Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2553
Skal starte et nettsted jeg håper får 100+ brukere som skal være en wiki for et bestemt tema. For at siden skal virke seriøs vil jeg ha .no-domene. Tydeligvis må man ha organisasjonsnummer for å få registrere, og det har jeg selvsagt ikke.

Har noen erfaring med dette og vet hvordan jeg lettest og billigst mulig kan få et .no-domene?
Enkleste, billigste og mest sansynlig sikreste måten er å få noen du kjenner med Org. Nr. til å registrere et for deg.

(disse "klubbene" som registrerer .no-domener for deg ville jeg ikke benyttet meg av, det er helt klart en omgåelse av loven, og dermed risikerer man å miste domenet i forbindelse med en lovregulering el.)
Du kan jo starte et enkeltmannsforetak. Da får du organisasjonsnummer, og det er helt gratis. Eneste er at det blir litt mer arbeid med selvangivelsen.
hvorfor ikke registrere deg som organisasjon eller enkeltmannsforetak i brønnøysund, slik at du faktisk FÅR et organisasjonsnummer? :P

Edit: GeirBauer kom meg i forkjøpet
Sist endret av Loud; 30. april 2007 kl. 12:19.
Fordi det koster 2500 kr Det skal visst være mulig søke om organisasjonsnummer hvis man er en forening, så mulig jeg kan stifte det med vedtekter. Og takk for tips oleandreas
Opprett en frivillig organisasjon? Det er vell gratis. Ellers er jo det mulig å bestille gjennom domene klubben, dog litt i dyreste laget. Billigste .no finner du vell hos GoLarge ATM... 75kr/året.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det koster bare penger om man vil oppføres i foretaksregisteret, å opprette selve foretaket og få org. nr er GRATIS.

Man trenger heller ikke noe mer jobb med selvangivelsen, om du har null utgifter/inntekter i 'firmaet', tar du bare kontakt med skatteetaten og forklarer at foretaket har ligget i 'hi' og at du vil ha vanlig selvangivelse.

Alt dette har jeg gjort selv nylig uten noe pes.
Jeg er enkelmannsforetak og har ikke betalt noe 2500 kroner, det er gratis. Dessuten kan du ogsaa faa org. nr. dersom du oppretter en organisasjon. Om du ikke har inntekter eller utgifter trenger du ikke stresse med selvfangivelse. Jeg bestilte .no domene fra Active24 og betalte moms, dersom jeg ikke tjener noen penger paa ENK i aar driter jeg i a melde fra om den utgiften, tror ikke det vil ha noe aa si! (Momsen er jo betalt og jeg har ikke noen skattbar inntekt, det er jo det de bryr seg om)
Eneste kravet til å starte enmanssforetak er vel at man er myndig.
Greit at dere oppretter foretak, men hvor og hvordan gjøres det?
Hei!

Det er bare å opprette et foretak blir det sagt, blir bare litt ekstra med selvangivelsen vel så enkelt er det nok dessverre ikke. Det vet jeg etter 13 år i selvstendig næring.
Tenk over disse tingene:

1. Du blir regnskapspliktig
2 .Du må levere selvangivelse for enkeltmannsforetak
3. Du må registreres i mva registeret om du passerer 50 000 i omsetning på 12 mnd.
4. Du må innberette mva oppgave flere ganger pr år.
5. Det er flere skjema som sendes ut til næringslivet hvert år som må fylles ut og sendes tilbake.
Dette for å nevne noe det er mye mere, sier det ikke for å skremme, men for at man bør vite hva man går inn i...
se på www.bedin.no de har gode råd og veiledninger for nyetablereren.

Det er riktig at det er gratis å registrere enkeltmannsforetak så lenge de driver med tjenester og ikke innkjøpte varer, samt har under 5 ansatte og ikke omsetter for over 5 mill pr år. (husk det er forskjell på omsetning og overskudd) (dette var reglene sist jeg sjekket det kan ha blitt noe forandringer og da til det verre...)
Er du villig til å ta dette med i beregningen så er det fritt fram å registere seg. se på www.brreg.no og www.altinn.no på altinn kan du registere fødsel-og personnr samt mobilnr og få en kode tilbake så du får logget inn deretter så kan du registrere foretak elektronisk. Svar får du på noen få dager...
Lykke til!

