikke vet hva som faktisk står på drinkmix flaskene, for det står hva du skal blande inn i flaskene, men de mener det er alkohol i dem. Bare å gi beskjed og forklar, alkoholfrie drinker er det ingen lov mot å lage.
Vis hele sitatet...
Det er da ett fett hva som er inni den. Hvis remasjefen ikke vil selge drinkmix til kids er det helt og holdent opp til han, samme om det er 96% eller 0% alkohol i den...

Er forøvrig ikke 14 årsgrense på energidrikker, men noen butikker opererer med det.

Eneste med statlig regulert aldersgrense i dagligvarebutikker er: Tobakk/Snus, alkohol, rizla, nesespray, nikotintyggis og Paracet/Ibux. Usikker på Wienertips.
Like dumt som når jeg måtte vise legitimasjon på Red-Bull i Sverige, og ikke for å glemme nikotinfri snus når jeg var under-age.
Sist endret av Oneblo; 9. august 2011 kl. 20:29.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Like dumt som når jeg måtte vise legitimasjon på Red-Bull i Sverige, og ikke for å glemme nikotinfri snus når jeg var under-age.
Vis hele sitatet...
Mange svenske butikker opererer med aldersgrense på energidrikker. Les her hvis du vil vite mer om saken: http://www.side2.no/helse/article2709577.ece
http://www.dinside.no/808239/skulle-...gikk-paa-speed
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Mange svenske butikker opererer med aldersgrense på energidrikker. Les her hvis du vil vite mer om saken: http://www.side2.no/helse/article2709577.ece
http://www.dinside.no/808239/skulle-...gikk-paa-speed
Vis hele sitatet...
Det vet jeg jo, men reagerte litt første gang.
Ikke noe problem da jeg er over 18, men det var latterlig når jeg hørt det første gang.
Eg og vennene mine får ikke kjøpt lighter. Ganske plagsomt for dei som røyker og ikke ha fyrstikker/lighter da.
Koffor det er slikt? Eg veit virkelig ikke, har en følelse av at Norge blir strengere og strengere, liker virkelig ikke kor dette går..
Skulle grille på stranda, men fikk ikke kjøpt lighter...

Hater når røyksuget er på sitt værste, så får du ikke kjøpt fyr
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
...liker virkelig ikke kor dette går..
Vis hele sitatet...
[ironi] Ja faen ass, Norge er den siste sovietstaten! [/ironi]

At gutten ikke får saftkonsentratet sitt er litt rart, er enig i det. Men å slenge rundt seg med dommedagsprofetier for litt smakstilsetning og noen lightere er litt i overkant.

Se på verdensøkonomien, liker virkelig ikke hvor det går
Selv om drinkmix kan være forbundet med alkohol, så har da ikke det noe å si? Han har jo lov å drikke alkohol når man er 15 år. Er ikke noen aldersgrense på inntak av alkohol, heller ikke på å kjøpe alkohol. Det er butikken sitt ansvar å ikke selge alkohol til underårige. Å nekte noen å kjøpe drinkmix fordi det kan relateres til alkohol kan jo sammenlignes med å bli nektet å kjøpe en plante fordi den kan "relateres" til cannabis eller andre rusmiddel. Eller å bli nektet å kjøpe schweppes fordi det blir ofte brukt til å blande alkohol i. Det må da gå an å se problemene med dette?
en jeg kjenner på 19, ble bedt om og vise legitimasjon på Red bull (noen av butikkene opererer med 14 års grense) begynner og lure på om de i kassa prøver og finne måter og fornærme folk på.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Like dumt som når jeg måtte vise legitimasjon på Red-Bull i Sverige, og ikke for å glemme nikotinfri snus når jeg var under-age.
Vis hele sitatet...
I Sverige virker det som at dem er enda strengere enn i Norge.
Ta bare en titt på den latterlige saken jeg rotet meg opp i, for noen år tilbake:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=130660
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Skulle grille på stranda, men fikk ikke kjøpt lighter...

