Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3218
Idag drepte en 18 år gammel gutt flere elever og rektoren sin på skolen. Dette er hendelser vi tidligere har sett i USA. Tror dere det vil spre seg mer? Norge?

her er saken
Det positive med dette må vel være at han failed at failure og ikke greide å skyte seg selv etterpå.
Håper han overlever Klart dette er utruleg tragisk, men måtte flire når eg høyrte at han ikkje greide å skyte seg sjølv.
Det kan jo skje over hele verden, det kunne like godt hvert i Norge som i Finland.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hvordan i fela skal vi vite det? Klart det påvirker idioter at skytedramaer blir så blåst opp i media, og kanskje det etter hvert for noen virker som en pokker så god idé. Men om det "sprer" seg? Handler nok mer om når og hvor neste idiot finner på å begynne å skyte villt rundt seg på en skole. Og om det kan skje i Norge? Hvorfor ikke? Det kan skje hvor som helst, og det er like stor sjanse for at det skjer i Norge som at det skjer i Finnland eller USA for den saks skyld (om man ikke tenker på folketall og begynner å regne på den måten).
Folketall, antall psycho's og ungdommer med sosialer problemer (i USA).

Men joda, kan vell skje i Norge også...

Dessuten er det ikke så vanskelig å overleve et skudd i hodet, langt fra umuli for å si det slik.
Det kan jo skje i Noreg, men vi har ein litt annen våpenkultur en i US of A. (Heldigvis..)
Det er sjanse for at det skjer i norge. Det trengs jo bare en ustabil person for å gjøre dette. og det er endel å velge mellom
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Eight-Ball
Det kan jo skje i Noreg, men vi har ein litt annen våpenkultur en i US of A. (Heldigvis..)
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så veldig relevant. Eneste forskjellen er jo at det er lettere å skaffe seg våpen i USA, men det kan man lett gjøre i Norge også.
Sitat av Eight-Ball
Det kan jo skje i Noreg, men vi har ein litt annen våpenkultur en i US of A. (Heldigvis..)
Vis hele sitatet...
Det ligger en tråd her om hvordan man kan skaffe seg våpen lovlig. Var nylig en pakistaner som ble tatt på tiller vgs med en avkappa hagle i sekken. Har ikke sett noe spesielt i media om det.
Ah, venta på denne tråden.

Ja, jeg tror det kommer til å skje i Norge og.
Det eneste som skal til er en psykisk ustabil person, resten kommer av seg selv:
- Gunner
- Hjemme-mekka bombe
- "Den perfekte plan"

For han som er ute etter oppmerksomhet er jo dette et must.
Noen som vet hvor på YT filmene til han fyren her ligger?
Sitat av elemental
Dessuten er det ikke så vanskelig å overleve et skudd i hodet, langt fra umuli for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Jeg - for min del - vil ikke leve som en grønnsak resten av livet dersom jeg blir skutt i hodet.
Sitat av DryYouTear
Jeg - for min del - vil ikke leve som en grønnsak resten av livet dersom jeg blir skutt i hodet.
Vis hele sitatet...
Neida, men feks han amerikanske soldaten som fikk en 11cm lang kniv stukket gjennom hodet, han overlevde helt fint og eneste problemet han har idag er at han ikke klarer å løfte venstre øyebryn helt opp, eller ikke har helt kontroll over den. Mange flere som har kommet godt ut av et skudd i hodet, opptil flere faktisk.
Lurer også på om noen vet hva de youtube filmene heter.

Hva har jeg å si om hendelsen?
Tragisk.
Og selvfølgelig kan det skje i Norge.
Sitat av elemental
Neida, men feks han amerikanske soldaten som fikk en 11cm lang kniv stukket gjennom hodet, han overlevde helt fint og eneste problemet han har idag er at han ikke klarer å løfte venstre øyebryn helt opp, eller ikke har helt kontroll over den. Mange flere som har kommet godt ut av et skudd i hodet, opptil flere faktisk.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på statistikken over hvor mange som har overlevd uten særlige men etter å ha blitt skutt i hodet kontra mennesker som har dødd etter å ha blitt skutt i hodet, er det nok under 1 % som har overlevd uten særlige men. Obs: Denne statistikken er dratt rett ut av rassen min.
Om han blir delvis grønnsak er det jo desto bedre.
Joachimsen: Dei sa navnet hans på YT på dagsrevyen. Sjå reprisa.
-Vi har en lite voldelig kultur her til lands. Vi har hatt episoder med selvdrap, men svært få.
I tillegg har vi et velferdssystem som lettere fanger opp personer som faller utenfor, sier Bjørnebekk videre.
Vis hele sitatet...
Si meg, hva er det som er så spesielt med Norges veldferdssystem?
Jeg tror Norge kan bli rammet av en massakre fortere enn vi tror.
Som voldsforsker Bjørnebekk sier,
- En vet aldri hvor en finner denne typen personer.
Vi har en globalisert verden, hvor det som foregår et sted blir formidlet til alle steder i verden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke dette kunne skje her i Norge?
Vi grenser til Finland og jeg har ikke så stor tro på at Norge er det eneste landet i verden som har godt nåkk velferdssystem til at vi kan 'slippe unna' en slik massakre.
Sitat av Joachimsen
Lurer også på om noen vet hva de youtube filmene heter.
Vis hele sitatet...
Alt jeg fant så langt...

