Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6436
Jeg og fappaggagga satt her i sommervarmen og fantaserte om å ta en liten tur nedover i Europa. Nå det seg sånn at det eneste transportmiddelet vi har tilgjengelig er moped, så dette setter jo selvsagt en klar begrensning i... ja alt.

Anyways; Veit det finnes et sånnt veikart-program/nettside -greie der man kan skrive inn avreise sted og dit du skal og få opp en grafisk løype på et kart. Noen som vet hva dette heter/hvor jeg kan finne det?

Er det noen av dere som har gjort noe lignende? erfaringer?

Jeg spør seriøst om dette, så jeg forventer seriøse svar og ikke bare "LOL moped! / OMFG langt!" osv.

Takk
Google Earth kan vel hjelpe deg...?

Jeg skal på interrail snart, og bruker det for å orientere meg i verden hvertfall..

Den kan også gi helt fine directions, med full løype, selvom det kanskje kan være pes å printe og ta med.. Sier hvilke gater og exits du må ta..

Vet ikke hva annet du ville høre jeg.. Erfaringer?
Sist endret av poe; 7. mai 2006 kl. 17:18.
Husk å legg ruten utenom motoveiene når dere planlegger da Tror microsoft har noe som heter "Auto Route Express" eller noe.

LOL moped!:P
http://www.visveg.no/visveg/default.jsp

Vet ikke om det funker i utlandet :P

EDIT: nah. bare for norge
MSN har en europadekkende karttjeneste. Sjekk www.msn.com

De hadde iallefall en. Ser de har implementert 1881's karttjeneste nå. Vet ikke om den går ut av Norge.
Sist endret av Skrekkugle; 7. mai 2006 kl. 17:39.
offtopic: åssen mopeder er det dere har?
www.map24.no <- veldig nøye veiviser for norge, europa og USA
Sitat av sko
www.map24.no <- veldig nøye veiviser for norge, europa og USA
Vis hele sitatet...
Dette er veldig slik jeg og effie leter etter. TusentakK!
Vi fant en random adresse i Amsterdam også tok vi den mot min adresse og vips så hadde vi en bra reiserute.

Det hadde også vært fint hvis noen hadde vist om ett program hvor man finner ut hvor lang tid det tar. F.eks snittfart 45km/t (moppa mi går bare i 55 ) og avstanden og så finne ut hvor lang tid det tar. Det viktigste er å finne ut avstanden siden da kan vi regne "vei, fart og tid" noe jeg faktisk klarer

Edit: svaagan jeg holder på å laste ned Microsoft Autoroute nå og håper det fungerer bra.
Sist endret av fappaggagga; 7. mai 2006 kl. 20:05.
Jeg syklet en gang fra Moss til Paris. Det tok 14 dager, og underveis ble kompisen kjørt på i 100 kilometer i timen, front mot front. Han lå på sykehus i Belgia i 2 måneder, og jeg måtte fortsette turen til Paris helt alene.

Anyway, vanlige veikart du kjøper underveis fungerer helt bra :-)

Skal forresten ut på ny tur til sommeren. Denne gangen sykler vi fra Kiel til Marokko. Det blir deilig
Problem, officer?
thomasf's Avatar
stormen: sykle for fan!? jeg med vil!!!

btw; moped?! hver sin håper jeg
Sitat av Proxick
btw; moped?! hver sin håper jeg
Vis hele sitatet...
Seff hver sin

Hvis dette her skulle bli reelt så satser jeg på sånn walkie-talkie som de har på moppedkurs, hadde blitt drittkjedelig uten også kansje vi kunne mista hverandre.

Hvor lang tid burte vi sette av for en slik tripp? Medregnet at vi er ett par uker i Amsterdam eller noe.

Stormen; altså bare ta båten til skagen (med moppene) også klare seg på veikart fra turistsentere osv resten?
Sist endret av fappaggagga; 7. mai 2006 kl. 19:57.
Sitat av Stormen

Skal forresten ut på ny tur til sommeren. Denne gangen sykler vi fra Kiel til Marokko. Det blir deilig
Vis hele sitatet...
dette høres bra ut Sitter her og er død av misunnelse! Hvor lang tid tror dere det vil ta?
vær klarover at det ikke er lovlig å kjøre på motorvei med moped.
jaa, har vært sørover i europa mange ganger, med bil.
det blir hard å komme seg noen steder med moped. Det er ikke som i Norge, for å si det slik...
ta heller en tur til rimi, og spar pengene.
GPS-systemer har jo blitt ganske billige nå, du finner sikkert en gangske billig som kan hjelpe deg rundt i europa... Eller?

