Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 5045
Sitat av NAPse Vis innlegg
Mentalmelt, du som er såppas godt respektert på dette forumet bør kunne holde seg for god til å påstå at folk med andre meninger enn deg er midre intligente eller ikke ferdig mentalt utviklet. Folk har foskjelldige meninger, og det må du respektere, du kan heller ta å diskutere hvorfor du mener disse meningene er feil, fremfor å hetse dem. Dette synes jeg er en dårlig debatt-ånd fra din side.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg virket skarp, jeg lot meg provosere.

Det er uansett ikke en seriøs debatt når folk ikke har noe bedre å si enn at de håper at han skal bli torturert og drept. Da er allerede diskusjonen dratt ned på et nivå som ikke har noen som helst debattverdi. Jeg anser den typen innstilling som betydelig lite gjennomtenkt og i høyeste grad mindreverdig, men jeg nekter da ingen å mene hva enn de måtte ønske. Det er min mening, og jeg hadde ikke følt behov for å ytre den hvis folk hadde klart å holde en seriøs linje i utgangspunktet.

Sitat av RonaTa
Synes forøvrig det der er en utrolig barnslig måte og debatere på.
Er ikke akkurat konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Det er da langt mer konstruktivt å komme med en personlig observasjon av debattens utvikling enn å gjenta inn i det uendelige hvor mye død og tortur denne personen fortjener å bli utsatt for.
Sist endret av mentalmelt; 6. april 2009 kl. 16:36.
Sitat av Goophy Vis innlegg
1. Skal det innføres dødsstraff for noe som helst må de resterende strafferammene også økes. Det vil føre til at innsatte kommer til å sitte der enda lengre enn de gjøre nå, det koster.
2. Har du statistikk på at tilbakefallsprosenten ved mishandling er høy nok til at man kan bruke det som et argument? Jeg tror den er ganske lav her til lands.
3. Samtlige land med drap og lemlestelse i rettssystemet har jo vist at det ikke fungerer særlig bra.
Vis hele sitatet...
Goophy, du kjemper en kamp som er umulig å vinne.

Når hele toppledelsen i Mensa bestemmer seg for å engasjere seg i en sak, så må vi vanlige bare tre til side og la intelligensiaen seire.
Sist endret av Stormen; 6. april 2009 kl. 16:42.
Leste denne saken selv å ble helt kvalm. Både skolen og helsevesenet burde her ha tatt kontakt med barnevern/politi, men begge etatene håpa "de andre" skulle gjøre det. Rutinene her bør helt klart granskes. Spessielt når en 8åring gruer seg til å gå hjem fra skolen.

Det at gjerningsmannen her fikk 8 år er også en vits. Du får jo det dobbelte om du smugler litt store kvantum med feks cannabis inn i landet.
Både mora og stefaren burde fått 21 års fengsel. Mora så hva som skjedde, så hu er like skyldig.
Sitat av Goophy Vis innlegg
1. Skal det innføres dødsstraff for noe som helst må de resterende strafferammene også økes. Det vil føre til at innsatte kommer til å sitte der enda lengre enn de gjøre nå, det koster.
2. Har du statistikk på at tilbakefallsprosenten ved mishandling er høy nok til at man kan bruke det som et argument? Jeg tror den er ganske lav her til lands.
3. Samtlige land med drap og lemlestelse i rettssystemet har jo vist at det ikke fungerer særlig bra.
Vis hele sitatet...
Kva meiner du er ei rettferdig straff?
Tortur og dødstraff er selvfølgelig bare tull og totalt unødvendig. Derimot å amputere begge armer på en human måte med bedøvelse vil ha direkte virkning. Fatter ikke hvorfor ingen har kommet opp med dette hittil i tråden enda.
Hva om det skulle vise seg - etter utført amputasjon - at retten hadde gjort en feil, og mannen var uskyldig?
Gratis proteser.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Gratis proteser.
Vis hele sitatet...
Skulle ønske det var lov å dele ut negativt tellende kvalitetspoeng.
Doktor - Hei, vi har nå utført en suksessfull amputasjon av dine ben og armer.

(En mann i frakk stormer inn i sykestuen, tett fulgt av en annen med favnen full av mapper og papirer.)

Mann i frakk - STOPP! Stopp amputasjonen, det har forekommet en feil i dommerens sakspapirer! Avbryt sier jeg!

Mann med mapper - Ved gudenes vrede, fortell meg at vi kom i tide! Amundsen, rakk vi det?

(Legen snur seg brått og forfjamset og ser på de to herrene)

Legen - Men i alle... Mener dere å informere oss om at dommeren har gjort en feil?

Mann i frakk - Ja for helvette! Vedkommende er jo uskyldig!

Vedkommende, i en avbrytende tone - Ja, det var jo dette jeg forsøkte å fortelle dere. Var det ikke?

