Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4774
God aften, i dag ringte jeg en venn som, dessverre, har "bugget" telefon. Samtalen varte i rundt regnet 30 sekunder, og jeg lurer på om det vil være mulig for politiet å spore nummeret mitt. Kan de se tekstmeldinger jeg sender til vedkommende telefon?
Ja, vi kan se nummeret ditt. Vi kan også se når du poster noe på internett.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hvordan vet han at telefonen er avlyttet? Og hvorfor gjør han ikke noe med det? Sikker på at han ikke bare er fucked up på drugs og litt for paranoid? Er det det som oftest bruker og være når folk syter om at de er avlytta.
Og ja polititet kan få tilgang til alt dette fra telefonleverandøren.
Heh, driver han kompisen din og dealer i kiloer eller planlegger terrorhandlinger? Hvis svaret er ja er det mulig han blir avlyttet. Hvis han derimot bare har et opplegg med tjall eller lager litt pyro på gutterommet er det ingen sjans i havet for at telefonen er avlyttet.
nå lurer jeg og på hvorfor du tror telefonen er bugget. er det enn måte å finne ut dette på?
hvis han har bugget telefon å du kjøpte noe av han, så vil de nok finne ut hvem du er.

men jeg og lurer på med dette med meldinger, svar da folkens!! kan purken se meldingene vi skriver?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
JA, de kan få fullmakt til å få se loggene til mobilleverandøren og da se meldingene.
En kan få med seg utrolig mye av å lese igjennom postene i en tråd!
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Takk for svar
Jeg vet ikke om han selger i "kilovis", men har har såvidt jeg vet ganske mye som sviver rundt når det kommer til cannabis.
Grunnen han "vet" han er avlyttet, er at onkel blå hadde vert på besøk hos han og hentet noen saker og ting.

Men da var det avklart, purken kan se at jeg ringer, og de kan om de går hardt nok inn for det, se SMS også.
Men om de gidder å bry seg om en stakker som vil kjøpe en mindre mengde lugubre plantestoffer tviler jeg på, ivertfall at de skal gidde å spore å alt slags stress for et ubetydelig beslag som holder seg under "brukerdosen".

Takk for svar
Mvh
Sitat av møkk
Men da var det avklart, purken kan se at jeg ringer, og de kan om de går hardt nok inn for det, se SMS også.
Vis hele sitatet...
Nå trenger de nok ikke å gå så sykt hardt inn for å se SMS du sender...Jeg har en kompis som jobbet hos en telefonleverandør. Vet ikke nøyaktig hva oppgaven hans var, men det var i hvert fall noe som innebar at han kunne se alle sms som ble sendt. Selv om de ikke hadde lov til å lese de, sa han at dette var noe de gjorde daglig når de kjedet seg. Hvis de så en melding som så gøy ut, kunne de med noen få tastetrykk få opp hele samtalen som den meldingen var en del av. Så hvis de kan gjøre det så lett, kan nok politiet det samme
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av møkk
Takk for svar
Jeg vet ikke om han selger i "kilovis", men har har såvidt jeg vet ganske mye som sviver rundt når det kommer til cannabis.
Grunnen han "vet" han er avlyttet, er at onkel blå hadde vert på besøk hos han og hentet noen saker og ting.

Men da var det avklart, purken kan se at jeg ringer, og de kan om de går hardt nok inn for det, se SMS også.
Men om de gidder å bry seg om en stakker som vil kjøpe en mindre mengde lugubre plantestoffer tviler jeg på, ivertfall at de skal gidde å spore å alt slags stress for et ubetydelig beslag som holder seg under "brukerdosen".

Takk for svar
Mvh
Vis hele sitatet...
Tviler på at han var avlytta. Tipper det er et tips frå nokon elns. Avlytting er ikkje spesielt mykje brukt, og det krevast reettskjennelse. og hugs på at nokon skal lese gjennom/høre gjennom det som blir tatt opp. Eg trur ikkje dei gidd bruke så ekstremt med ressursar på å overvake nokon for småkriminalitet.
En fyr jeg kjenner pusha speed (gram for gram, kjøpte inn 100 om gangen), og han ble avlytta en stund. Han var ikke spesielt forsiktig på telefonen, så alle som hadde ringt og bestilt av ham ble busta de også, for kjøp, siden de hadde sagt helt tydelig at det var "speed" og antall gram osv. på telefonen..

