Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 14261
Hvorfor skal alle ha det til at gatenarkomane egentlig er så reale og greie folk?
Hva legger dere egentlig i real og grei?

De lever i en verden der hvert sekund handler om å skaffe penger uansett hva en må gjøre.
De stjeler, lyver, sprer om seg med farlig avfall, gjeld og vold er jo en selvfølge men heldigvis så raner de stort sett bare hverandre.
Det å sette seg ned en dag å ha en normal samtale å vise at en har sunne ideer innerst inne gjør en ikke til en real og grei person.

Det er synd i dem, når de har endt opp sånn, men ikke sett dem på en pidestall som offre som bare er missforstått og stigmatisert.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Hvorfor skal alle ha det til at gatenarkomane egentlig er så reale og greie folk?
Hva legger dere egentlig i real og grei?

De lever i en verden der hvert sekund handler om å skaffe penger uansett hva en må gjøre.
De stjeler, lyver, sprer om seg med farlig avfall, gjeld og vold er jo en selvfølge men heldigvis så raner de stort sett bare hverandre.
Det å sette seg ned en dag å ha en normal samtale å vise at en har sunne ideer innerst inne gjør en ikke til en real og grei person.

Det er synd i dem, når de har endt opp sånn, men ikke sett dem på en pidestall som offre som bare er missforstått og stigmatisert.
Vis hele sitatet...
Jeg legger i det at de er mennesker de også, med samme rettigheter som "oss andre". Ikke mer, ikke mindre. Jeg unngår dealere på gata, fordi jeg ikke liker å få piller i puppesprekken, men narkomane går jeg forbi som hvemsomhelst. Jeg kan også havne i prat med en narkoman når jeg sitter på buss/trikk/park, slik som jeg havner i prat med andre random mennesker som ikke ruser seg daglig. Ofte har vi også interessante samtaler. Det er det jeg legger i det.
Skjønner ikke hvorfor dette blir vridd over mot "dere sympatiserer mot dem, bare fordi de er narkomane". Ingen her har sagt det, saken er at TS kasta x antall vannballonger i hodet på folk (folk han forøvrig ikke visste om var "skyldige" i å forsøple osv., men folk som befant seg på feil sted til feil tid, og som høyst sannsynlig var rusavhengige). Irriterende med sånne hersketeknikker.

Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Jeg unngår dealere på gata, fordi jeg ikke liker å få piller i puppesprekken,
Vis hele sitatet...
Merkelig salgstaktikk det der, gitt...
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 4. august 2011 kl. 15:20.
Dere burde brukt steiner og glassflasker fremfor vannballonger.

Eskaler!
Sitat av EoT Vis innlegg
Merkelig salgstaktikk det der, gitt...
Vis hele sitatet...
janeiok?
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
saken er at TS kasta x antall vannballonger i hodet på folk (folk han forøvrig ikke visste om var "skyldige" i å forsøple osv.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng i at ikke alle pisser på døra vår, og flere tar nok med seg søpla si. Men bortimot ALLE lar sprøytespissene sine ligge igjen.

Det ble en form for generalisering når det gjaldt rusmisbrukerne som satte seg der, det må jeg innrømme. Men når 8 av 10 som ruser seg der gjør de tingene jeg har listet opp så når man til slutt et punkt hvor man ikke tar seg bryet med å undersøke om hver enkelt er en av de 20 prosentene som rydder opp etter seg.
Hehe, dere skal aboslutt leke så voksne mennesker. La dem gjenoppleve sine ungdomsår igjen. Jeg mener personlig at det var et smart påfunn, dere prøvde jo å kontakte politiet.