http://www.vg.no/bilder/edrum/1194439910443_389.jpg

Kilde.

[EDIT:] Deler av videoen ligger også på vg-tv!

Vg-tv sitt youtube-rip
Sist endret av Turbolego; 7. november 2007 kl. 22:03.
Hvordan har Norges "velferdssystem" noen som helst innvirkning på massakre? Jeg tror nok dere tror for mye på det, det er veldig mange som faller utenfor uten at noe som helst blir gjort.
Det er på grunn av sånne lunatics det faktisk burde vært lettere å skaffe seg tillatelse til å bære våpen. I tillegg burde det ikke være mulighet for lokale restriksjoner. Det beste eksempelet er fra USA, der mange skoler nekter deg å bære våpen selv om du har bæretillatelse (det er mulig å få bæretillatelse i mange stater). Resultatet er at gærningene går amok der folk flest ikke har våpen, slik som nettopp skoler.

|24/\/\0: Vel, den tråden er jo litt søkt. Våpen kan man skaffe lovlig uansett, og den guiden er tilsynelatende bare bogus.
Sitat av Eight-Ball
Om han blir delvis grønnsak er det jo desto bedre.
Joachimsen: Dei sa navnet hans på YT på dagsrevyen. Sjå reprisa.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke for vane å huske finske navn
Btw så må jo denne fyren være rimelig grønnsak fra før av..
Antar at det var 4chan greia du linka til nå? Den ble posta x antall timer etter at det skjedde, så den er fake. Random /b/ tard som ville ha det gøy antar jeg. Morsomt hvordan media feiler igjen...
Sist endret av Praetox; 7. november 2007 kl. 22:17.
Navnet han bruker på YT..
"Jokela High School Massacre photos, video and documents" ligger ute på TPB...

[EDIT:] lasta den ned... navnet hans ligger bland dokumentene...
Sist endret av Turbolego; 7. november 2007 kl. 22:26.
Var det jeg og tenkte Praetox, klokken på der går vel ikke etter pressens tid.
Sitat av DryYouTear
Hvordan har Norges "velferdssystem" noen som helst innvirkning på massakre? Jeg tror nok dere tror for mye på det, det er veldig mange som faller utenfor uten at noe som helst blir gjort.
Vis hele sitatet...
Si meg, leser du før du poster?
Alle her tror det kan skje i Norge så langt, så det vil med andre ord bety at de ikke tror så mye på velferdssysteme til Norge som Voldsforsker Bjørnebekk ved Politihøyskolen i Oslo skal ha det til.
Fyren kaller seg Sturmgeist89 på YT, men han er slettet derfra

Min mening om dette vil skje i Norge eller ei er at det kan skje, men at det er noe som jobbes med at ikke skal skje. Ungdom med personlige problemer osv er noe som jobbes hardt med nå til dags i Norge. På skolen min har de f.eks hengt opp plakater om et eller annet forbund som skal hjelpe mot dette. Plakaten henviser derimot ikke til de som har problemer, men de som er nær vedkommene og enser problemer i luften.
Så filmene hans 5 timer etter det skjedde. Videoen som går under "Jokela High School Massacre" er filming av skolen og deretter popper det frem et bilde av fyren med en gunner.
Nå er han visst bekrefta død.
Bra på en måte, men synd på en måte, slapp for billig unna.
Ja, synd han ikkje overlevte.. Vi såg Bowling for columbine i dag, når vil sånne massakrer ta slutt?!
Det som skremmer meg med dette er at det føles med en gang mye nærmere. Dette er ikke lenger i gale USA, men nabolandet vårt, Finland. "Only in America"-utsagn har alltid vært satt litt på spissen, men nå deler av den sannheten borte. Det er ikke SÅ vanskelig å skaffe våpen.
Sitat av Eight-Ball
Pokker....
Vis hele sitatet...
Perkle...
Sitat av Mushy
Det som skremmer meg med dette er at det føles med en gang mye nærmere. Dette er ikke lenger i gale USA, men nabolandet vårt, Finland. "Only in America"-utsagn har alltid vært satt litt på spissen, men nå deler av den sannheten borte. Det er ikke SÅ vanskelig å skaffe våpen.
Vis hele sitatet...
Kunne vel like godt vert Norge?
Det er vell ikke mange dager/timer til vi hører spekulasjoner om at dette er et resultat av voldelige spill og grufulle ramstein sanger
Sitat av Jeenyus
Det er vell ikke mange dager/timer til vi hører spekulasjoner om at dette er et resultat av voldelige spill og grufulle ramstein sanger
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/07/517516.html ,tja, kanskje det som får skylden da..
Sitat av Jeenyus
Det er vell ikke mange dager/timer til vi hører spekulasjoner om at dette er et resultat av voldelige spill og grufulle ramstein sanger
Vis hele sitatet...
Tipper LORDI, jeg...

