Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 11772
I den siste tiden har rådgiveren på skolen gått rundt å babla om ting med søking på VG1
men hun snakker om 5 ting på ei gang, å jeg detter av etter noen minutter med sovemedisin.
derfor lurer jeg på, Jeg skal søke elektrofag, så er jeg ferdig med 1 halvår av tiende jeg gikk ut til jul med 3.8 i snitt, 4.1 er snittet på elektro(som jeg har forstått det)
derfor lurer jeg på om det er det er halvåret etter jul som teller på søking på skole??

lurer bare siden jeg dumma jeg skikkelig på tentamene før jul å ødla noen 5'ere, og enda verre.
Sitat av van nif jeset
I den siste tiden har rådgiveren på skolen gått rundt å babla om ting med søking på VG1
men hun snakker om 5 ting på ei gang, å jeg detter av etter noen minutter med sovemedisin.
derfor lurer jeg på, Jeg skal søke elektrofag, så er jeg ferdig med 1 halvår av tiende jeg gikk ut til jul med 3.8 i snitt, 4.1 er snittet på elektro(som jeg har forstått det)
derfor lurer jeg på om det er det er halvåret etter jul som teller på søking på skole??

lurer bare siden jeg dumma jeg skikkelig på tentamene før jul å ødla noen 5'ere, og enda verre.
Vis hele sitatet...
Ja, det er bare siste halvåret som teller.
det er julekarakterene som du bruker når du søker. Men når året er ferdig og du får standpunkt karakterene så oppjusteres snittet ditt, så det er vel egentlig begge deler som teller
Sist endret av myr1; 8. januar 2008 kl. 20:25.
De karakterene du får før jul skal danne et grunnlag og en ca anntydning på hva snittet vil bli, mens de karakterene du får til sommeren er de du søker med, innkludert eksamen.

Dersom du har 3 i snitt til jul, og vil inn på en linje som krever 4, går det fint ann å jobbe seg opp til 4 i snitt til sommeren og søke med det uten at julekarakterene skal ha noe å si
er nokk karakterene fra siste halvår i 10ene som teller.
Jeg kom går på elektro VG1 hadde vell rundt 4.2 i snitt. Men jeg er vel den i klassen med høyest snitt, de andre har alt fra 2-4 ;-)
Men kan hende at det er plassen jeg bor på. (Rogaland)
Husker jeg ikke feil så er det karakterene før jul du søker med. Kommer du inn på Elektro da er det midlertidig. Når du har fått karakterene for 2. halvår oppdaterer listene seg og hvis du ikke har rota det til så får du mest sannsynelig plassen. Kan jo gå andre veien også da, hvis du skjerper deg etter jul så kan du gå fremover på en eventuell venteliste om du skulle være så uhelig og ikke komme inn. Mener det er sånn det fungerer men rett meg gjerne om det er feil! Lykke til Elektro er ett bra valg Har blitt folk av meg også gitt! Hr. Smith
Sitat av myr1
det er julekarakterene som du bruker når du søker. Men når året er ferdig og du får standpunkt karakterene så oppjusteres snittet ditt, så det er vel egentlig begge deler som teller
Vis hele sitatet...
Hvor har du slikt dritt fra? Julekarakterene teller ingenting
Slik var det for meg og i fjor. Vi brukte julekarakterene til å søke på VG1, og så ble karakterene oppdatert når de nye kom ut.
Men husk at snittet på en linje kan variere fra år til år... Alt etter hvor mange som søker og hvor høye karakterer søkerene har
Jeg hadde 3.6 og kom inn, så du kommer nok mest sannsynlig inn hvis ikke det er en super populær skole det er snakk om da.
Sitat av The Freak
Slik var det for meg og i fjor. Vi brukte julekarakterene til å søke på VG1, og så ble karakterene oppdatert når de nye kom ut.
Vis hele sitatet...

Jada, du søker med julekarakterene, men dette er bare for å gi en pekepinn på hva snittet vil bli. Noe annet har de ikke å si, enkelt og greit.

