Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1271
ja, skal da ha meg nytt skjermkort... men jeg sliter veldig med å velge om jeg går for et radeon 6970 kort eller gtx 570/580, hva burde jeg velge? jeg var ganske overbevist om at 570 / 580 var mye bedre enn 6970 etter 3dmark testinger, men etter å ha sett på speccsa som det er svært stor forskjell på er jeg i tvil.
Har du pengene kjøper du et GTX 580, om du da har behov for det. Sjekk hwcompare.com og sammenlign kortene.
Kjøp fra MSI, god kjøling.
Siden du ønsker deg GTX 570/580 eller 6970 skjønner jeg igrunn ikke hvorfor du ikke går for XFX Radeon HD 7970 istedenfor da 580 kortet ikke koster særlig mye mer enn de førstnevnte.
Dersom du vil strekke deg enda litt lenger i ytelse og pris ville jeg gått for toppmodellen til 7970 som er Tahiti XT.

Og kjølingen på kortet ville jeg nesten uansett byttet til vannkjøling ut pga luftkjølingen bråker noe inni hampen uansett om det er MSI eller ASUS som leverer dette. Det koster kanskje mer enn det smaker med vannkjøling til disse kortene uansett.
Skal du kjøpe 7970 så venter du enten på kort med tredjeparts kjøler eller kjøper vannkjøling. De kortene bråker som et helvete.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av CorLeX Vis innlegg
Siden du ønsker deg GTX 570/580 eller 6970 skjønner jeg igrunn ikke hvorfor du ikke går for XFX Radeon HD 7970 istedenfor da 580 kortet ikke koster særlig mye mer enn de førstnevnte.
Dersom du vil strekke deg enda litt lenger i ytelse og pris ville jeg gått for toppmodellen til 7970 som er Tahiti XT.

Og kjølingen på kortet ville jeg nesten uansett byttet til vannkjøling ut pga luftkjølingen bråker noe inni hampen uansett om det er MSI eller ASUS som leverer dette. Det koster kanskje mer enn det smaker med vannkjøling til disse kortene uansett.
Vis hele sitatet...
HD7970 koster ca. 1500kr mer enn GTX570. Det er ganske mye spør du meg. Derimot ligger prisnivået kun et hakk over GTX580, men siden ytelsen også kun ligger et hakk over i tillegg til at GTX580 allerede er kraftig overpriset vil ingen av delene være direkte gode kjøp. Er man entusiast så skjønner jeg det, men å kjøpe HD7970 utelukkende for ytelsens skyld slik prisnivået er idag vil ikke være videre smart.

HD7970 aka Tahiti XT. Dette er mao ingen "toppmodell av 7970" men kodenavnet på kortet. HD7950 vil hete Tahiti Pro mens HD7990 såvidt jeg vet vil kalles New Zealand.

TS: Var jeg deg ville jeg sett om Komplett fremdeles har tilbud på Gainward GTX570 til 2200kr. Det er mye kort for pengene. Kjøleløsningen kan dog støye litt så hvis du vil ha et tilnærmet lydløst kort kan du se på Asus GTX570DCII som skal koste 2500kr hos Dustin.
Sist endret av 83leo; 14. januar 2012 kl. 20:32.
Sitat av 83leo Vis innlegg
HD7970 koster ca. 1500kr mer enn GTX570. Det er ganske mye spør du meg. Derimot ligger prisnivået kun et hakk over GTX580, men siden ytelsen også kun ligger et hakk over i tillegg til at GTX580 allerede er kraftig overpriset vil ingen av delene være direkte gode kjøp. Er man entusiast så skjønner jeg det, men å kjøpe HD7970 utelukkende for ytelsens skyld slik prisnivået er idag vil ikke være videre smart.

HD7970 aka Tahiti XT. Dette er mao ingen "toppmodell av 7970" men kodenavnet på kortet. HD7950 vil hete Tahiti Pro mens HD7990 såvidt jeg vet vil kalles New Zealand.

TS: Var jeg deg ville jeg sett om Komplett fremdeles har tilbud på Gainward GTX570 til 2200kr. Det er mye kort for pengene. Kjøleløsningen kan dog støye litt så hvis du vil ha et tilnærmet lydløst kort kan du se på Asus GTX570DCII som skal koste 2500kr hos Dustin.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hardware.no
Det kun HD 7970 som er sluppet, som tidligere rykter har indikert toppkortet alene, og den nært tilknyttede HD 7950 lar vente på seg litt til. Skjermkortene har i lang tid gått under kodenavnet Southern Islands, med HD 7970 eller Tahiti XT om du vil i spissen.
Vis hele sitatet...
Les litt mer om det her før du uttaler deg.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Bekrefter du ikke nettopp det jeg sier nå?
Sitat av 83leo Vis innlegg
Bekrefter du ikke nettopp det jeg sier nå?
Vis hele sitatet...
Tahiti XT = HD 7970
Tahiti Pro = HD 7950

Hvor får du 7990 fra?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Skjønner overhodet ikke hvor du vil, men la gå. Kodenavnene på HD7990 og HD7950 nevnte jeg kun til informasjon.

Det var dette utsagnet jeg reagerte på der du formulerer deg som om HD7970 skulle være selve serien og Tahiti XT et kort i denne.
..toppmodellen til 7970 som er Tahiti XT.
Vis hele sitatet...
Sist endret av 83leo; 14. januar 2012 kl. 21:24.
Vi er nok enige i mesteparten, men AMD har ikke kommet med noen antydninger til at det vil komme et 7990 kort i 7000 serien. Dersom det likevel er så tilfelle, lurer jeg på når det er blitt annonsert. Men man skal vel ikke se bort i fra at et 7990 kort vil kunne bli lansert senere på året slik som 6990 ble i fjor.
I tillegg er det jo en del rykter om at så vil skje ved et søk på google. Men hvilket kodenavn det vil gå under er i hvert fall ikke Tahiti XT.

Uansett til TS ville jeg gått inn og sett på tester som de gjør på HW.no. Der har de noen modeller som er bedre enn 7970, men dette pga at de er kjørt i SLI eller at de har presset to skjermkort inn på en enhet.
http://www.hardware.no/tester/?catId=30
Sist endret av CorLeX; 14. januar 2012 kl. 21:38.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det har såvidt meg bekjent vært klart en god stund at vi vil se HD7990. Hva ellers skulle de kalle det?
Du kan jo ta en titt på denne artikkelen for eksempel.

Tahiti XT/HD7970. Ingen andre vil få det navnet. Det trodde jeg vi hadde klart for oss? Uansett, nok avsporing.