Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1543
Lurer på om en pc kan ta skade på en eller annen måte når du slår den av med på knappen etter at et spill kræsjer eller fryser?

F.eks at jeg spiller Grid,spillet kræsjer og jeg må slå av.
Sist endret av sixfeetunder; 18. desember 2008 kl. 18:11.
Det som jeg tror kan ta skade er harddisken, eller det som ligger på harddisken. Om den holder på å skrive til disken, og plutselig blir avbrutt av at strømmen slås av, uten forhåndsvarsel, kan du miste data, eller harddisken kan ta skade. Hvertfall slik jeg har hørt det, men skal ikke si meg helt sikker i min sak.
Er dette noen reell fare hvis F.eks. dette skjer?:

Starter opp et spill (Dead Space), men istedenfor å starte blir skjermen svart. Øverst i høyre viser det 0 som fps.

Jeg kjører et program som måler fps på spillene hele tiden og dette ligger øverst til høyre.

Pcn må da seff startes på nytt via på knappen på kabinettet.
Sist endret av sixfeetunder; 18. desember 2008 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alkoholisert gamer
Jeg vil helst bli retta hvis dette her er feil, men jeg har hørt at komponentene inne i pcen kan bli ødelagt hvis du skrur av pcen med "svenskeknappen"(av/på knappen)
Komponentene blir ikke ødelagt, eneste som kan skje er at du mister data fra hdd.
Sitat av ekoli Vis innlegg
Jeg vil helst bli retta hvis dette her er feil, men jeg har hørt at komponentene inne i pcen kan bli ødelagt hvis du skrur av pcen med "svenskeknappen"(av/på knappen)
Vis hele sitatet...
Det kan godt være at det du sier stemmer, men forstår ikke helt logikken i det- så jeg tviler. Jeg har aldrig hørt om noen som har blitt utsatt for defekte komponenter ved å slå PCen feil av. Derimot har jeg hørt en del tilfeller hvor hele PCen krasjer / blåskjerm om den ikke blir slått skikkelig av. Og den eneste muligheten til å rette dette på er ved formatering. Med andre ord, dokumentene, programmer, bildene og de eventuelle filene du har på PCen vil såfall bli ødelagd.
Sist endret av Spelly; 18. desember 2008 kl. 19:35.
Sitat av ekoli Vis innlegg
Jeg vil helst bli retta hvis dette her er feil, men jeg har hørt at komponentene inne i pcen kan bli ødelagt hvis du skrur av pcen med "svenskeknappen"(av/på knappen)
Vis hele sitatet...
Tror nok det bare kan skje hvis du har en veldig ustabil strømforskyning.

Ingen av mine PC'er har tatt skade av svenskeknappen, rive ut strømkabelen eller lignende. Noen av de får gangene du ikke bør få strømbrudd er vel hvis du skal flashe bios?
Sist endret av trond89; 18. desember 2008 kl. 19:38.
Okei, hva skjer hvis du kutter strømmen når du skriver data på en harddisk/flashminne?
Filene blir ødelagt.

Hva skjer hvis du plutselig kutter strømmen til en elektrisk komponent?
Den skrur seg av.

Eneste svenskeknappen gjør når du holder den inne lenge nok er å kutte strømmen inn til hovedkortet, da mister alt strømtilførselen.

Hadde du derimot plutselig plugga dugelig med volt rett på komponentene hadde det vært en annen sak, men det skjer ikke, tvert om.
Sist endret av drittunge; 18. desember 2008 kl. 19:53. Grunn: Merkelig nett(telenor selvfølgelig), som lever sitt eget liv
Jeg har ivertfall aldri opplevd problemer. Var f.eks. en dag strømmen gikk 3 ganger når jeg spillte. Tok ingen skade av det.

Så da kan jeg regne med at det ikke er noen fare for at noe skal skje hvis jeg må trykke inn svenskeknappen?
Sist endret av sixfeetunder; 18. desember 2008 kl. 20:36.
1. Dersom strømmen går kan harddisker som er mitt i skivesyklusen ta skade (mye preventiv mekanikk er bygget inn i harddisker idag, men det kan enda skje).
2. Dersom strømmen går plutselig i huset kan du få en plutselig utladning som kan i første omgang skade strømforsyning, og så skade omtrent alle komponenter i maskinen dersom du har en "billig" strømforsyning.
3. Lynnedslag, trenger vi si mer ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
1. Dersom strømmen går kan harddisker som er mitt i skivesyklusen ta skade (mye preventiv mekanikk er bygget inn i harddisker idag, men det kan enda skje).
2. Dersom strømmen går plutselig i huset kan du få en plutselig utladning som kan i første omgang skade strømforsyning, og så skade omtrent alle komponenter i maskinen dersom du har en "billig" strømforsyning.
3. Lynnedslag, trenger vi si mer ?
Vis hele sitatet...
Men du får ikke overspenning eller lynnedslag av svenskeknappen
Sitat av drittunge Vis innlegg
Men du får ikke overspenning eller lynnedslag av svenskeknappen
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan få korrupte filer og filsystem.
Er det noe forskjell på å skru av pcen på vanlig måte enn å nappe kablen da? Tviler. Aldri hørt om noen "soft shutdown" opplegg på strømforsyning. Kutter strømmen så kutter den, ingen forskjell. Kondensatorene lader seg ut på vanlig måte.
Harddisk derimot kan ta skade om den skriver.
Alkoholisert gamer
Ok for jeg husker at en kompis av meg skrudde av pcen sin ved å holde inne svenskeknappen.. Og den ble aldri det samme.. Men vet ikke om harddisken skreiv eller ikke
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Alt det med at "En fyr holdt inn knappen én gang, og den var rar etterpå, dermed er det skadelig" og "Jeg har gjort det flere ganger på rad, ingenting har skjedd" er ganske lite overbevisende; slike skader ville opptstått over tid, og om du så det skjedde én gang, var det mest sannsynlig ganske tilfeldig, og er en hendelse du får førsteinntrykk av. Det Atx sa stemmer sikkertkanskjeforhåentligvis
Må være engangstilfelle. Har gjort det tusen ganger, aldri skjedd noe.
Mine datamaskiner er generelt sett ustabile og dysfunksjonelle, men de har ikke blitt verre av utallige brutale strømbrudd og "holde inne knappen".
Men jeg hadde en harddisk som sluttet å fungere etter et strømbrudd, men det var en gammel harddisk som sang på siste verset uansett.
Jeg vil si at det er rimelig trygt å skru av pcen med strømknappen en gang i blant.
Men som tidligere nevnt kan du miste data, spesielt det du holder på med der og da.
Som sagt; det eneste som logisk sett kan skje er at filer blir ødelagte hvis du tar strømmen under en skriveprosess. Du vil også unngå å miste strømmen hvis du holder på med flashing av bios...