Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1109
Hei. Jeg bor i en studentbolig og har der allerde en swtich med bare 1 utgang. Jeg lurer på om det er mulig at jeg kan bare kjøpe en tråløst switch og koble den til, slik at jeg da også får tråløst nett? Eller er det noe med abbonomentet som må gjøres også?

Takker for alle svar
Du bor i en student bolig der det er en switch, med bare en utgang? Viste ikkje at dem produserte switcher med bare en port

Men ja, du kan kjøpe en WIFI router, koble den til porten på switchen, men husk å deaktiver NAT og DHCP server på den før du kobler den til, ellers fører dette til dobbel NAT'ing, o.l. å det vil du ikkje ha noe av.
Fkleppe's Avatar
Trådstarter
Hvor slår jeg av det? Og hva er dobbel NAT ing?

Noen andre som veit?
Som 0xFF sier er det bare å deaktivere DHCP (NAT trenger du ikke slå av). Dette gjør du i web grensesnittet til routeren. Så kobler du en kabel fra kontakten på veggen til en av routerens LAN kontakter (IKKE wan altså). Dette fører til at routeren oppfører seg som et rent accesspunkt. Om du ikke har router, så kan du kjøpe et rent accesspunkt så slipper du denne konfigurerigen.

Husk på at det ikke er alle studentboliger som liker at du setter opp trådløst, sjekk dette først.
Sist endret av rolvs; 16. januar 2012 kl. 23:25.
Skal ikke være moralens vokter av den hellige gral her, men så vidt jeg veit så er det ikke lov å sette opp trådløst nett i studentboliger.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Fleste studentboliger baserer seg enten på 802.1x eller VPN for å koble til nettet fra denne kontakten.

Ikke at det er noe problem, sist jeg satt det opp kastet jeg bare et random nettverkskort inn i desktopen i boligen og kjørte internettdeling fra windows ut på sekundærkortet.

Deretter bridget jeg aksesspunktet og satte faste IP-adresser på alle trådløse enheter i boligen.
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Skal ikke være moralens vokter av den hellige gral her, men så vidt jeg veit så er det ikke lov å sette opp trådløst nett i studentboliger.
Vis hele sitatet...
NP, gjem SSID så ingen som ikke gidder å stresse kan se det..! No problemo!