Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 13033
Hei
Jeg har idag motatt rutermodemet SpeedTouch 780WL(i) fra Start.no, det som er problemet er at start.no ikke vil gi meg passordet til ruteren så da får jeg ikke åpnet porter og endret fra WEP 64bit til 128.
Jeg har prøvd å resette uten hell.
Er det noen som vet en måte å hacke/finne passordet til ruteren?
Takk på forhånd.
Som regel er det satt opp default brukernavn og passord på routere når man kjøper dem. Du kan prøve med:

Brukernavn: admin
Passord: 1234

Hvis ikke, kan du prøve med "password" eller "passord" på passordet. Du kommer deg til innloggings-vinduet, ja? Tror det er 192.168.1.254 eller 192.168.1.0

Håper du får det til!
Sist endret av alexpea; 27. februar 2008 kl. 13:30.
adsl's Avatar
Trådstarter
default pass er allerede prøvd, men takk for svar.
Noen andre som vet noe
jeg har klart å åpne min ST780I WL fra Start,no.

plagdes litt men til slutt så måtte 780 gi opp.

hadde også det samme problemet med at start ikke vile gi meg
login informasjonen til min 780.

Skal prøve å lage en bruksanvisning og poste den her,

Hvordan Åpne ST780I WL

det første dere må gjøre er å laste ned dette,

Last ned denne: http://www.speedtouch.nl/drivers.html#780 Filnavn: 780_Upgrade_R62T2_sip.exe

Nå kommer det artige,
Kan ikke garantere at dette virker for dere,
Du gjør dette på eget ansvar,

1, Kobble ut modemet så du ikke er koblett på internett.
2. sett fast IP: 192.168.1.254 og Nettverkmaske: 255.255.255.0 og ikke noe mer.
3. Slå av Modemet.


HOLD INNE RESET KNAPPEN HELE TIDEN MENS DETTE PÅGÅR

1. Hold INNE RESET KNAPPEN HELE TIDEN, Og start modemet.
2.( HUSK HOLD INNE RESET KNAPPEN ) Start filen 780_Upgrade_R62T2_sip.exe ( HUSK HOLD INNE RESET KNAPPEN )
3. Din oppkobbling vil slå seg av og på hele tiden mens dette pågår. ( HUSK HOLD INNE RESET KNAPPEN )
4. Kjør programmet færdig, ( HUSK HOLD INNE RESET KNAPPEN )
5. Når programmet er færdig laste og ditt modem er oppgradert så restart det.
6. Din 780 starter på nytt du kan da logge inn på IP: 192.168.1.254 og med Brukernavn: Administrator
7. Du har nå full access til ditt modem.

Lykke til.

HUSK Du gjør dette på Eget Anvsvar,
Det virka til meg

Have fun
Sist endret av BJJJJ; 2. mars 2008 kl. 23:23.
adsl's Avatar
Trådstarter
Takk BJJJJ det fungerte helt fint.
bare hyggelig å kunne hjelp
Hei!

Strålande post!

Fekk imidlertid eit par problem:

Router ville ikkje ta i mot imaget, boota i "kernel-mode". Kanskje eg forsto posten din feil, hadde satt ip-adressa til pcen min til å vere 192.168.1.254. Då eg endra denne til 192.168.1.250, gjekke det bra.

Neste problem:
Har start boost. Etter opninga av routeren vil ikkje router autentisere over ppoe, får feilmelding på dette (disconnected by user). Har angivelig dsl-sync og atm står som ok. Mistenkjer likevel at det er eit eller anna feil som ikkje er rett. VPI/VCI 8.35.

Så:
Kva er galt? - idé om det? Kunne BJJJJ eller andre ha stilt sin user.ini til disp for nyttige innstillingar, evt fortelle kva innstillingar som routeren må ha for å kunne kople seg opp?

Ingen problem med access til router verken via telnet, ftp eller web.

