Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 5130
Jeg har fått litt "Alvorlige" trussler over nettby.
Det er en 24 år gammel mann som sier at han ikke liker innholdet på profilen min, og at hvis jeg nekter å fjerne det på 3 dager så skall han komme og ta meg.
Det verste er at han vet navnet mitt, navnet til foreldrene mine min og hvor jeg bor. Han fortsetter å poste informasjon om meg hele tiden for å overbevise meg om at han er seriøs. Jeg vet ikke om jeg ikke skal ta han seriøst eller om jeg skall anmeldte han. Jeg blir uansett veldig skremt når folk kan så mye om meg ettersom at jeg forsåvidt holder meg anonym på nettby.

http://img134.imageshack.us/img134/6778/anmelde.jpg
Sist endret av Juicekongen; 29. november 2009 kl. 13:31.
Anmeld det, slike trusler bør tas alvorlig.
Ta ein telefon til onkel blå. Folk kan ikkje halde på slik.
Hvis innholdet på profilen din er offensivt mot han så ser jeg ikke helt hvorfor du ikke burde slette det.

Hvis du får flere trusler om noe så bør du anmelde. ^^
Hva er dette innholdet på profilen som er så krenkende? Har du vurdert å bare fjerne det?

All informasjonen du har nevnt kunne jeg googlet meg fram til, hvis du har samme brukernavn på f.eks. Last.fm og diverse WoW-sider. Er det noen mulighet for at det er det han har gjort?
Trolig er det bare tull, det er ufattelig mye du kan få vite om en person hvis du kan søke på google.
Hvis du f.eks har en åpen facebook-profil er det jo ingen sak å få info om familien din.
Når ble bruken lagd? kanskje det bare er noen venner av det som kødder med deg? Ellers så burde dette taes alvorlig.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Brukeren har 27525 besøk på profilen, tviler på at det er noen venner som kjører en rampestrek.Facebook har jeg ikke uansett. Og det er ikke den første trusselen, til nå har han sendt 4 brev allerede med info om meg, familien min og til og med hva jeg driver med i fritiden. Og skummelt nokk er alt sant. Og hva som står på profilen min er rett og slett litt info om meg selv, og hva jeg mener er galt med samfunnet idag. Han likte tydeligvis ikke delen med at jeg kritiserer religion.

Tror rett å slett at jeg blir nødt til å anmeldte det.
Sist endret av Juicekongen; 29. november 2009 kl. 13:50.
Er ikke spesielt vanskelig å se at det er en drittunge som har skrevet det der.

Har du noen uvenner på din egen alder?
Fyren har åpenbart problemer, det er det overhodet ingen tvil om. Det du bør gjøre der, er å sende en pm tilbake til ham om at om det fortsetter er det en politisak. Du må ikke la deg skremme. Du vet ikke hvem det er? Du kjenner ingen på 24?
Anmeld han og send en melding tilbake hvor du anslår sånn ca. hvor mye avføring han har på leggen.
Jeg ville anmeldt dette.

Men jeg greide faktisk å sno litt kjapp informasjon av deg [hvis du er Ary]. Kunne sikkert kommet lenger hvis jeg hadde hatt lenger tid og orket.
På nettby er det jo enkelt å endre alder, så det kan like godt være noen som du kjenner som ikke er så begeistret for deg, eller det kan være en fyr som bare er psyko.
Uansett, politiet er den eneste skikkelige løsningen, kan ikke se at det f.eks hjelper å banke ham opp hvis han dukker opp på døra for å si det sånn.

Ettersom han vet ganske mye om hvor du bor, hvem du og familien din er, ville jeg antatt at det var noen uvenner av deg.
Jeg hadde trykt på "rapporter dette innlegget" samt "ignorer bruker" og så sett hva som hadde skjedd.

