Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1883
hei!
jeg var på sesjon å ble ikke tjeneste dyktig pga ukontrolerbart eksplosivt sinne...
å etter dette har jeg lagt merke til at jeg har et ekstremt sinne å lurte på om det er noen av dere som har det sånnt å har noe forslag til hva jeg burde gjøre. Noe dere har gjort som har hjellpt foreksempel.

for knuste den andre pcen kun fordi mi mor ikke ville kjøre meg til togstasjonen lissom...
(fikk lov etterpå pga ho ble litt redd da :s)

men er det noen av dere som har erfart det samme å fått "fikset" dette?

tusen takk for svar

-Amhx
Du kan jo alltids gå igjennom en rekke AchenBach skjemaer, for å sjekke om du har ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder), ADD(Attention Deficit Disorder) eller lignende. Med andre ord, diagnosen de fleste med aggresjons, hyperaktivtets etc etc problemer får.

Ved hjelp av disse skjemaene kan du få et svar på om du har noe slikt, og få utskrevet no preparater, om ønsket.

Regner med du må til en psykolog for å få fylt ut slike skjemaer.
Kan jo hende det hjelper å dra til en psykolog uansett, om du mener du har store problemer med det .

Jaja, vet ikke om dette vil hjelpe deg. Men, du får ha lykke til uansett.
Har selv akkurat vært igjennom slike skjemaer. Det kan ta litt tid før man får svar osv da.. Men det er verdt det, om du vil ha hjelp =P
Trådstarter
Sitat av t0g
Du kan jo alltids gå igjennom en rekke AchenBach skjemaer, for å sjekke om du har ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder), ADD(Attention Deficit Disorder) eller lignende. Med andre ord, diagnosen de fleste med aggresjons, hyperaktivtets etc etc problemer får.

Ved hjelp av disse skjemaene kan du få et svar på om du har noe slikt, og få utskrevet no preparater, om ønsket.

Regner med du må til en psykolog for å få fylt ut slike skjemaer.
Kan jo hende det hjelper å dra til en psykolog uansett, om du mener du har store problemer med det .

Jaja, vet ikke om dette vil hjelpe deg. Men, du får ha lykke til uansett.
Har selv akkurat vært igjennom slike skjemaer. Det kan ta litt tid før man får svar osv da.. Men det er verdt det, om du vil ha hjelp =P
Vis hele sitatet...

takk...
har vurdert det å gå til psykolog lissom men så er saken det at viss jeg går til psykolog å fyller ut dette her så kommer jeg til å få ritalin elns å da blir æ jo neddopa å d skal æ ikke bli ihvertfall!=P
er vel det som er problemet mitt egentlig...
at æ vil bli kvitt det men vil ikke gå på medisiner fordi at æ takler ikke å bllli neddopa lissom...

men takk for svar!skal snakke med legen min så ser jeg hva han sier...
Hjelper ikke med sykolog så lenge du ikke prøve og gjøre noe med det selv,HUSK at det ikke alltid bare hjelper og prate om det,er du ofte inne ?,lite søvn? mye forran pc`n og aldri ute ?

Gå noen turer hver dag slik at du blir sliten,har vært borti dette før og da hjalp det, begynn og tren,prøv og få kroppen til å slite litt slik at du rett og slett ikke orker og være agressiv på grunn av at du er sliten,dessuten når du går turer osv så får du kanskje andre tanker enn agresjon!


PS: ALDRI KAN NOEN ANDRE LØSE DINE PROBLEMER MED MINDRE DU PRØVER SELV! ( NÅR DET GJELDER AGRESJON )
Sist endret av Swordfish; 15. desember 2006 kl. 13:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så vidt eg veit blir du ikkje "neddopa" av t.d ritalin. Ingen eg kjenner som tar dette har den effekten iaffal. Stortsett er effekten at dei blir roligare.
Nå er det vel legen, og ikke psykologen, som skriver ut medisiner. Og selv om et ukontrollerbart temperament kan indikere ADHD, så vil du nok ikke få Ritalin e.l. foreskrevet uten en diagnose.
Du kan gå til legen og legge frem problemet, be om skriftlig henvisning til psykolog og spør evt. om legen kan anbefale noen.
Du blir nok ikke pressa til å hoppe rett på piller dersom du ønsker å prøve terapi uten medisiner i første omgang (avhengig av diagnosen kanskje).

