Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4470
Hei godtfolk!

Tar kjemi 3KJ som privatist og skal nå ha eksamen 5. mai. Og om sant skal sies så har jeg lest og forberedt meg svært svært lite med tanke på hvor nær eksamen er.

Det jeg er ute etter er tips/råd om hva jeg må lese på for å kunne stå på eksamen. Evnt. erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon.

Mitt mål er som sagt kun å stå på eksamen, så en 2'er holder lenge

På forhånd, takk for innspill!
Sorry, men du er dødens

Spesialiser deg innen noe som du leser ekstra mye på. Sats på at Fru Fortuna er med deg og at du får spørsmål om akkuratt dette.
Ta kontakt med nærmeste VGS og spør om å få prate med en av kjemilærerne. De kan nok fortelle deg hva du bør øve hardest på og hva som er mest relevant for eksamen.
Jeg anbefaler deg å ta en titt på tidligere eksamener gitt i 3kj, der vil du se det er en del standard oppgaver som går igjen på hver eksamen (pH, redoksreaksjoner, salt, regning med mol, Mol, osv.) Jeg har gått 3kj, og hatt litt mer kjemi, jeg kan sikkert bistå med litt hjelp over msn så langt jeg klarer.
Forstår du det grunnleggende innom molregning så finnes det formler til resten. Skriv inn formlene på kalkulatoren og lykke til.
Har du ikke lov til å ha med 20 A4 ark til eksamen i 3kj? Mener det var noe sånt i fjor, altså at man kan skrive ned alt man vil på 20 sider. Jeg tror jeg har mine sider et eller annet sted på PCen, så hvis det fortsatt er lov i år kan jeg sende deg de.
Jeg gjentar det alle andre sier, les molar masse til du griner, og så jobber du deg videre med likevektsreaksjoner, konsentrasjon osv
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Den 5. mai er jo lenge til, no worries mann. Bare begynn å jobb, og ha en fast rutine der du jobber 4-6-8 timer per dag de neste ukene, så får du glatt en A i faget
Med tanke på at jeg klarte en 2'er på 8 timer, hvorav 7 bestod av bilkjøring (med meg bak rattet) så burde det være fullt mulig... (Dette var riktignok 2kj, så du bør kanskje legge inn en time til)

Desverre er dette så lenge siden at jeg ikke kan gi deg konkrete tips til eksamen, men tidligere oppgaver er gull verdt (det eneste jeg leste på)
Sitat av Daniel
Har du ikke lov til å ha med 20 A4 ark til eksamen i 3kj? Mener det var noe sånt i fjor, altså at man kan skrive ned alt man vil på 20 sider. Jeg tror jeg har mine sider et eller annet sted på PCen, så hvis det fortsatt er lov i år kan jeg sende deg de.
Vis hele sitatet...
Jo, det stemmer det! 20 sider spekket med hva en måtte ønske (på den forutsetning at de er selvproduserte) er lov. Hadde satt STOR pris om du kunne sendt dem over om du finner dem!

Har grunnleggende forståelse for regning med mol o.l., men tror det er en stor fordel - som dere sier - å jobbe mer med dette (oppgaver osv - for å få "stoffet inn i fingrene")

Ellers, TUSEN takk for motiverende tips og innspill folkens!

Tias: Ja, har planer om å ta meg mer fri fra jobb og sette av 4-6 timer til øving pr dag, men dette er jammen meg lettere sagt enn gjort. Har så lite selvdisiplin at det gjør vondt
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jobb deg gjennom alle oppgavene i boka, systematisk og ordentlig. Sett deg inn i formler, og drit i å lese all teorien så veldig nøye. Leste meg opp i halve pensum i matte (2MZ) og halve 2KJ i løpet av to dager på denne måten. Gikk opp fra 2 til 5 i begge fag. Selvdisiplin er nøkkelen. En annen viktig ting er å skru av dataen, slik at den ikke står og frister Lykke til!
Ok, de 20 sidene er ikke mye. Du får fort liten plass med tanke på pensumet.
Og for all del ikke bare les på én ting som mange her gir deg idéer om å gjøre.

Det du gjør er å dra til nærmeste bokhandler og spør etter "Eksamenshefte i 3KJ" (koster rundt 100kr. Kjøpte mine bøker hos Ark i Bodø)

Prøv å regn ut oppgavene, og om du står fast se på løsningsforslagene bak i boken. Om det er noe du sliter med, skriv ned en eksempeloppgave på de medbrakte arkene.

Du kan ikke bare lese på et emne, for oppgavene i 3KJ er slik at de ofte tar inn flere emner i én oppgave.

Men som andre sier, du har god tid enda. Bare ikke bli sittende å dødlese gjennom teksten. Etter du har lest et kapittel, ta deg tid til å gå gjennom oppgavene. (det kan være lurt å ha kontrollspørsmålene blandt de 20 arkene).