Får scooter på torsdag, har en visjon om å kjøre herfra (Bergen) til Geilo (sende bagasje med toget), og folk ler av meg og sier: OMFG langt!
Hva slags mopeder er det? Scooter, R-sykler eller enduro/sm?

For mest comfort og best sittestilling så ville R-sykkel vært best.

Ha med lappesaker, ekstra kjeder, bremseklosser, verktøy, soveting osv osv

Veldig mye dere må ha med, og lite plass å ha det på.

Hadde vært dritkult, men stress om den skjæres.
Sitat av effie
Jeg og fappaggagga satt her i sommervarmen og fantaserte om å ta en liten tur nedover i Europa. Nå det seg sånn at det eneste transportmiddelet vi har tilgjengelig er moped, så dette setter jo selvsagt en klar begrensning i... ja alt.

Anyways; Veit det finnes et sånnt veikart-program/nettside -greie der man kan skrive inn avreise sted og dit du skal og få opp en grafisk løype på et kart. Noen som vet hva dette heter/hvor jeg kan finne det?

Er det noen av dere som har gjort noe lignende? erfaringer?

Jeg spør seriøst om dette, så jeg forventer seriøse svar og ikke bare "LOL moped! / OMFG langt!" osv.

Takk
Vis hele sitatet...
LOL moped! OMFG langt!
"moooooooooooooooooooooor, kom å hent oss"


hehehhe lykke til. mitt råd, start med en tur til Hirtshals eller noe lignende, så ser dere hvordan det går...
Ja, vi skal ta fergen til kiel, og så sykle.. Vi tar med oss mobiler, sykler, 1 klesskift, sykkelverktøy, penger og vannflasker. Ellers ingenting.

Veikart kjøper man nedover på veien, og så planlegger man en og en dags sykkelritt. Bare tegner rett på kartet. Vi sykler ca 12 mil hver dag.
Høres utrolig fedt ut! Jeg også har lyst, burde ikke så lang tid... Går ca. 80 km/t flata
Hvilken sykkel har du stormen?
Hvilken fabrikant, rammetype girsystem osv?
Etter som det tok Stormen 14 dager å sykle fra Moss til Paris burde det ikke ta lengre tid for dere
(sprekt gjort Stormen!)
Skriv gjerne en dagbok eller noe som du kan legge ut på nett, gjerne med bilder.
Et tips fra meg er en dekkspray, ved hull pumper du opp dekket med sprayen og dekket blir samtidig tettet.
Kjappere enn å lytte etter hullet!(tviler på at dere gidder å drasse på en tilitersbøtte med vann i tilfelle punktering )
Lykke til, spent på hvordan dette går.
zarion, akkurat nå har jeg ingen sykkel.. Jeg må kjøpe meg en ny før jeg drar.

Men da jeg syklet til Paris, så brukte jeg en Kona til rundt 8000kr med slickdekk. Tidligere har jeg også hatt Cannondale Killer V900 (som jeg syklet til Gøteborg med) og en fulldempet Giant ATB (som jeg syklet fra Hemsedal til Moss med)...

Det ble forøvrig en veldig billig tur; jeg tror vi hadde et budsjett på 150kr dagen hver - og da landet totalsummen på 2100 kr for 2 ukers "ferie"...

Tenkte at jeg skal kjøpe meg en racer før turen til Marokko. Sannsynligvis noe fra Bianchi eller Scott
ser at folk hele nevner at det ikke er lov med moped på motorveiene, greit nok det men skl man først ha en sånn tur nedover så er det veldig lite og se hvis man kjører motorveiene så jeg ville nesten kommet meg så langt unna de som mulig...
Trådstarter
Det jeg er mest redd for, er at noe på en av mopedene går til helvete.
Jeg kjører forresten en Motorhispania Furia. Fappaggagga kjører Honda SFX.
Hadde vært gøy å gjennomføre en slik tur.
Det er lov å kjøre på alle riksveier - men ikke på Europaveiene.. Veldig enkelt.
Man kan kjøre på europaveier så lenge de ikke er motorveier, det er ikke alle steder de er det, selv om mesteparten er det. Men turen høres gøy ut, så dere får ha lykke til! Har tenkt på noe lignende når jeg kan kjøre motorsykkel, herme etter Ernesto "Che" Guevara og ta turen gjennom søramerika Det hadde vært gøy.
Sitat av Henriken
Skriv gjerne en dagbok eller noe som du kan legge ut på nett, gjerne med bilder.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det samme! jeg personlig syntes iallefall det er ganske morro å lese slikt
Menne hvis du får lagd en dagbok, så gi oss en url
jeeeez.. og jeg som trodde at en tur fra bergen til sørlandet på scooter var galskap!