Narkomaner er mennesker, men hva i helvette gjør det meg den dagen jeg treffer en sprøytespiss og får en aids? Tenk litt lenger,kidz
Sist endret av random50361; 4. august 2011 kl. 15:33.
Tja Politiet her i landet har en Tendens til og beskytte de kriminelle! det jeg foreslår er at dere setter opp et videokamera i vinduet! dokumenterer alt som skjer (heroin dealing + politiets manglene respons) og gir det til media rett og slett! det er forbudt og filme andre uten samtykke! men så lenge du filmer en kriminell handling, er dette bevismatriale! ord mot ord kommer dere kanskje ingen vei, men det er vanskelig og ignorere opptak!
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Noe av det som jeg mener gir grunn til å reagere, og som på et vis legitimerer er at de to politidamene faktisk sto der og så på, bare halvannen meter unna, at en fyr satt med en trillevogn full av piller og pulver.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Tja Politiet her i landet har en Tendens til og beskytte de kriminelle! det jeg foreslår er at dere setter opp et videokamera i vinduet! dokumenterer alt som skjer (heroin dealing + politiets manglene respons) og gir det til media rett og slett! det er forbudt og filme andre uten samtykke! men så lenge du filmer en kriminell handling, er dette bevismatriale! ord mot ord kommer dere kanskje ingen vei, men det er vanskelig og ignorere opptak!
Vis hele sitatet...

Bedriften vil få problemer med datatilsynet for ulovlig overvåkning.

Wolfe707, hvorfor påpekte du ikke det til politiet?
Hvorfor gjør du ikke noe med den mannen med en trillevong full av piller? virker som et spørsmål du kunne stilt henne.
Sist endret av zlamaniac; 4. august 2011 kl. 15:41.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Bedriften vil få problemer med datatilsynet for ulovlig overvåkning.
Vis hele sitatet...
Er det forbudt og filme kriminelle handlinger? hvis noen blir skutt/knivstukket er det da også forbudt og filme for og identfisere gjerningsmannen?
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Bedriften vil få problemer med datatilsynet for ulovlig overvåkning.

Wolfe707, hvorfor påpekte du ikke det til politiet?
Hvorfor gjør du ikke noe med den mannen med en trillevong full av piller? virker som et spørsmål du kunne stilt henne.
Vis hele sitatet...
ikke hvis man har skilt som sier så + tillatelse.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Bedriften vil få problemer med datatilsynet for ulovlig overvåkning.

Wolfe707, hvorfor påpekte du ikke det til politiet?
Hvorfor gjør du ikke noe med den mannen med en trillevong full av piller? virker som et spørsmål du kunne stilt henne.
Vis hele sitatet...
De var såpass forbanna på oss at det ikke falt meg inn, dessverre!
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Noe av det som jeg mener gir grunn til å reagere, og som på et vis legitimerer er at de to politidamene faktisk sto der og så på, bare halvannen meter unna, at en fyr satt med en trillevogn full av piller og pulver.
Vis hele sitatet...
ja klart tunge narkomane går rundt med trillevogner med dop. haha du mister bare mer og mer kredibilitet.

en trillevogn med pulver er mange mange hundre tusen kroner, for ikke å si over millionen i narkotika. og dette ser du for deg at noen triller rundt i en vogn. riight


en annen ting jeg reagerer på er at du snakker om at du har medfølelse og forståelse osv osv, men så går du til en handling som beviser det motsatte..
det hjelper ikke å SI at man er sånn og sånn hvis man handler på en måte som beviser noeo annet.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
For meg var det mest underholdende, men samtidig blir jeg naturlig nok litt frustrert over at politiet var villige til å bruke nesten halvannen time på oss, samtidig som de fullstendig ignorerte åpenbart og ekstensivt salg av dop rett foran ansiktene på dem. Småbeslag er én ting, men en pose på 1-1,5kg er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Jeg skal love deg en ting, du finner ikke en narkoman på gata i Oslo ( Regner med det er oslo, siden profilen din viser du bor der ) som går rundt med 1 - 1,5 KG knark på seg i en sykkel kurv helt åpenlyst. Han hadde nok vært rana fortere en politiet kunne tatt beslag!
Uansett om det er narkomane eller psykisk syke jeg har jobbet med har jeg som regel kun et krav til oppførsel: folkeskikk. Er man stein psykotisk er det greit med litt utflytende atferd, men stort sett alle klarer enkel folkeskikk. De kan så klart hive sprøyter i bosset og la være å pisse på døra deres! Du skal heller ikke hive vannbalonger på de svakeste i samfunnet. At du sier det er en selvfølge at de har selv skyld i sin egen situasjon sier at du ikke har så mye erfaring innenfor feltet. Traff på en som fikk sin første sprøyte heroin da han var 13 år av faren sin... Jeg får meg ikke selv til å si at situasjonen er selvforskylt da.
Jeg forstår deg utrolig godt! Men har dere ikke en form for securitas tjeneste? Ring disse og fortell at dere vil ha vekk de narkomane.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av technot Vis innlegg
ja klart tunge narkomane går rundt med trillevogner med dop. haha du mister bare mer og mer kredibilitet.