Dersom du ikke skriver noe om noen enkeltperson, så har du sannsynligvis ikke gjort noe galt.
Å ytre meninger er en menneskerett.
Om du ser på screenshotten du har postet, så står det "Vil du rapportere innholdet?" og "Vil du ignorere denne borgeren?". Det falt deg aldri inn på brev nummer 1, eller kanskje 2, at disse knappene er til for å brukes?
Men om han rapporterer dette innlegget, så vil jo fremdeles denne fyren kunne komme på døra til trådstarter? Hypotetisk sett ihvertfall.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Sitat av watchman Vis innlegg
Fyren har åpenbart problemer, det er det overhodet ingen tvil om. Det du bør gjøre der, er å sende en pm tilbake til ham om at om det fortsetter er det en politisak. Du må ikke la deg skremme. Du vet ikke hvem det er? Du kjenner ingen på 24?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg kjenner mange på 24år. Men jeg tviler på at de i det hele tatt ville kødde med noe sånt. Jeg kommer jo ganske godt overens med folk i RL. Holder på å sende PM tilbake, tenker å gi han en advarsel for å se hva han svarer tilbake. Og litt av det som Deadlock sier og, hvis jeg anmelder han så kan han fremdeles komme på døra mi å banke meg opp. Jeg er ikke akkurat verdensmester i å sloss.
Sist endret av Juicekongen; 29. november 2009 kl. 14:02.
Det vil da vel ikke hjelpe hvis personen kommer hjem til han for å gi'n skambank?

EDIT: For sein :P
Sist endret av vonS; 29. november 2009 kl. 14:01.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jo, jeg kjenner mange på 24år. Men jeg tviler på at de i det hele tatt ville kødde med noe sånt. Jeg kommer jo ganske godt overens med folk i RL. Holder på å sende PM tilbake, tenker å gi han en advarsel for å se hva han svarer tilbake.
Vis hele sitatet...
Hehe, så du ruller bare ballen videre? Way to go

Sitat av 2fast2Furious Vis innlegg
Det vil da vel ikke hjelpe hvis personen kommer hjem til han for å gi'n skambank?

EDIT: For sein :P
Vis hele sitatet...
Men det hjelper å fortsette å få meldinger mener du? Og "fyren" kommer ikke hjem til han på døra om han fortsetter å lese brevene? Sounds like Jigsaw is still alive!
Sist endret av tafsern; 29. november 2009 kl. 14:04.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hehe, så du ruller bare ballen videre? Way to go
Vis hele sitatet...
Ja hva foreslår du jeg skall gjøre da? Jeg er veldig forvirret..
Sitat av drittunge Vis innlegg
Anmeld han og send en melding tilbake hvor du anslår sånn ca. hvor mye avføring han har på leggen.
Vis hele sitatet...
Jeg har lyst til å modifisere den anbefalingen.

Anmeld vedkommende. (Legg merke til punktumet.)

Det gjøres som kjent ved personlig fremmøte på en politistasjon. Ta med så mye dokumentasjon som mulig, og verge dersom du er umyndig.

Avstå fra videre dialog med vedkommende. Du kan med fordel ikke nevne anmeldelse, for da får man et ekstra overraskelsesmoment og mindre muligheter for bevisforspillelse.

Men, når det er sagt, så er utsagnene "jeg vet hvor du bor", og "nødt til å ta meg en tur" ikke direkte trusler. Nå ligger det kanskje noe mer substans og forhistorie i de andre meldingene du har fått. Men poenget er at så lenge du oppriktig føler deg truet, så bør du anmelde det.

Hvis du har gjort noe feil eller støtende selv, og får en slik reaksjon tilbake, så har du grunn til å være bekymret. Har du rent mel i posen, er det mest sannsynlig noen som tuller med deg. Hvorfor er noen ute etter deg hvis du ikke har gjort noe klandreverdig?
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Okei, tusen takk Capidog. Har skaffet meg all infoen jeg trenger nå.
Anmelder han på flekken.
Hva er det du har skrivd på profilen din, siden han blir så ivrig etter og ta deg?
Skriv tilbake at du har lov til å si hva du mener og at du HAR kontaktet politiet, og vis han sender deg en melding til så sporer de han opp eller noe lignende.

Vis han faktisk ikke slutter så tar du kontakt med politiet. Se hva han gjør etter denne meldingen.
Anonymiteten på nettet forsvinner over tid, med alle de små sporene du legger igjen på de forskjellige sidene (nettstedene).