Særdeles takknemlig for svar, då eg kjenner meg noko amputert i heimen for tida...
▼ ... noen uker senere ... ▼
adsl's Avatar
Trådstarter
Hei
Resettingen fungerte bra og jeg har nå full tilgang, men den kommer seg ikke på nett. kan noen med boost abo. fra start fortelle sin konfigurasjon, eller sende sin user.ini
Sitat av adsl
Hei
Resettingen fungerte bra og jeg har nå full tilgang, men den kommer seg ikke på nett. kan noen med boost abo. fra start fortelle sin konfigurasjon, eller sende sin user.ini
Vis hele sitatet...
start.no bruker pppoe etter som jeg veit, så da må du få pppoe bruker navn og password av start.no
adsl's Avatar
Trådstarter
Hei
har snakket med dems kundesupport flere ganger og de sier de ikke bruker PPPoe, på boost abo men automatisk ip via DHCP, så jeg har prøvd i bridge med dhcp men det fungerte ikke, men internettlampen lyste da.
litt rettlese på info min :
telenor sentraler(leier ut til start.no) = pppoe (dem skal gå vekk fra det)
start.no sin sentraler = dhcp.
Mye diffus informasjon her så la meg klarifisere litt.

Telenor har wholesale avtale med Start.no, så alle abonnement Start.no har UTENOM Boost, er via Telenor infrastruktur. Som vil si, PPPoE.

Ja PPPoE er på vei ut, men det er en tidkrevende prosess å innføre DHCP på en kundemasse i slike størrelser. Med andre ord, ikke bare å trykke på en knapp. Blir lenge til vi ser et Norge over kun DHCP.

Start Boost-abonnementene er over Powertech Information Systems' infrastruktur som dekker Oslo og Tønsbergområdet, og er satt opp som DHCP. Powertech I.S eier deler av Start.no's bredbånds-avdeling, og leverer tjenester i hovedsak mot bedrifter. Men i samarbeid med Start Bredbånd kan de levere 2+ teknologi på egen infrastruktur til privatkunder.
adsl's Avatar
Trådstarter
Bra forklart Tierra, men er det altså INGEN som vet noe om hvilke instillinger man skal bruke.
Forresten så har start.no sagt til meg at ruteren ikke får seg ip adresse, de jobber med saken og prøver å finne en løsning, men nå kan jeg jo ikke si til dem at jeg har låst opp ruteren dems. Er det noen som vet hvordan man får ruteren til å skaffe seg ip.
Sist endret av adsl; 29. mars 2008 kl. 23:21.
@adsl

Sjekk PM så får du fila fra meg på oppsettet

Mvh: BJJJJ
her er fila som kan resette oppsette på SpeedTouch 780WL

Dere må editere den.

Dere må forandre til ditt Start brukernavn i fila ved [ ppp.ini ] linje 3

Der har jeg satt brukernavnet til dette må du sette til ditt eget
brukernavn som du har fra start.no.

Så er det bare å loade fila inn.
Og logge inn som Administrator og så har du 100% full kontroll


Bruker Administrator
Passord: 12345

Fikk mail fra ADSL om at det virka 100% på hans 780.

Lykke til
adsl's Avatar
Trådstarter
Riktig, jeg kan bekrefte at dette fungerer fullt ut og du har full kontroll over den.
adsl's Avatar
Trådstarter
Dere kan forresten endre passordet, under toolbox->user
Hei på dere!

Har Start boost selv.
Hvordan loader jeg .ini fila i router? Forutsetter det at jeg bruker "reset" metoden først?

Takker for svar.
:-)
For å loade user.ini må du logge på routerens ip med en ftp klient, så laste den opp i mappen som heter /dl/

Har nå fått oppgradert firmware, men kommer meg ikke på nett. Noen som har fått dette til å fungere? Noe spesielt jeg må tenke på?
Takker for svar drefas. Bruker flash fxp og prøver å logge meg på med 192.168.1.1/ Administrator/12345

Ser ut som det er riktig brukernavn, men feil passord..
Hos meg var det som default ikke noe passord på Administrator brukeren. Forsøk uten.

Forøvrig er /dl/ mappen skjult, så du må manuelt taste inn mappenavnet for å komme inn i det.

Har dere andre kommet dere på nett med ny firmware? Hva skal velges av PPPoE og PPPoA for Start.no Boost? VPI/VCI 8.35 som skal brukes? Har forsøkt med user.ini fila som er lagt ut her, uten hell.
adsl's Avatar
Trådstarter
Først så må alle gjøre det BJJJ har forklart først, altså låse opp ruteren.

Les tråden, når du har låst opp ruteren så laster du inn filen som BJJJ har gitt. har hatt det samme problemet som dere. Du laster inn instillinger ved å gå på 192.168.1.1 etter at dere har åpnet den, og så velg SpeedTouch->Configuration der står detnederst save or restore configuration og der velger dere fila pass på at dere har endra brukernav til deres eget på ppp.ini
Sitat av drefas
Hos meg var det som default ikke noe passord på Administrator brukeren. Forsøk uten.