Kun sommerkarakterene som teller.

Ingen fler enn meg som har søkt på VGS?
jeg er 10000000% sikker på at det er julekarakterene du søker på MEN at det blir oppdatert etter sommerferien som noen sier her
Sitat av adrianG
jeg er 10000000% sikker på at det er julekarakterene du søker på MEN at det blir oppdatert etter sommerferien som noen sier her
Vis hele sitatet...
Bullshit... Det er sommerkarakterene og KUN de som teller.
Sitat av van nif jeset
Jeg skal søke elektrofag, så er jeg ferdig med 1 halvår av tiende jeg gikk ut til jul med 3.8 i snitt, 4.1 er snittet på elektro(som jeg har forstått det)
Vis hele sitatet...
Nøyaktig snittet har for oss ikke noe å si. For dette kommer helt ann på hvor i landet du bor. Men det er sommerkarakterer MED eksamen karakterer som teller når du søker.
Sitat av Blackspot
Bullshit... Det er sommerkarakterene og KUN de som teller.
Vis hele sitatet...

Nei... Mutter er lærer i 10.klasse og systemet er sånn at man søker vg1 med de karakterene man fikk nå også ettersender de hvis du går opp til sommeren
bare sommerkarakterene teller, vinterkarakterene gir bare deg en pekepinn om at du må skjerpe deg eller omvendt, slik C.Hendrix085 sier gjelder vinterkarakterene til å gi et gj.snitt for de forskjellige linjene.
Sitat av C.Hendrix085
Hvor har du slikt dritt fra? Julekarakterene teller ingenting
Vis hele sitatet...

YESS YESSS KONGE !!!!! JIPPI

de har sagt at snittet er 4, bor i mandal kommune(vest-agder)
Men kan jeg søke plass i Kristiansand kommune(vest-agder)? jeg har forstått ut fra blad og skriv vi fikk at jeg kan søke innom fylket mitt vest-agder, men rådgiveren snakker om innom kommunen, noen som vet?

vi fikk også en addr fra skolen der vi kunne finne ca lønn, utdanningstid og arbeidsområder noen som kan den?

noen som kan fortelle litt om automatikkerens oppgaver? jeg har gjerne lyst til jobbing på oljeplatform hvilke skoler velger jeg etter jeg har automatikk fagbrevet?

Andre nettsider som kan hjelpe meg med valg av yrke, jeg har prøvd huselektriker + linjemontør før, jeg trivdes greit med de oppgavene, untatt å stripse varmekabler i oktober men det blir en vel vandt til som lærling.

nettsider jeg vet om er kun. www.vilbli.no og www.vigo.no

takk for hjelpen sålangt.
Sist endret av van nif jeset; 8. januar 2008 kl. 21:28.
Sitat av adrianG
Nei... Mutter er lærer i 10.klasse og systemet er sånn at man søker vg1 med de karakterene man fikk nå også ettersender de hvis du går opp til sommeren
Vis hele sitatet...
Bare tull. Julekarakterene er riktignok de eneste karakterene du har når du søker, men skolene sorterer ikke ut søknader før sommerkarakterene har kommet inn, så da har julekarakterene ikke noe å si. Det er totalt ulogisk at de skylle begynne å sortere etter karakterer som alle vet kan forandre seg enormt frem til sommeren. Karakteren din ved opptak til videregående skal være et uttrykk for den kunnskapen du sitter inne med idet du slutter på skolen, og ikke hvilke kunnskaper du hadde et halvt år tidligere..
Jeg kan bekrefte dette. Julekarakterer teller kun om man søker på privatskole!^^ Jeg har gått 1/2 år år på allmenn, så er ikke lenge siden jeg søkte. Så med mindre det er helt nye regler i år så vil ikke terminkarakteren din til jul telle når du søker skole. Er en grunn til at man ikke kan klage på karakterer før til sommeren^^
som "confuser" sier er det bare sommerkarakteren som er avgjørende. Karakterene for 1.termin 10 klasse gir bare en pekepinn på hvordan snittet vil bli, og hvor elevene har søkt. Dette kalles prøveintak med andre ord. Det teller egentlig ingenting. Det som avgjør alt for deg er de endelige karakterene 2.Termin 10 klasse.
Når du søker sender du inn julekarakterene. Vet egentlig ikke hvorfor, for det endelige inntaket baseres på standpunktskarakterene som ettersendes når du får de.
plz les post #17, har et par spørsmål der, takk.