http://tiny.abstractdynamics.org/archives/lordi.jpg
http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/07/517516.html
– Siden han skal ha nevnt liknende band, som Rammstein og Nine Inch Nails, er det ikke utenkelig at han kan ha hørt på Sturmgeist, sier forfatteren og musikeren, som er bosatt i Berlin.

Merkelig og si at Rammstein og Nine Inch Nails er band som ligner på Sturmgeist.
Det jeg lurer litt på er hvor nære og hvor flink han egentlig var til å skyte. Hørte det var kaliber .22 long rifle? Altså salongrifle, hvis (så vidt jeg vet*) eneste lovlige bruksområde utover blinkskyting er ekornjakt. Ikke spesielt kraftige saker, altså. Dette skjøt jeg med på blink i kjelleren før jeg begynte på ungdomskolen.
Greit at et par kunne strøket med i løpet av kvelden av skader, men at åtte døde såpass fort tyder på at han har vært ganske nære ofrene. For meg er avstanden mellom offer og gjerningsmann omvendt proporsjonal med hvor kald og syk gjerningsmannen er.

Edit: Her er forøvrig link til video av skytetreningen hans. Legg merke til rekylen når han holder pistolen med en hånd. Ikke spesielt kraftige saker. http://www.aftenposten.no/webtv/?id=7286&cat=22

Edit2: Når jeg sier kaliber .22 LR så er det fordi det er navnet på kaliberet, ikke fordi han skjøt med rifle. Glemte å nevne det. http://no.wikipedia.org/wiki/.22_Long_Rifle

*Edit3: Rettelse: Kaliber .22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter som opp til en hares størrelse, men ikke til hare.
Sist endret av froskenfredrik; 7. november 2007 kl. 23:42.
Nei, det var en pistol av merket Sig Sauer Mosquito. Den bruker også .22-ammunisjon.
Kaliberet var .22LR, men pistolen var en Sig Sauer. Han begynte å skyte midt i en skoletime, så alt tyder på at han var nære ofrene. Til gjengjeld ble han jo "bare" kritisk skadd av å skyte seg selv i hodet, så alt tyder på at han meiset et par kuler i hver. De rapporterte også om veldig mange skadde og kun én død tidlig i dag, men 10 skadde hvorav 9 pga. skader etter å ha truffet glassbråt da de hoppet ut vinduet, så er vel sannsynlig at folk døde av skadene.
Tok han med seg en 22. på en massakre? GTFO n00b..
Man kan jo faktisk tenke over hvor lett det er å drepe elever på skolen. Det er ingen kontroller what so ever (iallfall i nord-norge) så å ta et våpen med seg i sekken er jo utrolig enkelt. Og jeg tenker også, hva hindrer folk i å trykke på avtrekkeren? Har de et jævlig liv nok fra før av, skal det lite til før man gir helvete i alt og tar sitt eget liv + medelever. Så ja, jeg tror godt dette kan skje i Norge fremover. Sånt provoserer skyteglade ungdommer.
Sitat av PolkagrisLaila
Noen som vet hvor på YT filmene til han fyren her ligger?
Vis hele sitatet...
Tror de skal ligge på Vg.no og aftenposten.no

De gjorde hvert fall det.
Under er selvmordsbrevet hans. Tydelig at han er omtrent like glad i menneskeheten som meg, men istdenfor å gå å vente på en verdensepidemi tok han tak i det selv. Han håper at andre følger etter og jeg er redd det kommer til å skje fordi media lager kjempesaker. Einstøinger og ensomme folk blir jo verdenskjente på 1-2-3.
Skulle ønske fler kunne skjønne at det ikke er lurt å skrive for mye om det.