(vedkommende som ligger i sykesengen uten ben og armer ser oppgitt opp på de to mennene)

Vedkommende - Vell, hva nå?

Mann i frakk - Ja, altså.. Nå... Ja du kan jo få disse plastikk greiene her.. Ja, kan han ikke det? Jo jo, se her skal du få! De ligner jo veldig på ordentlige ben og armer. Dessuten er kjernen fylt med solid stål, ser det ut til.

Mann med mapper - Ja, det er flotte greier altså. Ekte plastikk, fraktet og importert fra Taiwan. Vi har ingen ting å utsette på disse protesene.

Mann med mapper, hvisker sint til den andre - Det heter proteser, hold tungen rett i talen nå!

Mann i frakk - Det stemmer det, intet å utsette her. Vi gir deg dobbelt opp! Du skal få to av hvert par! Da har du til finstasen din også vet du.

(Vedkommende rister oppgitt på hodet, deretter begraver han det i en massiv facepalm.)
Sist endret av gulunderstrek; 6. april 2009 kl. 18:19.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det som er bra med slike saker er at de gammeltestamentlige idiotene i samfunnet (som tydeligvis er tungt representert i denne tråden) får mulighet til å få utløp for sitt ekstreme raseri. Det er aldri bra å bygge opp innestengt hat, så det er bra dere får det ut, folkens. Når det er sagt: Det er ingen som ser saken fra den andre sida og tenker på hva åtteåringen gjorde for å fortjene dette. Han var sikkert dritirriterende slik som bare unger kan være!
Vis hele sitatet...
Jeg håper du aldri får barn når du har den innstillingen.

Ontopic:

Blir utrolig lei meg når jeg leser dette. En ting er vold mot andre mennesker, men når det gjelder små barn er det helt ufattelig.. Jeg tror alle her inne kan si at hvis man møter på en person som gjør dette, ville det mest sannsynlig ha svartnet for oss alle. Om det er rett å gjøre det er en annen sak.
Uansett, tydelig er det skolen, sykehuset og barnevernet som er delvis skyld i at dette kunne skje. Stefaren er tydeligvis helt kokko i hodet, så man kan vel ikke helt forstå hva som foregår der oppe.
Sist endret av margido; 6. april 2009 kl. 18:21.
Gulunderstrek: for en utrolig slitsom historie om justismord.. Ikke noe bra i det hele tatt.

Sitat av margido Vis innlegg
Jeg håper du aldri får barn når du har den innstillingen.
Vis hele sitatet...
gi deg marq, gi deg..
Sist endret av Matthiesen; 6. april 2009 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Gulunderstrek: for en utrolig slitsom historie om justismord.. Ikke noe bra i det hele tatt.



gi deg marq, gi deg..
Vis hele sitatet...
Gi meg med hva da? Å skylde på ungen i dette tilfellet er bare sprøtt. Hvis et barn er en skikkelig drittunge SKADER man ikke det med å banke det til det dør. Alle med logisk tankegang skjønner dette. Hvis et barn er vanskelig å ha med å gjøre, så er det foreldrene sin skyld.
Sist endret av margido; 6. april 2009 kl. 18:22.
Sitat av margido Vis innlegg
Gi meg med hva da? Å skylde på ungen i dette tilfellet er bare sprøtt.
Vis hele sitatet...
Er bare Don som alltid skal overdrive med sarkasmen og ironien. Han mente det ikke slik du oppfattet det.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Er bare Don som alltid skal overdrive med sarkasmen og ironien. Han mente det ikke slik du oppfattet det.
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg ikke Don IR så er vanskelig å oppfatte over et forum hva ironi og sarkasme er.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hva om det skulle vise seg - etter utført amputasjon - at retten hadde gjort en feil, og mannen var uskyldig?
Vis hele sitatet...
At gutten faktisk hadde falt over så mange tørkestativ hjemme at han tilslutt døde?
Sitat av Skeid Vis innlegg
At gutten faktisk hadde falt over så mange tørkestativ hjemme at han tilslutt døde?
Vis hele sitatet...
Eller noe annet, hva om det viste seg at han led av personlighetsforstyrelser som gjorde at han faktisk skadet seg selv? Hva tilfellet skulle være er irrelevant. Folk kan bli feilaktig dømt, og det er det som teller.
Jeg synes det er spesielt at så mange her klarer å se dette i perspektiv, det er beundringsverdig, samtidig som det også er litt skremmende. Jeg snakker om dere som ikke lar følelsene ta overhånd, dere som setter på plass de som sier det de føler - hevngjerrighet.

Hvordan gjør dere det?