en trillevogn med pulver er mange mange hundre tusen kroner, for ikke å si over millionen i narkotika. og dette ser du for deg at noen triller rundt i en vogn. riight


en annen ting jeg reagerer på er at du snakker om at du har medfølelse og forståelse osv osv, men så går du til en handling som beviser det motsatte..
det hjelper ikke å SI at man er sånn og sånn hvis man handler på en måte som beviser noeo annet.
Vis hele sitatet...
Trillevogna så jeg selv. en sånn man fester bakpå sykler. Og oppi der lå det en pose som inneholdt det jeg anser å være MYE piller og pulver. Utifra det jeg fikk se av det så det ut som sikkert en halvkilo hvertfall, men det aner jeg ikke hvordasn jeg skal beregne. Tror jeg skrev 1-1,5 kg lenger oppe, men det er sikkert feil.

Se for deg en sånn gjennomsiktig pose du plukker frukt oppi på Kiwi.

Men for all del, jeg er ingen ekspert, det kan ha vært en pose med kun lite grann på toppen, men den var fylt opp med noe, og jeg så veldig tydelig at det var piller - så med mindre det var Paracet så hadde han en betydelig mengde.
Aha? Er det en kar som er svensk som sykler med den ja?

brunt hår, halvlangt og brune eller blå øyne, husker ikke helt.

Han pleier å ha tjuvgods der han skal selge :P
Sist endret av Bundy; 4. august 2011 kl. 16:05.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jeg skal love deg en ting, du finner ikke en narkoman på gata i Oslo ( Regner med det er oslo, siden profilen din viser du bor der ) som går rundt med 1 - 1,5 KG knark på seg i en sykkel kurv helt åpenlyst. Han hadde nok vært rana fortere en politiet kunne tatt beslag!
Vis hele sitatet...
Jeg skrev et svar ovenfor her, og 1-1,5 kg kan godt være feil, jeg har no clue ifm hva folk går rundt med på gata. Men jeg har sett selv folk ved busstoppet på Jernbanetorget stå med poser fulle av knark som deles ut.

Det var no á la de posene du bruker til frukt på Kiwi. Og som sagt ovenfor: den kan ha vært full av noe annet under det øverste laget, eller det kan ha vært mindre enn det jeg mener jeg så. Men jeg VET at det var piller og pulver. Og det var en betyelig mengde. Iallfall mye mer enn det jeg gjetter er "eget forbruk".

Sitat av Bundy Vis innlegg
Aha? Er det en kar som er svensk som sykler med den ja?

brunt hår, halvlangt og brune eller blå øyne, husker ikke helt.

Han pleier å ha tjuvgods der han skal selge :P
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Han hadde brunt hår. Jeg ville kanskje kalt det kort-halvlangt, men så vidt jeg hørte var han norsk.

Sitat av pedagogen Vis innlegg
Uansett om det er narkomane eller psykisk syke jeg har jobbet med har jeg som regel kun et krav til oppførsel: folkeskikk. Er man stein psykotisk er det greit med litt utflytende atferd, men stort sett alle klarer enkel folkeskikk. De kan så klart hive sprøyter i bosset og la være å pisse på døra deres! Du skal heller ikke hive vannbalonger på de svakeste i samfunnet. At du sier det er en selvfølge at de har selv skyld i sin egen situasjon sier at du ikke har så mye erfaring innenfor feltet. Traff på en som fikk sin første sprøyte heroin da han var 13 år av faren sin... Jeg får meg ikke selv til å si at situasjonen er selvforskylt da.
Vis hele sitatet...
Nei, i eksempelet ditt kan det vel ikke akkurat kalles selvforskyldt. Men i de aller fleste tilfeller er det vel folk som har hatt et forhold til narkotika fra før, som til slutt prøver f eks heroin, og deretter er hekta. Var i så måte at jeg skrev selvforskyldt. Er jo fullt klar over at noen kommer fra belastede hjem og miljøer, har forståelse for det. Det varierer i hvilken grad man er det, men man har også alltid et ansvar selv.