BTW: kan jeg ikke editte den første tråden? editknappen er vekke. hjelp meeeg
Sist endret av van nif jeset; 8. januar 2008 kl. 22:28.
Sitat av van nif jeset
noen som kan fortelle litt om automatikkerens oppgaver? jeg har gjerne lyst til jobbing på oljeplatform hvilke skoler velger jeg etter jeg har automatikk fagbrevet?
Vis hele sitatet...
Går VG II (før kjent som VK I) automatiker i år og synes det er et morsomt og utfordrende fag.
Fagene er for det meste
Reguleringsteknikk (Regulering Nivå,Trykk,Temperatur osv., en del matte, men ganske morro hvis du liker å tenke litt),

Styringsteknikk (Styringssystemer, mest PLS, som innebærer en del programmering. Både "grafisk programering", dvs. funksjonsblokker og ladder diagram, og instruksjonsliste som er tekstbasert. Dette er også et gøyalt fag som du får brukt hjernen i)

Måleteknikk (Lære om forskjellige måleprinsipper innen måleteknikk. det er feks. trykk,nivå,temp. og andre ting som kan måles.)

Elektromekanikk (er litt usikker på navnet, men det er iallefall om regning på motorer,spoler,kondensatorer osv.)

Du vil gå gjennom noe automasjon på grunnkurs.
Selv om kontaktorstyring (Som jeg regner med er det man lærer mest av på grunnkurs)
virker kjedelig i lengden må du vite at automatiker yrket er mye mer enn det
alle sitatene er fra van nif jeset

de har sagt at snittet er 4, bor i mandal kommune(vest-agder)
Men kan jeg søke plass i Kristiansand kommune(vest-agder)? jeg har forstått ut fra blad og skriv vi fikk at jeg kan søke innom fylket mitt vest-agder, men rådgiveren snakker om innom kommunen, noen som vet?
Vis hele sitatet...
Du kan søke innen fylket, og ikke komunen. hvis du skal søke utenfor fylket, må du snakke med rådgiveren, som hjelper deg med dette.

vi fikk også en addr fra skolen der vi kunne finne ca lønn, utdanningstid og arbeidsområder noen som kan den?
Vis hele sitatet...
denne vet jeg ikke, men lønn er ikke viktig. det som er viktig er at du trives. lønn er bare bonus

noen som kan fortelle litt om automatikkerens oppgaver? jeg har gjerne lyst til jobbing på oljeplatform hvilke skoler velger jeg etter jeg har automatikk fagbrevet?
Vis hele sitatet...
motorstyring, skjekke at anlegg(oljeplattform) virker som det skal, vedlikehold. men det første året kommer du inpå alle de tre "fagene". elektronikk(svakstrøm), elektro(sterkstrøm), og auto. jeg råder deg til å vente med avgjørelsen til du skal søke deg inn på vk2(andre året)

Andre nettsider som kan hjelpe meg med valg av yrke, jeg har prøvd huselektriker + linjemontør før, jeg trivdes greit med de oppgavene, untatt å stripse varmekabler i oktober men det blir en vel vandt til som lærling.
Vis hele sitatet...
i vårt fylke, kan du gå inpå nettsiden til fylkeskomunen og lese om tilbudet i fylket. i mitt tilfelle: hordaland fylkeskomune