Det er helt naturlig å reagere med følelser i slike saker. Det er greit å komme med saklige argumenter, men det dere gjør er å gjøre narr av intelligensen til de som kommer med krasse ureflekterte innlegg. Dersom dere reflekterer litt over hvordan effekt dette har, vil jeg påstå at en kan skimte litt hykleri.
Det å fornærme en motpart i en diskusjon hvor følelser spiller en stor rolle fører ingenting godt med seg, det avler kun sterkere følelser. Noe som hindrer motparten i å se dette fra det samme perspektivet som dere gjør. Litt alà "vold avler vold", måten dere argumenterer på fungerer på samme måte.

Det samme går forsåvidt igjen i veldig mange andre tråder her, tråder som engasjerer og vekker følelser.
Sist endret av f00b; 6. april 2009 kl. 18:34.
På en måte, er det nesten positivt for alle de ungene som ikke har blitt drept enda, mediaoppmerksomhet rundt temaet vil føre til at folk har lettere for og ta fatt i slike saker, forhåpentligvis.
Med det sagt er jeg på ingen måte glad for det som skjedde.

Om jeg var dommer i denne saken ville jeg heller gitt ham seks år enn og gi fyren dødsstraff, det at han selv er et rasshøl er ikke noen grunn til at vi skal avlive samfundets uønskede, selv om det er en helt naturlig reaksjon og ville skade fyren er vi fortsatt ikke dyr. Kansje vi burde heve oss over hevnfølelsen og heller prøve og lage en bedre verden for andre barn som sliter, for jeg er temmelig sikker på at om vi popper en cap i stefaren kommer ikke guttungen tilbake.
Gjør vondt i magen når jeg leser sånn. Klarte faktisk ikke spise frokost i dag da jeg leste det i avisa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som er forbanna tragisk er at folk greier å lire av seg så mykje piss som vi har sett i denne tråden. Er vi virkelig ikkje komt lenger enn at vi ønsker kroppsleg avstraffing av forbrytelser? Er ikkje det omtrent det vi anklager Iran for å drive med?

Det er kriminalitet, ja, og det er uønska i samfunnet. Eg har imidlertid ikkje tru på at kroppsleg avstraffing vil hjelpe, ut frå det som er formålet med straff: beskytte samfunnet, rehabilitere forbryteren, og ha avskrekkande effekt.

Samfunnet blir tilstrekkelig beskytta gjennom ei fengselsstraff, eventuelt forvaring om vedkommande står i ekstrem fare for å gjenta det. Rehabiliteringa er mulig gjennom fengsel og psykologisk behandling trur eg - om ikkje får ein ha vedkommande i forvaring til rehabiliteringa er fullført / ut livet. Det er opp til retten å vurdere. Og som preventiv virkning? Vedkommande som gjorde dette var enten psykisk sjuk, og la neppe vekt på straff, eller var fullt ut klar over at det var straffbart og ga faen.

Det vil rett og slett ikkje ha større effekt med kroppsleg avstraffing av slike forbrytelser. Fengsel er jaggu straff nok trur eg, og hovedformålet i denne saka er vel å beskytte samfunnet og rehabilitere? Avskrekkingseffekten trur eg er rimelig minimal - då er avsløringa av det viktigare enn straffa.

For i tillegg til straffa domstolen deler ut medfører dette ekstremt stor sosial stigma, ettersom INGEN grupper tolererer det. INGEN. Det er rett og slett så store sosiale stigma rundt dette at eg kan ikkje tenke meg at straffa har meir avskrekkingseffekt enn den stigmatiseringa...
Dette blir vel samfunnstjeneste som straff eller toppen 1-2 år i fengsel. Norge i ett nøtteskall.
Folk slipper alt for lett unna i dette landet.Folk kan gjøre hva faen de vil og slippe unna med det.

Folk som mishandler barn er det værste jeg vet.Hadde jeg fått tak i vedkommende så skulle jeg tatt livet av han på stedet.Folk som gjør sanne ting fortjener å bøte med livet.
Og hadde du tatt livet av han på stedet så hadde jeg tatt livet av deg på stedet, og så kunne resten av nFF tatt livet av meg på stedet, så hadde alt blitt bra igjen..
Personlig føler jeg et sterkt hat mot moren, hakket mindre enn stefaren. Det var sønnen hennes det var snakk om, hun burde ikke ha latt det skje, brydde hun seg mer om en mann som slo barnet sitt enn barnet?
Sånne folk burde få tatt fra dem barna!
Det jeg reagerte på er at barnefaren blir helt glemt etter skillsmissen. Var ikke noe snakk om noen som har prøvd å få tak i han. Jeg kan bare anta at han ikke hadde noen besøk med sønnen etter skillsmissen for da burde jo faren være den han kunne følt seg tryggest hos, men tydeligvis hadde de ikke det forholdet.. Også merkelig at besteforeldrene som også var såpass glade og beskyttende i gutten ikke la merke til misbruket og anmeldte det, de bodde jo i samme bygd tross alt. Sikkert mange omstendigheter som vi ikke har fått greie på som forklarer dette. Men virker som en skummel bygd. Er jo ikke noen som sier en døyt eller gjorde noe med hele greiene virker det som, før og etter dødsfallet. :P
Alle undersøkelser jeg har lest/hørt om konkluderer med at dødsstraff ikke virker mer preventivt enn lange fengselsstraffer. Forøvrig kan alle som er tilhenger av tortur flytte til iran eller egypt å praktifisere sin kristenfundamentalistiske tro der. Da blir det sikkert deilig å være her
Det tristeste er at et stakkars barn har blitt mishandlet til døde.