Men det var ikke meninga å fremstille det som at de har all skyld helt selv. Narkomane behandles som dritt av mange, kun fordi de er narkomane.

Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Jeg forstår deg utrolig godt! Men har dere ikke en form for securitas tjeneste? Ring disse og fortell at dere vil ha vekk de narkomane.
Vis hele sitatet...
Har ikke det
Jeg ringte akkurat og sjekket, det var han :P (han kan norsk men pleier å preike svensk)

Jeg spurte "hva har du gjort i det siste" og han begynte jo selfølgelig å skryte om hva han hadde henta.

On the record, du tok ikke feil.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bundy Vis innlegg
Jeg ringte akkurat og sjekket, det var han :P (han kan norsk men pleier å preike svensk)

Jeg spurte "hva har du gjort i det siste" og han begynte jo selfølgelig å skryte om hva han hadde henta.

On the record, du tok ikke feil.
Vis hele sitatet...
What? xD Det er random ass...
Gjør som de gjør på bygda for å holde kveget på plass, sett opp strømgjerde.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Gjør som de gjør på bygda for å holde kveget på plass, sett opp strømgjerde.
Vis hele sitatet...
Jeg har en sånn Max Smekker hjemme som man bruker mot mygg og sånt...? Må begynne smått vettu...
Har ikke lest alt i tråden her, men har lest noe. Men jeg har et spørsmål til alle som mener at det TS gjorde var feil, hva hadde dere sagt om jeg kom på arbeidsplassen deres, bosatte meg der, urinerte på deres dør, slengte rundt søppel, og ikke er narkoman? Ville dere hatt samme medfølelse for meg som om det var en narkoman som gjorde det samme?

Jeg synes dere behandler narkomane som en annen gruppe, dere "drar alle under en kam" og får så mye medfølelse for de? Eller er det jeg som har misforstått?

Jeg synes TS gjorde det rette, men hadde kanskje vært bedre med et vanngevær og lignende, ettersom en ballong for mye kraft fra slike høyder. Så lenge TS tok kontakt med de narkomane og politiet, og prøvde å få til en løsning så er det helt greit at han tyr til andre midler. Narkomane har jo ikke større rettighet til å legge seg ned på gata og urinere på dører. Hadde jeg stilt meg opp ved en bygning og urinert på denne bygningen så hadde jeg fått bot, men hva får de narkomane? Ingenting!
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
What? xD Det er random ass...
Vis hele sitatet...
Jeg visste hvem det var med en gang jeg hørte han hadde slik barnevogn bak sykkelen
Jeg synes det er litt merkelig med den automatiske sympatien narkomane skal få uavhengig av oppførsel. Ja, de er i en sørgelig situasjon og ja de har en 'sykdom'. Riktignok, en selvforskyldt sykdom, som de attpåtil nærer ved å fortsette misbruket sitt. Når hørte du sist om en person som kontinuerlig skjøt seg opp med kreft? (Ja, jeg vet jeg setter det på spissen og at det er umulig å kutte ut på dagen)

Om vi vender på denne situasjonen og lager et annet scenario:
TS sliter med rot og bråk utenfor leiligheten fordi hver eneste fredag og lørdag går drita fulle vestkants-kids forbi døra hans. Ikke nok med det, men de pisser attpå til på døra, samt at de kaster fra seg ølflasker og annen drit. TS har forsøkt å kompisprate med vestkants-kidsa, og alle sammen er joviale og sier de skal gjøre som han sier. Desverre går ukene uten endring, og TS bestemmer seg for å hive vannballonger for å provosere frem en adferdsendring.

Wolfe707, om dette var historien din så tipper jeg du ville tilnærmet blitt unisont applaudert i denne tråden for din handlekraft. Men siden det gjelder narkomane, som folk ser på som en svak samfunnsgruppe som skal ha sympati blir du sett på som en elitist dustemikkel. Kan sammenlignes med folk som unnskylder vold fra innvandrere med at de kommer fra andre kulturer eller krigssoner. Respekt er ikke medfødt, men mengden respekt man nyter hos andre gjør man seg fortjent til via sin egen væremåte.