-aara
Sitat av aara
Hei!

Det er bare å opprette et foretak blir det sagt, blir bare litt ekstra med selvangivelsen vel så enkelt er det nok dessverre ikke. Det vet jeg etter 13 år i selvstendig næring.
Tenk over disse tingene:

1. Du blir regnskapspliktig
2 .Du må levere selvangivelse for enkeltmannsforetak
3. Du må registreres i mva registeret om du passerer 50 000 i omsetning på 12 mnd.
4. Du må innberette mva oppgave flere ganger pr år.
5. Det er flere skjema som sendes ut til næringslivet hvert år som må fylles ut og sendes tilbake.
Dette for å nevne noe det er mye mere, sier det ikke for å skremme, men for at man bør vite hva man går inn i...
se på www.bedin.no de har gode råd og veiledninger for nyetablereren.

Det er riktig at det er gratis å registrere enkeltmannsforetak så lenge de driver med tjenester og ikke innkjøpte varer, samt har under 5 ansatte og ikke omsetter for over 5 mill pr år. (husk det er forskjell på omsetning og overskudd) (dette var reglene sist jeg sjekket det kan ha blitt noe forandringer og da til det verre...)
Er du villig til å ta dette med i beregningen så er det fritt fram å registere seg. se på www.brreg.no og www.altinn.no på altinn kan du registere fødsel-og personnr samt mobilnr og få en kode tilbake så du får logget inn deretter så kan du registrere foretak elektronisk. Svar får du på noen få dager...
Lykke til!

-aara
Vis hele sitatet...
Men bortsett fra dette så er det skøy å drive firma

.no domene er et lite kvalitetsstempel pga. det du må igjennom for å i det hele tatt få et registrert på deg selv vel og merke.. (Tar du et via en "klubb" regner jeg med de blir stående som eier av domenet..)

Er ikke noe avanserte greier å registrere et firma, det gjør du kjapt via brreg.no men det er som aara sier.. regnskap, selvangivelse osv...

Du må ha litt peiling på hva du driver med, hvertfall hvis det skal rullere kroner innen selskapet, og hvis det gjør det bør du ha en regnskapsfører som igjen ikke koster 75 kr. i året slik som et domene, men derimot alt fra 10 000 til flere hundre tusen kroner i løpet av et år.. alt etter hvor mye penger og bilag som går via firmaet.

Konklusjon: .com domene er ikke så værst det heller
Sitat av aara
Hei!

Det er bare å opprette et foretak blir det sagt, blir bare litt ekstra med selvangivelsen vel så enkelt er det nok dessverre ikke. Det vet jeg etter 13 år i selvstendig næring.
Tenk over disse tingene:

1. Du blir regnskapspliktig
2 .Du må levere selvangivelse for enkeltmannsforetak
3. Du må registreres i mva registeret om du passerer 50 000 i omsetning på 12 mnd.
4. Du må innberette mva oppgave flere ganger pr år.
5. Det er flere skjema som sendes ut til næringslivet hvert år som må fylles ut og sendes tilbake.
Dette for å nevne noe det er mye mere, sier det ikke for å skremme, men for at man bør vite hva man går inn i...
se på www.bedin.no de har gode råd og veiledninger for nyetablereren.

Det er riktig at det er gratis å registrere enkeltmannsforetak så lenge de driver med tjenester og ikke innkjøpte varer, samt har under 5 ansatte og ikke omsetter for over 5 mill pr år. (husk det er forskjell på omsetning og overskudd) (dette var reglene sist jeg sjekket det kan ha blitt noe forandringer og da til det verre...)
Er du villig til å ta dette med i beregningen så er det fritt fram å registere seg. se på www.brreg.no og www.altinn.no på altinn kan du registere fødsel-og personnr samt mobilnr og få en kode tilbake så du får logget inn deretter så kan du registrere foretak elektronisk. Svar får du på noen få dager...
Lykke til!