EDIT:
Sitat av Renegayd
Når du søker sender du inn julekarakterene. Vet egentlig ikke hvorfor, for det endelige inntaket baseres på standpunktskarakterene som ettersendes når du får de.
Vis hele sitatet...
grunnen til dette(iallefall det vi fikk beskjed om) var fordi at de skulle kartlegge hvos mangen som skulle søke, og for å få systemet "opp å gå"
Sist endret av Rellativ; 8. januar 2008 kl. 22:50.
Julekarakteren teller for privatskoler.
Sitat av van nif jeset
noen som kan fortelle litt om automatikkerens oppgaver? jeg har gjerne lyst til jobbing på oljeplatform hvilke skoler velger jeg etter jeg har automatikk fagbrevet?
Vis hele sitatet...
dersom du har lyst å jobbe på oljeplatform tenkte jeg å informere deg om at innen Elektro er det ikke bare automatikere som jobber på platformer, det er også mange andre yrkesveier, trykk deg litt fram her:
http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kur...01&TP=08-01-08 her vinner du også ut hvilke skoler som har fks Automasjon i ditt fylke.
Automatikere har det med å vedlikeholde, reparere å instalere lavspenningsanlegg, maskiner. Dette kan du også lese mer om på den linken jeg sendte
håper dette hjelper deg en smule
sikkert skrivefeil, overse dem takk

min ble vell litt sen, men jaja, kanskje noe til nytte.
Sist endret av confuser; 8. januar 2008 kl. 22:57.
Sitat av Demotica
Julekarakteren teller for privatskoler.
Vis hele sitatet...

Jeg søkte meg inn på vgs med mine Julekarakterer. Ellers er det andre termin en kan søke med.. enkeltoggreit
ettersom vår lærer forteller er det kun karakterene til sommeren som gjelder
Sitat av van nif jeset
YESS YESSS KONGE !!!!! JIPPI

de har sagt at snittet er 4, bor i mandal kommune(vest-agder)
Men kan jeg søke plass i Kristiansand kommune(vest-agder)? jeg har forstått ut fra blad og skriv vi fikk at jeg kan søke innom fylket mitt vest-agder, men rådgiveren snakker om innom kommunen, noen som vet?

vi fikk også en addr fra skolen der vi kunne finne ca lønn, utdanningstid og arbeidsområder noen som kan den?

noen som kan fortelle litt om automatikkerens oppgaver? jeg har gjerne lyst til jobbing på oljeplatform hvilke skoler velger jeg etter jeg har automatikk fagbrevet?

Andre nettsider som kan hjelpe meg med valg av yrke, jeg har prøvd huselektriker + linjemontør før, jeg trivdes greit med de oppgavene, untatt å stripse varmekabler i oktober men det blir en vel vandt til som lærling.

nettsider jeg vet om er kun. www.vilbli.no og www.vigo.no

takk for hjelpen sålangt.
Vis hele sitatet...
1. Du kan søke skoleplass hvor som helst i landet. En gunstig ting er da å søke en plass du har tilgang til å komme deg til. Velger du skole lenger vekke kan du bo på hybel. Men som sagt så kan du søke skoleplass hvor som helst (og i andre kommuner, fylker).

Det du snakker om i 2. avsnitt, kan det være snakk om stipend? I så fall så er det bare å vente til du begynner på vidergående skolen. Der går rådgiver igjennom alt ang. stipend, og de hjelper deg med å søke da (søkefristen er 15 november, så du har GOOODD tid til det etter du har begynt på skole, og pengene som de andre tidlige søkere får utbetalt før, får du da utbetalt på etterskudd, dvs. at du får alle de pengene du skal ha, om du søker sent eller tidlig, innenfor søkefristen).

Ellers må jeg bare si at alt innen utomatikk o.l. er jeg helt blank på siden jeg går på bygg og anleggsteknikk.