EDIT: Med mindre du har råd til å dekke behandlingen selv, så kan du regne med opptil 6mnd ventetid. Så jo før du kommer igang, jo bedre.
Sist endret av bread; 15. desember 2006 kl. 16:57.
Pust rolig og tell til ti. Eventuelt ha noe å bite i eller knipe på. Spesielt å ha noe å bite på hjelper for min del. Styr unna situasjoner og diskusjoner, som kan ende aggresivt. Nok søvn og mat hjelper også.
Jeg personlig tror ikke at du har noe problem. Jeg tror det er selvkontrolert. Noe du bruker for å tøffe deg med, og bruke mot andre viss de gjør deg noe. Sånn at viss en sier noe dritt til deg så svarer du - ''Pass deg, jeg kan klikke, og det er ikke kødd. ''


Seriøst. Finnes nok av de personene.
slå veggen
da går det kun utover deg sjøl!
heh
Sitat av Tullevipp
Jeg personlig tror ikke at du har noe problem. Jeg tror det er selvkontrolert. Noe du bruker for å tøffe deg med, og bruke mot andre viss de gjør deg noe. Sånn at viss en sier noe dritt til deg så svarer du - ''Pass deg, jeg kan klikke, og det er ikke kødd. ''


Seriøst. Finnes nok av de personene.
Vis hele sitatet...
Da hadde han ikke startet tråden. Du har så godt som ingenting å basere dette utsagnet på. Det er mange som har alvorlige aggresjonsproblemer. Da hjelper det ikke at folk kommer og forteller dem at de får raserianfall for å manipulere omgivelsene bevisst.
enig med vitenskapelig der... men det er nok mer noe han må finne ut av selv, nytter ikke å spørre andre...
Gå til legen og hør, du :--)

Husk dog at det ikke er verken pillene eller psykologen som skal ordne dette, det er du.

Prøv å distansere deg litt mer fra det som skjer, dvs., jobb med å ikke la deg gripe så voldsomt. Tenk på hva som egentlig skjer, hva det er egentlig er verdt å bry seg, og tenk KONSEKVENS. Ha det ordet i bakhodet, så kanskje du slipper å knuse dyre maskiner for en tur til byen. Tenk på hvem det egentlig går ut over, hvordan folk oppfatter deg, osv. Tenk-tenk-tenk. Du kan jobbe med alt :-)

Om det skulle vise seg at du har ADHD kan det godt hende ritalin ikke er så dumt allikevel.
Trådstarter
Sitat av Tullevipp
Jeg personlig tror ikke at du har noe problem. Jeg tror det er selvkontrolert. Noe du bruker for å tøffe deg med, og bruke mot andre viss de gjør deg noe. Sånn at viss en sier noe dritt til deg så svarer du - ''Pass deg, jeg kan klikke, og det er ikke kødd. ''


Seriøst. Finnes nok av de personene.
Vis hele sitatet...

så det du sier er at jeg nesten skøyt naboen min bare for å tøffe meg??

jeg spør folk som har samme problem om hva di har gjort...

for har lissom ikke lyst til åsså plutselig klikke fullstendig på mi mor foreksempel...

ukontrolerbart eksplosivt sinne....

ligger i ordene da din dust.
ukontrolerbart!

å dette er ikke for tøffe meg...
dette er for å kunne roe meg ned å gå en hel dag uten at æ tenker at æ vil skyte en person....

dette er et problem som har sliter med og sånne folk som deg gir meg en grunn til å bli sinna...

da syns jeg heller at du kan holde kjeft viss du skal komme med en sånnen kommentar

Sitat av comicz
Gå til legen og hør, du :--)

Husk dog at det ikke er verken pillene eller psykologen som skal ordne dette, det er du.