Det tok meg 2 søk, da fant jeg ditt navn, alder, nettbykonto og har også derfor din adresse etc etc.

Bruk hodet når du er på nett, det er snart den eneste sosialiseringen vi bedriver. Trusler skal ikke godtas på noen måte.

Lykke til
Snakk med politet med en gang. Du er ikke den første som har blitt truet av noen.
Forklar vedkommende på en voksen måte at hvis han ikke slutter å trakassere deg ser du ingen annen utvei en å politianmelde forholdet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Forklar vedkommende på en voksen måte at hvis han ikke slutter å trakassere deg ser du ingen annen utvei en å politianmelde forholdet.
Vis hele sitatet...
For meg høres det ut som at den grensa gikk for et par brev tilbake

I allefall, trådstarter, skriv tilbake dette: "Faren min har maskingevær, han skyter deg til bringebær, gå hjem å se på faren din, så veit du hva en pingle er!"

Å anmeld det...
Sist endret av Up; 29. november 2009 kl. 15:20.
Dette kan være greit å vifte opp i trynet hans med:
Når det er snakk om fengsel i inntil 6 år tror jeg han blir pissredd, men jeg synes fortsatt du skal anmelde han. Høres ut som en håpløs tosk som kunne ha godt av en smekk over fingrene som det heter.
Sitat av Regjeringen.no
5.8 Trusler

Etter straffeloven 1902 § 227 første punktum kan den som «i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende» under sådanne omstendigheter at trusselen er egnet til å fremkalle alvorlig frykt, straffes med bot eller fengsel inntil tre år. Atferden det trues med, må kunne medføre høyere straff enn ett års hefte eller seks måneders fengsel. Medvirkning er også straffbar. Dersom det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil seks år idømmes, jf. § 227 annet punktum.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=540400
Vis hele sitatet...
Sitat av Lovdata.no
III Straffeloven § 227 1. straffalternativ
For i ord eller handling å ha truet med en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn 6 måneders fengsel, under slike omstendigheter at trusselen var skikket til å fremkalle alvorlig frykt.

Grunnlag:
Til tid og på sted som nevnt i post I, i det han forlot stedet, ropte han til B « at han visste hvor han bodde og at han skulle komme tilbake å drepe ham ». Truslene var skikket til å fremme alvorlig frykt.
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...emne=trusler*&
Vis hele sitatet...
Sist endret av drittunge; 29. november 2009 kl. 15:29.
Du må også huske at på profilen din så disser du svarte, handikappede og homofile (ihvertfall de bildene jeg fant på profilen din). Så kan være derfor han har reagert. men er fortsatt ikke en unskyldning.

Noen folk skjønner ikke at slike bilder er mest tull.
Anmeld. Kanskje han bare tuller, men det finnes nok av ustabile folk der ute som ikke gjør det... Ikke framprovoser mer (aka. ikke send han PM).
herregud så latterlig.

Jeg skjønner at torpedoer drar hjem til folk og skremmer dem litt + når det ligger en del penger i det.

Men en 23 år gammel retard fra nettby gir deg "3 dager" på og fjerne innhold fra din egen profil, for og så komme hjem til deg og banke deg?

Hørte jeg veldig feil, eller var denne mannen 23 år? 23 ååår?

Hadde ikke tatt det et snev seriøst en gang, skriv tilbake og spør om han er sjalu på deg eller noe i den duren.
eventuelt spørre hva det er som provoserer han? Så eventuelt fjerne det som provoserer han, isteden for og ta turen til politistasjonen og stresse med det, noe som kan gi enda mer fiender. "Det enkle er ofte det beste"
Info jeg har funnet ut fra profilen din her på forumet:
Fornavn, etternavn, bilde, skole, e-mail, adresse, alle vennene dine på Facebook, navn på foreldre, telefonnumre, at du liker WoW, Naruto og Zelda. Men ingenting om Metallica (antar det er på Nettby eller fjesbok).

For alt du vet kan det være en helt tilfeldig fyr som ikke liker meningene dine, og er god til søke på nettet.