Og til slutt: Du kan evnt. gå opp til rådgiver å spørre ut om alt du lurer på (selv om noen av de kan være litt firkantete)
For å si det slik, så kom jeg inn på almenn med 3,4 i snitt. Så minimum karaktersnitt kan forandre seg drastisk fra år til år.
JEG KOM INN MED 2,8 SÅ L0L
:d
synd at snittet for å komme inn på almenn var lavere en oss på elektro da.

men snittet er forskjellig fra år til år. du kan være heldig, og det er ingen andre en deg som søker på den linjen, på den skolen. eller du kan være uheldig, og "alle" søker.
det er ikke karakterene som er viktigest. det er hvor mangen som søker. deretter plukker de ut de beste derifra
Jeg er akkurat lik som deg, går på Elektro VG1 nå, hadde 3,8 i snitt også.

Det er bare siste termin som teller, men det er veldig vanskelig å gå fra 2'er til 4'er, så det gjelder nok å stå på hele tiden.
Bare for å rette opp i en liten missforståelse. Du søker ikke med karakterene fra 2. termin, du søker med standpunktkarakterene. Viss du for eksempel fikk 4 i matte til jul, og 6 i andre termin, kan læreren gi deg 5 i standpunkt. Får du 5 i standpunkt i et fag, og kommer opp i eksamen i samme faget, regnes det et gjennomsnitt av karakterene. (f.eks: du fikk 4 i matte standpunkt og 5 i eksamen i matte. Da vil du få 4,5 i matte)
Han skal ikkje vere eit gjennomsnitt av karakterane som elevane har oppnådd gjennom året. I forskrifta kjem dette til uttrykk slik: "ved fastsetting av standpunktkarakterer skal det legges størst vekt på resultatet for 2. termin." (§ 2-3 fjerde ledd nr. 2)

Ein i klassen vår hadde 2.1 i snitt og kom seg inn.
Sist endret av Kejerith; 10. januar 2008 kl. 02:09.
jeg jobba jo bare det siste halvåret og det funker. gikk opp ca 2 karakterer i alle fag på det halvåret
Sitat av erikk
jeg jobba jo bare det siste halvåret og det funker. gikk opp ca 2 karakterer i alle fag på det halvåret
Vis hele sitatet...
Joda, på ungdomskolen fungere det faktisk overanskende bra! Men man mister mye, noe man merker veldig på VGS
Sitat av Blackspot
Bullshit... Det er sommerkarakterene og KUN de som teller.
Vis hele sitatet...
mener at du har nok feil der... mener det var på videregående at det er kun sommerkarakterene som teller,..... gjaldt i alle fall her

edit: altså fra 2 til 3 året på videregående osv...
Sist endret av Wolfenheart; 10. januar 2008 kl. 10:59.
Sitat av Wolfenheart
mener at du har nok feil der... mener det var på videregående at det er kun sommerkarakterene som teller,..... gjaldt i alle fall her

edit: altså fra 2 til 3 året på videregående osv...
Vis hele sitatet...
Det du sier der er bullshit! Det er kun sommerkarkaterene som teller med inntak på VGS. Si meg, har du ikke lest tråden? Det er da nevnt flere ganger at det er lik. Hvor tung skal man ha det?
Sitat av C.Hendrix085
Det du sier der er bullshit! Det er kun sommerkarkaterene som teller med inntak på VGS. Si meg, har du ikke lest tråden? Det er da nevnt flere ganger at det er lik. Hvor tung skal man ha det?
Vis hele sitatet...
oi oi, så gretten vi er i dag da... eg bare skrev det eg trodde, ikke ka andre trodde/tror/vet/ikke vet....
Sitat av Wolfenheart
oi oi, så gretten vi er i dag da... eg bare skrev det eg trodde, ikke ka andre trodde/tror/vet/ikke vet....
Vis hele sitatet...
Jammen når det riktige svaret er nevnt såpass mange ganger i tråden er det bare tull av deg å komme med noe helt annet. Forvirre trådstarter som vil ha svar på et spørsmål. Altså riktig svar basert på fakta. Ikke hva en gutt som ikke vet hva han snakker om tror. Det er bare forvirrende og unødvendig


edit; prøv å begrens bruk av punktum. Forferdelig uoversiktelig
Sist endret av C.Hendrix085; 10. januar 2008 kl. 11:14.
etter det eg leste så var det no ikke akkurat bare meg som trodde det du.... sorry da for at eg er en sådans idiot som ikke forstår what so ever i dine øyner...