..pass iallefall på å ha litt bensin i bakhånd.. kjipt å være i et fremmed land, og ikke vite hvor nærmeste bensinstasjon er..

..men med all respekt, god tur!
ikke noe prob å kjøre nedover europa med moped. Vi dro ned til Amster når vi var 16 med mopeder. Brukte MS Autoroute til å finne veiene som vi kunne kjøre med mopeder på. Bare husk en ting. Mopeder som er trimma kan ryke hvis det er noen småfeil. Bare tatt ut plombering er bra, trimsett ikke bra. Det fikk vi erfare hardt.

Lykke til. Har kjekke minner fra den turen jeg
Sitat av morphinytry
ikke noe prob å kjøre nedover europa med moped. Vi dro ned til Amster når vi var 16 med mopeder. Brukte MS Autoroute til å finne veiene som vi kunne kjøre med mopeder på. Bare husk en ting. Mopeder som er trimma kan ryke hvis det er noen småfeil. Bare tatt ut plombering er bra, trimsett ikke bra. Det fikk vi erfare hardt.

Lykke til. Har kjekke minner fra den turen jeg
Vis hele sitatet...
Ble litt smånervøs av asphaug`s innlegg omn å skaffe bensin. Er det bensinstasjoner gjevnt og trutt nedover? For det hadde vært kjipern å gå tom lissom.... Og hvor ofte måtte dere fylle. Vi skal jo til Amster vi og så hvor mye penger tok du med?
Modig gjort må jeg si! Bare dere husker at det tross alt er moped dere kjører, og mopeder er ikke akkurat kjent for å være spesiellt slitesterke. F.eks dekk, motor, bremser, vaiere osv kan lett ryke, så dere burde vel ha dette i baktankene når dere velger bagasje og IKKE MINST kjørerute med tanke på sivilserte områder osv. Dere burde vel også ha med et par telefoner med ekstra batterier, og sørge for at dere kan ringe osv når dere er i utlandet? (mulig nødtelefoner funker uansett da..)

Men det er en modig tanke! God tur, og lykke til
fappaggagga, har du trimma hondan? Hvis dere begge har på trimsylindere, så kanskje dere kunne kjørt motorvei... Lett-mc har jo lov til å kjøre der, og hvis dere holder denne farten er det vel ingen som merker at dere kjører på moppser ? :P

Uansett, jeg tror mopedene skal holde, hvis de er sånn noenlunde nye.
Vi brukte rett rundt 8000 pr.person på turen. Bodde på sånne ungdomsherberger nedover da(opplever så sykt mye kjekt der)
I Danmark var det bensinstajoner med gjevne mellomrom, men i Tyskland var det verre. Så det kan være lurt med en ekstra bensinkanne som til enhver tid er full. 2-taksolje er også en fin ting å ha med seg. Husker ikke hva det var på tysk,men finn ut det(for ikke aller forstår "two-strokeoil" :P)
Husk å skifte bremser, olje på motoren og annet som ser slitt ut. I Tyskland får du bot hvis ei pære har tatt kvelden. Ofte greit å ha med noe verktøy og kanskje noe "5-56".
Vi hadde stort sett ikke med noe mer enn dette, og vi ikke noen nevneverdige problemer.
Husk å ta pauser, en mopedmotor er ikke en langdistansemotor. Bremsene kan bli varme o.s.v.
Sitat av mainer
fappaggagga, har du trimma hondan? Hvis dere begge har på trimsylindere, så kanskje dere kunne kjørt motorvei... Lett-mc har jo lov til å kjøre der, og hvis dere holder denne farten er det vel ingen som merker at dere kjører på moppser ? :P

Uansett, jeg tror mopedene skal holde, hvis de er sånn noenlunde nye.
Vis hele sitatet...
Hondaen er utrimme men så fort jeg kjenner noen som klarer det og som jeg er trygg på skal plombene ut. Eller hondaen er litt småtrimma når jeg tenker meg om, broren min har bytta noe greier jeg ikke aner hva er men det er ikke noe trimsett.