Hater når røyksuget er på sitt værste, så får du ikke kjøpt fyr
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt fyrstikker selv om du ikke er 18. Aldri hørt om et sted som har satt aldersgrense på det. Klarer vel å tenne både røyk og grill med det?

Grunnen til at akkurat lighter er strengt noen steder kommer vel kanskje av det lite brukte synonymet sigaretttenner?
Selvfølgelig kan butikker sette egne aldersgrenser på varer om de ønsker det. De kan også nekte å selge varer til folk, sålenge det ikke går under disse punktene i diskrimineringsloven:

§ 4. Forbud mot diskriminering
Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.
Vis hele sitatet...
Diskrimineringsloven
på cooop skal de ha legg for rizzla -.- men hvis jeg manner meg opp noen ganger får jeg kjøpt :P
Sist endret av mrCannabis; 9. august 2011 kl. 23:31.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
ALLE butikker skal holde seg til regler som gjelder for dagligvarer,
[...]
Har selv jobbet i butikk i mange mange år og veit hvordan dette foregår.
[...]
Bortsett fra at det faktisk er 14 års grense på energi drikker da så er det greit. MANGE år siden dette ble satt.
[...] er det noe mentalt galt med sjefen som nekter folk å kjøpe. Det er 14 år på all energi drikke bortsett fra den "energi brusen" som alle kan kjøpe.
[...] en butikk sjef kan ikke bare si at du skal være så og så gammel for å kjøpe ditt og datt. Dette er det regler som blir satt av visse folk høyt oppe som gjelder alle dagligvarer.

Bare ring en sjef og spør hvis du absolutt vil ha sikre kilder hvis det er det som plager den lille IQ'en din. ikke værre enn det vettu.
Vis hele sitatet...
I likhet med to andre som har svart her, så vil jeg veldig gjerne se kilder for påstandene dine. Ettersom det dine påstander, så er det din oppgave å komme med kilder, ikke min. Dette mest fordi jeg er sikker på at jeg ikke vil finne noen som kan bekrefte dette. Jeg har faktisk vanskeligheter for å tro at du noen sinne har arbeidet i butikk siden du skriver på en såpass umoden måte. Jeg arbeider fremdeles, og jeg har aldri hørt noe som helst om 14 års aldersgrense på all energidrikke. Det er anbefalinger på noen typer energidrikk, men ingen generell regel som gjelder alle. "Jo, det er aldersgrense, jeg har blitt nektet å kjøpe!" - Butikker og kiosker er eid av privatpersoner. De kan tilhøre store kjeder, og for å unngå åpenbare problemer trengs det noen regler og rettningslinjer. Som regel regulerer det seg selv på grunn av ren konkuranse mellom kjedene. Likevel betyr det at butikken ikke er et offentlig sted, og eieren, eller de ansatte på eierens vegne, står fritt til å nekte hvem som helst å kjøpe et hvilket som helst produkt. Vi står fritt til å stenge butikken når som helst. Vi står fritt til å vise folk ut, gitt at vi har et grunnlag som ikke strider mot loven (les: etnisk opprinnelse, rullestolbruk eller andre ting du bare trenger litt sunn fornuft for å forstå er galt). Dette går vanligvis utover folk som åpenbart prøver å stjele ting og personer som lukter skikkelig vondt, FYI.

Hvis en butikk har en policy som sier at de ikke skal selge energidrikk til personer under 14, så er det fint lite man kan gjøre med det, annet enn å gå i en annen butikk. Hvis det var lovpålagt å ha 14-årsgrense ville ikke dette fungert. Jeg vil derfor også påpeke at mange Rema 1000-butikker har hatt policy på 15 år for Battery; noe som ikke ville vært lov, hadde påstanden din vært fakta.