Lurer inderlig på hva de som så blindt forsvarer de narkomane i denne tråden ville gjort dersom de var i samme situasjon selv og hadde dem utenfor sin egen dør :P
ArbeidsledigProletar
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Jeg synes det er litt merkelig med den automatiske sympatien narkomane skal få uavhengig av oppførsel. Ja, de er i en sørgelig situasjon og ja de har en 'sykdom'. Riktignok, en selvforskyldt sykdom, som de attpåtil nærer ved å fortsette misbruket sitt. Når hørte du sist om en person som kontinuerlig skjøt seg opp med kreft? (Ja, jeg vet jeg setter det på spissen og at det er umulig å kutte ut på dagen)

Om vi vender på denne situasjonen og lager et annet scenario:
TS sliter med rot og bråk utenfor leiligheten fordi hver eneste fredag og lørdag går drita fulle vestkants-kids forbi døra hans. Ikke nok med det, men de pisser attpå til på døra, samt at de kaster fra seg ølflasker og annen drit. TS har forsøkt å kompisprate med vestkants-kidsa, og alle sammen er joviale og sier de skal gjøre som han sier. Desverre går ukene uten endring, og TS bestemmer seg for å hive vannballonger for å provosere frem en adferdsendring.

Wolfe707, om dette var historien din så tipper jeg du ville tilnærmet blitt unisont applaudert i denne tråden for din handlekraft. Men siden det gjelder narkomane, som folk ser på som en svak samfunnsgruppe som skal ha sympati blir du sett på som en elitist dustemikkel. Kan sammenlignes med folk som unnskylder vold fra innvandrere med at de kommer fra andre kulturer eller krigssoner. Respekt er ikke medfødt, men mengden respekt man nyter hos andre gjør man seg fortjent til via sin egen væremåte.

Lurer inderlig på hva de som så blindt forsvarer de narkomane i denne tråden ville gjort dersom de var i samme situasjon selv og hadde dem utenfor sin egen dør :P
Vis hele sitatet...
Det er der du tar feil. Man tar ikke de narkomane i forsvar, man fordømmer handlingen å kaste vannbalonger fram 5. etasje på folk nedenfor. Kall selvjustis, hevn, borgervern, "vigilante", samme hva, det er fremdeles noe man ikke skal gjøre. Vi lever ikke i et lovløst samfunn, og som allerede nevnt drøssevis av ganger i tråden så er det politiets jobb å håndheve loven.

Det har da med andre ord ingenting å si at de er narkomane, de kunne vært hva som helst, hvem som helst. De gjorde noe TS ikke likte og han bestemte seg for å ta loven i egne hender da han ikke fikk svar fra politiet. (de kan ha viktigere ting å gjøre enn å flytte narkomane fra kvartal til kvartal)

Og det er dette som er feilen.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Har ikke lest alt i tråden her, men har lest noe. Men jeg har et spørsmål til alle som mener at det TS gjorde var feil, hva hadde dere sagt om jeg kom på arbeidsplassen deres, bosatte meg der, urinerte på deres dør, slengte rundt søppel, og ikke er narkoman? Ville dere hatt samme medfølelse for meg som om det var en narkoman som gjorde det samme?
Vis hele sitatet...
Avhengighet er en psykisk sykdom. Jeg synes folk skal ha forståelse for det.
Jeg trodde det var allmenn kjent at narkomani medførte en reduksjon i dømmekraft og andre evner vi ''normale'' innehar.
Betabusa: Selvsagt skal du ikke ta loven i egne hender, men å gjøre noe så uskyldig som å kaste vannballong, synes jeg var en god løsning når ingenting annet funket.