Det nest tristeste er at en person har blitt istand til å mishandle et barn til døde.

Det er lett å uttrykke hat ovenfor denne personen, men hva med å spørre seg hvordan en person blir så disfunksjonell i det første? Vi kunne banke ham grundig, men hva oppnår vi med det? At han lærer hva smerte og skam er? Hva om han visste om det før? (det er visstnok tendenser blant de som har blitt slått som barn til også å slå sine barn).

Jeg tror på et samfunn som sikter på det høyeste av kunnskap og omtanke. Da må vi ikke bare dømme og hate slike menn, men spørre oss selv hvordan vi kan få mer viten om ham. Åpenbart er det noe han ikke har skjønt. Hva om vi fikk ham til å genuint forstå at han gjorde noe galt, og angre? Bør og kan vi tilgi ham da? Tror vi på at mennesker kan forandre seg?
Sist endret av Kinseek; 6. april 2009 kl. 20:37.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det som er bra med slike saker er at de gammeltestamentlige idiotene i samfunnet (som tydeligvis er tungt representert i denne tråden) får mulighet til å få utløp for sitt ekstreme raseri. Det er aldri bra å bygge opp innestengt hat, så det er bra dere får det ut, folkens. Når det er sagt: Det er ingen som ser saken fra den andre sida og tenker på hva åtteåringen gjorde for å fortjene dette. Han var sikkert dritirriterende slik som bare unger kan være!
Vis hele sitatet...
Barn kan helt klart være et irritasjonsmoment til tider, det kan jeg være enig med deg... Men hvilke irriterende ting skal et barn gjøre for at et voksent menneske skal kunne utøve vold, slik det er snakk om i denne saken?
Ingen skal si at det mangler følelser på NFF

Det som setter flest i sving hos meg er vinklingen i artikkelen.
De fokuserer så mye på hvor grusomt det var og hvor uskyldig og storhjertet den lille gutten var.
Det er jo en fuckings selvfølge. Sånt manipulerende Ophrah-bullshit er bare for å spre frykt og ildne oss opp.

Det jeg lurer på er hvordan menneskene rundt kan la noe sånt foregå.
Er vold i hjemmet vanlig i området? Går det ofte barn med blåveis rundt på skolen? wtfskjerlizm
Sist endret av Bothrops; 7. april 2009 kl. 00:46.
Hadde jeg vært i denne situasjonen og min sønn hadde gjennomgått denne misshandlingen så til helvette med rettsystemet.
Bryr meg svært lite om rettighetene han har i vårt sammfunn og om det ville hjulpet på sorgen eller om det er rettferdig.
Mannen hadde blitt misshandlet resten av sitt liv, hadde ikke kvidd meg på det en gang.
Det er ikke som en bil ulykke der et øyeblikks uoppmerksomhet kostet et barn livet, det er en gjennomtenkt lanngvarig og rett og slett ondskapsfull handling.
La svinet dø, sett en dato for henrettelse og torturer han hver dag frem til dagen kommer.

Til dere andre, dere er nok ikke like liberale og i mot all bruk av straff den dagen det skjer et av deres barn...
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Til dere andre, dere er nok ikke like liberale og i mot all bruk av straff den dagen det skjer et av deres barn...
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke. Det er heldigvis derfor vi lever i et samfunn med et forsøksvis anstendig rettssystem.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Det er ikke som en bil ulykke der et øyeblikks uoppmerksomhet kostet et barn livet, det er en gjennomtenkt lanngvarig og rett og slett ondskapsfull handling.
Vis hele sitatet...
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
La svinet dø, sett en dato for henrettelse og torturer han hver dag frem til dagen kommer.
Vis hele sitatet...
Les hva du selv skriver. Vold avler vold!
Sitat av Waffle Vis innlegg
Les hva du selv skriver. Vold avler vold!
Vis hele sitatet...
Er vold alltid negativt?
Vold mot en 8 år gammel unge er negativt.
Vold mot en mann som misshandler en 8 år gammel unge er ikke negativt.