Men jeg slenger meg på resten. Anmeld det! (uten å si det til ham)
Når man mottar trusler er ikke rette veien å gå å sende trusler tilbake som flere her så finurlig foreslår. Det er rett og slett latterlig. Da har man i grunn ingenting man skulle sagt ved en eventuell anmeldelse, og samtidig viser man et intellektuelt nivå på lik linje med vedkommende som truer deg.

Det er null poeng å svare / provosere fyren tilbake, ignorer han fullstendig i stedet. "Don't feed the troll."
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
herregud så latterlig.
Men en 23 år gammel retard fra nettby gir deg "3 dager" på og fjerne innhold fra din egen profil, for og så komme hjem til deg og banke deg?

Hørte jeg veldig feil, eller var denne mannen 23 år? 23 ååår?
Vis hele sitatet...
Ja, han er 24 år. I følge profilen da.
Dude! Utifra gjesteboka på nettbyen din så ser det ut som om du har flere fiender enn venner. Tror ikke du kommer langt hos politiet om de sjekker profilen din. Ser ut som du har trakassert ganske mange utifra gjesteboka de

Er kanskje en grunn til at han slår tilbake?
Var fyren skummel?

Du skjønner at det er veldig LETT og finne opplysninger om folk når man er registrert på nettby?.
Så han har garantert ikke brukt lang tid på og finne det ut, selv om han har fått deg til og bli redd og nervøs. Noe som var hele poenget hans, det er nemlig hele morroa for retards skjønner du. Men om de kommer personlig opp og lager et helvete for noe så lite som skjedde på "nettby" uten og tjene ei eneste krone på det i en alder av 23 år? Glem det. Er ikke vits og ta det seriøst en gang.

Du trenger heller ikke og være en slosskjempe når en retard banker på døra.
Det første som slår meg er at denne personen må være totalt blåst.
Det andre er mer hva som får denne personen til å gjøre slike ting?
Jeg ser ikke for meg at det er en bitteliten filleting du kritiserer på nettby profilen din, ettersom han tar det
såpass alvorlig.

Kan uansett ikke si at jeg tar ditt parti før jeg veit mer av historien heller.
Det å hetse andre pga. religion nærmer seg et "knuse pepperkakebyen i Bergen" lavmål...

Hva du burde gjøre, tror jeg ikke jeg trenger utdype mer en allerede i tråden.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Når man mottar trusler er ikke rette veien å gå å sende trusler tilbake som flere her så finurlig foreslår. Det er rett og slett latterlig. Da har man i grunn ingenting man skulle sagt ved en eventuell anmeldelse, og samtidig viser man et intellektuelt nivå på lik linje med vedkommende som truer deg.

Det er null poeng å svare / provosere fyren tilbake, ignorer han fullstendig i stedet. "Don't feed the troll."
Vis hele sitatet...

På noen mennesker funker "omvendt-taktikken" veldig greit, selv om det på mange områder ville vært rent idiotisk.
Og, bare for å gi deg en pekepinne på hvor enkelt det er å finne informasjon om deg.

Hei Arien, født i 94.
Bosatt i Haugesund og var veldig glad i Oblivion.
Kan oppnå kontakt med deg ved å sende mail til .

Wow, herifra tar det meg ikke mange minuttene før jeg sitter med adresse, telefonnummer og da også foreldra dine sine navn, siden du fortsatt ikke er myndig. Velkommen til internett.
hva har du på siden din da???
jeg var innom profilen din og kikka litt, og ifølge gjesteboka di virker du litt som et rasshøl.
Kanskje du tok deg vann over hodet ?

Det er jo tydligvis hos deg problemet ligger, ikke hos han som truer deg.
Hmm, er jeg så dårlig eller finner alle sammen ut hva han heter på nettby, men ikke jeg.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Hmm, er jeg så dårlig eller finner alle sammen ut hva han heter på nettby, men ikke jeg.
Vis hele sitatet...
er alvorlig talt ikke vanskelig, arien er ikke et veldig vanlig navn (?), og du vet alderen, da bør det være lett å plukke ut.


ser forøvrig ut som om profilteksten er fjernet nå
fremstår han som en som har fordommer for handikappede, mørkhudet og homofile folk, er det rart at folk reagerer på han da ?
Uansett sende trusler på den måten til vedkommende kompenserer på ingen måte for det som måtte finnes på profilen til trådstarter. Og trådstarter, du er jo litt dum da,offentliggjør mer eller mindre all vital informasjon om deg på nettet.