Og du er langt fra ille ute. Det skal ikke mye til for å bestå på eksamen.
Jungel, jeg har selv eksamen i vk2 litterær engelsk 2 mai, og jeg ser på det som en mulighet, Videregående eksamener er lette. Foresten, ta deg en tur på biblioteket. Der vil du kunne konsentrere deg mye bedre
Sitat av Kalakov
Det du gjør er å dra til nærmeste bokhandler og spør etter "Eksamenshefte i 3KJ" (koster rundt 100kr. Kjøpte mine bøker hos Ark i Bodø)

Prøv å regn ut oppgavene, og om du står fast se på løsningsforslagene bak i boken. Om det er noe du sliter med, skriv ned en eksempeloppgave på de medbrakte arkene.
Vis hele sitatet...
Med all respekt, det ville være dødfødt for meg å begynne på eksamensoppgaver nå - med tanke på det generelle kunnskapsnivået mitt i skrivende stund i 3KJ. MEN, tror det er en god idé når jeg først har lest litt. Har hørt at mye av den undervisninga på skolen mangler substans i forhold til eksamenstrening.

Sitat av Kalakov
Du kan ikke bare lese på et emne, for oppgavene i 3KJ er slik at de ofte tar inn flere emner i én oppgave.
Vis hele sitatet...
Meget godt poeng! Har sitt et par av oppgavene fra i fjor, og det er rimelig omfattende greier.

Nygaard: Å skru av PCen når en skal lese er en fin ting, men ikke like lett Rart hvordan ting plutselig blir interessante når en egentlig skal lese fysikk! Home & away på TV ble plutselig sjefs
Jeg vil anbefale deg å begynne på eksamensoppgavene selv om du ikke kan noe særlig.
Sitt med eksamensoppgavene i den ene handen og tekstboken i den andre.
Kan virke litt hardcore, men om du blir sittende lenge å tenke på en oppgave som du ikke skjønner en dritt av, også ser på løsningsforslaget (hele utregningen står i heftet) og får en aha-opplevelse. Da skal jeg love deg at du vet hva du må gjøre om du får en liknende oppgave på eksamen. Man husker best av vanskelige oppgaver/feil man gjør. =>

Og ja: du burde kaste TV/Data/Damer i elven. For det er alltid noe som frister mer enn å gjøre lekser, også sitter du plutselig der klokken 11 kvelden før uten å ha lest noe :P
Sist endret av Kalakov; 17. april 2006 kl. 16:41.
Sitat av junglejuice
Med all respekt, det ville være dødfødt for meg å begynne på eksamensoppgaver nå - med tanke på det generelle kunnskapsnivået mitt i skrivende stund i 3KJ.
Vis hele sitatet...
Uenig.. Eksamensoppgaver er veien å gå i alle "mattefag", om så du må skrive av løsningsforslagene de første gangene.. Etterhvert ser du gangen i det og du sparer deg for 300 sider med teori...
Sitat av Daniel
Har du ikke lov til å ha med 20 A4 ark til eksamen i 3kj? Mener det var noe sånt i fjor, altså at man kan skrive ned alt man vil på 20 sider. Jeg tror jeg har mine sider et eller annet sted på PCen, så hvis det fortsatt er lov i år kan jeg sende deg de.
Vis hele sitatet...
Si i fra om du finner dem. Jeg er interessert i notatene jeg også!
Jeg fant mine ark. De dekker ikke hele pensum i 3KJ, kun det jeg hadde til pensum på heldagsprøvene. Jeg garanterer ikke at alt som står der stemmer, men jeg fikk toppkaratkter i faget ved hjelp av disse arkene...

Jeg får ikke lastet den opp her, fordi filen er for stor så jeg kan sende den på mail til de som vil ha.


Dessuten vil jeg anbefale de som tar 3KJ om gjøre mye oppgaver, da spesielt tidligere eksamens oppgaver.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er klar over at dette er en gammel post, men den er jo forsåvidt aktuell igjen.

Jeg kom opp i 3KJ eksamen og lurer på om noen fortsatt har notatene til Daniel? Dersom noen sitter på andre notater som de ikke har noe i mot å dele, sier jeg ja takk til dem også!
kanskje dette hjelper.
Tusen takk for tipset! Men jeg vet ikke om jeg tør å bruke den. Er sikkert mange som bruker den, i tillegg til at de fleste sensorer vet om daria.no. Om sensor blir mistenksom og finner ut at jeg har tatt notatene derfra blir det stryk"/

Men igjen; takk for tipset
Du skal vel gjøre oppgaver? sensor gir vel f.. i hvor notatene kommer fra!?