Bottom line: Det er ikke aldersgrense på å kjøpe koffein i Norge. Butikken din kan fremdeles nekte deg å kjøpe det, simpelten fordi det er skadelig i store mengder og da spesielt for barn. Selv mener jeg at det skulle vært aldersgrenser på energidrikker, og da minst så høyt som 18.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Bare ring en sjef og spør hvis du absolutt vil ha sikre kilder hvis det er det som plager den lille IQ'en din. ikke værre enn det vettu.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om i alle fall én sjef som kan avkrefte påstandene dine. Og som jeg sa innledningsvis, det er ikke min oppgave å bekrefte din påstand. Jeg vet nemlig allerede at du tar fullstendig feil.
Kan man nekte folk å kjøpe ris?
Sist endret av KeithFlint; 10. august 2011 kl. 01:05.
Så lenge du det ikke strider mot diskrimineringsloven så ja.
Alder er ikke tatt med der så du kan fint sette en 60 års grense på ris
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Var på Rema 1000 idag (som btw har aldergrenser på de rareste ting) og så skulle jeg kjøpe meg ei flaske med Fjellbekk drink mix, for de som ikke vet det så har det en god og rolig smak av lime. Jeg liker å blande denne med sprite og, for det synes jeg er godt

Har kjøpt det mange ganger før, på bl.a Kiwi, Coop-butikker,Spar,Ica osv, helt siden jeg var en liten guttunge. Men når jeg kommer i kassa på Rema 1000 idag, skal plutselig smultpluppen ha legg og hele det styret der. Ender med at jeg for første gang på mange år ikke får kjøpt det. Hva skjer med verden? Skal det bli aldergrense på brus og snart eller? Drinkmix har inneholder så vidt jeg vet ikke alkohol, det kan (men må ikke) blandes ut etterpå. Dette er forøvrig ikke første gang jeg blir nekta å kjøpe helt vanlige, "legale" produkter for oss under 18. Prøvde jo også å kjøpe kondomer for ei stund tilbake, da skulle de også ha legitimasjon Hvorfor får jeg egentlig kjøpt tennvæske der da uten et eneste "?"

Rema 1000 boikotter jeg heretter, for hvis det er så hælvetes jævla vanskelig går jeg til bunnprisen som ligger 100 meter unna, kjøper drinkmix og stiller meg til utenfor rema igjen og drikker meg fra sans og samling

Noen som vet hvorfor de oppfører seg sånn?
Vis hele sitatet...

Har selv prøvd å kjøpe siggpapir på rema 1000, dette trenger man vel ikke legg på ?

Fikk ihvertfall ikke kjøpt det.
Som nevnt mange andre ganger. Det kan butikken bestemme selv.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det er fullstendig opp til butikken hvem de vil selge varene sine til, så lenge de ikke bryter bestemmelsene for hva som er forbudt diskriminering.

Fra Diskrimineringslovens §4: Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.

Som man kan se er ikke alder nevnt her, slik at å diskriminere på grunnlag av alder er tillatt. Det skjer for eksempel på alle utesteder som har aldersgrenser høyere enn 20 år. Som selger av en vare har ikke butikken noen plikt til å selge deg noe som helst, så lenge de ikke begrunner det med at du er av en annen nasjonalitet eller er buddhist kan de velge å si at du bare får kjøpe kneipbrød og Tine Ekstra Lett melk. En del butikker velger da å kjøre en restriktiv linje f.eks. på drinkmix og lightere, de kunne også valgt å begrense hvor mange poser potetgull du får kjøpe...
Vis hele sitatet...
Som om jeg skulle ha sakt det selv! (nesten)
Satt på spissen fra motparten(av epplegutten) DRINK miks er jo PRIMERT laget for og lage DRINKEr. Men det kan brukes som duft objekt saft eller her blande med brus. Rullings feks man MÅ jo ikke røyke den. Kan jo bruke den som isolasjon, fór i dunjakker, puter og mye mer. Sprit (fra polet) er jo laget for og drikke, men om jeg velger og bruke det som vidu rens eller vasker meg med det så trenger man ikke og være 18 for og gjøre noe av de. "ikke primære" tingende.
Sett fra ditt syn(epplegutten) Jeg er enig med deg dette inneholder ikke noen ikke lovelige substangser, men vist "systemet" virker så skal det ikke vere noe problem og kjøpe drink mix. For man får jo ikke kjøpt det man primert skal blande det ut med!! Det er som og få kjøpt winertipp men ikke tobakk! Man er like langt. Så da gjør det ingen skade!(vist alt funker)
Ikke gi deg!!
Ps: Er det egentlig digg? Hva kan det samenlignes med?
Prøvde å kjøpe en nasespray på bunnpris butikk i Trondheim fikk spørsmåle og å vise legitimasjon noe jeg syntes var rart tenkte at det sikkert var 16 år på de, men ikke faen.. Enden på visa ble at en Stor allergiker som sliter med allergi og tett nese og sliter med å puste gikk på rema 1000 og der var det "ja det blir 45kr det"
En annen ting jeg ikke helt forstår er 18år på rizzla, mens lighter går fint..
Sitat av CookieY Vis innlegg
En annen ting jeg ikke helt forstår er 18år på rizzla, mens lighter går fint..
Vis hele sitatet...
Lighter går ikke fint, hvertfall ikke her.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Har selv prøvd å kjøpe siggpapir på rema 1000, dette trenger man vel ikke legg på ?

