Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1464
I en dialog med min søster skrev hun noe som kunne virke helt uforståelig, men likevel noe jeg kunne forstå ut fra sammenhengen.

Hun har fått seg nytt arbeid, men siden det er litt langt unna må hun kjøre ganske langt for å komme dit. Hun skriver følgende.

Neida, kjøringen får jeg jo i på og jeg ser ikke problem i å kjøre utover
Vis hele sitatet...
Etter 2-3 setninger valgte hun å forklare hva hun egentlig mente, at hun ville få "kjøregodtgjørelse", men siden jeg fanget opp hva hun mente tenkte jeg at jeg skulle sjekke opp om dette er noe alle kan, eller om det er tilfeldig at jeg/noen kan.

Jeg har gjort dette i tidligere tilfeller med andre, uten å tenke mer over det, så det ville vært moro å få svar. Finne ut hvorfor det er slik.
I see what you did there.
Den der hadde ihvertfall ikke jeg plukket opp på
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Dette har nok mye med at du kjenner din egen søster såppass ingående at du vet hva hun legger i ord og hvilken verdi og betydning ordene hun sier, slik at det som du sier raskt gir mening for deg uten ytterligere forklaringer.
Ut fra sitatet, er det jo ikke helt enkelt å forstå sammenhengen når man er utenforstående og ikke har en kontekst å referere seg til.

Dersom jeg skulle tolket det villle jeg forstått det sånn at
*Hun refererer til selve kjøringen
*Kjøringen har en eller annen konsekvens(i dette tilfellet kjøregodtgjørelse som du nevner etterpå)
*Konsekvensen gjør at hun kan kjøre

Det som ikke kommer frem i sitatet er jo hva den faktiske konsekvensen er. Men som du forklarer, så er det kjøregodtgjørelse. Ordene "i på" gir igrunn ingen mening, da ordene ikke har en referanse til setningen.

Så å få tak i at hun mente "kjøregodtgjørelse" er nok(i hvert fall i mine øyne) vanskelig å kunne forstå for en som ikke kjenner vedkommende og vet hvordan hun faktisk uttrykker seg til vanlig. I tillegg er "i på" ikke i den samme konteksten som resten av setningen er i.
Hun glemte bare "gjen" etter i-en?

Kjøringen får jeg jo igjen på
Glemmer vel ikke å skrive "gjen". Dette er ikke noe søring slang da? hørt lignende ting før
Ganske Nordnorskt dette her ja.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av waf Vis innlegg
I en dialog med min søster skrev hun noe som kunne virke helt uforståelig, men likevel noe jeg kunne forstå ut fra sammenhengen.

Hun har fått seg nytt arbeid, men siden det er litt langt unna må hun kjøre ganske langt for å komme dit. Hun skriver følgende.



Etter 2-3 setninger valgte hun å forklare hva hun egentlig mente, at hun ville få "kjøregodtgjørelse", men siden jeg fanget opp hva hun mente tenkte jeg at jeg skulle sjekke opp om dette er noe alle kan, eller om det er tilfeldig at jeg/noen kan.

Jeg har gjort dette i tidligere tilfeller med andre, uten å tenke mer over det, så det ville vært moro å få svar. Finne ut hvorfor det er slik.
Vis hele sitatet...
Har du ikke kjøregodtgjørelse i kontrakten din eller jobber for staten \ kommunal sektor har du normalt sett ikke noe krav på det nei.

Når jeg jobbet i kommunen fikk jeg x antall kroner per kilometer jeg brukte bilen i arbeid, pluss tillegg for passasjerer etc.

Nå får jeg heller 6000,- i måneden og må gjøre rede for min kjøring på slutten av året.
Nei, du er et kognitivt übermench.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Som jeg forklarte er ikke dette det eneste tilfellet hvor jeg har forstått uten at det som skulle forstås vart skrevet i sin helhet. Selvfølgelig vil nok mange tro at det har noe med søster-bror kommunikasjon, men hva med de andre da?

@CorLeX: Det var ikke lange teksten, men det er jo det jeg mener; at man forstår det ut fra sammenhengen. Men det er likevel ikke alle som forstår slikt ut fra sammenhengen og må få det forklart "med tesje".

@nightLook: Missforstå meg rett, men jeg er ikke ute etter å "være noe spesielt". Jeg ønsker bare forklaring på dette "fenomenet" på lik linje med at man kan forstå en tekst der bokstavene eller ordene er stokket om, e.g.:

http://i.imgur.com/lQBxAm.jpg
Sist endret av waf; 20. mars 2012 kl. 18:02.
Hobby-lingvist.
Jeg skjønte det etter å ha lest setningen 2-3 ganger. Hvor i landet er du fra? Interessant om det ligger litt i dialekt også.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
@ReaXztioN: Jeg valgte å oversette setningen til bokmål siden mange har problem med dialekt ord, men her er setningen på vår dialekt.

neida, kjøringa får eg jo i på og eg ser det ikke ulekt å kjør utover
Vis hele sitatet...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har du ikke kjøregodtgjørelse i kontrakten din eller jobber for staten \ kommunal sektor har du normalt sett ikke noe krav på det nei.

Når jeg jobbet i kommunen fikk jeg x antall kroner per kilometer jeg brukte bilen i arbeid, pluss tillegg for passasjerer etc.

Nå får jeg heller 6000,- i måneden og må gjøre rede for min kjøring på slutten av året.
Vis hele sitatet...
Ser ut til at du misforstod spørsmålet her. Han spør ikke om alle kan få kjøregodtgjørelse, men om andre kan forstå slike spesielle setninger som søstra skrev til ham.
Sist endret av Fuzzybossen; 20. mars 2012 kl. 18:54.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Ser ikke ut til at andre enn CorLeX har noe "godt svar", men likevel er det videre fra det som blir forklart i dette innlegget jeg hadde håpet på en forklaring på.

Takker uansett for alle tilbakemeldinger.
Som nevnt tidligere, så gir det hele mening om du legger på igjen i stedet for i...
Jeg tok den med en gang.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kvinnfolk og deres forkortelser...
Sist endret av Bombasa; 20. mars 2012 kl. 20:13.
Sitat av waf Vis innlegg
Ser ikke ut til at andre enn CorLeX har noe "godt svar", men likevel er det videre fra det som blir forklart i dette innlegget jeg hadde håpet på en forklaring på.

Takker uansett for alle tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
Er det ikke et godt svar at hun bare er et halvt ord unna å skrive hele setningen i god klartekst? Når du i tillegg vet hva samtalen dreier seg om, skulle det da bare mangle at du ikke skjønte hva meningen var.