hafnor: Narko senker dømmekraft o.l sikkert, men nå skal du ha jævlig dårlig dømmekraft og fornuft for å bli narkoman i det hele tatt.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Avhengighet er en psykisk sykdom. Jeg synes folk skal ha forståelse for det.
Jeg trodde det var allmenn kjent at narkomani medførte en reduksjon i dømmekraft og andre evner vi ''normale'' innehar.
Vis hele sitatet...
Uansett om de har psykisk lidelse, de skal følge samme regler som oss.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
hafnor: Narko senker dømmekraft o.l sikkert, men nå skal du ha jævlig dårlig dømmekraft og fornuft for å bli narkoman i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det er nok å forenkle situasjonen litt. Man kan ha en så føkka barndom med vold og seksuelle overgrep at man kan falle for fristelsen til å gjøre slutt på lidelsene. Narkotika er en virkelighetsflukt hvor du kan glemme hvor kald og ond andre mennesker kan være.
Jeg syns dere gjorde det riktige. Det virker som at polisen prøvde å skremme dere fordi dere tok loven i egne hender. Jeg vet ikke om det er riktig eller galt, men. De narkomane gjorde jo det, så hvorfor blir ikke de straffa? Urettferdig.

Selv om de er blitt født inn i et narkomant liv, så må de se på framtida si. Hvordan vil de ha det om 10 år om de fortsetter som de gjør? Veldig enkel matte. Det finnes rusomsorg for en grunn.
Såpekoker av rang
All denne evinnelige synsingen om narkomane eller andre med psykiske lidelser og hva de "enkelt"
burde/kan gjøre for å få orden på livene sine er bestandig pisspreik.

Det er omtrent umulig for utenforstående å sette seg inn i disse problemstillingene uten å drite seg loddrett ut.
Det må oppleves før man har noe som helst grunnlag for å kritisere og komme med "åpenbare løsninger".
Taurean, du kan ikke sitte der bak skjermen din og si at "de må se på framtida si." -- du
aner antakelig ikke hvor vanskelig enkelte av disse har det og har hatt det.

Hjernen vår er meget kompleks, akkurat som historien som fikk disse menneskene dit de er i dag antakelig også er.
Det kan ikke, på noen måte, kalles et enkelt regnestykke. Det er fler faktorer som spiller inn her.
Sist endret av monoid; 4. august 2011 kl. 22:29.
Ser folk klager over at han kastet vannballonger, det er dessverre et ganske lite fåtall som gjør noe så uskyldig som å kaste vannballonger i en slik situasjon. Jeg vet ikke selv hva jeg hadde gjort, men vet om ganske mange som hadde gått fram med vold for å fjerne dem. Greit at du skal være narkoman, men ikke plag andre med ditt problem.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er der du tar feil. Man tar ikke de narkomane i forsvar, man fordømmer handlingen å kaste vannbalonger fram 5. etasje på folk nedenfor. Kall selvjustis, hevn, borgervern, "vigilante", samme hva, det er fremdeles noe man ikke skal gjøre. Vi lever ikke i et lovløst samfunn, og som allerede nevnt drøssevis av ganger i tråden så er det politiets jobb å håndheve loven.

Det har da med andre ord ingenting å si at de er narkomane, de kunne vært hva som helst, hvem som helst. De gjorde noe TS ikke likte og han bestemte seg for å ta loven i egne hender da han ikke fikk svar fra politiet. (de kan ha viktigere ting å gjøre enn å flytte narkomane fra kvartal til kvartal)

Og det er dette som er feilen.
Vis hele sitatet...
Takk for saklig innlegg. Jeg er ikke enig med deg, men det er jo poenget med diskusjon og fri vilje.

Jeg er helt enig i at man i utgangspunktet skal la politi ta seg av slikt. Men som sagt tok vi kontakt gjentatte ganger, tilogmed skriftlig, uten respons. Og det skjønner jeg faktisk. Politiet har for mye å gjøre fra før, og å arrestere narkomane har ingen hensikt og kommer ingen til gode. MEN, jeg synes at dette da åpner for uortodokse måter å få en løsning på, når diplomati ikke fungerer. Og i dette tilfellet anser iallfall jeg vannballonger som en "uskyldig" måte å løse det på.

Alternativet slik jeg ser det er følgende:

1. Vente til politiet har ressurser til å kunne sende patrulje til oss mellom 10 og 15 ganger daglig for å jage dem bort.

2. Gå ned og jage dem bort med trusler om vold (noe jeg anser som veldig ufint og ikke minst potensielt veldig farlig for begge parter).