Etter at politiet fikk utvidede fullmakter til telefonavlytting i fjor eller når det var har antallet avlyttede telefoner eksplodert, over 4000 bare i fjor hvis jeg husker riktig. Og alle disse drev nok ikke med terrorplanlegging eller kilopushing..

edit: Det var visst ikke i fjor, men i år 2000 de fikk utvidede fullmakter.. Og jeg huska visst ikke riktig (med mindre jeg har lest en artikkel med nyere informasjon enn det jeg finner på nettet) mtp. antall avlyttinger heller, det økte visst fra 244 telefoner i 2000 til 1.464 i 2004.. Men vi kan sikkert regne med at det har økt siden da også..
Sist endret av xtapolapocetl; 25. oktober 2006 kl. 14:23.
drQ
Egendefinert
Sitat av mxyzptlk
En fyr jeg kjenner pusha speed (gram for gram, kjøpte inn 100 om gangen), og han ble avlytta en stund. Han var ikke spesielt forsiktig på telefonen, så alle som hadde ringt og bestilt av ham ble busta de også, for kjøp, siden de hadde sagt helt tydelig at det var "speed" og antall gram osv. på telefonen..

Etter at politiet fikk utvidede fullmakter til telefonavlytting i fjor eller når det var har antallet avlyttede telefoner eksplodert, over 4000 bare i fjor hvis jeg husker riktig. Og alle disse drev nok ikke med terrorplanlegging eller kilopushing..
Vis hele sitatet...
I 2005 var tallet 1340, og 1450 i 2004. Det er ca. tall, men tror nok du skal roe tallene dine kraftig ned.

I tillegg er det ganske viktig å få med seg at dette var 290 saker. Antallet telefoner er egentlig ikke så viktig, det er saker som er viktig, særlig siden store menneskehandlere, narkotikahandlere, mafia og terrorister neppe nøyer seg med å ha en telefon når ikke så rent få vanlige folk og barn har fra 1-10 mobiltelefoner registrert på seg.

Linker til tallene:
http://www.indre.no/Innenriks/article2368417.ece
http://www.dagensit.no/bedrifts-it/article905888.ece
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle780763.ece
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1207070
Jau, du begynte nok å skrive denne før jeg editerte den forrige posten min og modererte tallene.

Takk for info, dette var interesant. Og ikke så ille som jeg trodde.

Men en annen ting: Selv om det bare var 290 saker som førte til avlytting er det langt fra sikkert at avlyttingen ikke førte til flere saker. Jeg vet om en som ble avlytta for noen år siden pga. et ran han ikke hadde vært med på (og aldri ble tiltalt for), men det endte med tiltale for pushing likevel.

En avlytting kan godt bli godkjent pga en spesiell mistanke, men siktelsen utvides hver gang de finner noe nytt å ta vedkommende for, og avlyttingen utvides når de kommer over nye forbindelser.. Dermed kan en avlyttingssak som begynte pga. noe helt urelatert ende opp med å felle en uheldig småpusher.
har hørt at det er et telefonnummer man kan ringe (på 2-12 siffer) hvis telefonen din er bugga blir man satt over til snuten direkte... vet ikke om det er sant men, noen som vet noe om dette?
Sitat av naiSt
har hørt at det er et telefonnummer man kan ringe (på 2-12 siffer) hvis telefonen din er bugga blir man satt over til snuten direkte... vet ikke om det er sant men, noen som vet noe om dette?
Vis hele sitatet...
Det er vel tilbakevist i forumet her tidligere.
drQ
Egendefinert
Sitat av naiSt
har hørt at det er et telefonnummer man kan ringe (på 2-12 siffer) hvis telefonen din er bugga blir man satt over til snuten direkte... vet ikke om det er sant men, noen som vet noe om dette?
Vis hele sitatet...
Prøv med din egen:
Ring 02800 eller 112. Kommer du til politiet så kan det være at du ikke blir avlyttet.
sa ikke at det var tilfelle... bare noe jeg hadde hørt...

drQ: morsom kar du
02800 er vel nr til snuten og 112 er akutt hjelp nummeret til snuten
Sitat av Stormen
Ja, vi kan se nummeret ditt. Vi kan også se når du poster noe på internett.
Vis hele sitatet...
Jeg er bare litt nyskjerrig du sa "vi", altså så jobber du i polititet. Har ikke du noen innblikk til denne diskusjonen? Hva mener du om folks om selger, tja litt av hvert og samtidig starter en diskujson om det her på nettet? Og kan dere uten videre bare gå til et tele selskap og be om og se logger. Eller må dere ha en spesial avtale/kontrakt osv...?
Jeg er bare litt nyskjerrig du sa "vi", altså så jobber du i polititet. Har ikke du noen innblikk til denne diskusjonen? Hva mener du om folks om selger, tja litt av hvert og samtidig starter en diskujson om det her på nettet? Og kan dere uten videre bare gå til et tele selskap og be om og se logger. Eller må dere ha en spesial avtale/kontrakt osv...?
Vis hele sitatet...
Vel, hadde jeg selv vært et vanlig, dumt kriminellt sinn, så ville jeg nok holdt meg for god til å skryte av mine bragder på nettet. Politiet (oss) finnes i alle samfunnslag; og på de fleste forumer. Det hender rett som det er at noen nede på kammeret har besøkt et forum - og funnet en post som inneholder informasjon om ulovlige aktiviteter. Da hender det ofte at vi fremmer en formell korrespondanse med det aktuelle forumet - og ber om personens IP-adresse. Å motsette seg å utlevere denne vil kunne sees på som obstruksjon av politiets arbeide/bevisforspillelse, og er straffbart.

