Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3000
Hei, bestilte en pakke for et par dager siden. Fikk epost med kode og sånn som jeg skulle vise på posthuset, og når jeg gjorde det sa kassamannen at jeg MÅTTE vise legitimasjon ellers kunne jeg ikke få pakken.

Dette er bare vanlig "norgespakken - postoppkrav", har aldri trengt å vise leg til dette før, så lurer på om reglene er forandra? Hvis det faktisk er sånn at man ikke trenger å vise leg, kan noen linke meg til noe som jeg kan vise mannen i kassa?

Greia er at jeg ikke har legitimasjon, og det tar lang tid å få fiksa pass og sånn da jeg er svensk statsborger.
Har du ikke svensk pass?
har du ikke Fører kort eller bank kort med bilde?
Flere postkontor jeg har vært på har en lapp som sier det er legitimasjonsplikt på alle pakkeankomster. Det er visstnok en ny sikkerhetsprosedyre for å forhindre svindel.

Svensk pass er for øvrig gyldig legitimasjon. Om du ikke har dét er det nok andre ting du burde bekymre deg over først
Har ikke svensk pass, ble født i Sverige og er bare 16 år så har ikke hatt bruk for bankkort eller førerkort.
Dine foresatte skal kunne hente ut pakken for deg. Utenom det er det desverre ikke så mye vi kan hjelpe deg med. Du burde virkelig skaffe deg en form for legitimasjon før eller siden. Dersom dine foresatte heller ikke har mulighet for å hente ut pakken, eller dette ikke er en mulighet, kan du jo prøve å vennlig forklare Posten situasjonen, kanskje de er litt velvillig i dette tilfellet Lykke til!
Sist endret av Exmagician; 25. januar 2009 kl. 00:52.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Du kan få en av dine foreldre til å bli med deg på postkontoret for å gå god for at du er den du sier at du er. Post-folka tar nok kopi av identifikasjonen til vedkommende, men dette er da ikke noe stress da du sikkert er den du utgir deg for å være.

Jeg har selv brukt denne metoden til å ta ut penger, da jeg mistet minibank-kortet.
Foreldrene mine kan neppe bli med, da de blir å sjekke innholdet av pakken og er ikke ment for de å se.
Men takk for tips, tror jeg kjenner en på postkontoret så skal prøve å se om hun kan gå god for at jeg faktisk er meg

Hvis noen mener at man ikke skal måtte vise leg, er det bare å si ifra!
Hva folk mener eller ei er irrelevant, i følge Postens nye regler skal legitimasjon framvises dersom du skal hente en pakke. Så enkelt er det.
Sist endret av Exmagician; 25. januar 2009 kl. 01:00.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Har selv hentet flere pakker på mitt lokale postkontor etter nyttår, har ikke trengt å vise legitimasjon.
Men har det hent noen ganger (før om åra) at de har krevd leg, noe jeg da har vist og fått utlevert pakken.

Bare prøvd å stell deg i kø på postkontoret på nytt og prøv å få utlvert pakken, kanskje du er heldig og treffer på en fyr som ikke sjekker legitimasjon... du har jo ingenting å tape på det! Unntatt tid.
jeg har aldri vist legg heilt til jeg kjøpte ett USB kjøleskap. det ble sendt fra Hong kong.
Kommer an på hvem som sender tror jeg. Mottok pc deler då måtte jeg vise leg. Men pakke fra norkost måtte jeg ikke.
Mulig det er forskjell på oppkrav og vanlig pakke også. Kansje det som er forskjellen.
Sist endret av krolsen; 25. januar 2009 kl. 01:14.
jeg henta senest i dag en postoppkrav pakke uten å viste legg. Sansynligvis så skal alle skjekkes for leg, men ikke alle gjør det. Merk jeg hentet pakken på en post\matbutikk de er sikkert litt slakkere der i forhold til postens folk.

Visst det er noe i pakken foreldrene dine ikke skal vite om så er vel eneste muligheten å prøve når noen andre er i kassen.
Sitat av Thriller Vis innlegg
jeg henta senest i dag en postoppkrav pakke uten å viste legg. Sansynligvis så skal alle skjekkes for leg, men ikke alle gjør det. Merk jeg hentet pakken på en post\matbutikk de er sikkert litt slakkere der i forhold til postens folk.