-aara
Vis hele sitatet...
Ikke drit deg ut. For det første driter vi om du har jobbet 13 år eller 1 år som selvstendig! For det andre er det her snakk om å opprette firma for å registrere .no, hvis man ikke "bruker" firmaet (eller foretaket som det nå heter) så trenger man ikke sende inn noen ting.

For å gå igjennom listen din.

1. Regnskapspliktig: Om du ikke har noe regnskap har du ikke noe å levere inn, altså ikke noe å tenke på.
2. Selvangvielse: Nok en gang, uten inntekter eller utgifter har man ingen ting å levere. Den vanlige selvangivelsen går jo inn som vanlig.
3. Man passerer ikke 50 000 kroner i inntekt om man skal kjøpe et domene, altså ikke relevant.
4. MVA: Ingen MVA innkrevd ingenting å melde inn.
5. Skjema: Jeg har ikke motatt noen skjema i løpet av de to årene jeg har hatt enkeltmansforetak, jeg har ikke hatt noen inntekter eller utgifter. Regner med man får flere skjema når man tjener penger og er momspliktig.

Skjønner ikke hvorfor du gidder å poste når det ikke er relevant til emnet. Å registrere enkeltmansforetak for å kjøpe .no domene vil IKKE skape masse kaos. Om du har tenkt å bruke foretaket må du ha ordentlig regnkap osv.
Kommentarer til devotio

Drite meg ut for å uttale meg generelt om hva det innebærer å drive som selvstendig!!??
Vet ikke hvem som egentlig driter seg ut her jeg...kanskje en ide å sette deg inn i regelverket før du uttaler deg så ufint?
Du virker jo ikke akkurat som påliteligheten selv da du ikke en gang har (giddet!?) å finne ut om det heter foretak eller ikke....
Du bruker "vi" Er du en leder som uttaler deg for hele forumet?

Få det inn i hue da gutt om man bruker org.nr til å kjøpe domene så "bruker" man jo firmaet (eh les: foretaket) for å bruke dine ord.
Eller rettere sagt man starer/har drift og har derfor omsetning (bruker penger i foretakets navn).
Man må ha firmaattest for å få no domene, men det vet vel kanskje ikke du hva er for noe du... Det bestiller fra Brønnøysundregistrene og indikerer jo ganske riktig drift av foretaket....
I tillegg så får man omsetning på leie av webhotell og årsavgiften på domenet.
Omsetning er både inngående og utgående til opplysning....
Dette innebærer en viss drift som igjen = regnskapsplikt. (UPS!! du tok feil igjen...)
Det du sa at ikke noe regnskap ikke noe å levere ville ikke gitt den store odds i lengden.

Denne omsetningen i seg selv er nok langt fra høyt nok til å måtte registere seg i mva registeret riktig det, men på generelt basis så kan det være andre (ikke så selvgode og navlebeskuende) som kan ha nytte av opplysningene..
Det er nå slik at har man blitt registrert så må man innlevere mva oppgave også om man ikke har omsetning (såkalt 0 oppgave) i 2 år for man blir slettet fra mva registeret igjen.

Det er tydelig at jeg må ha irritert deg noe forferdelig da du på toppen av dine feilopplysninger må kritisere at jeg nevnte hvor lenge jeg har arbbeidet som selvstendig, nå skal jeg irritere deg litt til, mitt fagområde er bedriftsrådgivning....blandt annet oppstartshjelp for nye bedrifter.



Ha ellers en fin dag...
-aara
Sjekk opp domener på Itum.com
Sitat av aara
Kommentarer til devotio

Drite meg ut for å uttale meg generelt om hva det innebærer å drive som selvstendig!!??
Vet ikke hvem som egentlig driter seg ut her jeg...kanskje en ide å sette deg inn i regelverket før du uttaler deg så ufint?
Du virker jo ikke akkurat som påliteligheten selv da du ikke en gang har (giddet!?) å finne ut om det heter foretak eller ikke....
Du bruker "vi" Er du en leder som uttaler deg for hele forumet?