Jeg tror vi kan glemme motorvei

Sitat av morphinytry
Vi brukte rett rundt 8000 pr.person på turen. Bodde på sånne ungdomsherberger nedover da(opplever så sykt mye kjekt der)
I Danmark var det bensinstajoner med gjevne mellomrom, men i Tyskland var det verre. Så det kan være lurt med en ekstra bensinkanne som til enhver tid er full. 2-taksolje er også en fin ting å ha med seg. Husker ikke hva det var på tysk,men finn ut det(for ikke aller forstår "two-strokeoil" :P)
Husk å skifte bremser, olje på motoren og annet som ser slitt ut. I Tyskland får du bot hvis ei pære har tatt kvelden. Ofte greit å ha med noe verktøy og kanskje noe "5-56".
Vi hadde stort sett ikke med noe mer enn dette, og vi ikke noen nevneverdige problemer.
Husk å ta pauser, en mopedmotor er ikke en langdistansemotor. Bremsene kan bli varme o.s.v.
Vis hele sitatet...
Vi tenkte egentlig litt på å ha en ryggsekk med telt i (nei vi er ikke rike ) kan det være en dårlig ide? Jeg trokke det er mye som kan gå istykker på moppa mi men på furian til effie kan det hende.
Honda SFX:
Her sitter det en plombering i variatoren. Stoppeplaten ytterst på variatoren (sitter innerst mot veivhuset) må fjernes. Denne er festet med 3 skruer. Modeller fra 99 og nyere har knekkskruer som er vanskelig å skru opp. Eldre modeller har vanlige skruer. På modeller nyere enn medio 98 sitter det også en skive støpt fast på senterhylsen i variatoren. Denne hylsen må byttes ut med en uten skive (150,-). Med uplombert variator øker toppfarten til ca 65 km/t. Eventuelt kan trimvariator monteres. Trimsett gir økt dreimoment, men på grunn av turtallsperre i CDI-boksen (kutter tenninga ved 7700 omdr.) øker ikke toppfarten. For å oppnå høyere fart (enn 65km/t) må derfor enten ny CDI-boks eller omdrevingssett (750,-) monteres. Sfx har relativt lav dreving orginalt, så drevingssett bør monteres sammen med trimsylinder. Omdrevingsett øker toppfarten med ca 10 km/t. Noen tidlige modeller har ikke turtallsperre, og går derfor fortere. Det har ingen hensikt å bytte CDI boks med orginalsylinder.

Hentet fra crash.no
Hvis jeg skulle tatt en sånn tur ville jeg vel ikke hatt på trimsett osv... Husker da vi kjørte moped, mange av de nyeste som var trimma skjærte seg jo omtrent en gang i uka. Hard kjøring da, men. Må jo tenke på varmen osv
med microsoft autoroute kan du beregne kjøreruter,og der kan du legge inn farten på mopeden, så får du opp hvor lang tid det tar, og kan legge inn hvor lenge du skal kjøre hver dag, slik at du kan planlegge hvor du skal overnatte. du finner det i piratbukta
Så nå at du hadde Furia, trim på denne? Ville ikke kjørt langturer uten ett ekstra stempel + ringer. Får anbefale høy dreving og. Drev opp noen hakk foran.

Hvis dere får det til så skal vi ha pix og dagbok
Sitat av ScoopeX
med microsoft autoroute kan du beregne kjøreruter,og der kan du legge inn farten på mopeden, så får du opp hvor lang tid det tar, og kan legge inn hvor lenge du skal kjøre hver dag, slik at du kan planlegge hvor du skal overnatte. du finner det i piratbukta
Vis hele sitatet...
Har det lasta ned nå Venter bare på at effie skal komme seg hjem så vi kan planlegge

Sitat av Viva la Opium
Så nå at du hadde Furia, trim på denne? Ville ikke kjørt langturer uten ett ekstra stempel + ringer. Får anbefale høy dreving og. Drev opp noen hakk foran.

