Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1062
Hei!
Vet ikke hvor jeg skulle ha lagt denne tråden, så la den på vanlig diskusjon.

Jeg har lastet ned litt Blu-Ray ripper med 720p på ca 4gb. Ser de på TV-skjermen via Pcen med VGA-kabel. Dette fungerer jo greit, men har ikke HDMI output på Pcen, så får jo ikke utnyttet alt i filmen.

Jeg har også en DVD-spiller med HDMI kabel. Dette er ikke en HDDVD-spiller.

Om jeg brenner Blu-Ray Rippen til en DVD plate, og spiller den i DVD-spilleren, får jeg fortsatt 720p da?
Har også mulighet for å sette inn en USB-penn i DVD-spilleren og spille media som ligger på den.
Sitat av FS92 Vis innlegg
Hei!
Om jeg brenner Blu-Ray Rippen til en DVD plate, og spiller den i DVD-spilleren, får jeg fortsatt 720p da?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvordan du brenner den, og hvilken spiller du har. Hvis du har en DVD-spiller som klarer å spille av H.264/MPEG-4-filmer (f.eks mkv), så er det mulig at DVD-spilleren kan lese og spille av fila direkte fra DVDen. Har du ikke en slik spiller må fila konverteres til DVD-format (MPEG-2), og da blir oppløsninga enten 720×576 (PAL) eller 720×480 (NTSC).
Trådstarter
39 4
Prøver å brenne til en DVD med en Mkv fil i 720p nå, og en Avi fil, vanlig DVrip. Får se hvordan det går.

Klarte ikke å spille Mkv filen. Hva om jeg brenner den som en DVD-film, altså lager meny og det hele. vil det automatisk bli skalert ned eller beholde oppløsningen?
Sist endret av FS92; 20. mars 2009 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det egentlig noen vits i å laste ned blu-ray rips på 4gb? Man må vel få nøyaktig like god kvalitet fra en vanlig DVD-rip på 4gb da?
Sitat av FS92 Vis innlegg
Ser de på TV-skjermen via Pcen med VGA-kabel. Dette fungerer jo greit, men har ikke HDMI output på Pcen, så får jo ikke utnyttet alt i filmen.
Vis hele sitatet...
Man kan få like god oppløsning med VGA som med HDMi, HDMi er ikke et krav for at det skal bli full HD.
Når det gjelder lyd, så er de tyngste lydsporene borte i BD-ripper. I tillegg trenger man en forsterker med HDMi for å kunne få noe fordeler av denne lyden, såvidt jeg ser kobler du bare direkte til tv.

Sitat av FS92 Vis innlegg
Om jeg brenner Blu-Ray Rippen til en DVD plate, og spiller den i DVD-spilleren, får jeg fortsatt 720p da?
Vis hele sitatet...
Ettersom dvd-spilleren din har HDMi ut vil den nok kunne oppskalere til 720p, men en dvd vil aldri ha høyre oppløsning 720x576.
Sist endret av awt; 20. mars 2009 kl. 10:41.
Nei.

Man komprimerer ned fra BD til rå video/bilde-fil på 4 GB.

x264 komprimering bevarer kvaliteten på bildet mye bedre enn kvalitet på DVD allerede er.
Trådstarter
39 4
Sitat av awt Vis innlegg
Man kan få like god oppløsning med VGA som med HDMi, HDMi er ikke et krav for at det skal bli full HD.
Når det gjelder lyd, så er de tyngste lydsporene borte i BD-ripper. I tillegg trenger man en forsterker med HDMi for å kunne få noe fordeler av denne lyden, såvidt jeg ser kobler du bare direkte til tv.


Ettersom dvd-spilleren din har HDMi ut vil den nok kunne oppskalere til 720p, men en dvd vil aldri ha høyre oppløsning 720x576.
Vis hele sitatet...

DVD-spilleren er også fortsterker, en del av et Philips hjemmekinoanlegg jeg kjøpte. Er fullt klar over at VGA gir full HD


Dosky:
Du sier at jeg kan brenne fila som DVD, og allikavel bevare kvaliteten ved å bruke x264 komprimering? eller at fila allerede har vært igjennom x264 komprimering?
Sitat av FS92 Vis innlegg
DVD-spilleren er også fortsterker, en del av et Philips hjemmekinoanlegg jeg kjøpte. Er fullt klar over at VGA gir full HD
Vis hele sitatet...
Hva er det da du savner som du ikke får utnyttet?

Sitat av FS92 Vis innlegg
Dosky:
Du sier at jeg kan brenne fila som DVD, og allikavel bevare kvaliteten ved å bruke x264 komprimering? eller at fila allerede har vært igjennom x264 komprimering?
Vis hele sitatet...
Filmer som er rippet fra Blu-ray og HD-DVD blir rippet gjennom x264-komprimering. For at du skal få filmen til en dvd-plate må du rippe den til dvd, og du får da kvaliteten til dvd.
Trådstarter
39 4
Sitat av awt Vis innlegg
Hva er det da du savner som du ikke får utnyttet?


Filmer som er rippet fra Blu-ray og HD-DVD blir rippet gjennom x264-komprimering. For at du skal få filmen til en dvd-plate må du rippe den til dvd, og du får da kvaliteten til dvd.
Vis hele sitatet...
Okei, da har jeg fått et enkelt svar. Takk for hjelpen!