Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 973
Da var speilreflekskameraet kommet i hus, og harddisken fylles sakte men sikkert opp med nye bilder. Jeg har foreløpig ikke gått til anskaffelse av noe program for å organisere bildene enda, men jeg ser jo rimelig godt at det kan bli et problem etter hvert. Jo tidligere jeg starter, jo enklere blir det jo å få orden i bildene, så derfor er det vel like greit å starte allerede nå.

Jeg har prøvd en rekke programmer før, men har i grunn aldri funnet ett jeg liker. Jeg husker ikke navnet på de jeg har prøvd, det eneste jeg husker er at jeg ikke likte Picasa.
Jeg er ute etter et enkelt program. Bilder skal kunne tagges, men det er ikke nødvendig å kunne tagge de med flere enn en tag. Det trenger heller ikke å inneholde alskens dårlige muligheter for å manipulere bildet, det har jeg andre programmer som klarer alldeles utmerket.
Programmet bør også se rimelig enkelt ut. For de av dere som har prøvd iPhoto, så vet dere hva jeg er ute etter. Jeg misliker programmer som er stappet fullt av knapper og utstyr sterkt. Det er i hovedsak kun nødvendig at jeg ser selve bildene, og kategoriene.

Så, er det noen som har en anbefaling eller to til meg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg er linux-brukar, og held meg til digiKam. Heilt utruleg bra til føremålet, og er enkelt utan masse forstyrrande knapper.
Adobe Photoshop Lightrooom.
Akk, jeg glemte jo selvsagt å si at jeg sitter i windows. Jeg så litt på digiKam, og det så i grunn ut som et meget brukbart program. Så, hvis det eksisterer noen lignende programmer til Windows er nok det en brukbar kandidat.

EDIT: Lightroom så ut som et meget brukbart program, så jeg tenker at det testes i løpet av kvelden. Takk for tipset
Sist endret av Glykose; 15. september 2007 kl. 19:49.
Hva med Picasa, har du vurdert det?
Sitat av Hane
Hva med Picasa, har du vurdert det?
Vis hele sitatet...

Leste du i det hele tatt topicen?

Han sa han _IKKE_ ville ha noe sånnt..

Om du er villig til å laste opp til nettet funker photobucket.com da :P
Lightroom er meget brukbart. Har 30 000 bilder i biblioteket
Sitat av EivindH
Leste du i det hele tatt topicen?

Han sa han _IKKE_ ville ha noe sånnt..

Om du er villig til å laste opp til nettet funker photobucket.com da :P
Vis hele sitatet...
Ops, sorry, ikke alltid man har "tid" å lese alt.
Skjerpings!

Kanskje du også kunne spurt inne på Foto.no?
Der er det jo horder som driver med foto, og som sikkert har råd.
Sitat av Hane
Ops, sorry, ikke alltid man har "tid" å lese alt.
Skjerpings!

Kanskje du også kunne spurt inne på Foto.no?
Der er det jo horder som driver med foto, og som sikkert har råd.
Vis hele sitatet...
Det kunne jeg selvsagt ha vurdert, men nå er det jo en gang slik at vi har underforumet "Fotografering" her, og en liten gruppe med brukbare fotografer

Takk for alle svar, jeg hadde virkelig ikke regnet med at det skulle gå så kjapt. Valget falt på Adobe Photoshop Lightroom, som passet perfekt til mitt formå
Hvis du har kjøpt et canon dslr så får du med et program som heter Zoombrowser. det funker veldig bra. Bare lag en god mappestruktur på bildene dine så er det helt topp med det programmet. Det leser også raw-filer. Ellers så er lightroom konge, men det koster mye penger da. Hvis du ikke liker å være litt pirat
Sist endret av pwner2k; 15. september 2007 kl. 22:53.
fotostation er vel det mest brukte blant redaskjoner i norge og antakeligvis internasjonalt.
bruk den gode gamle metoden, jeg har altid sverget til den!
for hver gang du tømmer kortet så sorterer du bildene(wow!)
lag mapper for hver kategori du bruker inkludert en div folder til udefinerbare bilder...
trenger vel ikke noe program til det!? kan neppe tro at du tar SÅ mye bilder at du behøver fotostation enda, når jeg med mine 5000bilder klarer meg med microsoft explorer

ellers er jo Adobe bridge å anbefalle for å se på bilder... og ingenting slår vel PS for å redigere?

har en teori på hvorfor PS er så lett å cracke, adobe vil at folk skal bruke det og bli avhengig av det, slik at om de går pro så MÅ de kjøpe det for man ikke kan noe annet! kansje litt søkt, men alikevel...
Explorer er nok desverre ikke et alternativ. Jeg har brukt det før, og det fungerer til et visst nivå, men det er jo en del mangler da. Blant annet sliter man jo litt hvis man tar bilder i raw.

Valget falt på Lightroom, og der blir det værende, men takk til alle andre forslag som kom
på d200en kan jeg ta et jpg og et RAW bilde samtidig, mest for å spare tid om jeg er hos kunder og de vil se over bildene og jeg må bruke kundens PC for å kikke igjennom...
men er endel enklere å kikke igjennom da
det finnes et tillegg til explorer som gjør at du kan se raw filer i det. husker ikke helt hvor det ligger, men du kan google det.
Sitat av Pastor-T
det finnes et tillegg til explorer som gjør at du kan se raw filer i det. husker ikke helt hvor det ligger, men du kan google det.
Vis hele sitatet...
oO! det har jeg faktisk ønsket meg!
hadde jeg hatt KP skulle du fått et for å ha fått meg til å tenke på noe så opplagt!
takker
Fotostation er ikke helt passende programmet spør du meg. Det er tilrettelagt avisredaksjoner med samba-overføring og andre funksjoner for å hjelpe typografer o.l. Bruker det sjøl på jobben og det er langt fra så effektivt som Lightroom og iView Media Pro er.

Å bruke explorer til å arkivere bilder vil alt gå myye tregere enn med et program som iView eller Lightroom. Med de nevnte kan du skrive meta-data til alle bildene dine som forteller noe om bildet. F.eks; sted, person, hendelse etc etc. Og Lightroom har svært fine redigeringsmuligheter! Bedre enn vanlig ACR spør du meg.

Prøv lightroom i noen dager!