3. Sette opp innsamlingsboks for sprøyter og installere utedo på fortauet (kan virke som dette er det eneste mulige alternativet nå)

4. Ringe Chuck Norris.

Og jeg vil bare påpeke at det ikke handler om at de gjorde noe jeg "ikke likte". Jeg "liker" ikke heroin, men om noen vil bruke det så er det bare å kjøre på - gjerne rett foran meg, det har ingenting å si. Det handler om helserisikoen mangelen på ansvar medfører for andre som ikke har noe med misbruket å gjøre.

Tenk om noen går forbi kontorene våre med barna sine. Hva skjer når en 3-åring plukker opp en blodfylt sprøytespiss og begynner å fikle med den? Det er urimelig at folk skal utsettes for slikt.

Sitat av monoid Vis innlegg
All denne evinnelige synsingen om narkomane eller andre med psykiske lidelser og hva de "enkelt"
burde/kan gjøre for å få orden på livene sine er bestandig pisspreik.

Det er omtrent umulig for utenforstående å sette seg inn i disse problemstillingene uten å drite seg loddrett ut.
Det må oppleves før man har noe som helst grunnlag for å kritisere og komme med "åpenbare løsninger".
Taurean, du kan ikke sitte der bak skjermen din og si at "de må se på framtida si." -- du
aner antakelig ikke hvor vanskelig enkelte av disse har det og har hatt det.

Hjernen vår er meget kompleks, akkurat som historien som fikk disse menneskene dit de er i dag antakelig også er.
Det kan ikke, på noen måte, kalles et enkelt regnestykke. Det er fler faktorer som spiller inn her.
Vis hele sitatet...
Absolutt, helt enig her. Det ligger ALLTID noe bak, ikke bare "woohoo, heroin høres kult ut,". Påkjennelsen det er å være narkoman er noe jeg ikke kan begynne å se for meg engang, og derfor uttaler jeg meg ikke om hvorvidt de bør "skjerpe seg" eller "ta tak i problemene sine". Vi som ikke har vært i situasjonen har ingen anelse hvordan vi selv ville taklet det, og hvilken rett har jeg da til å si hva h*n burde og ikke burde gjøre?

Likevel: det er visse retningslinjer som MÅ følges for at et samfunn skal fungere. De er av varierende viktighet, ja, men de må likevel følges. Som f eks spredning av farlige materialer som f eks sprøytespisser. Klarer man ikke forholde seg til dette - enten det er med fullt overlegg eller man ikke aner hva man driver med og det ikke finnes noe vondt i deg - så kan man ikke delta i samfunnet på samme måte.

Jeg har f eks drevet med bueskyting. Om jeg hadde satt opp en blink i hagen, midt i et nabolag, uten sikring bak osv - hadde dere godtatt at jeg skjøt nærmest "vilt rundt meg" med bua mi? Hadde dere sett pilene fly og lande i naboens hage og sagt "jaja, sånn er det, om politiet ikke gjør noe så får jeg bare la være å bry meg,"? Jeg tviler på det. Og det burde dere ikke.

Det som derimot kan og BØR diskuteres er kanskje metodene man tar i bruk?
Off-topic: dette kunne ha vært plottet i Klovn
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Off-topic: dette kunne ha vært plottet i Klovn
Vis hele sitatet...
Hahhah! Så en episode for noen uker siden, syntes det virka gøy. Han drepte vaskehjelpa si med "_Mein Kampf" og så skjøt han henne
Ein plass må jo grenso gå? Slik TS beskriv da har han vist respekt og tolmodigheit ovenfor motparten, og når poletiet ikkje gjer nåko, ser eg på vannbalong kasting som ein relativt "fin" måte å ordna da på.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Avhengighet er en psykisk sykdom. Jeg synes folk skal ha forståelse for det.
Jeg trodde det var allmenn kjent at narkomani medførte en reduksjon i dømmekraft og andre evner vi ''normale'' innehar.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg vil være en totalt idiot så kan jeg bli narkoman og pisse på dører og hive rundt sprøytespisser, som kan føre til et større utbrudd av Hepatitt B/C og andre sykdommer?

Enn hvis et barn finner en sprøytespiss, plukker den opp og stikker seg på den? Skal det liksom gå "bra" ettersom det var en narkoman som slengte fra seg sprøytespissen der? Småbarn er nysgjerrige og tenker ikke over hva det kan være, de vil bare se og lære.
Syns snuten overreagerte noe jævlig. Vannballonger kontra sprøytespisser?

