Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1012
En kar fra Ventelo ringte for en stund siden og ville ha tak i eieren av linja. han var ikke hjemme så da sa jeg hade og han skulle ringe tilbake, samtalen var slutt. Jeg har lastet ned og opp i hele natt og ble litt bekymret. jeg lastet forresten ned fra private sider.

Så da er mitt spørsmål: Vil ISPen ta opp noe slikt via telefon? Jeg kjenner en som jobber for dem, men jeg får ikke tak i han nå, så jeg håper at dere vet noe.

Hva mer enn en advarsel kan jeg forvente meg om det er om nedlasting? Det er ikke advarselen jeg er redd for, men eieren av linja.
Sist endret av TSN; 28. juni 2007 kl. 23:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fair sjans for at det var en kompis eller noko som kødderingte.

Og nei, tviler på at dei ville ta slikt over telefon. Større sjans for at dei ville sende e-post i første omgang.
Enig med vidarlo.
ISP bruker å sende advarsler om slikt via e-post eller per brev.
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
ok, bra det. jeg har ikke kontrol på den mailen eller posten, men hadde nok fått høre det ganske kjapt om et slikt et var kommet.

edit. skrivefeil.
Sist endret av TSN; 28. juni 2007 kl. 23:51.
Som oftest når slikt skjer så sperrer ISP tilgang til ftp o.l og sender mail hvor de skriver at de har registrert uvanlig bruk av linja.
Da er det bare å ringe å snakke med dem ("jeg har ikke gjort noe") så åpner dem linja igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei er svært forsiktige med å sperre ting av andre grunner enn reint tekniske.

Forklaringa på det er at dersom dei forsøker å filtrere, så risikerer dei iht. ekomlova å bli ansvarlige for trafikken. Det er med andre ord enklare å ikkje sperre.

T.d telenor sperrer *kun* på grunnlag av trafikk som virussjekkeren tagger som virus, eller overdreven portscanning o.l. Dei sperrer ikkje om dei t.d mottar DMCA-notices (noko som ville vore heilt meiningslaust i noreg forøvrig).
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av error
Som oftest når slikt skjer så sperrer ISP tilgang til ftp o.l og sender mail hvor de skriver at de har registrert uvanlig bruk av linja.
Da er det bare å ringe å snakke med dem ("jeg har ikke gjort noe") så åpner dem linja igjen.
Vis hele sitatet...
hva om de legger frem beviser da? kan man si at routern har vært åpen selvom den har vært stengt?
Sitat av vidarlo
tviler på at dei ville ta slikt over telefon. Større sjans for at dei ville sende e-post i første omgang.
Vis hele sitatet...
De ringte meg. Vel, ikke Ventelo. 3 dager etter at jeg brukte 30 min på å laste ned den derre Oblivion expansionen. Jeg var ikke hjemme, så de sperra linja. Jeg ringte dem tilbake, de sa at de sperra linja nå bare for å hindre at jeg spredde mer (jeg hadde en annen torrent kjørende), så de ba meg slå den av så skulle de starte linja mi igjen. Også advarte de meg om at hvis jeg gjorde det igjen så ville de gi meg en advarsel til, og hvis jeg ikke hørte da ville de avslutte avtalen jeg har med de.

Ba dem sende meg brevet med klagen de hadde fått. Fra ESA i Washington visstnok. Der ber de ISPen min om å 1. Si ifra til meg 2. Fjerne tilgang til innholdet og 3. Ta action mot meg under "Terms of Service Agreement".
"Thank you for your cooperation and prompt response in this matter." *grøsser* Hater standardbrev.. Er så kaldt og sjelløst skrivd.

Men har ikke hørt noe igjen. Gikk nok sikkert bare inn i et tilfeldig bakhold de derre ESA hadde lagt, og ISPen min holder vel ikke et øye på meg... Tror nok de også er "for" piratkopiering innerst inne. De er jo mennesker de også.
Hvis han bare spurte etter eieren av linjen er det vel bare en telefonselger som vil få noen til å betale mer så dere kan få bedre linje..... Telefonselger....
sånn som det funka føre med bluecom(gammle Ventelo) var at dem sendet første email. så får dem ikke svar inn 3-4dager så sperra dem linja. og når kunden ringte så svarte kunde service på at linja var stengt pga. missbruk av linja. og at det koster 250kr og åpne den i gjen.

hvis isp ringer er det normalt: dem vil selge deg høyre hastighet, eller at dem vil selge deg iptlf eller andre ting.
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik
sånn som det funka føre med bluecom(gammle Ventelo) var at dem sendet første email. så får dem ikke svar inn 3-4dager så sperra dem linja. og når kunden ringte så svarte kunde service på at linja var stengt pga. missbruk av linja. og at det koster 250kr og åpne den i gjen.

hvis isp ringer er det normalt: dem vil selge deg høyre hastighet, eller at dem vil selge deg iptlf eller andre ting.
Vis hele sitatet...
takk, nå føler jeg meg helt trygg. eieren hadde nok lest det om han hadde fått en slik mail før han dro vekk da dem ringte. linja er enda oppe.