Fikk ihvertfall ikke kjøpt det.
Vis hele sitatet...
jo, faktisk så er det 18 årsgrense på sigg papir, begrunn av at det er nesten det eneste bruks området for det er og rulle tobakk

selv om det er jævlig artig og brette minipapirfly av de da
det er helt absurd at det er aldersgrense på det, ja! det er jo vanlig papir, men lov verket i norge er jo ikke noe og bli klok av for og si det sånn da :/
Sitat av haakon466 Vis innlegg
jo, faktisk så er det 18 årsgrense på sigg papir, begrunn av at det er nesten det eneste bruks området for det er og rulle tobakk

selv om det er jævlig artig og brette minipapirfly av de da
det er helt absurd at det er aldersgrense på det, ja! det er jo vanlig papir, men lov verket i norge er jo ikke noe og bli klok av for og si det sånn da :/
Vis hele sitatet...
Si til kassadamen høyt og tydelig : Jeg skal faen ikke rulle noe tobakk, jeg skal droppe amfetamin!
Nå kan de jo likesågodt sette aldersgrense på brus, godteri og dopapir da..
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Nå kan de jo likesågodt sette aldersgrense på brus, godteri og dopapir da..
Vis hele sitatet...
ja, brus brukes som blande vann så det blir 18 årsgrense, kansje også 20 siden det er mest brukt og blande det i sprit
godteri kan virke avhengighetskapende, 18 årsgrense der og,
dopapir kan kan brukes til og brenne ned hus og skoger, derfor blir man nektet og kjøpe do papir hvis man ser sinna ut eller noe,

ser for meg at det blir noe slikt en gang hvis norge fortsetter slik de gjør!

før gikk det ann og kjøpe dinamitt og fenghette, for og sprenge bort en stein som stod i veien på jordet eller noe, nå må sprengnings tilatelse osv. vises og masse papir arbeid og masse skit for og kjøpe noen kilo
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Bortsett fra at for en 4 år siden så kom det et skriv til alle butikk kjedene om at det ble satt aldersgrense på 14 år på energi drikke.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på for det at for 3 år siden var det opp til diskusjon.
Men en slik aldersgrense er uaktuell, ifølge Mattilsynet.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=559274
Kom på tråden når jeg stod i kassa på rema idag for å kjøpe cola, tok med meg en pakke kondomer for å se om han skulle være så tett å be om legg. Tok en pakke profil blå, karen i kassen: Den grønne er bedre. Jeg: Hæ? Hva sa du? Han: Den grønne funker bedre. Jeg lo bare for meg selv og sa takk for tipset.. Så her er det ikke stress å kjøpe, er dog 17 almost 18..
jeg ble spurt om legg når jeg kjøpte rundstykker og ost i skiver. og jeg er i siste halvdel av 20-åra xD

men var bare han i kassa som var helt i sin egen verden, og det var bare morsomt. men når vi var under 18 kjøpte vi rizla for å "polere instrumentene våres", da han på bensinstasjonen spilte i korps og brukte denne metoden selv. lighter og fyrstikker var aldri problem, og sigaretter gikk helt greit hvis man hadde en jalla handleliste som så ut som om mamma hadde skrevet den. etter å ha gitt et inntrykk av at man handlet for foreldre så var han på kiosken helt avslappet med å selge tobakk, haha.

men sånn er det ikke lengre, nei
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Kan folk slutte å klage over at de ikke får kjøpt papir/lighter/andre ting i denne tråden? Som det er nevnt mangfoldige ganger allerede kan butikksjefen selv bestemme hva han vil ha aldersgrense på eller ei.

