Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1091
Hei.

Finnes det et program som formaterer hard diskene mine som ikke trenger å brennes ut på CD/DVD som .iso fil?

Problemet er at datamaskinen jeg skal formatere ikke har CD/DVD-Rom tilgjengelig, og jeg har ikke lyst å kjøpe en bare for å formatere.

Takker for svar!
Tar jeg ikke feil kan du formatere diskene som ikke har OS på seg ved å høyreklikke og formater.
Men du kan ikke formatere OS-disken uten å boote fra cd/dvd/usb o.l
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Ja, glemte å si det.
Det er 2 hard disker på datamaskinen. Den ene (C:\) med OS'et på og en annen (G:\).

G:\ Er "helt" tom. Mangler bare 1GB.
C:\ Har som sagt OS som jeg vil ha vekk.

Sitat av Kugie
Men du kan ikke formatere OS-disken uten å boote fra cd/dvd/usb o.l
Vis hele sitatet...
Kan jeg bruke en ekstern hard disk til dette? Evt. hvilket program bruker jeg for å mounte .ISO filen? Deamon Tools?
Sist endret av Clr; 17. mars 2009 kl. 22:51.
Kan du ikke bare innstalere nytt OS på G:/ og formatere bort gamle OSet derfra?
Burde gå, iallefall om du skal instalere Windows.
Er det Linux er det vel litt forskjellig, men burde gå der og.

PS: Det skrives HARDDISK, ikke HARD DISK!:P
i norge snakker vi norsk... (no offence til noen...)

hvordan skal du legge inn noe nytt os uten cdrom uansett da? (installere på G for formatering?)
Sist endret av VivaLatrina; 17. mars 2009 kl. 23:00.
Sitat av Clr Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei?



VivaLatrina, det jeg mente, instalere nytt OS på G, så formatere C.

Regner med at det er det samme hvilken harddisk OS ligger på,?
Sist endret av binkabi; 17. mars 2009 kl. 23:07.
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Det tar jeg senere. Skal først å fremst formatere "platelagerne" mine
Men ang. det å bruke en ekstern harddisk og mounte .ISO filen til f.eks "WipeDrive" slik at jeg kan formatere/slette alt fra harddiskene?

Googlet litt rundt nå.
Hvis jeg går i cmd og skriver kommandoen "format c:". Dette vil vel fungere?
Sist endret av Clr; 17. mars 2009 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan ikke bruke format c: når c er disken som OSet ligger på. Hvorfor skal du formatere egentlig? Er det diskettstasjon på maskina som skal formateres?
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du kan ikke bruke format c: når c er disken som OSet ligger på. Hvorfor skal du formatere egentlig? Er det diskettstasjon på maskina som skal formateres?
Vis hele sitatet...
Skal formatere for å installere nytt OS på maskinen. Spørsmålet mitt er jo da:
Er det mulig å formatere harddisken OSet er på uten å "boote fra CD" med evt. Windows CD eller et annet program, laget for å formatere?
du formaterer idet du installerer et nytt os, mange OS (blant annet windows, ubuntu, i xould go on) lar deg opprette/slette partisjoner under oppstarten, samt. å formatere dem
Har du mulighet for å boote fra usb?
Let me rephrace the problem for this kid.

Han har ikke CD/DVD-Rom til å putte CD eller DVD med OS inn i.
Kan han benytte en annen disk for å kjøre image-fil fra?

Jeg vil tro, som xoma21 nettopp skrev, at du må benytte USB eller et annet alt. medium for installasjon av OS.
Her finner du guiden ''hvordan du booter fra USB og formaterer''