Hvis dere får det til så skal vi ha pix og dagbok
Vis hele sitatet...
Får prøve på dagbok ja, må vel stikke innom internettkafeer da. Men husk planlegginga kan være lett, men tillatelsen fra mor og far er en helt annen ting.

Edit: HVordan er det med kjøping av hasj i Nederland? Må man være 18? Verken jeg eller effie ser ut som vi er 18
Sist endret av fappaggagga; 8. mai 2006 kl. 14:20.
Har også lastet ned Autoroute nå, må si det var genialt!

Dere kan jo taste inn sånn ca. gjennomsnittlig bensinpris, og hvor mye sykkelen bruker per km og få rundt det dere kommer til å bruke i bensinpenger
Kjøp dere noen billig gps'r ell noe.

God Tur! haha
Trådstarter
oppdatering:
GPS har jeg fått tak i, lå en på loftet. Halvgammel garmin GPS2 sak, men vet den funker greit.

Furia'en min gjør 80++, men kommer jo neppe til å kjøre så fort på turen ettersom SFX'en skal klare å holde følge. Tenker dermed at det burde gå rimelig greit, med tanke på at jeg da ikke vil bli liggende på særlig høyt turtall. Det er en 2001 modell forresten, ikke vært noe trøbbel med motor eller andre essentielle deler, virker som den er fint innkjørt osv. Riktignok er ikke det elektriske det beste, men det har forsåvidt ikke noe å si om går istykker.

Mulig vi har tatt oss litt vann over hodet ved å tenke på å dra langt nedover i Europa på første skikkelige langturen vår. Det er vel kansje lurt å dra på en litt kortere tur først for å teste? men det er detaljer...
Hva med å kjøre til sverige, ta båten over til polen. Så kan dere kjøre fra polen over til østerrike gjennom tsjekkia. Fra Østerrike til Milan i nord Italia fra så til sveits. så til Frankrike og over til England. Og så fra england (hvis dere er slitne) ta fly til Norge. Eller no båt.

Den turen der har ihvertfall jeg tenkt en del på. Når jeg blir gammel nok har jeg og venna mine tenkt å få tak i en gammal wolkswagen og drægge rundt.
Sitat av gæærn
Hva med å kjøre til sverige, ta båten over til polen. Så kan dere kjøre fra polen over til østerrike gjennom tsjekkia. Fra Østerrike til Milan i nord Italia fra så til sveits. så til Frankrike og over til England. Og så fra england (hvis dere er slitne) ta fly til Norge. Eller no båt.

Den turen der har ihvertfall jeg tenkt en del på. Når jeg blir gammel nok har jeg og venna mine tenkt å få tak i en gammal wolkswagen og drægge rundt.
Vis hele sitatet...
Vel dette blir vel litt for langt tror jeg. Ihvertfall med mopp. Vi tenker på båt til Danmark og så moppe derfra til amster. Jeg kjenner også en fyr som bor i Nederland gjennom wow så jeg håper han bor på veien
Det her virka helt sinnsykt morsomt. Tenker på Motorsykkeldagbøkene med en gang. Håper dere får en fin tur. ;D
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan får dere autoroute til å unngå motorveiene, får det ikke til jeg
Honda Sfx er jo verdens beste scooter. Den går like fort som motorhispanian om den blir trimmet max. Høres jævlig spennende ut, og jeg kan garantere dere at jeg også skal ut på moppe tur til europa. Men det blir ikke før neste år.

Blir mest sansynlig meg og en venninne. Jeg skal ha meg en Derbi DRD 2005 modell Supermotard. Jeg tror dog vi kjører igjennom sverige og helt ned til malmø og over til danmark. Grunnen til dette er veiene og landskapet i sverige som jeg nekter og gå glipp av.

Men utgangspunktet er likt, amsterdam tur som 16-åring med en motor under rumpa.
problemet med å kjøre moped så langt er det sinnsvake turtallet man må ligge på til enhver tid for å holde tempoet oppe. for guds skyld.. kjøp lettsykkel...
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av fappaggagga

Edit: HVordan er det med kjøping av hasj i Nederland? Må man være 18? Verken jeg eller effie ser ut som vi er 18
Vis hele sitatet...
Da har dere et problem