Deretter forwarder vi denne til den aktuelle ISPen, og henter ut brukerinformasjonen - som vi deretter kan ta til rettsvesenet; f.eks for å få en ransakningstillatelse for personens bosted.

Som sagt: Jeg ville ikke ha snakket for høyt om det, men så er vel heller ikke de fleste medlemmene her inne akkurat David Toskas likemann...
Sitat av GeirBauer
Nå trenger de nok ikke å gå så sykt hardt inn for å se SMS du sender...Jeg har en kompis som jobbet hos en telefonleverandør. Vet ikke nøyaktig hva oppgaven hans var, men det var i hvert fall noe som innebar at han kunne se alle sms som ble sendt. Selv om de ikke hadde lov til å lese de, sa han at dette var noe de gjorde daglig når de kjedet seg. Hvis de så en melding som så gøy ut, kunne de med noen få tastetrykk få opp hele samtalen som den meldingen var en del av. Så hvis de kan gjøre det så lett, kan nok politiet det samme
Vis hele sitatet...
Åssen jobb var det da?? høres litt skummelt ut.. men litt kult også. hva heter yrket? sms-snok?
Politiet driver med langt mer avlytting enn det man tror. De avlytter gjerne hele vennegjenger i tilfeller hvor noen av dem er mistenkt for noe narko- og/eller voldskriminalitet e.l, om ikke for å ta dem der og da, men for å få kunnskap om personen og hva han driver med.

Når de mener at de har truffet jackpot, så skaffer de seg en rettslig kjennelse for avlytting, og avlytter litt til før de får det de vil ha. Så drar de på jakt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DarkStaar
Når de mener at de har truffet jackpot, så skaffer de seg en rettslig kjennelse for avlytting, og avlytter litt til før de får det de vil ha. Så drar de på jakt.
Vis hele sitatet...
Trur neppe dei ville få telenor til å gå med på det. Telenor er trossalt rimelig strenge på kven som får tilgang, og krev rettsleg kjennelse før dei utleverer t.d trafikkdata.
Sitat av vidarlo
Trur neppe dei ville få telenor til å gå med på det. Telenor er trossalt rimelig strenge på kven som får tilgang, og krev rettsleg kjennelse før dei utleverer t.d trafikkdata.
Vis hele sitatet...
Spørs hvor mye som går gjennom offisielle kanaler. Er i alle fall historie fra Tyskland hvor Politiet hadde noe mot flere trafikkoperatører i store teleselskaper, og brukte disse for å kunne få oversikt over hvor telefoner var registrert (mot basestasjon) og trafikklogger. Overvåkning, men da gjennom uoffisielle kanaler.
Sitat av vidarlo
Trur neppe dei ville få telenor til å gå med på det. Telenor er trossalt rimelig strenge på kven som får tilgang, og krev rettsleg kjennelse før dei utleverer t.d trafikkdata.
Vis hele sitatet...
Tja. Det er mulig de har blitt bedre på det i det siste, men før hadde Telenor iallefall som vane å godkjenne avlytting UTEN rettslig kjennelse. Dette ble muligens strammet inn etter at en journalist ringte avlyttingsavdelingen og utga seg for å være politimann, og bestilte avlytting av sjefen sin eller hvem det nå var..

NetCom har dog alltid holdt seg til reglene..
Sitat av Stormen
Vel, hadde jeg selv vært et vanlig, dumt kriminellt sinn, så ville jeg nok holdt meg for god til å skryte av mine bragder på nettet. Politiet (oss) finnes i alle samfunnslag; og på de fleste forumer. Det hender rett som det er at noen nede på kammeret har besøkt et forum - og funnet en post som inneholder informasjon om ulovlige aktiviteter. Da hender det ofte at vi fremmer en formell korrespondanse med det aktuelle forumet - og ber om personens IP-adresse. Å motsette seg å utlevere denne vil kunne sees på som obstruksjon av politiets arbeide/bevisforspillelse, og er straffbart.

Deretter forwarder vi denne til den aktuelle ISPen, og henter ut brukerinformasjonen - som vi deretter kan ta til rettsvesenet; f.eks for å få en ransakningstillatelse for personens bosted.