oooh me like punktum...!

men nok of topic no
Sitat av Wolfenheart
etter det eg leste så var det no ikke akkurat bare meg som trodde det du.... sorry da for at eg er en sådans idiot som ikke forstår what so ever i dine øyner...

oooh me like punktum...!

men nok of topic no
Vis hele sitatet...
Det er greit, du er tilgitt. Men, jeg og mange fler har vært siktre i våre saker og snakker ut ifra sånn det faktisk er siden vi nylig har opplevd det selv. Ingen vits i å komme med noen man tror da. Hvertfall når alle andre som har gjort det i tråden har fått beskjed om at det er feil
Sitat av Wolfenheart
etter det eg leste så var det no ikke akkurat bare meg som trodde det du.... sorry da for at eg er en sådans idiot som ikke forstår what so ever i dine øyner...

oooh me like punktum...!

men nok of topic no
Vis hele sitatet...
Ingen vits i å late som at man tar seg såpass nær av ting. C.Hendrix085 ble nok bare litt oppgitt når du skriver ting du vet du ikke er sikker på, når det motsatte er sagt flere ganger av folk som vet hva de snakker om, og som er sikre i sin sak. Ta deg også tid til å lese forumets regler, med spesiell vekt på regel #16, om overflødig bruk av tegnsetting.
Vi ble fortalt at vi søkte med julekarakterene. Om dette stemmer eller ei vet jeg ikke, kan ha vært for å motivere oss til å jobbe hardt i gjennom hele året da >

Også, hvordan skole krever 4 i snitt for å komme inn på elektro? Etter det jeg vet var det ikke i nærheten av det for å komme inn her i Tromsø
4,1 på elektro?
Skolen de fleste vennene mine går på her slipper selv de som har 2 i snitt inn.
Og jeg slapp inn på studiespesialisering med 3,9 første året og 3,4 andre året.
Sitat av adrianG
Nei... Mutter er lærer i 10.klasse og systemet er sånn at man søker vg1 med de karakterene man fikk nå også ettersender de hvis du går opp til sommeren
Vis hele sitatet...

Sitat av Blackspot
Bullshit... Det er sommerkarakterene og KUN de som teller.
Vis hele sitatet...
second that!


Yarr, snakket med rådgiveren min på skolen for ca en uke siden å spurte vilken karakter som gjaldt.Han sa at BARE karakterene du fikk den siste terminen gjaldt!

Den første terminen var på en måte ment for å veilede eleven for hva som kreves av han i faget, hva han må arbeide mer med osv. MEd andre ord 1 termin er for å gjøre deg klar til å møte eksamner å de gjeldende prøvene i 2 termin.

JEg har selv gjort det ELENDIG i ett par (3) fag som jeg hater; Spansk, Fysikk og Historie Håper på at jeg får opp motivasjonen min slik at jeg kan gjøre det betydelig bedre neste termin.

(NEste termin for meg starter på mandag - mener jeg )
Sist endret av Spelly; 10. januar 2008 kl. 21:41.
Helt korrekt spelly.. og angåendes priv.skoler kan man bruke julekarakterene
▼ ... over en uke senere ... ▼
1. termin i 10 klasse betyr like mye som 8. og 9....Hvis du ikke skal begynne på privatskole.
Sitat av jonass1210
1. termin i 10 klasse betyr like mye som 8. og 9....Hvis du ikke skal begynne på privatskole.
Vis hele sitatet...
Nei? Man søker jo ikke med 8,9 settet.. er 10 klasse terminen det gjelder