HTML-kode

Jeg er fylt av hat og jeg elsker det. Det er en av de eneste tingene jeg elsker. For en stund siden trodde jeg på menneskeheten og ville leve et langt og lykkelig liv, men siden den gang har jeg våknet.

Jeg begynte å tenke dypere og finne ut av ting. Men de eksistensielle tankene var ikke lette. Når jeg har tenkt på ting, har jeg blitt ulykkelig, frustert og sint. Jeg kan ikke være lykkelig i dette samfunnet og den virkeligheten jeg lever i.

Etter de mange tankene rundt min eksistens, har jeg kommet til et punkt der jeg ikke kjenner annet enn hat mot menneskeheten og menneskerasen. Livet er bare en rekke av meningsløse tilfeldigheter. En lang evolusjon og et resultat av mange ulike faktorer og årsaker.

Men livet er også hva et individ vil gjøre med det. Og jeg er mitt eget livs diktator og gud. Jeg har valgt min vei. Jeg har forberedt meg på å kjempe og dø for mine tanker. Jeg, som det naturlige valget, eliminerer alle som jeg ser på som upassende, en skam for menneskeheten og feilene i det naturlige utvalget.

Dere kan spørre dere selv om hvorfor jeg gjorde dette og hva jeg vil. Men de fleste av dere er for arrogante og blokkerte i sinnet til å forstå. Sannsynligvis sier dere at jeg er mentalt syk, gal, psykopatisk, kriminell eller noe annet nedverdigende. Nei, sannheten er at jeg bare er et dyr, menneske, individ, en som tenker annerledes.

Jeg har fått nok. Jeg vil ikke være en del av dette råtne samfunnet. Som visse vise menn har sagt: Menneskeheten er ikke verd å forsvare - bare å drepe. 

Men

... når fiendene springer i skrekk og gjemmer seg når mitt navn nevnes.

... når den korrupte regjeringen har blitt skutt på gaten.

... når den idiotiske makten og det demokratiske systemet er erstattet av rettferdighet. 

... når slu mennesker endelig er frie og selv regjerer over samfunnet istedenfor de idiotiske majoritetene.

Ja, på den store frihetens dag vet dere hva jeg ville.

Lenge leve revolusjonen, revolusjonens system som ikke bare gjør den svake massen til slaver men også de smarte individers lille minioritet.

Om vi vil leve i en annerledes verden, må vi agere. Vi må reise oss mot de slavende, korrupte og totalitære herskerne, tyrannene, gangsterne og den idiotiske makten.

Alene kan jeg ikke endre så mye, men forhåpentligvis inspirerer min handling alle verdens intelligente individer til en slags verdensomfattende krig og revolusjon mot de regjerende systemer. Systemene, som kriminaliserer det naturlige og rettferdige, er mine fiender.

Mennesker som lever i en fantasiverden og støtter systemene, er mine fiender.

Jeg er beredt til å dø for min sak - saken som jeg vet er rett, rettferdig og sann. Men skulle jeg mislykkes eller dersom min kamp bare skulle ses på som ond, så kjemper jeg heller og dør enn å leve et langt og ulykkelig liv. 

Husk at dette er min krig, min idé og min plan. Skyld ikke på noen annen for det jeg har gjort. Skyld ikke på mine foreldre eller venner. Jeg fortalte ikke for noen om mine planer og beholdt dem alltid for meg selv. Skyld ikke på filmer som jeg har sett på, musikk som jeg har hørt på, spill som jeg har spilt eller bøker jeg har lest. Nei, de har ingenting å gjøre med dette.

Dette er min krig, en manns krig mot menneskeheten, regjeringer og de svake massene. Ingen nåde til jordens avskum. HUMANITETEN ER OPPSKRYTT! Det er tid for å få tilbake det NATURLIGE UTVALGET OG SURVIVAL OF THE FITTEST.

Til de som fortjener det.
Sitat av Jeenyus
Det er vell ikke mange dager/timer til vi hører spekulasjoner om at dette er et resultat av voldelige spill og grufulle ramstein sanger
Vis hele sitatet...
Du hadde rett.
Viser seg at han spilte BF2 en time før drapene.
Her er forresten Battlefield profilen hans. Litt creepy.
▼ ... over en måned senere ... ▼
folkens: så lenge det fins våpen, så lenge det fins mobbing, og så lenge folk kan bli mentalt ustabile vil dette kunne skje hvor som helst, det vil ikke bare komme fordi det skjedde i et naboland
Og så lenge det finnes forums, vil det alltid finnes folk som bumper threads. Husk dette.