Eneste de er pliktet til å ha 18+ på er legemidler, alkohol, tobakk, snus, rizzla og wienertip (muligens).
Du har lov å kjøpe begge deler. Men når det gjelder drinkmiks, så si at du skal bruke den til å lage alkoholfri drinker, ellers kan det være hjemmel for å nekte deg (hjelpe til med lovbrudd).

Sitat av Eplegutten Vis innlegg
(Hvis de skulle hatt aldergrense på alt som muligens kunne vært brukt som blandevann, å jæven hakke meg ta, da hadde det blitt styr tenker jeg meg.)
Vis hele sitatet...
Nekter de deg også å kjøpe Schweppes-produkter (tonic, bitter lemon, russchian) ? Mange drikker disse uten alkohol også.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av zumbie Vis innlegg
Du har lov å kjøpe begge deler. Men når det gjelder drinkmiks, så si at du skal bruke den til å lage alkoholfri drinker, ellers kan det være hjemmel for å nekte deg (hjelpe til med lovbrudd).
Vis hele sitatet...
Har selv jobbet i buttikk og når kassen sier "spør om legitimasjon" når du slår inn en vare, selger du ikke nevnte vare uten å se legitimasjon. Uansett hvor urettferdig det kan oppleves, så vil ikke jeg få sjefen på nakken for at fjortiser skal kunne rane fars barskap.

Regner med at dette gjelder de fleste som jobber i butikk.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vel så vidt jeg vet kan faktisk butikken sette litt nazi regler som de vil selv om hvem som får kjøpt hva. Så lenge de ikke rasistiske eller noe. Kan feks ikke skrive at kun hvite personer får lov og kjøpe ris. Men de kan godt si at du skal være 18 år for å kjøpe ris. Er ingenting som hindrer de i å sette sine egne betingelser så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Kan hende det, men dersom de nekter å selge kondomer til en som er 16 eller 17 er dette antakelig en sak for media. Det er jo uansvarlig.
Sitat av zumbie Vis innlegg
Kan hende det, men dersom de nekter å selge kondomer til en som er 16 eller 17 er dette antakelig en sak for media. Det er jo uansvarlig.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det er uansvarlig og begynne og sex på den aldern selv om det er akkseptert av norsk lov.
Hvis jeg da eide en rema 1000 butikk og ville sette 18 års grense på kondomene står jeg fritt til det.
Hvis du absolutt må ha kondomer så får du gå på helsestasjonen for ungdom... Er ikke værre en det
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg vil si det er uansvarlig og begynne og sex på den aldern selv om det er akkseptert av norsk lov.
Hvis jeg da eide en rema 1000 butikk og ville sette 18 års grense på kondomene står jeg fritt til det.
Hvis du absolutt må ha kondomer så får du gå på helsestasjonen for ungdom... Er ikke værre en det
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det uansvarlig?
Det var 16 års aldergrense på Burn i en butikk jeg var i.. Uheldige meg fikk ikke burn den dagen : (

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg vil si det er uansvarlig og begynne og sex på den aldern selv om det er akkseptert av norsk lov.
Hvis jeg da eide en rema 1000 butikk og ville sette 18 års grense på kondomene står jeg fritt til det.
Hvis du absolutt må ha kondomer så får du gå på helsestasjonen for ungdom... Er ikke værre en det
Vis hele sitatet...
Så, du vil at folk skal ha usikker sex første gangen? Bedre at vi ungdom skal kunne ha tilgang til Kondomer slik at vi kan ha sikker sex.
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Hvorfor er det uansvarlig?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er for ung og det er min personlige mening
Jeg mener at man er ikke er stilt for nok å ta seg av et barn og eventuelt andre uheldige ting som kommer med dette.
Det er overhodet ingen lek og ha sex og muligens ende opp med å sette et barn til verden eller påføre hverandre kjønnsykdommer osv