Jeg mener - hvorfor prioritere å rydde opp sprukne vannballonger kontra sprøytespisser? Merkelig samfunn vi lever i ...
Sist endret av noy; 5. august 2011 kl. 11:46.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo åpenbart at du ikke respekterer folk når du kaster vannballonger på dem. Hvis det er sprøyter og rot som er problemet så får du rydde selv eller be de du leier av gjøre det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han rydde etter dem??? Sprøytespisser er noe av det mest uhygeniske som finnes, og utgjør en helserisiko for de som ferdes der. Skjønner ikke dissa folka at de ikke bare kan kaste spissene sine overalt så må dem tåle noen vannballonger. Jeg er klar over at muligens ikke alle gjorde det, men da får individene i gruppa snakke til de som ikke bryr seg og kaster spissene overalt.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Avhengighet er en psykisk sykdom. Jeg synes folk skal ha forståelse for det..
Vis hele sitatet...
Avhengighet er IKKE psykisk sykdom, men avhnegihet kommer som regel pga av psykisk sykdom.
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Avhengighet er IKKE psykisk sykdom, men avhnegihet kommer som regel pga av psykisk sykdom.
Vis hele sitatet...
fagfolkene er uenige med deg. avhenighet av ymse former har egne diagnoser i DSM-IV OG i ICD-10

kilde: http://www.fmr.no/whos-diagnosesystem.424132-77010.html
Sist endret av technot; 5. august 2011 kl. 19:22.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Selv synes jeg kanskje at psykisk sykdom heller kommer av avhengighet. Men det er muligens litt hipp som happ, høna og egget...?
er ingen som nekter for at rusavhenige veldig ofte har andre psykiske lidelser i tilegg.
hva som kom først eller sist tror jeg er individuelt fra person til person. noen begynner med sterk psyke, andre sliter fra før.

mitt poeng var bare at avhenighet ER en lidelse for seg selv i følge diagnosemetodene som brukes i norge og brorparten av "land vi liker å sammenligne oss med";P
Selvforskyldt er selvforskyldt.

Selvom jeg liker å drikke meg dritings i helgene betyr ikke det at jeg kan kaste øl over politiet som går forbi meg.

Tror du de hadde hatt sympati for meg som "en eller annen alkis"??, det tror ikke jeg...
Jeg kommer sikkert til å bli flama for dette, men jeg må bare få si at denne sympatien mange av dere har for de narkomane grenser til det kvalmende. Greit nok, de har det ikke godt. De er syke. Men hallo, når TS gjentatte ganger har kontaktet politiet, og henvendt seg til de narkomane, uten at det gir resultater... Vel, jeg hadde gjort det samme. De får bruke narkotika helt åpenlyst, noe som er helt greit, men når de sprer rundt seg med sprøytespisser som kan være farlige for andre, har det gått for langt! Det må da finnes grenser for spesialbehandlingen. Hadde sikkert gjort det samme mot taggere f.eks., hvis ikke politiet hadde reagert. Men igjen, det å gjøre det mot taggere er jo ikke like ille, da det er mer synd på de narkomane.......
Forstår bare ikke hvorfor ikke de "narkomane" heller kan ruse seg hjemme.
Er jo bare fullstendig dumt og risikofullt å gjøre dette ute
Og å kaste sprøytene burde jo være en enkel sak, til og med ikke jeg slenger bare sprøyter fra meg. Skal da nevnes at jeg ikke har eller bruker noen sprøyter
Sist endret av KevinNice; 6. august 2011 kl. 06:13.
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Forstår bare ikke hvorfor ikke de "narkomane" heller kan ruse seg hjemme.
Er jo bare fullstendig dumt og risikofullt å gjøre dette ute
Og å kaste sprøytene burde jo være en enkel sak, til og med ikke jeg slenger bare sprøyter fra meg. Skal da nevnes at jeg ikke har eller bruker noen sprøyter
Vis hele sitatet...
Du kødder vell nå?
Trur du virkelig at de narkomane sitter utfor et firma for å ha en liten "Fest", ruse seg litt, pisse litt på døra, kaste sprøytespissene sine, vis de har et hjem?
Sist endret av TheGloryHole; 6. august 2011 kl. 06:28.