Forøvrig er /dl/ mappen skjult, så du må manuelt taste inn mappenavnet for å komme inn i det.

Har dere andre kommet dere på nett med ny firmware? Hva skal velges av PPPoE og PPPoA for Start.no Boost? VPI/VCI 8.35 som skal brukes? Har forsøkt med user.ini fila som er lagt ut her, uten hell.
Vis hele sitatet...
Det er varierende hva som blir brukt på Boost.

Du kan forsøke 0.100. Den er satt opp på noen linjer.
adsl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tierra
Det er varierende hva som blir brukt på Boost.

Du kan forsøke 0.100. Den er satt opp på noen linjer.
Vis hele sitatet...
Har sjekket i tuteren det er 2.40 som er VPI.VCI, men jeg kan si at så lenge du ikke tar inn innstillingene til bjjj, så skjer ingen ting
Flott! Det fungerte betydelig bedre enn å laste opp filen via FTP. Så da er jeg endelig på nett med "åpnet" router
adsl's Avatar
Trådstarter
Sitat av drefas
Flott! Det fungerte betydelig bedre enn å laste opp filen via FTP. Så da er jeg endelig på nett med "åpnet" router
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sweeeeeet!!!

For de som skulle lure:

Etter ny firmware er lagt inn, og før user.ini fra BJJJ er lagt inn (lettest via FTP, FileZilla for eksempel), er det brukernavn Administrator og ingen passord (blankt). Når user.ini er lagt inn, er passordet for Administrator 12345.

Brute-force på md5-hashen i user.ini viser passord 12345 for Administrator. Har ikke klart å brute-force Startnoadmin og Telefonselskapet - er det noen som har klart det?
skal ikke jeg være noe slem eller noe, men hvorfor ikke bare logge inn med bruker navn:
Telefonselskapet eller Startnoadmin og password ......

Edit: kommer tilbake med password når det er sjekka om det er samme på alle router.
Sist endret av ranvik; 28. april 2008 kl. 00:38.
No go med password for meg...

Er det noen som har fått til ip passthrough eller bridge eller DMZ/assign public IP etter åpning av 780?
oky prøver i gjen med nytt password :
brukernavn: Telefonselskapet eller Startnoadmin
pass: c2rvxmit

kan noen verfisere det ? at det funker`?
Sist endret av ranvik; 28. april 2008 kl. 19:25.
c2rvxmit ser ut til å være riktig. md5-hash av dette gir samme md5-hash som i user.ini. Ser ut til å være riktig ved forsøk på innlogging via telnet - dog med begrensingen av at man ikke får logge på lokalt (pålogging må komme fra WAN)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blåser liv i denne tråden da jeg akkurat har kjøpt meg et slikt rutermodem (Telenorversjonen). Har flashet det med generic firmware, alt vel så langt. Prøver å sette det opp mot Directconnect som er min ISP, men kommer meg ikke ut på nett. Har brukt disse innstillingene.


Device:
Name ST780
Serial # 0712JTXXXXXX

Device Configuration:
Region World
Provider Basic
Service Bridge
Description Bridged Connection.

Bridged Internet Connection:
VPI/VCI 8.35

LAN Settings:
DHCP Server enabled

Access Control:
User Name Administrator
Password ********

Ifølge lampene på ruteren kobler det opp, men kommer ikke ut på nett. Tror jeg kanskje må inn å endre på innstillingene manuelt i user.ini, men hvor? Her er innstillingene som Directconnect oppgir, så håper jeg noen kan hjelpe meg.

DNS servere

Primær DNS server: 82.148.160.2
Sekundær DNS server: 82.148.160.3

Våre DNS servere kan kun brukes til oppslag av kunder i vårt nett, klienter utenfor vårt nett får kun svar for domener hostet av Direct Connect.

Konfigurasjon av ADSL/SDSL-modem

Dersom du har kjøpt deg et nytt modem som ikke er ferdig konfigurert er det nødvendig å legge inn en del innstillinger på dette modemet for at det skal fungere i forhold til telefonsentralen. Typiske verdier er som følger:

Protokoll: RFC1483 eller Enet Encap. (Ikke PPPoE)
Encapsulation: LLC
VPI/VCI: 8/35. (0/100 kan testes dersom modemet ikke får synkronisert mot DSLAM.)