Prøv å distansere deg litt mer fra det som skjer, dvs., jobb med å ikke la deg gripe så voldsomt. Tenk på hva som egentlig skjer, hva det er egentlig er verdt å bry seg, og tenk KONSEKVENS. Ha det ordet i bakhodet, så kanskje du slipper å knuse dyre maskiner for en tur til byen. Tenk på hvem det egentlig går ut over, hvordan folk oppfatter deg, osv. Tenk-tenk-tenk. Du kan jobbe med alt :-)

Om det skulle vise seg at du har ADHD kan det godt hende ritalin ikke er så dumt allikevel.
Vis hele sitatet...

har bare et ord til deg...
takk..
skal prøve å gjøre dette framover når æ blir sinna...
skal bare tenke på dette innholdet her...
men skal oppsøke legen over helgen så kan æ heller si ifra hva som skjer...

takk for alle svar

Sitat av Knut91
slå veggen
da går det kun utover deg sjøl!
heh
Vis hele sitatet...
d hjelper faktisk å...
har gjort dette uttaligge ganger..
noen knekte fingre å masse blod må men regen med men å slå veggen er en bra metode for å få ut aggresjonen på
Skjønner hva du mener, amhx. Har det samme problemet selv. Kanksje ikke så kraftig, men det er et problem.

Kjøpte meg et balltre i aliminium på XXL, og hver gang jeg "klikker", går jeg ut og denger løs på et tre eller noe. Hjelper veldig mye.

slå veggen
da går det kun utover deg sjøl!
heh
Vis hele sitatet...
Funker fint, helt til man ødelegger handa, slik jeg gjorde.
Jeg anbefaler deg å begynne å trene. Styrketrening f.eks, med pumpende energisk musikk i bakgrunnen kan være en måte å få "tømt" seg på.

Om du går til legen, vil jeg tro han kan svare deg fornuftig, ritalin eller ikke.
Hadde aggresjonsproblemer til tiende klasse (men med god grunn ville jeg påstå). Så fikk jeg "hjelp" av en psykolog. Vet fandens ikke hva han gjorde med meg, eller om det var han i det hele tatt, men etter det er det bare en person i verdenen jeg klarer å bli sinna på. Er egentlig ganske kjedelig; jeg vet jeg burde ha blitt sint på en person, jeg vet jeg burde få ut aggresjonen, men istedenfor bare føler jeg meg smått urolig og uvel. Synes ikke det var verdt det, egentlig...
Trådstarter
Sitat av Unneberz
Jeg anbefaler deg å begynne å trene. Styrketrening f.eks, med pumpende energisk musikk i bakgrunnen kan være en måte å få "tømt" seg på.

Om du går til legen, vil jeg tro han kan svare deg fornuftig, ritalin eller ikke.
Vis hele sitatet...

styrketrening hjelper ikke...
bokse sekk hjelper det vet jeg.
men å løfte vekter o.l hjelper ikke en dritt...
så må vel kjøpøe meg en bokse sekk å et balltre høres ut som en god plan
har 4 balltre i tre så kan vel begynne med å bruke di...
har 4 balltre i tre så kan vel begynne med å bruke di...
Vis hele sitatet...
De går fort. Skal jeg love deg. Funker bare å slå 2-3 ganger, så er de gaps. Derfor jeg måtte ty til aliminium (blir litt bulker i de også).
Prøv healing..
det vil fungere. garantert.
Trådstarter
Sitat av watchman
Prøv healing..
det vil fungere. garantert.
Vis hele sitatet...
hvor er det de driver med det??

bor tross alt i kv.dal å det er litt unna sivilisasjonen for å si det på den måten...
empty_other: Jeg er helt lik deg på dette punktet. Hadde eksplosivt sinne til ca 10 klasse, men på en eller annen måte har jeg klart å kapsle det.
Jeg tror; dunkende musikk (i sinne anfall), faktisk slippe ut følelsene man sitter inne med (det kan ofte være en av grunnene til aggresjonen man sliter med) og konsultasjon med psykolog, var de tingene som hjalp meg.
Jeg vil nok sette den med å slippe ut følelsene høyest. Få snakket med folk om det er noe du sliter med, f.eks. mor og far. Eller bygg deg opp en god base med rolige venner.
Har du noen søsken som liker å trykke på de rette punktene?

Jeg føler sterk sympati for det du går gjennom, har fått høre at flere i familien min var svært redd for meg til tider når jeg fikk mine værste utbrudd.
Du må bare huske at det ikke vil være noen kjappe triks for det du går gjennom.

amhx, ta kontakt på pm om det er noe du lurer på, jobber nemlig med barn og ungdom som er på institusjon.

Beklager så mye om denne posten er litt kronglete skrevet, har litt hastverk.