Visst det er noe i pakken foreldrene dine ikke skal vite om så er vel eneste muligheten å prøve når noen andre er i kassen.
Vis hele sitatet...
Det er en ICAbutikk, skal prøve på mandag. Håper bare at det er en anna person i kassa og at han ikke er "drittsekk"
Sitat av Defqon Vis innlegg
Det er en ICAbutikk, skal prøve på mandag. Håper bare at det er en anna person i kassa og at han ikke er "drittsekk"
Vis hele sitatet...
Dersom det ikke går på dagtid, gjerne prøv på kveldstid når de som jobber deltid er der
Jeg henta noe på posten, da hadde jeg med meg legitimasjon, hadde også med meg lappen jeg hadde fått i postkassa fra postkontoret. Dama jeg viste lappen til henta pakken og ga den til meg. Så spurte jeg hvorfor jeg ikke måtte vise legitimasjon. Hun sa at hvis man hadde med seg lappen de hadde sendt trengte man ikke legitimasjon, men hvis man bare hadde med koden måtte man vise legitimasjon.

Det er sikkert for å forhindre at folk skal hente andre andre sine pakker uten tillatelse, altså for å stjele den.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Hei, bestilte en pakke for et par dager siden. Fikk epost med kode og sånn som jeg skulle vise på posthuset, og når jeg gjorde det sa kassamannen at jeg MÅTTE vise legitimasjon ellers kunne jeg ikke få pakken.

Dette er bare vanlig "norgespakken - postoppkrav", har aldri trengt å vise leg til dette før, så lurer på om reglene er forandra? Hvis det faktisk er sånn at man ikke trenger å vise leg, kan noen linke meg til noe som jeg kan vise mannen i kassa?

Greia er at jeg ikke har legitimasjon, og det tar lang tid å få fiksa pass og sånn da jeg er svensk statsborger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke hun mente legg som i "er du 18 år" men mer som i "er du (navnet ditt)". De vil se legg for å være sikker på at du er den det står at pakken er til.

-Cocho
Jeg må som regel vise legitimasjon for å hente pakker som er betalt.
Ellers når jeg har oppkravslapp og skal betale der og da, så har jeg ikke alltid trengt å vise leg.
Det er sant som alfonzor sier, hver gang jeg henter en pakke ved å bruke sporingsnummeret så må jeg vise leg. Men med pakker hvor jeg venter på den lappen slipper jeg leg.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Jeg skulle en gang (i midten av desember 08, altså en måneds tid siden) hente en TV til omkring 9000kr på det lokale postkontoret. Da viste jeg e-posten eller SMSen jeg hadde fått ved å holde fram telefonen, og dama ville ikke se på legitimasjonen min. Tidligere når jeg har hentet pakker har det variert - noen ganger har jeg hatt lapp og trengt legg, noen ganger har jeg bare hatt nummer og ikke trengt legg.
Fikk henta pakken idag, det var dog oss en anna person men jeg fikk henta den. Han sa at man bare trengte kollinummeret for å få henta pakker som er med postoppkrav.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan er det med aldersgrense på postoppkrav? Er det i det hele tatt noen regler på det, greit nok å vise legg at du er den du er. Men må du være myndig for å hente din pakke?
Heilt canooon
Defqon fikk jo akkurat tak pakken sin og er 16.
Joda, men er det noen LOVER som sier noe annet?
Der jeg jobber har vi post i butikk, der har vi fått beskjed om at man ikke trenger noe mer enn en underskrift og kolli nummer.
Før var det sånn av vi krevde leg hvis man bare kom med kolli nummer uten noen hentelapp, på hentelapper har vi aldri krevd leg, iallefall ikke så lenge jeg har jobbet her/kan huske. Eneste utleveringer vi trenger å se leg på er verdi sendinger og rekommanderte sendinger.

Edit: nei, jeg har ikke hørt noe om aldersgrense på å hente pakker annet enn fra vinmonopolet
Sist endret av Spirrevipp; 9. februar 2009 kl. 18:33.