Brukernavn/Passord: Brukernavn og passord skal ikke benyttes.
tuklet lenge og vel med det der jeg også, helt til jeg fant ut at jeg kanskje skulle prøve den telenor cd'en som fulgte med...

1 min senere var jeg på nett...
Skal gjøre et forsøk, har jo fjernet Telenor-firmware'n, men mulig det kan funke likevel.

Edit
Fungerte ikke, Telenor-CD'en insisterer på å sette opp forbindelsen med pppoe med
Sist endret av krokan1970; 20. oktober 2008 kl. 15:14.
Her er dokumentasjon på alle telnet-kommandoer man kan bruke på ST780WL.
http://www.elion.ee/docs/abi_info/ka...-780wl_cli.pdf

Kanskje noen kan finne løsningen der?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har nesten samme problemet, har en st780WL som er forhåndskonfigurert av telenor og skal på nette til NextGenTel.

Noen som vet hvordan jeg kan resette modemet til fabrikkinnstillinger (Ikke ISP),
og konfigurere modemet til å logge på NGT sin dslam(sentral)?

Jeg tror det går med DHCP, men hvis ikke så skal det gå med PPPoE.
Har aktiveringspassord og dns, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram.
Sitat av error Vis innlegg
Har nesten samme problemet, har en st780WL som er forhåndskonfigurert av telenor og skal på nette til NextGenTel.

Noen som vet hvordan jeg kan resette modemet til fabrikkinnstillinger (Ikke ISP),
og konfigurere modemet til å logge på NGT sin dslam(sentral)?

Jeg tror det går med DHCP, men hvis ikke så skal det gå med PPPoE.
Har aktiveringspassord og dns, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram.
Vis hele sitatet...
hvis det er telenor med iptlf, så må du flash den om, så reset den til default. da vil alle dem setings blir borte.
NGT bruker vel ikke dhcp men pppoa eller den greia. (jeg mener ikke pppoe)
Sist endret av ranvik; 12. november 2008 kl. 23:48.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
blåser litt liv i denne tråden nok en gang...

Spørsmål : Funker den metoden som er skrevet om tidligere på start.no boost ?? eller fungerer det bare på vanlig adsl abb. ??
Hei,

Problemet med åpning av porter er nå løst ved at du kan kontakte kundeservice på telefon 02375 og be om å få LAN-admin rettigheter på ruteren. Da vil du få satt opp porter etc.

LAN-admin er nå også default på alle nye rutere som sendes ut.

Mvh
Arnstein Larsen
Start Bredbånd
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av aliman Vis innlegg
blåser litt liv i denne tråden nok en gang...

Spørsmål : Funker den metoden som er skrevet om tidligere på start.no boost ?? eller fungerer det bare på vanlig adsl abb. ??
Vis hele sitatet...
Selv har jeg brukt denne metoden på Start.no Boost.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Baldiman: prøv PW 1234

Tierra\adsl: (en liten tanke bare) Powertech kjører ipv6 på egen infrastruktur, er det mulig at det kan være problemet ( altså at modemet må settes opp med en ipv6 adresse. (som sagt bare en tanke).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ranvik Vis innlegg
oky prøver i gjen med nytt password :
brukernavn: Telefonselskapet eller Startnoadmin
pass: c2rvxmit

kan noen verfisere det ? at det funker`?
Vis hele sitatet...
Jag hade en 780 tidigare och fick låst upp den tack vare dig! Tack!

Men nu har den tyvär lämnat jordelivet och begett sig till dom stilla jaktmarkerna för ADSL modem Har dock ett nytt modem från Start, ett THOMSON TG585 v7, givetvis är det också låst på alla sätt och vis men har kommit på en metod för att få tag på hashen för startnoadmin brukaren, skulle du kunna tänka dig att hjälpa mig och få bruteforca den?
Det må jeg si! Sinnsykt bra jobba, BJJJJ! Hadde tatt en factory reset i håp om å fikse noen problemer jeg hadde, og mista internetten. Fikk ikke til å få den opp igjen, uansett hva jeg prøvde i routerinnstillingene. Etter å ha lasta opp user.ini-filen BJJJJ posta, funka routeren som bare det.