Sitat av Settoz Vis innlegg
Det var 16 års aldergrense på Burn i en butikk jeg var i.. Uheldige meg fikk ikke burn den dagen : (



Så, du vil at folk skal ha usikker sex første gangen? Bedre at vi ungdom skal kunne ha tilgang til Kondomer slik at vi kan ha sikker sex.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg sier vil du se at jeg sier at jeg syntes at det er for ungt og ha sex på den aldern. Ikke dermed at jeg sier at dere burde ha usikker sex. Jeg sier dere burde la være i det hele tatt etter min mening.
Sist endret av mp34567; 15. august 2011 kl. 00:12.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Skal det bli aldergrense på brus og snart eller?
Vis hele sitatet...
Det har jo allerede aldersgrensa på energy drikker. Så ja, brus er det neste, også sjokolade.


Du kan ta deg faen på det.

mp34567: Neida, jo tidligere man lærer, jo bedre er det! Sex er bare digg, og naturlig.


Practize Safe sex
Sist endret av Bundy; 15. august 2011 kl. 00:14.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg syntes det er for ung og det er min personlige mening
Jeg mener at man er ikke er stilt for nok å ta seg av et barn og eventuelt andre uheldige ting som kommer med dette.
Det er overhodet ingen lek og ha sex og muligens ende opp med å sette et barn til verden eller påføre hverandre kjønnsykdommer osv



Hvis du leser det jeg sier vil du se at jeg sier at jeg syntes at det er for ungt og ha sex på den aldern. Ikke dermed at jeg sier at dere burde ha usikker sex. Jeg sier dere burde la være i det hele tatt etter min mening.
Vis hele sitatet...
Så du tror at ungdommer lar vere å ha sex fordi de ikke får tak i kondomer? Tror ikke det du. Bedre at de har sex med kondomer fra din butikk, en at de får en unge fordi du ikke solgte de kondomer. ..eller?
Sist endret av Echuz; 15. august 2011 kl. 00:15.
Skal aldri glømme de gangene jeg har faen meg fått beskjed om jeg må ha legg på å kjøpe Urge og Burn fordi det visstnok var farlig for de under 15.. Makan til sprøyt, skjelte ut dama og spurte hvor i helvete det sto at det var aldersgrense på det?!
Endte med at sjefen kom og jeg fikk kjøpt Urge til halv pris pga. dårlig service. Hoho, gjorde seg godt før LANet det!
Dette var dog på Spar, men de er minst like nazi der som på Rema1000 her jeg bor..
det er helt GALT at de nekter å selge deg kondomer. Sex kan man ha både med og uten kondomer, da burde de som kan legge til rette at man beskytte seg riktig.

Angående drinkmixen så syns jeg dette også blir for dumt. At man skal sette restriksjoner på 100% lovlige ting for å avverge at du muligens bruker det til noee annet er tåpelig.

Ta en god og voksen samtale med enten sjefen eller kundesenteret til REMA1000.
Sånn her bør det virkelig ikke være... Om det isåfall er de ansatte som har bestemt seg for å gjøre det vanskelig for deg pga. at livet de sitt er surt, så unner jeg de ikke noe annet enn en prat med sine overordnede.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Det har jo allerede aldersgrensa på energy drikker. Så ja, brus er det neste, også sjokolade.


Du kan ta deg faen på det.

mp34567: Neida, jo tidligere man lærer, jo bedre er det! Sex er bare digg, og naturlig.