Som sagt: Jeg ville ikke ha snakket for høyt om det, men så er vel heller ikke de fleste medlemmene her inne akkurat David Toskas likemann...
Vis hele sitatet...

Hvordan kan en designer(det står i profilen din) uttale seg som ansatt i politiet?
Alt pga telefonovervåkning!

Planten ble nesten 2m høy
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Ignored
Alt pga telefonovervåkning!

Planten ble nesten 2m høy
Vis hele sitatet...
Din plante?

Jack Dalton: Jeg går ut ifra han kødder.
Sitat av Tias
Din plante?

Jack Dalton: Jeg går ut ifra han kødder.
Vis hele sitatet...
Ikke planten indirekte.
Sitat av Ignored
Ikke planten indirekte.
Vis hele sitatet...
Vi lurer fortsatt... var planten din eller? :P
De avlytter gjerne hele vennegjengen til vedkommende. Før var dette strengere og vedkommende skulle helst være misstenkt for å planlegge en straffbar handling med minimum 10 år strafferamme eller noe... Etter nye vedtak er det bare for politiet å gi gass på telefonavlytting. Føl deg aldri trygg:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvem er du ignored? Send gjerne en pm =) hvem som ble med å plukke fleinen som ble tatt tro? huhu... Og Stormen, hvorfor uttaler du deg som om du er politi?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mange som sier at Politiet ikke kan avlytte folk uten "Tilatelse" å det er vel sikkert sant....Men tror dere virkelig Alle onkel politi her i landet følger disse regler ? De har sikkert ikke lov å bruke noe uten tilatelse,men da finner de vaffal ut hva visse personer "Driver med"......Dette er vaffal en liten tanke jeg har :P
sonixx, hvorfor jeg uttaler meg som om jeg er politi? Er det ikke innlysende? Vil du virkelig bekrefte myten om at alle kriminelle også er dumme nek?
Sitat av Stormen
sonixx, hvorfor jeg uttaler meg som om jeg er politi? Er det ikke innlysende? Vil du virkelig bekrefte myten om at alle kriminelle også er dumme nek?
Vis hele sitatet...
Vel, Nå tror jeg du skal jekke deg noe alvorlig ned. Den dagen du blir ansatt i politiet, skal stenge meg ned i en kjeller
(uten MacGyver) og lese norges lov, til jeg kan den på rams.

Kjenner selv politimenn/kvinner , De ville aldri uttalt seg i et forum på den måten du gjør.

Tror jeg nok de fleste skjønte også
Sist endret av Teigland; 6. desember 2006 kl. 00:40.
Jeg vil tro at Stormen mener at alle lovlydige mennesker er potensielle politi-konstabler. Det er nå bare hva jeg tror. :P
Altså, man er ganske dum hvis man tror man kan parte fritt om alt her på forumet. Tror nettopp det er forum som dette snuten holder et lite øye med...
Var på ein spion side der dei solgte ferdig bugga telefoner til 40K eller noko. Total kontroll over telefon teksmeldinger og alt. Problemet blir å plante telefonen/gi bort.
spyshop.no har en del sånne gadgets. Mobiler med kamera og avlytting. Mobiler du kan kontrollere slik at du kan høre hav som skjer i rommet... mye gøy!
Sitat av xquz
De avlytter gjerne hele vennegjengen til vedkommende.
Vis hele sitatet...
Det som er spesielt interessant er hvilke mobiler som er ved samme sender og har samme "styrke" opp mot senderen, det kan tyde på at noen reiser sammen f.eks...

SMS sendes ofte på SMTP eller tilsvarende system og kan lett sniffes.

Mine observasjoner er av teknisk karakter og reflekterer ikke politiets eventuelle handlinger/arbeidsrutiner.
Sist endret av fxxked; 7. desember 2006 kl. 00:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked
Det som er spesielt interessant er hvilke mobiler som er ved samme sender og har samme "styrke" opp mot senderen, det kan tyde på at noen reiser sammen f.eks...

SMS sendes ofte på SMTP eller tilsvarende system og kan lett sniffes.

Mine observasjoner er av teknisk karakter og reflekterer ikke politiets eventuelle handlinger/arbeidsrutiner.
Vis hele sitatet...
Det kan tyde på at det kjørte ein buss forbi også. Eller at to personer hadde forskjellig mobil retta i litt forskjellig retning på to vidt forskjellige plasser.

SMS sendast via GPRS eller GSM. Ikkje dra inn SMTP, som er noko heilt anna.

Du hadde jo nada observasjoner, så kva er då poenget med den disclaimeren? Du sa ikkje *noko* nytt.