Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1286
Tenkte jeg skulle overklokke CPUen min, men har ingen idé om hvordan. Får den ikke stabil. Noen tips til hvilken ratio jeg skal bruke til å endre innstillingene i BIOS, eller evt andre programmer dere foretrekker som gjør samme jobben.

Maskinen min ser slik ut;
MSI G31TM-P35, G31,Socket-775,DDR2 hovedkort.
Intel Core 2 Duo E8400 prosessor
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 x2, dvs. 8GB RAM totalt.
GeForce 9800GTX skjermkort.
WD Velociraptor HDD 150GB på 10000 RPM.
Akkurat bestillt en Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler så får håpe den gjør jobben (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502731)
Alt sitter i et Antec Nine Hundred.
Ingen racermaskin, så tips til alt av modifikasjoner er ønsket!

Har planer om å kjøre Windows 7 64x på den, men da jeg prøvde tidligere krasjet GPU driverne mine. Noen som vet om det er kommet noen brukbare drivere nå? Har ikke testet på et par måneder.

Ingen racermaskin, så tips til alt av modifikasjoner er ønsket!

Presterte å kopiere feil navn på hovedkortet.
Rimelig sikker på at det er et P45 NEO-F, P45,S-775,DDR2, 1600FSB
Sist endret av Stuk3hue; 21. desember 2009 kl. 08:33.
Kjører selv min E8400 på 3.6ghz, 400FSB.. Er nok ikke CPUen din som gjør ting ustablilt, det er RAMen din som er dritt. Selv om jeg også har pc6400 ram @ 4-4-4-12, 2.10v
Kjører min E8400 på 3,8ghz har PC8500 @ 5-5-5-15 2.0v. Godt stabilt ..
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324986 disse?

Får prøve å dra den til 3,6GHz når jeg kommer meg hjem fra jobb, så kommer meg med en tilbakemelding.
Har hørt folk som har fått clocket den til 4,2GHz da med 4gb kingston ddr2 800mhz CL6.
Hva skjer fysisk når du forandrer CL, og hvor mye har det å si om det er CL5 eller CL6?
Jeg kjører min E8400 stabilt med stockkjøler på 4ghz, henholdsvis 35/75 idle/load.
Volten er vel på 1.28/1.29
Går den stabilt på 75°C? Høres litt mye ut
Det er maks load i prime95, du vil aldri oppnå samme load i spill og tunge programmer.
Den går faktisk mer oppmot 80 grader i prime95.
I spill er den på maks 60grader.
Sitat av Stuk3hue Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324986 disse?

Får prøve å dra den til 3,6GHz når jeg kommer meg hjem fra jobb, så kommer meg med en tilbakemelding.
Har hørt folk som har fått clocket den til 4,2GHz da med 4gb kingston ddr2 800mhz CL6.
Hva skjer fysisk når du forandrer CL, og hvor mye har det å si om det er CL5 eller CL6?
Vis hele sitatet...
Har sånne brikker ja, bare med 2gb i hver..
min e8500 får jeg bare 353 fsb... har cpu på 1.24V.. hvordan får dere høyere fsb? prøver jeg mer må jeg ta inn og ut bios batteri..
Sitat av MoFo Vis innlegg
min e8500 får jeg bare 353 fsb... har cpu på 1.24V.. hvordan får dere høyere fsb? prøver jeg mer må jeg ta inn og ut bios batteri..
Vis hele sitatet...
Regner med akkurat som i gamle dager så produseres forskjellige batcher i forskjellige fabrikker, og jeg opplevde at jeg kunne klokke en CPU fra Costa Rica dobbelt så langt som en fra Fillipinene f.eks.
sant det atx, men har e0 batchen. trodde den skulle klare mer.