Få det inn i hue da gutt om man bruker org.nr til å kjøpe domene så "bruker" man jo firmaet (eh les: foretaket) for å bruke dine ord.
Eller rettere sagt man starer/har drift og har derfor omsetning (bruker penger i foretakets navn).
Man må ha firmaattest for å få no domene, men det vet vel kanskje ikke du hva er for noe du... Det bestiller fra Brønnøysundregistrene og indikerer jo ganske riktig drift av foretaket....
I tillegg så får man omsetning på leie av webhotell og årsavgiften på domenet.
Omsetning er både inngående og utgående til opplysning....
Dette innebærer en viss drift som igjen = regnskapsplikt. (UPS!! du tok feil igjen...)
Det du sa at ikke noe regnskap ikke noe å levere ville ikke gitt den store odds i lengden.

Denne omsetningen i seg selv er nok langt fra høyt nok til å måtte registere seg i mva registeret riktig det, men på generelt basis så kan det være andre (ikke så selvgode og navlebeskuende) som kan ha nytte av opplysningene..
Det er nå slik at har man blitt registrert så må man innlevere mva oppgave også om man ikke har omsetning (såkalt 0 oppgave) i 2 år for man blir slettet fra mva registeret igjen.

Det er tydelig at jeg må ha irritert deg noe forferdelig da du på toppen av dine feilopplysninger må kritisere at jeg nevnte hvor lenge jeg har arbbeidet som selvstendig, nå skal jeg irritere deg litt til, mitt fagområde er bedriftsrådgivning....blandt annet oppstartshjelp for nye bedrifter.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skriver at du driter deg ut, posten din er veiledende i forhold til emnet, i forhold til det å drive et foretak er den helt korrekt (har aldri sakt at det du sier er urikitg, men sett i sammenheng blir det feilinformasjon).

Jeg skrev faktisk at det nå heter foretak og ikke firma, så her har nok du blingsa litt... Jeg bruker "vi" da jeg kjenner nok av brukerne til forumet at jeg vet at det ikke er mange som er særlig store beundrere av brukere som deg som kommer med masse informasjon som ikke hjelper til emnet. Jeg er ingen talsperson og er heller ikke crew på forumet.

Ja, man bruker foretaket til å skaffe seg .no domene. Så lenge man betaler moms og man ikke har noen andre utgifter enn domenet vil det ikke være noe problem å unlatte kjøp av domenet på foretaket. Foretaket vil ikke ha noen inntekt, bare utgifter dersom det bare brukes til domenekjøp, og det er jo det dette emnet handler om.

Det er her snakk om domene og ikke webhotell, to forksjellige ting. Et .no domene koster 125 kroner (u. mva), det er altså ikke snakk om store utgiften. Poenget mitt er at når det er 125 kroner pluss moms i utgifter i året har man råd til å "ta sjansen", og velger man å levere inn regnskap blir jo ikke det så utrolig vanskelig på kun et domene, blir vel 3 linjer. (1. linje: Regnskap <firma>, 2. linje: Utgift: domene: 125 + mva, 3. linje: underskudd: 125 + mva.)

Å blande inn moms registeret blir idiotisk, for et domene trenger man ikke det, om du fortsatt ikke har skjønt det: Man oppretter foretak for å kjøpe .no domene, ikke noe annet. Tjener ikke mer enn 50 000 på å ha et domene

Hvis du driver med bedriftsrådgivning burde du ikke da høre på hva klientene dine sier? Hvis en klient hadde kommet til deg og sagt: jeg skal ha et .no domene men trenger ikke noe annet. Hadde du virkelig kommet med all den informasjonen?