Practize Safe sex
Vis hele sitatet...
Ja for all del la oss begynne med 2 åringer også! Er jo greit så lenge de får tak i kondomer eller hva?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ja for all del la oss begynne med 2 åringer også! Er jo greit så lenge de får tak i kondomer eller hva?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ikke en 2 åring få lov å kjøpe kondomer om den absolutt skulle ønske det? Det var helt usaklig av deg. En butikk lever av å selge produkter til kunder og så lenge det ikke går imot loven burde det være fritt fram.
Å jobbe i butikk blir plutselig mulig å overleve når man kan si "har du legg? er tjeuårsgrense grense på det der" - ikke ta det personlig
Ja de lever av å selge produkter til en kunde men de kan fint sette sine egne morale begrensninger på de om de vil! Det er fritt fram så lenge det ikke rammes av diskrimineringsloven!
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ja de lever av å selge produkter til en kunde men de kan fint sette sine egne morale begrensninger på de om de vil! Det er fritt fram så lenge det ikke rammes av diskrimineringsloven!
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at det er butikken som bestemmer hvem de selger til, men de tjener ingenting på å sette restriksjoner på ting som kondomer eller drinkmix...

Det er jo greit å kunne vite at de akkurat hjalp med å gjøre en 14 år gammel jente gravid, siden de ikke fikk kjøpt kondomer.
Eller gutten som ikke fikk kjøpt sin uskyldige drinkmix og ente heller opp med en ikke fullt så uskyldig blanding når han lette etter en erstattning?

Den moralen er vel ikke helt riktig?
Sitat av Kithshok Vis innlegg
Å jobbe i butikk blir plutselig mulig å overleve når man kan si "har du legg? er tjeuårsgrense grense på det der" - ikke ta det personlig
Vis hele sitatet...
Don't tell me, det er fordi dere er smålige.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Er fullt klar over at det er butikken som bestemmer hvem de selger til, men de tjener ingenting på å sette restriksjoner på ting som kondomer eller drinkmix...

Det er jo greit å kunne vite at de akkurat hjalp med å gjøre en 14 år gammel jente gravid, siden de ikke fikk kjøpt kondomer.
Eller gutten som ikke fikk kjøpt sin uskyldige drinkmix og ente heller opp med en ikke fullt så uskyldig blanding når han lette etter en erstattning?

Den moralen er vel ikke helt riktig?
Vis hele sitatet...
Så vi skal heller legge til rette for et lovbrudd ved at en 14 åring får ha hatt sex? (forutsatt at kjæresten/elskern/onenightstandsen) er over 16.
Det gjør det ikke mere riktig om de har kondom. Da kan du jo nesten like gjerne gå og kjøpe en angrepille om du kun er redd for graviditet. Denne trenger du ikke legg på.
Og de hjalp med å gjøre en 14 år gammel jente gravid? Det blir akkurat som og si at hvis du var på soverommet hennes hadde hun sikkert ikke blitt gravid da heller!
Hvis de vil nekte og selge til de under 18 år er det fullt lovlig og jeg kan se synspunktet dems helt fint.
Da kan man jo muligens bare la være?
Han får en fullt så ikke ufarlig blanding så du mener at de som ikke får tak i drinkmixen sin går og kjøper seg 96% i stedet?
Kanskje vi like gjerne skal åpne polutsalget for alle aldere så vi vet hva de drikker?
Jobber selv på Rema, og vi MÅ følge reglene som er satt, vi lager INGEN regler selv.
Hvis det er 18års grense på drinkmix, er det pga hovedsentralen til rema har lagt inn det på systemet, som igjen oppdateres på vårt kontor og så i kassene.
Likevel om vi ser at det ikke er alkohol i drinkmixen, så er det begrunnelse og miste jobben hvis vi selger til noen under 18! (både kjøpmann og ansatt)
Det er jo også 18års grense på rizla sigarettpapir, likevel om det ikke inneholder tobakk >_>
Er innført 18års grense på flaxlodd for en liten stund siden også.. unger kan ikke få et lodd scannet engang hvis det er vunnet på det!

Men kondomer derimot SKAL du få kjøpt, uansett alder!
Samme med lighter, tennveske og FHM..

Har jo sett 18års grense på energidrikke på en Kiwi butikk, noe som er latterlig, men ingen grunn til og bli sinna på betjeningen, de følger bare reglene som er satt!
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Kan man nekte folk å kjøpe ris?
Vis hele sitatet...
Juridisk sett, ja. Men det vil nok bli vanskelig i praksis...