Forresten, tok meg 1 min å finnne ut ALL informasjon om deg!
Telefonnummer: begynner på : 45 slutter på 146
TENK, før du publiserer alt det innholdet du gjør på nettet, no har det slått tilbake på deg, og det vil gjøre det igjen.

"Hey ^^ welkommen te profilen min.
Eg hette Arien Shi##ni.. mer gidde kje eg å skriva, mer trenge kje du å vita"
ligger åpent for alle... Med denne informasjonen kan en finne ut hva som helst med deg kjære trådstarter.

legg merke til at jeg har delvis sensurert etternavnet...
Sist endret av Spelly; 29. november 2009 kl. 17:01.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha skulle akkurat til og lime inn det sitatet der
Morsomt at trådstarter skriver "mer gidde kje eg å skriva, mer trenge kje du å vita", iogmed at man finner ut meget mye om han utifra det han har skrevet, om han vil det eller ikke.

Men noen nevnte han hetser mot svarte? Han elsker jo fargen svart.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
er alvorlig talt ikke vanskelig, arien er ikke et veldig vanlig navn (?), og du vet alderen, da bør det være lett å plukke ut.


ser forøvrig ut som om profilteksten er fjernet nå
Vis hele sitatet...
Jeg fant faktisk ut at han som starta Catch-Gamer heter akkurat det samme, å kommer faktisk også fra haugesund. Er ikke normalt for en norman og hete f.eks "Ali", men det er et meget vanlig navn

Men faen jeg rakk akkurat ikke og se den berømte profilen Jeg er ikke så flink på disse greiene, men selv for en noob som meg var det ikke akkurat vanskelig og finne ut det meste.

Men trådstarter, jeg tror du bør tenke over hva du ytrer før du begynner og klage på et forum om at noen kommer med skummle trusler. Ser gjesteboka din er full av hyggelige meldinger

Og bare skrive "SUP MAH NIGGU !?!?!?" til en random somalier på nettby virker ikke akkurat som en vennlig gest.

Men ja, tenk over va du også legger ut av personlige opplysninger på nett. Hadde jeg vært utro med kona min, eller blitt seksuelt missbrukt som barn, så hadde jeg aldri lagt det ut på nett liksom.

Ser du har hånet mot nord-lendinger også... Hmm det liker jeg ikke.
Du har deg selv og takke for alt.
Sist endret av Up; 29. november 2009 kl. 17:28.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jo, jeg kjenner mange på 24år. Men jeg tviler på at de i det hele tatt ville kødde med noe sånt. Jeg kommer jo ganske godt overens med folk i RL. Holder på å sende PM tilbake, tenker å gi han en advarsel for å se hva han svarer tilbake. Og litt av det som Deadlock sier og, hvis jeg anmelder han så kan han fremdeles komme på døra mi å banke meg opp. Jeg er ikke akkurat verdensmester i å sloss.
Vis hele sitatet...
I så tilfelle er det jo bare å anmelde ham for legemsbeskadigelse etc.

Trusler er mer enn nok grunn til å anmelde.
Fatter ikke at noen skulle reagere sånn utenom der noen poster private bilder av ham eller bilder han har kopirett på, eller privat info om ham.
haha, aww, du blir godt likt på nettby!
Du skulle egentlig fått han fyren på døra og fått en god omgang juling.

Det jeg synes du skal gjøre, er at du tar det som kommer mot deg som en mann, og muligens lærer at du ikke kan oppføre deg som en drittunge på nettet uten at dette får konsekvenser.

Men ser i grunn tråden din veldig morsom, du skriver FULT av dritt til folk, så kommer du med at du ikke er så særlig flink til og sloss? Du er virkelig av den typen som er tøff bak skjermen!
Tar tilbake det jeg sa om anmeldelsen. Håper du får en fin visitt!
Ser nesten ut som det er du som kunne trengt de piskeslagene Og ja, jeg er ikke et pubertetsvrak vist du lurer..