Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1204
Hei,

Jeg skulle prøve å gi noen tips til min fars samboer som trenger en ultraportabel laptop til jobben. I jungelen av tester og slikt, sitter jeg igjen med noen spm.

Kravene til laptopen er ikke spesielt store, så her er batterikapasitet absolutt hovedpriorietet. Vekt, design og kvalitetsfølelse er også viktig. Maskinen burde (kunne) kjøre Windows 7.

Mac er ikke et alternativ Budsjettet er også mulig å øke.

Takker for tips!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Skal du ha noe som faktisk har kvalitet og holdbarhet og muligheter til å bygges på litt anbefaler jeg deg å se på Lenovos modeller, i Thinkpad serien.
Blir dog fort dyrt, men herregud det er maskiner man kan elske i flere år (og de tåler å bli elsket oppå også pga titanium chassis).
Batterikapasitet? Lenovo s12. har prøvd både en "håndfull" s10 og s12 og liker byggekvalitet, spesielt s12. s10 BLIR for lite, hvertfall for meg. det dumme med s12 er atom cpu, men det gjør og at det er bra batterikapasitet. kjøp 1gb ram til selv for 200kr og få 1.5gb. som atx sier, så er thinkpad serien _veldig_ bra, men de er dyrere og har mulig dårligere batteri siden de har mye kraftigere intel su og den andre serien fra intel for laptop. har SL300 og liker den veldig godt, men vet ikke om du får den for under 7k.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av MoFo Vis innlegg
Batterikapasitet? Lenovo s12. har prøvd både en "håndfull" s10 og s12 og liker byggekvalitet, spesielt s12. s10 BLIR for lite, hvertfall for meg. det dumme med s12 er atom cpu, men det gjør og at det er bra batterikapasitet. kjøp 1gb ram til selv for 200kr og få 1.5gb. som atx sier, så er thinkpad serien _veldig_ bra, men de er dyrere og har mulig dårligere batteri siden de har mye kraftigere intel su og den andre serien fra intel for laptop. har SL300 og liker den veldig godt, men vet ikke om du får den for under 7k.
Vis hele sitatet...
Iallefall alle modeller av thinkpadserien jeg har vært borti kan du få både extended batteri til hovedsloten, pluss at du kan bytte ut intern-drevet med ekstrabatteri.
9 timer batteritid var ikke noe problem iallefall på min kompis' gamle thinkpad i 12\13" størrelsen, selv med FireGL basert skjermkort.
Sjekk også ut Asus UL30A evt UL20A. Jeg får den om ei uke og kan gi deg en anmeldelse av den da.
Sist endret av DonTomaso; 31. oktober 2009 kl. 20:17.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Iallefall alle modeller av thinkpadserien jeg har vært borti kan du få både extended batteri til hovedsloten, pluss at du kan bytte ut intern-drevet med ekstrabatteri.
9 timer batteritid var ikke noe problem iallefall på min kompis' gamle thinkpad i 12\13" størrelsen, selv med FireGL basert skjermkort.
Vis hele sitatet...
det er sant. men da må du køpe det i etterkant for mer penger. tenkte bare på hvordan det er med orginalbatteri slik det kommer fra esken. da tror jeg en s10 / s12 vil ta thinkpadsene. ihvertfall min sl300, r61i og x300.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Sjekk også ut Asus UL30A evt UL20A. Jeg får den om ei uke og kan gi deg en anmeldelse av den da.
Vis hele sitatet...
Gjerne det! Takk nok en gang, DonTomaso. Hadde vært fint å få vite hvordan batteritiden er på de og om de føles solide og gode. Rimelige er de også...

---

AtX: Sikler selv etter Lenovo Thinkpad'ene, men det blir nok et par hakk for dyrt... Tror ikke jeg klarer å overbevise om at de er suverene på byggekvalitet osv.

Ellers er det ganske viktig at de er skikkelig portable og virkelig helst ikke over 12". Så Lenovo Ideapad'ene er vel mer aktuelle da, rimelige er de jo også. Men da får man vel en helt annen divisjon hva gjelder kvalitetsfølelse.

Men finnes det gode tester over hvilke ultraportable som er best på batterilevetid? Stort sett det eneste som er i sentrum siden kravene er såpass små..
http://www.multicom.no/SystemConfigu...;c:100559;fl:0 hvis du vil gå for Multicom sine pcer, du kan få 8-cellers batteri. Der får du valget mellom en Solo CPU eller en kraftigere Duo CPU. Hva du går for er det budsjettet som bestemmer. 4GB minne er billig og du kan få en 500GB HDD eller SSD.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495447 Asus pcen som er nevnt i tråden her. Kraftig pc til en billig penge.

http://www.notebookreview.com/defaul...ewsID=5263&p=2 9 timer batteritid, er vel lovende det?
Sist endret av SemiColon; 31. oktober 2009 kl. 21:24.
Hvis dere lander på UL30A må du sjekke at du får utgaven med det beste batteriet på 5600 mAh. Den kommer nemlig også med et 8-cellers på 4400mAh, og det er visstnok tre timer forskjell i kapasiteten på disse to.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis dere lander på UL30A må du sjekke at du får utgaven med det beste batteriet på 5600 mAh. Den kommer nemlig også med et 8-cellers på 4400mAh, og det er visstnok tre timer forskjell i kapasiteten på disse to.
Vis hele sitatet...
Har du fått maskinen din, DonTomason? Hva er dommen?
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Har du fått maskinen din, DonTomason? Hva er dommen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke prøvd den så mye og lenge, men hovedinntrykket er veldig bra så langt. Den kjører Win7 uten problemer, skjermen virker veldig bra, og batterikapasiteten på 5600mAh-batteriet er omtrent åtte timer med vanlig bruk. Pekeplaten er ruglete og gir mye motstand, så hvis man er knusktørr på fingrene kan det bli et problem. Musknappene er heller ikke noe særlig, men det er multitouch-muligheter på pekeplaten, så det er sjelden man trenger knappene. Byggekvaliteten kjennes veldig bra ut, og den veier 1,78kg med det største batteriet.
Flott med tilbakemelding! Grattis med laptop

Høres ut som et godt forslag ihvertfall - skal absolutt med i vurderingen!
Jeg har kjøpt Asus UL30A og kan trygt anbefale denne. Om batterikapasiteten er det viktigste er det få som slår UL30A med det største batteriet.

Jeg har skrevet en anmeldelse som er postet her

Lykke til