Du har helt rett, jeg er ingen ekspert på dette med foretak, men har selv hatt enmansforetak i 2 år som jeg kun har brukt til domene. Skal gi deg et tips; Les trådstarters post, svar på det han lurer på. Momsregister osv. blir feilinformasjon i dette tilfellet, selv om du sikkert har rett i regelverket rundt dem. Du hadde hatt en top post om du bare hadde kuttet ut alt vrølet som ikke har påvirkning når man bare skal kjøpe et domene.

Velkommen til forumet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av aara
Få det inn i hue da gutt om man bruker org.nr til å kjøpe domene så "bruker" man jo firmaet (eh les: foretaket) for å bruke dine ord.
Eller rettere sagt man starer/har drift og har derfor omsetning (bruker penger i foretakets navn).
Man må ha firmaattest for å få no domene, men det vet vel kanskje ikke du hva er for noe du... Det bestiller fra Brønnøysundregistrene og indikerer jo ganske riktig drift av foretaket....
I tillegg så får man omsetning på leie av webhotell og årsavgiften på domenet.
Omsetning er både inngående og utgående til opplysning....
Dette innebærer en viss drift som igjen = regnskapsplikt. (UPS!! du tok feil igjen...)
Det du sa at ikke noe regnskap ikke noe å levere ville ikke gitt den store odds i lengden.

Denne omsetningen i seg selv er nok langt fra høyt nok til å måtte registere seg i mva registeret riktig det, men på generelt basis så kan det være andre (ikke så selvgode og navlebeskuende) som kan ha nytte av opplysningene..
Det er nå slik at har man blitt registrert så må man innlevere mva oppgave også om man ikke har omsetning (såkalt 0 oppgave) i 2 år for man blir slettet fra mva registeret igjen.

Det er tydelig at jeg må ha irritert deg noe forferdelig da du på toppen av dine feilopplysninger må kritisere at jeg nevnte hvor lenge jeg har arbbeidet som selvstendig, nå skal jeg irritere deg litt til, mitt fagområde er bedriftsrådgivning....blandt annet oppstartshjelp for nye bedrifter.

Ha ellers en fin dag...
-aara
Vis hele sitatet...
Jeg må backe opp devotio her: Jeg har et enkeltmannsforetak og et no-domene,
firmaet har et par næringskoder som jeg registrerte bare for sikkerhets skyld om jeg skulle noen gang bruke firmaet mer enn utover domenet.

Det du presenterte i dine poster er ganske så forskjellig fra hva jeg i praksis har opplevd:
Jeg registrerte foretaket gratis, registrerte domenet, ringte til skatteetaten og sa at firmaet mitt hadde ingen utgifter eller inntekter, og om jeg kunne få en vanlig selvangivelse som før. Dette var ikke noe problem og jeg så bare over den vanlige selvangivelsen som kom i posten, det stemte, gikk på nett og leverte den inn.

Null pes med andre ord, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du kommer med all den irrelevante informasjonen, nesten som en slags skremselspropaganda mot å registrere seg foretak.
ofte er det bare spør noen har litt firma og høre du kan regge det på dem. siden vært firma kan ha 5 .no (uten bråk) ja veit du kan ha opp til 15 eller noe, men da kan dem lett få trøbel med at dem har lekt domenehai.

forening er faktisk mindre jobb når det først regga + du kan få stats støtte :-9 (kan være litt jobb og hoste frem : vedtekter, års møte, osv , men alt finner du på google)
www.domeneshop.no pleier jeg og bruke, for sleve domaine og www.zoneedit.com for nameserver, og hvis det er litten kunden har du firma i .uk som faktisk hoster domaine (web siden) gratis, men det er liksom 10mb web plass og 1gb trafikk, men holder for små sider.
Med .com domene så slipper du organisasjonsnummer. dot com bør være greit det?
Sitat av gillebo
Med .com domene så slipper du organisasjonsnummer. dot com bør være greit det?
Vis hele sitatet...
Tråden handler faktisk om .no-domeneter, at man slipper orgnummer for .com samt en hel rekke andre internasjonale TLD-er er både allmenn kunnskap og totalt irrelevant